Na lange tijd weer oppakken, kan ik een ritje proberen of..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marchador

Na lange tijd weer oppakken, kan ik een ritje proberen of..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-10 16:26

Hoi,

Ik heb een pony die ik al jarenlang niet meer heb bereden. In de periode dat hij verkocht is geweest (vorig jaar?) is hij wel bereden geweest en dit is goed gegaan.
Echter de laatste keer dat ik met hem reed was zo´n 6 - 8 jaar geleden denk ik, ik heb toen een ongeluk met hem gehad en ben daarna gestopt met hem te rijden.
Nu wil ik toch kijken of dat het lukt om hem weer onder het zadel te krijgen.
Misschien is er wel helemaal niets aan de hand hoor, maar gezien mijn ervaring met hem. Vind ik het toch spannend.
Longeren voor ik erop ga is niet te doen, want ik heb geen bak.
De bedoeling was eigenlijk om morgen een rustig ritje te maken samen met iemand anders die op mijn andere pony gaat.
Het is een volwassen pony, hij is nu 16 jaar en kan gewoon bereden worden.

Wat kan ik doen?
Zou ik in principe zo een zadel erop kunnen leggen voor een rustig ritje?
Ik verwacht eigenlijk geen problemen daarmee.
Of zou het toch beter zijn om die rit te laten voor wat het is en het rustig aan weer opbouwen alsof ik hem zadelmak maak, als toen bij het inrijden?

Arwennn

Re: Na lange tijd weer oppakken, kan ik een ritje proberen of..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 16:28

als hij vorig jaar nog bereden is lijkt het me niet dat je weer helemaal vanaf zadelmak moet oefenen. Ik zou wel met hulp gaan rijden en dan bijvoorbeeld eerst iemand die ernaast loopt om te kijken hoe hij reageert.. als hij rustig reageert kan je een rustig ritje proberen met een andere pony die voor hem rijdt.. :)
maar omdat het een tijd geleden is zou ik niet te veel doen en ook niet te lang!
wel gaaf dat je weer gaat rijden :D

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 16:29

Als de pony gewoon goed zadelmak is en altijd gereden geweest is, zou ik gewoon zadel er op leggen. Stukje aan de hand wandelen en er op gaan.

Alleen begrijp ik er uit dat jezelf twijfelt? Anders vragen of iemand anders de eerste 10 minuten er op wil?

_Layco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 16:31

Je kan ook heus wel een paard in het weiland longeren hoor :P
Als er maar geen gaten/kuilen of andere vervelende dingen zitten.
Maar ik zou niet gelijk een ritje naar buiten doen, veel sneller de kans dat hij schrikt.
Maar begin gwoon alsof alles nieuw is voor hem, dan is alles een stuk rustiger en ontspannender..

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-10 16:43

In het weiland is geen optie. Dat wil de eigenaresse van de wei echt niet hebben. Het is vrij losse grond en dat maak je zo kapot.

Ik twijfel voor mezelf vanwege mijn laatste ervaring, hoewel ik bij degene die hem kocht wel even er buiten op heb gezeten hoor! En dat was ontzettend leuk.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 07:13

Hoi
Toen ik in mei bij Lucky kwam was ze ook al HEEL lang niet bereden. Ze was wel een beetje heet, maar het ging eigenlijk wel goed. Ik zou het gewoon proberen, eerst het zadel erop, dan aan de hand een stukkie lopen, dan iemand het paard vast laten houden, erop klimmen, iemand ernaast laten meelopen en dan pas zelfstandig. Dan bouw je het wel op in elk geval.
Succes!

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 08:53

Heeft ze ooit moeilijk gedaan met rijden en met het zadelmak maken? Zo nee, kan je echt gewoon op stappen. Anders wandel je ergens heen (aan de hand met zadel) waar je de pony even kunt longeren. Al is het alleen maar een stukje draf, als ze dan niet reageert kan je meestal zo opstappen.