Hellup! mijn paard gaat flippen als ik ga stappen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

keesje90

Hellup! mijn paard gaat flippen als ik ga stappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 19:18

Hallo paardenvrienden,

Ik heb 6 weken geleden een paardje gekocht. Ze heet blacky en is 5 jaar oud. De vorige eigenaar heeft haar zadelmak laten maken, en er is al een aantal keer op haar gereden. Ik heb een paar weken grondwerk met haar gedaan, en omdat ik zelf tijdelijk niet kon rijden heb ik een vriendin erop gezet. Tijdens het rijden is zij er vanaf gevallen, en heeft (vermoed ik) een hoop lawaai gemaakt. In eerste instantie begon ze daarna al te flippen zodra ik haar teugels strakker pakte. Het hangen ging helemaal slecht, ze gaat hierbij net zolang stijgen en bokken totdat ik het opgeef. Ik heb haar negatief gezadeld (met zandzakken, bijzetteugel en beugels aan elkaar gebonden) hier reageerde ze erg goed op, en sindsien kan ik normaal opstappen. Maar zodra ik haar (heel licht) aanspoor gaat ze weer flippen (steigeeren en bokken) totdat ik er naast lig. Ik blijf wel iedere keer volhouden tot ze het goed doet, en dan stop ik pas. Inmiddels na 6 keer eraf te zijn gevallen heb ik er toch wel genoeg van.. Vooral omdat de vorige eigenaar haar wel heeft kunnen bereiden zonder problemen. Ze is ook (rontgologisch) goedgekeurd. Weet iemand hoe het (kan) komen dat ze zo doet, en heeft iemand tips zodat ze uiteindelijk toch een leuk rijpaardje wordt? Het heeft geen haast, vertrouwen is het belangrijkste en ik wil niets forceren. Met iedere stap vooruit ben ik super blij!

hafjelinger

Re: Hellup! mijn paard gaat flippen als ik ga stappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 19:19

Past het zadel goed? Wat zegt je instructrice ervan?

keesje90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 19:35

heb toen ik dr kocht een zadel aanlaten meten, en dit daarna nog laten controleren. Het zadel is dus goed, tanden enz. verder ook. Mijn instructeur zegt dat ik door moet blijven gaan, dat ik haar niet moet laten winnen. Dit probeer ik dan ook zeker, maar het is geen pretje ben inmiddels al bont en blauw!

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 20:25

Hmmm....misschien is het verstandiger om een ervaren iemand haar wat meer bevestigd door te laten rijden!
Citaat:
Mijn instructeur zegt dat ik door moet blijven gaan, dat ik haar niet moet laten winnen.

Ik vind dit overigens wel een erg vreemde uitspraak van je instructie, als je er inmiddels al 6 x naast gelegen hebt, kan ik me voorstellen dat je zelfvertrouwen al aardig in een dieptepunt zit! Dus is het verstandiger om het tijdelijk uit handen te geven aan een ervaren iemand, (Betreft zadelmak maken en doorrijden van "groene"paarden)
Succes!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 21:30

Idd dit mag je niet verder proberen op te lossen.
Je bent nu al heel goed bezig je paardje te leren hoe het dus niet moet.
Breng je paardje zo snel mogelijk naar een trainer en volg zelf ook les.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 22:10

Naar een goede trainer brengen om alles weer recht te breien en dan als de wiedeweerga het dier verkopen aan iemand die wel benul heeft hoe je met een net zadelmak paard aan de gang kunt gaan.
Je mist overduidelijk de kennis en kunde die nodig zijn om dit paard tot een veilig rijpaard te maken.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 22:20

Dit paardje lijkt me niet goed beleerd én ontzettend dominant.
Blijf niet in je eentje aanmodderen met dit paardje! Daar worden jij en het paard niet gelukkig van.
Ik zou verhaal halen bij de oude eigenaar. Klopt zijn/haar verhaal wel?
Het lijkt er niet op. 'Zadelmak laten maken' zegt helemaal niks over de kwaliteit van haar opvoeding als rijpaard.
Ben je werkelijk deskundig op het gebied van grondwerk? Zo nee, dan ook dat voorlopig even laten.
Het lijkt het me goed dat je er een deskundig iemand bijhaalt. Samen met hem/haar kun je dan leren hoe het wel moet. Ook grondwerk is een kunst en een kunde.

keesje90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-10 15:11

Ik heb een cursus grondwerk gevolgd en ttouch, hier maak ik me dus geen zorgen over. Erg dominant is ze verder ook niet, aan de hand kan ik alles met haar doen, ook als ze iets dan een beetje eng vind, met vertrouwen en rustig haar eraan laten wennen doet ze uiteindelijk alles voor me.! Ze begint dan ook pas met flippen zodra ik haar een teken geef als ik er opzit om te gaan stappen. Als ik stap zeg, of mijn kuiten aanwon dan komt ze omhoog, en als er dan nog op zit gaat daarna haar kont in de lucht! Al kan ik je vertellen dat ik vanmorgen 2 voltes op haar heb kunnen stappen, zonder bok of steiger! Ze gaat dus ook wel degelijk vooruit, maar wel met kleine stapjes. Dit vind ik ook helemaal niet erg, ik geef haar alle tijd die ze nodig heeft om te wennen aan alle nieuwe dingen. Graag zou ik toch wat tips ontvangen hoe ik haar minder bang kan laten zijn met iemand op haar rug. Ik denk zelf dat ze erg geschrokken is van de eerste val..

demi167

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 15:19

Dit paardje lijkt me een leuk beesje alleen ik denk dat ze iets (in het verleden) heeft meegemaakt waardoor ze op die dingen zo raar reageert. Je zou om het vertrouwen van haar/hem te winnen een join-up kunnen doen. Dit zou ik elke keer voor het rijden doen en onder het rijden goed kijken waar ze/hij bij flipt. Ook kan je verhaal halen bij de vorige eigenaar want het lijkt me sterk dat je paard dit doet uit rottigheid. (Misschien is ze/hij erg onzeker geworden van de val , paarden denken soms dat ze in de steek worden gelaten als de ruiter er van af valt...) Ik hoop dat je er wat mee kan ;-)

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 15:24

Ja ze zegt zelf dat je er niet op hebt kunnen rijden en dus grond werk hebt gedaan. Maar heb je er voor dan wel op gezeten bij het proef rijden en hoe was ze daar? Als je bijvoorbeeld nog niet hebt gereden dan kan het er dus al inzitten en ligt het aan de vorige eigenaar.
Als je wel hebt gereden ZELF en alles was correct dan ligt het waarschijnlijk aan je vriendin.
Succes

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 15:30

demi167 schreef:
Je zou om het vertrouwen van haar/hem te winnen een join-up kunnen doen. Dit zou ik elke keer voor het rijden doen .....

ik zou het zeker niet elke keer voor het rijden gaan doen!
Meest stomme wat je kunt doen, lees dit topic eens zou ik zeggen...[NH] [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!
Paardje in kwestie moet gewoon nog leren begrijpen wat 'been' is, niks join-up nodig.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 15:41

Psies Cissy, dit dier is zo groen als gras en snapt meer dan hoogstwaarschijnlijk helemaal niet wat de bedoeling is. Niks dominant paard of join-up (het spijt me zo voor al die paarden die 'even' gefixed worden met een join-up... pfffff)

TS: je kunt beter iemand inschakelen die veel ervaring heeft met het inrijden van groene paarden en waarvan je weet dat het op een vriendelijke manier gebeurt. Mss kun je het zelfs samen doen met die persoon. Zo ben je toch nauw betrokken en weet wat er gebeurt en kunt tekst en uitleg vragen over het hoe en waarom van dingen.

Succes ermee. Klooi niet langer alleen door, 't zou jammer zijn als je paard enkel leert hoe het niet moet en jullie beiden geen vertrouwen in elkaar krijgen.

Ditmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 19:01

Ja ik zou ook wel graag willen weten als je een proefrit hebt gemaakt voordat je jouw paard kocht?? Of iemand erop hebt zien rijden. Zo heb ik ook ooit op een paard gereden die was ook beleerd :+ Nou niet dus, bleek later toen een stel met een klein kindje langs kwam om te kijken hoe het met het paard ging. En die vertelden dat er wel eens iemand had opgezeten zo in het land. Niet stappen niets gewoon erop zitten. Dus ben wel benieuwd of je wel proef hebt gereden, of dat de vorige eigenaar er op reed dat jij zag. En vraag je vriendin eens wat er precies gebeurde en dat ze ook erg was geschrokken en moest gillen....

kollee3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 19:08

Hier nog een die hetzelfde heeft gehad.
Mijn pony is waarschijnlijk beleerd met een pop erop. die is er waarschijlijk naast gaan hangen. Eerst was ze heeeel bang en flippen dat ze deed ze was niet te houden. ik ben pas 13 dus ik heb er een ervaren iemand op gezet hij pakte goed de teugels kort zodat ze niet kon bokken, super goed ging het.Hij heeft veel kracht in zijn armen. Gewoon ook eens laten zien dat jij de baas bent. En zorg dat je een goede band opbouwt en goed blijven praten met hem.
Succes!

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 19:10

Aangezien dit een probleem is dat zich onder het zadel voordoet verplaats ik dit topic van OPG naar RT-P

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 19:15

Ik zou ook niet verder gaan. Ik zou iemand die hier ervaring in heeft het laten doen...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 13:16

keesje90 schreef:
Ik heb een cursus grondwerk gevolgd en ttouch, hier maak ik me dus geen zorgen over. Erg dominant is ze verder ook niet, aan de hand kan ik alles met haar doen, ook als ze iets dan een beetje eng vind, met vertrouwen en rustig haar eraan laten wennen doet ze uiteindelijk alles voor me.! Ze begint dan ook pas met flippen zodra ik haar een teken geef als ik er opzit om te gaan stappen. Als ik stap zeg, of mijn kuiten aanwon dan komt ze omhoog, en als er dan nog op zit gaat daarna haar kont in de lucht! Al kan ik je vertellen dat ik vanmorgen 2 voltes op haar heb kunnen stappen, zonder bok of steiger! Ze gaat dus ook wel degelijk vooruit, maar wel met kleine stapjes. Dit vind ik ook helemaal niet erg, ik geef haar alle tijd die ze nodig heeft om te wennen aan alle nieuwe dingen. Graag zou ik toch wat tips ontvangen hoe ik haar minder bang kan laten zijn met iemand op haar rug. Ik denk zelf dat ze erg geschrokken is van de eerste val..

Als ik dit zo lees, ben je wel op de goede weg.
Alleen het commentaar van je instructeur klopt niet in deze context. Het "laten winnen" vind ik meestal al een verkeerde opmerking, want je rijdt met techniek om een goede combinatie te vormen. Wordt het een wedstrijd tussen ruiter en paard, dan ben je niet goed bezig.
Zeker bij angst gaat het al helemaal niet om winnen, maar om vertrouwen.
Ik hoop dat deze instructeur verder wel goed is om je te helpen bij dit probleem.

Normaal zou ik zeggen dat wegbrengen een hele goede optie is, want de techniek die je soms nodig hebt bij deze grote problemen kun je niet even snel bijleren. Echter kan je bij angst heel veel voor elkaar krijgen met geduld en je gaat vooruit dus wsl werkt jou manier ook goed. Angst wordt veelal minder door met geduld het paard te laten merken dat er niks engs is en door ervaring/routine het totaal te laten verdwijnen. Iemand met veel techniek en ervaring "in huis" kan beter voorkomen dat het mis gaat met oefenen en het probleem dus groter wordt. Met "wegbrengen" heb je wel het probleem dat je een goede ruiter moet vinden en dat kan erg lastig zijn als je zelf nog niet zó ervaren bent dat je dat goed kan zien.
Zeker bij angst mág het eigenlijk niet mis gaan, omdat het probleem dan nog groter zal worden.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 13:24

demi je hoeft jezelf niet te quoten (volgens mij mag dat zelfs niet)

Join-up is gewoon geen goed idee, punt.

TS: ik zou dit niet meer alleen proberen op te lossen. Dadelijk gaat het een keertje écht mis, keer verkeerd neerkomen bij vallen is voldoende. Dan bij jij je vertrouwen helemaal kwijt en wellicht nog erger.

Ik zou er professionele hulp bij zoeken.