Blijven zitten wanneer paard wegspringt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rena100

Blijven zitten wanneer paard wegspringt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-10 09:29

Ik ben afgelopen zaterdag van mijn bijrijdpaard afgevallen en dat ging behoorlijk hard. Ik ben een aantal minuten buiten bewustzijn geweest en werd per ambu naar het ziekenhuis vervoerd. Hier moest ik 1 nacht blijven ter observatie en zijn er allerlei test uitgevoerd. Gelukkig niets kapot, maar alles doet nu uiteraard wel heel erg pijn en heb ik een hersenschudding.

Nu is dit de tweede keer dat ik van dit paard afval en dan vooral op het moment wanneer ze ergens van schrikt en wegspringt. Nu rijd ik ook nog springlessen op een ander paard en dat paard kan ook best eens schrikken en/of wegspringen, maar daar val ik dan weer niet van af! Op de een of andere manier kan ik de gekke sprongen niet goed uitzitten en lig ik er telkens naast. Ik zou graag mijn zit willen verbeteren, maar ik heb geen idee hoe ik dat zou kunnen aanpakken. Iemand tips of suggesties?

MarliesV

Re: Blijven zitten wanneer paard wegspringt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 09:31

Wegspringen blijft een lastig iets als je dat van nature niet makkelijk uitzit.

Mijn advies zou zijn om een zitlessen te gaan volgen. Hierbij zul je zien waar je zwakke punten liggen qua zitten en kan je daar aan werken.

De onzekerheid na zo'n heftig gebeuren zal het zitten natuurlijk ook niet ontspannener maken. Sterkte met je hersenschudding en pijn.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 09:32

ik volg even mee, ik heb het zelfde probleem bij mijn jonge haflingerruin.Hij is niet gemeen,maar schrikt,draait 180 graden om en springt opzij waardoor ik er dus naast lig :+

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-10 09:39

Ok zitlessen, dat dacht ik zelf ook al...nu ben ik helemaal niet bang, ook niet na mijn val, want ik weet er niets meer van. Weet iemand ook waar je goede zitlessen kan volgen in de buurt van Almelo?

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 09:41

Misschien een beugelriem om de hals heen doen? Dan kan je jezelf ergens aan vast houden.

Je moet jezelf proberen in het zadel te houden door je knieën in het zadel te drukken en de rest ontspannen te blijven. Dan blijf je het makkelijkste zitten. Wat natuurlijk nog het beste is, is voorkomen dat je paard schrikt! :D

Diesel2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 09:42

Ik ben ook geen geweldige zitter in dit soort situaties. Ik ben nu begonnen met evenwichtsoefeningen. Schijnt te helpen. Via google kun je wel wat oefeningen vinden die je balans verbeteren.

kruimellover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 09:47

Ik heb als klein meisje altijd veel aan de longeerlijn zonder beugels gehobbeld. En veel zonder zadel gereden. En dat heeft volgens mij ook wel erg bijgedragen aan mijn zit, want ik val niet zomaar.

Even ter illustratie een filmpje dat ik echt niet zomaar val:
http://www.youtube.com/watch?v=FWAbbhNKR70

Dit was de eerste keer dat er iemand op ging en ik vond dat ik dat wel kon. :D Ging ook best goed, alleen ze snapte er maar weinig van dat er ineens iemand op dr rug zat..

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 09:48

Dat is een heftige val geweest :(:)

Waarom kan je het ene wel uitzitten en het andere niet, dat is een beetje de vraag. Veel heeft te maken met je balans, je kunt kijken of je met je instructeur kunt werken aan je balans. Zorgen dat je meer bewust wordt van je eigen houding.

Daarnaast, het ene paard is het andere paard niet. Een 180graden draai bij de een kan totaal anders zijn bij de ander. Hetzelfde bij een luchtsprong of een zijwaarts gebeuren. Het kan dus best zijn dat wat je bij de een kunt uitzitten dat dit niet lukt met de ander.

Hoe lang heb je dit bijrijpaard al? Weet je wanneer het schrikken en wegspringen gaat gebeuren? Als je dat weet dan kun je daar op inspelen en proberen het voor te zijn, of in elk geval, als je weet dat er een rare sprong komt kun je het wellicht opvangen. Dat is ook een kwestie van kilometers maken vrees ik.

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 09:49

Je bent niet snel genoeg, ik denk niet dat zoiets aan te leren is. Iedereen heeft een verschillend reactie vermogen, en die van jou is waarschijnlijk iets trager dan die van je bijrijdpaard. Oefening baart kunst!

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 09:51

kruimellover schreef:
Ik heb als klein meisje altijd veel aan de longeerlijn zonder beugels gehobbeld. En veel zonder zadel gereden. En dat heeft volgens mij ook wel erg bijgedragen aan mijn zit, want ik val niet zomaar.

Even ter illustratie een filmpje dat ik echt niet zomaar val:
http://www.youtube.com/watch?v=FWAbbhNKR70

Dit was de eerste keer dat er iemand op ging en ik vond dat ik dat wel kon. :D Ging ook best goed, alleen ze snapte er maar weinig van dat er ineens iemand op dr rug zat..

Levensgevaarlijk dit... :n Wat dachten jullie, ik plof neer op zijn/haar rug en we gaan een fijn stukje rijden?

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-10 09:51

Quir schreef:
Misschien een beugelriem om de hals heen doen? Dan kan je jezelf ergens aan vast houden.

Je moet jezelf proberen in het zadel te houden door je knieën in het zadel te drukken en de rest ontspannen te blijven. Dan blijf je het makkelijkste zitten. Wat natuurlijk nog het beste is, is voorkomen dat je paard schrikt! :D

Ja makkelijker gezegd dan gedaan!:) Maar het punt is, is dat het paard echt zo vanuit het niets schrikt! Ook vindt de eigenaresse dat de combinatie van mij en het paard niet zo goed is, dus zij durft niet meer aan om mij het paard te laten rijden. Ik zal het dus wel op een ander paard moeten leren...

En PS: mocht iemand nog een leuk bijrijdpaard in de buurt van Almelo weten...ik houd me aanbevolen!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 09:54

Ik snap wel dat de eigenaresse het niet meer aandurft nadat jij met de ambulance bent afgevoerd :(:)

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-10 09:55

Apple schreef:
Dat is een heftige val geweest :(:)

Waarom kan je het ene wel uitzitten en het andere niet, dat is een beetje de vraag. Veel heeft te maken met je balans, je kunt kijken of je met je instructeur kunt werken aan je balans. Zorgen dat je meer bewust wordt van je eigen houding.

Daarnaast, het ene paard is het andere paard niet. Een 180graden draai bij de een kan totaal anders zijn bij de ander. Hetzelfde bij een luchtsprong of een zijwaarts gebeuren. Het kan dus best zijn dat wat je bij de een kunt uitzitten dat dit niet lukt met de ander.

Hoe lang heb je dit bijrijpaard al? Weet je wanneer het schrikken en wegspringen gaat gebeuren? Als je dat weet dan kun je daar op inspelen en proberen het voor te zijn, of in elk geval, als je weet dat er een rare sprong komt kun je het wellicht opvangen. Dat is ook een kwestie van kilometers maken vrees ik.

Ja dat is inderdaad de vraag...ik weet niet waarom ik het niet bij dit paard kan uitzitten, heb echt veel vreemde paarden gereden en op veel kon ik wel blijven zitten, maar op dit paard gewoon niet. Ze doet het niet heel vaak het schrikken, en ook op momenten dat je het niet weet...ik rijd dit paard nu zo'n anderhalf jaar en ben er 2 x afgevallen...Ik zou graag nog verder met het paard willen, maar de eigenaresse vertrouwd het niet zo meer, dus dat vind ik wel erg jammer...

maar dat neemt niet weg dat ik alsnog wil leren om te blijven zitten.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 09:55

Kruimellover: in dit filmpje zie ik niet dat jij goed kan blijven zitten, hier zie ik een heel onverantwoordelijke manier van een paard beleren.

TS: heb je nu een instructrice? Vaak geven zij ook wel prive zitlessen van ong. een half uur waar je veel aan hebt.
Gewoon is vragen wat er mogelijk is.

Beugelriem om de hals zou ik niet doen, snijdt in als het mis gaat, dan eerder een halstertouwtje. Maar als het snel gaat heb je weinig meer te grijpen hè.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 09:55

Reactie vermogen kan je wel leren/trainen. :)

Wat is er levens gevaarlijk aan dat filmpje? Ik heb er niks op aan te merken, behalve dat degene die he longeert meteen voorwaarts had moeten "jagen". Na de eerste bok gelijk gas er op, dan kunnen ze niet meer zo gruwelijk vies bokken. Daarnaast vind ik dit paard nog reuze vriendelijk qua bokken. Zo vies bokt hij niet eens.

Het was natuurlijk meer als grapje bedoelt om te voorkomen dat hij schrikt. ;)
Maar als er elke keer een vaste plaats is of een vast moment, is daar zelfs nog wel mee te werken. Alleen als het elke keer zo plotseling is, wordt het natuurlijk ook wel erg lastig!

Edit: Wie zegt trouwens dat er verder nog niks met dit paard gedaan is (op het filmpje)????? Misschien hebben ze er al tig kee rop gehangen, makkelijk oordelen jullie!
En een beugelriem snijden? Dan vooral een halstertouw er om heen hangen (snijd nog vele malen meer)
Laatst bijgewerkt door Quir op 23-09-10 09:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-10 09:56

Apple schreef:
Ik snap wel dat de eigenaresse het niet meer aandurft nadat jij met de ambulance bent afgevoerd :(:)

Ja ik snap het ook heel goed, maar het is natuurlijk niet leuk om te horen!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 09:57

Vienna, wat moeten ze anders doen? Dat beest nooit inrijden?

Het is inderdaad kilometers maken, zoals Apple zegt, ik heb er ervaring mee :')

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-10 09:58

Ik heb al privélessen, speciaal voor het springen eigenlijk, omdat ik daar weinig ervaring in heb en het wel graag wil leren. Ik wilde eigenlijk met mijn bijrijdpaard op den duur gaan springen, maar dat zit er niet in ben ik bang...Ik zal wel eens aan haar kunnen vragen of zij mij eens een gedeelte zitlessen wil/kan geven.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 10:01

Tja veel doen. Zitlessen, boomloos zadel, zonder beugels, zonder zadel. Boomloos rijden heeft echt wonderen voor mijn zit gedaan. Oja en een welsh D rijden (grote). Die kan smerig omdraaien zeg, dan leer je wel om gewoon altijd je knieën er min of meer aan te houden. :D

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 10:03

Of gewoon veel paarden zadelmak maken, leer je ook van zitten. Is alleen niet aan te raden! ;)

Maar zitles is inderdaad een goede, als je nu dichter bij woonde had ik je wel willen helpen met mijn eigen merrie.

Diesel2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 10:06

Mijn Welsh Cob (1.50) is ook heel wendbaar en schrikkerig. Je kan het soms niet afknipogen....sta je opeens andersom, haha.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-10 10:07

Ja paarden zadelmak maken is inderdaad een goeie! Heb ik ook al verscheidene keren gedaan en aan mijn verleden te zien zou ik eigenlijk wel een goede zit moeten hebben, maar toch heb ik het niet...Soms baal ik dan echt van mezelf, en nu helemaal omdat ik door mijn zit dus gewoon mijn bijrijdpaard verlies!

@ Quir: bedankt, maar Eindhoven is inderdaad wel erg ver weg! En boomloos is geen mogelijkheid, want ik heb geen paard met een boomloos zadel.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 10:09

@Diesel2005: Komt me heel bekend voor ja! En daar was de grond dan alweer... Gelukkig heeft ze nu meer vertrouwen in me en doet ze zoiets eigenlijk bijna nooit meer.

@Rena100: Ik heb zelf een boomloos zadel aangeschaft voor een van mijn vzpaarden. Past vaak makkelijker dan met boom, paarden vinden het fijn en ik krijg zelfs de eigenaren er gek van. :D

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 10:11

Rena, ervaring uit het verleden geven geen garanties voor de toekomst :D. In mijn manegetijd reed ik ook regelmatig op bokkende/schrikkende/wegspringende paarden, dan zaten er ook tussen die ik niet kon uitzitten, maar ook genoeg waarbij ik dat wel kon.

En tsja, als je daarna jarenlang op je eigen behoorlijk brave paard rijdt die alleen af en toe opzij springt of een 180 graden draai maakt dan raak je het ook weer ontwent (en lig je er dus af als je weer eens op iets zit dat er een jolige bok tussendoor gooit). Dat is dan dus weer wennen.

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 10:16

phormicola schreef:
Vienna, wat moeten ze anders doen? Dat beest nooit inrijden?

Eerst eens leren normaal in een zadel neer te komen. Bij die jonge dieren kun je niet zomaar neerploffen in het zadel. Het is al een wonder dat hij toen bleef stilstaan. Vervolgens staat degene op de grond zo te stuntelen, houd hem niet, het is gewoon een amateuristisch zooitje zo bij elkaar. Het is nog een wonder dat hij niet bovenop diegene op de grond is gesprongen....

Eerst rustig in het zadel laten zakken, klopje hier en daar van boven af. Twee stapjes, en weer hetzelfde riedeltje, opstappen, etc... Dan wat meer pasjes, maar nooit met vol gewicht in het zadel gaan zitten!

Dan krijg je dit soort acties niet, en blijft het paard gewoon met 4 benen aan de grond.