Pony snapt voorwaarts niet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ShirlMilou

Pony snapt voorwaarts niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-10 21:11

Hallo mensen!
Mijn pony is net zadelmak, maar ze snapt het begrip voorwaarts met een ruiter erop niet.
kunnen jullie me helpen?

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 21:13

Kent ze wel de stemcommando's aan de longe? Als deze er goed in zitten, (bij drrrrraf, dat ze aandraaft) kun je het eens proberen met iemand erop, die dan ook aandrijft. Ze leggen dan vanzelf de link wel. Tot je je stem niet meer hoeft te gebruiken.
Hopelijk begrijp je wat ik bedoel. Succes! :)

midgie

Re: Pony snapt voorwaarts niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 07:57

Wat is je hulp voor voorwaarts en heb je het de pony op de juiste manier uit gelegd?
Gebruik idd je stem erbij , te veel druk van jou been kan voor de pony betekenen dat ze stil moet blijven staan, wat een heel normalen reactie is bij paarden.
Heb je ervaring met jonge dieren , waarschijnlijk niet anders had je deze vraag niet hoeven stellen, dus haal er ook iemand bij die jou kan begeleiden.

sierdable55

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 08:27

Probeer te rijden in een groep maak gebruik van het kleef gedrag van een paard.
Gaten laten vallen en met goed de benen erbij gat dicht rijden. het paardje begrijpt
snel wat druk van de benen betekend. Deze methode wordt niet vaak voorgesteld,
maar ik heb dit jaren als een goed hulpmiddel ondervonden paard blijft ontspannen
nog krijg je verzet en hoeft ook geen zweep intezetten waardoor het paard meer
vertrouwen in de ruiter krijgt.

shiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 19:49

als ze aan de longe netjes loopt , zou ik vragen of iemand je kan helpen .
Dan kan diegene je pony longeren zonder longeerlijn, en als jij dan de goed hulpjes erbij geeft . Dan ga je afbouwen met iemand in het midden , die gaat steeds minder hulpjes geven .
En als het dan goed is reageert je pony dan inmiddels wel op jou hulpen voor voorwaarts.
Dit is niet even na 1 keertje , maar over meerdere keren verdelen en dan afbouwen.
Je verneemt wel aan je pony of ze je begrijpt of niet.
Zou wel iemand er bij vragen die ervaring heeft bij het inrijden van pony's .
Je kan het maar 1 keer goed aanleren , iets afleren is veel lastiger.
Succes

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 10:25

Als ze de stemcommando's kent aan de longe zou ik er aan de longe op gaat zitten en dan de (zachte) hulpen icm stemhulpen geven. Als ie dat snapt kun je weer eens zonder longe proberen.

chantkyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 09:08

probeer het aan de longe, eerst als je niet er op zit laat er dan voorwaarts lopen en ga er dan opzitten aan de longe en kijken of het dan lukt, en ander vraag je of iemand naast je loopt als jij erop zit een paar rondjes zodat ze zelf gaat snappen dat het ook kan als er iemand op zit. succes

jennifer0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 12:51

als ik jou was zou ik er iemand anders die er ervaring mee heeft het laten doen ..
of de mensen hier boven hun advies op gaan volgen

ShirlMilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-10 21:34

chantkyra schreef:
probeer het aan de longe, eerst als je niet er op zit laat er dan voorwaarts lopen en ga er dan opzitten aan de longe en kijken of het dan lukt, en ander vraag je of iemand naast je loopt als jij erop zit een paar rondjes zodat ze zelf gaat snappen dat het ook kan als er iemand op zit. succes

aan de longe zonder iemand erop loopt die super, als ik erop zit en iemand klikt hem aan het touw om te stappen dat gaat ook goed, alleen als wij het samen zelfstandig( aan de longe of los ) moeten doen wil die niet vooruit en zoekt die ondersteuning aan de kant en blijf die daar stil staan en wil die er ook niet meer weg

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 21:59

Je pony begrijpt jou hulpen kennelijk (nog) niet.
Kijk eens kritisch naar je hulpen. Het kan zijn dat je tegengestelde hulpen geeft (bijv. onbewust trekken aan de teugel of naar voren hangen/bewegen, scheef zitten, etc.). Dat gebeurt veel sneller dan je in de gaten hebt. Zo'n 'onbedorven' pony pikt alle signalen op die je geeft, ook de onbewuste.
Daarnaast zal de jonge pony het nog eng vinden om zonder begeleider op de grond, zelf stappen te zetten (letterlijk en figuurlijk)
Als je de hulpen werkelijk rustig, eenduidig en duidelijk geeft, kun je ze gaan oefenen samen met iemand aan de longe. Als dat helemaal goed gaat (als de pony het snapt), dan met iemand erbij... zij/hij kan daarna de afstand tussen de pony en haarzelf vergroten.
Geef het dier de tijd om te leren, maar wees heel duidelijk wát je de pony wilt leren.
Succes.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 22:04

Zoek professionele begeleiding en ga niet in je eentje lopen rommelen. Dat levert alleen maar stress op voor jou en je paard, ( en creeer je zelf, zonder dat het je bedoeling is, een "probleempaard").

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 22:22

als het aan de longe wel goed gaat moet je iemand in de bak zetten die het paardje door druk naar voren laat gaan.
Hierop geef jij je stemhulp en ligt been..

net zo lang herhalen met steeds wat minder druk van degene die in het midden staat en dan snappen ze het wel..

De ene heeft wat meer tijd nodig dan de ander..

Finnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 10:31

Hoi,
Je paardje begrijpt je beenhulpen nog niet. Eerst aan de longeerlijn dit oefenen. Dus, als je gaat stappen iedere keer je benen gebruiken naast je stemcommando, totdat het kwartje valt. Daarna probeer jij je paardje te laten stappen, terwijl de persoon op de grond ernaast blijft staan. Die grijpt alleen in als ze het niet begrijpt en dus niet weg stapt.
Dit heb ik ook met mijn paard gedaan en na twee keer zo oefenen, was er niets meer aan de hand! Nu hoeft er ook niemand meer naast te lopen.
Let er wel op dat je de tijd neemt om dit te oefenen! Zolang ze niet op beenhulpen weg stapt, gewoon iemand ernaast laten lopen. Anders creeer je alleen maar verzet en onwil. En dat is niet de bedoeling. ;)
Succes!!

Groetjes, Nancy