Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Mootje schreef:Nina, Kan je dit niet beter aan Rob vragen. Hij kent jou het beste en zal je vast kunnen vertellen waarom dit gebeurt, Rob kennende

Naranga schreef:Met kortere beugels kun je je hakken ook beter naar beneden houden. Is het een springzadel wat je op hebt? kan het niet goed zien, maar dan zeker kunnen je beugels een paar gaten korter.
Veel oefenen op je balans. Die in uitjes bijvoorbeeld kun je ook goed springen met een knoop in de teugels en dan je handen los, je steunt nu aan de teugels tijdens het springen waardoor/doordat je gespannen bent en je je pony niet voldoende ruimte geeft. Je moet met je hand meer mee met de mond van je pony tijdens de sprong, en dat kan pas als je de balans hebt, nu zul je het idee hebben te ver naar voren te kiepen.
Bij de minste onverwachte beweging van je pony ben je uit balans, dat bedoel ik niet verkeerd, maar daar moet je aan werken als je beter wil blijven zitten. Met meer balans kun je ook meer gaan rijden ipv als passagier mee te liften.
wat de rest ook al zegt, wacht op de sprong, die komt vanzelf
denk dat de verwarring hierboven met de knieën is dat je ze zeker wel aan het zadel moet houden, maar losjes, niet klemmen als dat niet nodig is. Je belans haal je grotendeels uit je onderbenen, als die stevig liggen komt de rest vanzelf, maar dat kost best wat spierkracht. Ga maar eens rondjes draven/galopperen in verlichte zit, zoek je balans en laat iemand van de grond af je helpen of je houding goed is. je zult je bovenbenen vanzelf gaan voelen
Van de teugels is ook een probleem waar ik bewust van ben. Ook hier ben ik mee aan het werk. Maar ik heb steeds het idee dat ik in de mond zit als ik mijn teugel korter pak.
als hij dan nog naar achteren gaat rennen ben je helemaal nergens
Sommige stops zijn gewoon echt niet uit te zitten! zelfs niet voor profs
bornie97 schreef:je zit een beetje stijf en je mag je handen wel wat meer uit elkaar doen.
probeer eens met handen op je cap te springen, goed voor je evenwicht.
en wat heb je een mooi paard![]()
![]()
Handen op de cap ben ik niet zo'n voorstander van. Balkjes oke, maar ik vind dat je ten alle tijden je paard moet kunnen controleren/ corrigeren. Bij springen heb je daar soms (helaas) echt je handen bij nodig.

je kan prima wat lage hindernissen springen met je teugels in een knoop. al heb ik liever je handen opzij of los naar voor of in de manen dan op de cap.
).Anoniem schreef:Mootje schreef:Nina, Kan je dit niet beter aan Rob vragen. Hij kent jou het beste en zal je vast kunnen vertellen waarom dit gebeurt, Rob kennende
Rob zie ik pas 10 okt. weer en wil er eigenlijk nu al aan gaan werken. Maar ik zal het dan zeker er over hebben!
Tody:
Nee in de bak gewoon oefen ik nooit de verlichten zit. Wel als ik ga springen maar niet zo gewoon. Ik zal het deze week een keertje uit proberen. Het probleem bij mij is als ik te lang wacht dan springt mijn pony niet, Of kom ik enorm achter de beweging te zitten.
Quir: Beugels nog een gaatje korter? Ik vind mezelf al erg kort zitten. Maar ik zal het vrijdag bij mijn springles een keer proberen.