Blijven zitten in galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xBlondie

Blijven zitten in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 16:58

(Sorry als dit topic verkeerd staat, heb net even gekeken maar ik weet eigenlijk niet echt waar ik dit moet neerzetten.)

Maar iig, ik heb een soort van probleem. Ik rijd nu bijna 2 jaar (? heb geen idee eigenlijk, al heel lang voor mijn idee eigenlijk) op dezelfde pony.
Gaat allemaal goed, en ik kan er nog steeds van leren. Qua galop blijf ik ook gewoon zitten, geen problemen mee.
Maar als ik op een andere pony/paard moet rijden (denk aan kamp, of buitenritten buiten mijn manege) en ik ga in galop hobbel ik echt heel stom.
Met alle pony's/paarden heb ik dat, 't lukt gewoon niet om te blijven zitten. En dat vind ik echt stom, want dan is de galop meteen ook minder leuk, maar toch lukt het me niet om te blijven zitten.
Heeft iemand misschien tips, ideeën, oefeningen, suggesties of iets zodat ik wel blijf zitten?
Alvast bedankt (:

Liefs!

Myrthe92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 22:29

Zie in je profiel dat je wel al zes jaar rijdt, heb je in de twee jaar voor je deze pony reed wel op verschillende pony's gereden, en ging de galop toen wel gewoon goed?
Ik denk dat er maar één manier is, en dat is om gewoon vaker te oefenen op veel verschillende pony's. Galop (en sowieso alle gangen) zitten bij elk paard anders en daar moet je gevoel voor ontwikkelen, dus veel oefenen of een keer een zitlesje. Verder moet je proberen om je spieren niet te gaan aanspannen, als jij je bilspieren gaat aanspannen wordt je een soort stuiterbal en ga je dus hobbelen, dus probeer om te ontspannen en relaxed te zitten.

Lusitana

Re: Blijven zitten in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 22:41

Wat kan helpen is je rug wat bol te maken, dan heb je minder spanning in je kontgebied en je kantelt dan vanzelf je bekken naar achteren. Dus een beetje inzakken als een pudding. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je zo blijft rijden, maar het kan wel in het begin helpen je beter te laten kleven. Richt je dan langzaam op zonder je kont/bekken positie te veranderen zeg maar. Verder moet je goed de beweging van het zadel voelen en meegaan. Het zadel gaat van buitenachter naar binnenvoor. Dus als je in de linkergalop bent van rechtsachter naar links voor. Het helpt als je in je hoofd hebt dat je het zadel over de schouder moet proberen te schuiven in die beweging.
Je kunt dit op een bureaustoel met wieltjes proberen. Met je kruis de stoel naar voren bewegen. Je zult merken dat je daravoor je bekken achterover moet kantelen. Net als op een schommel die je hoger wilt laten gaan. Dat is "kruis aantrekken". Ik heb begrepen dat het tegenwoordig niet meer zo wordt aangeleerd, maar het is heel belangrijk in galop, het is zelfs onderdeel van de galophulp en het houdt je dus in het zadel.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 22:46

ik ga helemaal mee met lusitana en zorg ervoor dat je doorveert in je enkels ,zo vang je de beweging op en vloei je hem af.

xBlondie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-10 17:48

Oeh, dankjewel ;d, ik heb er echt wat aan!

@ Myrthe: Hm, toen ik begon, reed ik steeds op drie verschillende pony's. De e ne week die, de andere week die, daar had ik in de galop ook geen problemen mee. Misschien in het begin, maar dat weet ik echt niet meer. Ik kan ook niet echt op andere pony's rijden om te oefenen, ik rij namelijk niet op een 'echte' manege of iets, maar bij een soort van kennis, nja iig er is niet echt meer een andere pony waar ik op kan oefenen.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 19:11

RUI -> RT-P

lau4lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 19:56

wat Lusitana ookal zei: je bekken kantelen!
ik had vroeger (nu nog steeds wel een beetje) een hele holle rug, ik kon daar totaal niet mee doorzitten en galopperen. dan stuiter je heel erg, ik weet niet of het bij jou het zelfde geval is..
maar ong een half jaar op mn houding letten en maar corrigeren (zoiets denk ik) had nergens meer last van!

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 15:20

haha, hoi elisa! :D
ik denk dat bij jou het probleem ook is dat je je benen optrekt zeg maar. als je je hakken wat meer uitdrukt en je benen (en eigenlijk gewoon je hele lichaam) wat langer maakt, blijf je al veel beter zitten & dan gaat je doorzitten denk ik ook een stuk beter :j

nee, geen idee waarom ik dit hier zeg terwijl ik het ook gewoon zelf tegen je kan zeggen, maar goed :o

friends_f_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 15:56

ik blijf wel zitten maar mijn voeten gaan uit de stijgbeugels en als ik ze er weer wil inkrijgen dan vergeet ik me te concentreren op de galop... niet goed dus :n

xBlondie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-10 16:19

Dankjullie!
Ja, met doorzitten hobbel ik ook maar wat stom heen er weer x)
@ Yanou: Ja hm, trek ik mijn benen op? Zag je dat tijdens kamp?

Maar, dat over dat uit proberen met een stoel op wieltjes, als je die stoel naar voren wilt krijgen, lukt dat toch alleen maar met een holle rug? Terwijl je een bolle rug moet?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 16:25

Probeer het dan eens op een schommel...

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 16:31

Ja, best wel :o
maar als je je hakken uitdrukt denk ik dat je je benen vanzelf al langer maakt, dus ik denk dat je dat vooral moet oefenen. anders moet je de volgende keren dat je gaat rijden gewoon vooral aan je zit werken! :j

xBlondie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-10 16:39

@ Yanou: bedoel je alleen tijdens galop, of eh, moet ik altijd meer mijn hakken uitdrukken?

Zodra ik op een schommel zit ga ik het eens proberen :P

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 16:41

Altijd :j
ik zag namelijk dat je je benen daardoor best wel optrekt en dan krijg je ook een beetje een stoelzit (en dan kan je ook minder goed doorzitten en zo) dus als je je hakken uitdrukt en je benen lang maakt gaat het denk ik echt al veel beter :D

Asmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 20:22

gewoon blijven oefenen op verschillende pony's. zo leer je het ;)
het zal wel eraan liggen dat je helemaal aan die pony bent gewent en die andere pony's hebben natuurlijk een ander zadel en die pony's gooien misschien wel hoger op.

Je moet gewoon in het zadel blijven 'plakken'

de enige tip die ik kan geven is: oefenen, oefenen, oefenen!

SUCCES

friends_f_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 15:50

een vriendin zei me dat als ik fiets ik mijn voeten moet doen zoals tijdens het rijden dus: hakken naar beneden en gewoon goed zitten. zij zegt dat het werkt maar ik vergeet het altijd te doen. misschien werkt het wel echt. ;)

jimlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 07:37

probeer een beetje naar achter te zitten maar niet aan de teugels te hangen en let goed op je zit hakken naar beneden en je knieën aandrukken ga wat mee in de galop en let niet te veel op mijn raad maar vraag ieman op de manege die je beter kent om je een keer wat lesjes galop te geven! verder oefenen kun je dan ook aleen.

xBlondie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-10 12:04

Dankjulliewel!

Alleen, een probleempje, ik kan niet oefenen op andere pony's, omdat er simpelweg niet meer is. Dus nou ja, oefenen gaat niet echt?
Maar dinsdag ga ik weer rijden, en dan 'gebruik' ik jullie tips wel, ook al lukt de galop daar wel goed, gewoon even kijken hoe ik dan eigenlijk zit enzoo.

Liefs