Hoe moet ik in hemelsnaam de galop aanleren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

VeniVidi

Hoe moet ik in hemelsnaam de galop aanleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-10 11:08

Hoi Allemaal..

Ik weet niet of dit hier goed staat anders hoor ik het graag ;)

Ik ben sinds een aantal maanden in het bezit van een fries. Het is een ruin (Sinds 2 maanden) van 4 jaar.
Hij is echt super braaf onder het zadel, en netjes ingereden.

Alleen.. de galop... die zit er niet bepaald goed op bevestigd.
Op het moment dat ik met hem de overgang naar galop wil maken, gaat hij eerst idioot hard draven, ongeveer een halve bak, en dan schiet hij een aantal passen in galop, maar hij valt er continu weer uit wat ik ook doe. Aan de longeerlijn is dit idem dito.
De galop is bij hem erg ongecontroleerd, dat is denk ik ook de reden waarom hij steeds terug valt in draf.

Hebben jullie hier tips voor?

groetjes

Zooist

Re: Hoe moet ik in hemelsnaam de galop aanleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 11:10

Wat zegt je instructeur of trice ervan?

VeniVidi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-10 11:17

Zooist schreef:

Blijven oefenen... dat snap ik zelf ook ;) haha maar ben nu op zoek naar een ander dus vandaar dat ik deze vraag hier stel..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 11:22

Ik zou persoonlijk het zelf even laten voor wat het is (niet meer galopperen onder het zadel) en eerst alleen gaan oefenen aan de longe.
Wat evt ook kan is (buiten) oefenen op een lang recht stuk.

anyw1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 11:22

Hoi, het lijkt erop alsof je paard te weinig balans heeft voor de galop. Dan gaan ze inderdaad vaak hard draven en 'vallen' er als het ware in. Hij is ook nog jong, zoals je zelf al schrijft.

Wat ik zou doen: geen galop vragen!
Eerst maar eens balans krijgen in de andere gangen, lekker buigen, rechtrichten, op 4 benen laten lopen. Op een gegeven moment zal hij het vanzelf aanbieden en dan prijs je hem de hemel in natuurlijk!
Wat je namelijk niet wilt is dat jij blijft vragen en als het ware steeds tegen zijn grens zit te pushen (dat doe je dan namelijk: hij vindt het moeilijk/heeft nog te weinig balans, jij duwt door, hij gaat rennen etcetc)
Het is uiteindelijk de bedoeling dat hij het ontspannen doet, toch?

Tot slot moet je bedenken dat de galop zowiezo niet een makkelijke gang is voor een fries, dat vraagt veel van ze. Dus oefen eerst met buigen en balans in andere gangen, dan pas kan hij ook gebalanceerd galopperen. Succes!

VeniVidi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-10 11:29

anyw1 schreef:
Hoi, het lijkt erop alsof je paard te weinig balans heeft voor de galop. Dan gaan ze inderdaad vaak hard draven en 'vallen' er als het ware in. Hij is ook nog jong, zoals je zelf al schrijft.

Wat ik zou doen: geen galop vragen!
Eerst maar eens balans krijgen in de andere gangen, lekker buigen, rechtrichten, op 4 benen laten lopen. Op een gegeven moment zal hij het vanzelf aanbieden en dan prijs je hem de hemel in natuurlijk!
Wat je namelijk niet wilt is dat jij blijft vragen en als het ware steeds tegen zijn grens zit te pushen (dat doe je dan namelijk: hij vindt het moeilijk/heeft nog te weinig balans, jij duwt door, hij gaat rennen etcetc)
Het is uiteindelijk de bedoeling dat hij het ontspannen doet, toch?

Tot slot moet je bedenken dat de galop zowiezo niet een makkelijke gang is voor een fries, dat vraagt veel van ze. Dus oefen eerst met buigen en balans in andere gangen, dan pas kan hij ook gebalanceerd galopperen. Succes!

Super! Dank je wel! Hier heb ik veel aan! Zelf vraag ik het namelijk niet meer, omdat ik inderdaad het gevoel had dat hij elk moment kan vallen in de galop. Maar was bang dat ik hem aan de ene kant dan zijn zin zou geven. Je hebt het duidelijk uitgelegd! Super!

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 12:57

BEH --> RT-P

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 13:27

Oefen vooral op het rustig aanspringen, ook al is dit niet simpel. Probeer je paard voor het aanspringen goed op de achterhand te zetten, en dus vooral niet te laten rennen in draf. Daarvoor moet je dus je draf eerst netjes voor elkaar hebben.

Het aanspringen zelf is het moeilijkste voor je paard (moet de achterhand gaan onderbrengen), als je daarna enkele goede passen galop kunt rijden zet je hem maar opnieuw in draf. Wanneer je langer gaat galopperen gaat je paard moeite krijgen en gaan versnellen, sneller galopperen is namelijk makkelijker voor hem. Vandaar het ongecontroleerde.

Wanneer het aanspringen echt nog te moeilijk gaat zet je beter een stapje terug. Concentreer je dan vooral op het sterker maken van de achterhand. Dit kan je doen door veel overgangen en schijnovergangen te rijden in stap en draf.

Lukt het tijdens een buitenrit (eventueel met een ander paard ervoor) wel?

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 14:26

Houdt hij zijn nek erg vast? Ook in draf en stap bedoel ik dan. Dat had mijn 4 jarige friese merrie heel erg, en zij had hetzelfde met de galop. Ik heb van mijn instructeur daar oefeningen voor geleerd, die goed werkten en nu kan ze wel normaal in galop. Maar ze heeft nog steeds een goede en een slechte kant met galop.

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 14:32

Ik zou inderdaad eerst wachten tot hij er meer aan toe is.
Wel kijken of je vanaf de grond,dus zonder ruiter erop, de galop kan verbeteren.
En zodra dat goed is en je wilt onder het zadel de galop weer oppakken, doe dit dan op een recht stuk.
Dus een bospad of een stuk land oid, zodat hij niet meteen de bocht om hoeft als hij net in galop zit.
Het is inderdaad al moeilijk genoeg en dit is goede en een leuke manier voor een paard om de galop te leren.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 15:56

Lieke7787 schreef:
Zooist schreef:

Blijven oefenen... dat snap ik zelf ook ;) haha maar ben nu op zoek naar een ander dus vandaar dat ik deze vraag hier stel..

Goede tip zeg!

Zou zeker op zoek naar een ander!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 18:25

ik zou ook een stapje teruggaan, veel stap en drafwerk, overgangen, tot hij in draf op een dubbeltje kan draaien, en dan ga je die galop opnieuw vragen.
aan de longe daarentegen zou ik hem wel vragen om te galoperen, zonder bijzetteugels uiteraard, en laat hem maar zelf zijn evenwicht zoeken.
als je buiten een lang recht stuk hebt kun je het ook proberen, in rechtdoor vallen ze niet zo gauw om ;)

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 18:30

laat de galop onder de man voorlopig oor wat het is, ga er eerst mee aan de slag aan de longe, het liefst dubbele longe, zorg er voor dat hij het comando goed leerd kennen kwa stem hulp, zorgh er voor dat het paard goed sterk kwa lichaamsontwikkeling in de draf word zodat het genog kracht heeft om de aan zet van de galop te kunnen maken met de ruiter er op, het is voor een fries niet makkelijk, omdat ze de verkeerde houding hebben en dus aan leg hebben om zonder rug gebruik en op de onderhals en als een boegtrekker te lopen, daar zijn ze immers toch voor gefokt, dus goed over de rug rijden in de draf voorwaard neerwaards, en dat de hals goed in de schoft valt.
sucses

Sanreh_Gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 19:26

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 19:29

Ik zou hem eerst aan de longe leren galloperen, dan wordt hij vanzelf wat sterker en kan hij het onder het zadel op een gegeven moment ook. Tot die tijd zou ik onder het zadel alleen blijven draven.
En als je goed stemhulpen geeft tijdens het longeren, kun je die ook voor onder het zadel gebruiken ;)

edit: O ik had de berichten niet gelezen, ik zie dat deze tip al een keer gegeven is :+

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 19:34

Balkjes/cavaletti gaan trainen (voorlopig in stap en draf) helpt je paard sterker en handiger te worden.
(eerst aan de longe, vervolgens o.h.z.)
Succes.

pomelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 19:45

het gaat hier om een jong paard, mss heeft hij helemaal geen balans. ik zou rechtrichten adviseren en er een professional bijhalen om de galop te bevestigen.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 22:43

je moet op zandpaden de galop aanleren. rechtdoor rechtaan. dan leren ze het het meest gemakkelijk :j
zo heb ik het altijd mijn Tinkers aangeleerd die ook veel problemen hadden om de galop aan te leren.

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 22:45

Lekker op een recht stuk gaan proberen, een zandpad leent zich hier uitstekend voor.

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 22:49

Same here. En dan wel wat versnellen en dan steeds weer terugrijden. Wel consequent op twee teugels rijden, dat is nog altijd de manier om een paard recht te stellen.

Prutsmuts schreef:
Lekker op een recht stuk gaan proberen, een zandpad leent zich hier uitstekend voor.

VeniVidi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-10 10:14

Super bedankt voor de tips! Heb er echt wat aan!

Saskia505

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 10:25

Het is juist belangrijk om wel al met de galop bezig te gaan, je paard moet hier juist kracht en handigheid in krijgen, en dat krijgen ze alleen maar door te doen. In de hoek of op de volte proberen aan te springen; gaan zitten, buitenbeen naar achteren, wat aandrukken met je binnenbeen en op hetzelfde moment met de zweep een tikje op de schouder geven. Omdat je paard nog weinig kracht heeft, kan hij het niet opbrengen om al in een rustig tempo te galopperen, dus zorg dat je goed voorwaarts rijdt. Zolang hij aangeeft in draf te gaan inkomen met je been en een tikje met de zweep. Als het bijvoorbeeld een rondje (of 2) goed gaat zelf terug naar draf rijden en zo kan je het steeds verder uitwerken.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 10:29

Balkjes lopen is idd een hele goeie voor de balans, zeker met een jong paard :) Deden die veel met een jonge merrie die ik heb verzorgd, galop ging wat later probleemloos... Hebben daar overigens wel een tijdje mee gewacht, eerst maar is alle knoppen erop in stap en draf :)

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 10:40

Heb zelf ook een jong paard en heb hem aangeleerd dat hij de hulpen aan de longe op stem commando goed herkent. Als je dat voor elkaar heb kan je het onder het zadel aanleren.
Je moet er dus voor zorgen dat hij aan de longe goed blijft doorgalloperen. Zodra je het idee hebt dat hij eruit valt gelijk erbij zijn met je stemhulp of evt de longeerzweep.

Onder het zadel een paar passen voordat je wilt aanspringen op het verkeerde been lichtrijden, met je stemhulp en je benen hem in de gallop proberen te krijgen. Mocht het niet lukken en hij gaat echt heel hard in draf op correcte been lichtrijden en naar een rustiger tempo en dan weer opnieuw proberen.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 09:49

Kan hij wel aan de longe of vrij in de bak rond galopperen? Een vriendin van mij had ook zo'n Fries (ruin, 3,5 jr) die dat niet kon. Ze dacht dat hij Fries-eigen was, hij ging graag hard in draf! Na één behandeling bij de osteopaat en twee weken rust kon hij 'ineens' ook aan de longe galopperen. Ik zeg 'ineens' want daar was ze al druk mee bezig om dat aan te leren. ;)

Verder zijn er al ontzettend veel goede tips gegeven:
- zonder ruiter aan de galop werken op diverse manieren
- aan balans van het paard werken
- op een recht stuk beginnen met de galop
- commando aanleren en gebruiken onder het zadel
- rechtrichten en gymnastiseren van je paard

Alleen de tip om aan te springen van Saskia505 zou ik zelf niet gebruiken (Binnenbeen, buitenbeen EN zweephulp). Als je zoveel hulpen voor galop aanleert, geeft dat moeilijkheden in de latere africhting van je paard.

Vanuit draf aanspringen is moeilijk voor het paard omdat hij dan van tweetakt (diagonale beweging benen) naar drie of viertakt moet gaan. Voor het paard is het gemakkelijker vanuit stap (viertakt) aan te springen. Dat kan alleen als hij sterk genoeg is, recht is en geen lichamelijke blokkades heeft.

Verder vraag ik me af of jij zelf de juiste hulpen geeft, zodat het voor je paard gemakkelijk is om aan te springen. Dat is natuurlijk ook iets waar je naar kunt (laten) kijken.