Vlotter halthouden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anna_R

Vlotter halthouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-10 22:00

Ik heb een probleempje: mijn verzorgpaard wil niet vlot halthouden tijdens het rijden. Op de manege rijd ik een ander paard (manegepaard, braaf, ervaren) en dan lukt het prima. Let op: ik heb het niet over vierkant halthouden oid, maar gewoon stilstaan vanuit de stap (in de simpelste zin van het woord). Ik zal eerst even uitleggen hoe ik het nu doe:
1. Actief laten stappen;
2. Halve ophouding (= m’n ‘kruis’ (sorry) iets optrekken, knieën aan het zadel, kneepje in de teugels) met stemcommando “[naam paard] let op…”
3. Hakken naar buiten (van de buik af), heel iets naar achter leunen, knieën aan het zadel, handen naar m’n buik brengen en handen sluiten, stemcommando laag “hóó…”

Volgens mij ‘volgens het boekje’. Resultaat manegepaard: halt, niks aan de hand. Resultaat verzorgpaard: steeds langzamer lopen, naar binnen vallen (of soms zelfs 180 graden draaien), ongeveer 10 pasjes ‘smokkelen’ (doorlopen) en dan pas halthouden.

Vervolgens als ze stilstaat beloon ik haar. Maar moet ik dat nu juist wél of níet doen? Want: ze staat stil = goed gedrag, dus beloning. Maar eigenlijk staat ze niet vlot stil en dribbelt ze eerst nog wat pasjes = verkeerd gedrag, dus verdient geen beloning. Maar ja… hoe motiveer ik haar dan wel?

Aan de hand halthouden doet ze prima, alleen onder zadel niet. Overgangen naar snellere gangen (bijv. van stap naar draf) doet ze wel vlot. Ik dacht eerst dat het een balansprobleempje kon zijn, maar als ze moet mesten of als ze weet dat ze moet stilstaan (bijvoorbeeld na uitstappen als ik afwend naar ac-lijn) reageert ze al op de kleinste aanraking.

Sorry voor mijn lange verhaal voor zoiets ogenschijnlijk simpels, maar kortom: hoe laat ik haar vlotter halthouden? Zijn er andere manieren? En wel of niet belonen?

Geryon

Re: Vlotter halthouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 22:18

Heb je ongeveer hetzelfde probleem als je een overgang terug maakt of gewoon langzamer gaat? Als ik naar halt ga ga ik alleen wat terug zitten en maak een ophouding en hij staat stil,vanuit draf of galop, maakt niet uit. Je moet er denk ik ook niet zo moeilijk over denken. Ik zou het gewoon vaak oefenen en wat ik doe als mijn paard niet gelijks stilstaat, is achteruit tot de plek waar hij stil had moeten staan. Hoe beloon je haar? Opzich is het ook al een beloning om niks te doen met je hand. Ophouding en zodra ze lusiterd gewoon je hand er weer vanaf, dat is opzich al een beloning. Wat ik ook ervaar is hoe meer je je paard bij elkaar hebt, hoe sneller je kunt stilstaan. Loopt je paard uit elkaar, duurt het langer. Althans, zo ervaar ik het dus. Als ze echt niet luistert terwijl jij het echt goed aangeeft, zou ik gewoon eens een wat hardere ophouding maken (daarmee bedoel ik dus GEEN harde ophouding, maar gewoon een wat hardere ophouding, voor de typischie bokkers die dit mischien lezen), misschien heeft ze om het te 'leren' wel een wat duidelijkere hulp nodig?

Anna_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-10 22:39

Thanks Geryon!
Ik heb het probleem niet als ik een overgang terug maak. (Van draf naar stap bijvoorbeeld doet ze gewoon vlot.)
Ik beloon haar met een klopje op de hals (of een aaitje) en "príma..." oid. Maar net wat je zegt: je hand eraf is al beloning (dat heb ik eerder gehoord, was het even vergeten.)
En inderdaad, m'n paard kan ook nog wel iets beter bij elkaar. Misschien eerst daar maar eens aan gaan werken (volgende onderwerp ;) ).
Wat versta jij trouwens onder een wat 'hardere ophouding'? Ik herhaal trouwens de hulpen zoals ik boven beschreef wel met iets meer 'power', als ze in eerste instantie niet voldoende reageert. Bedoel je dat misschien?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 17:37

Heb je les? Wat zegt je instructeur ervan? Ik zou niet echt weten waarom het bij stilstaan niet gaat, en bij een overgang terug dat het wel gewoon gaat. Ik ben 1 reden gewend en dat is gewoon dat mijn pony doordramde, ook sommige andere paarden die ik reed. Wat wil je bereiken? Wil je echt dat hij gelijk stilstaat, of gewoon langzaamaan stil gaat staan. Want het hoeft volgensmij pas vanaf de M1 dat je echt in 1 keer stil moet staat vanuit draf ofzo.
Onder een wat hardere ophouding versta ik inderdaad gewoon hetzelfde doen maar dan met ietsje meer power en natuurlijk niet blijven hanger, want paarden zijn toch altijd sterker, maar echt een kleine ophouding met wat meer power en je hand er weer af. Ik ben gewend om dit te gebruiken en het werkt goed, soms dramt die van mij gewoon even door, maar bij jou kan het net zo goed om iets heel anders gaan, dus zou ik gewoon even een instructeur vragen.
En hou geod je benen erbij als je stil gaat staan, maak schijnovergangen zodat ie beter aan de hulpen word en dus ook niet zo naar binnen gaat vallen. Gewoon veel dingen uitproberen, elk paard is natuurlijk anders en wij lezen dit via het internet.. Dat hij 180 graden omdraait is gewoon eigenwijs denk ik? Dan zou ik hem gewoon dezelfde kant weer terugzetten als waar je hem stil wilde laten staan.

Er zijn vast mensen met andere oplossingen, ik zou gewoon proberen wat bij je paard en jou helpt:)

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 18:02

Ik denk dat het gewoon een kwestie van oefenen is, spreek met je paard een set van hulpen af... zoals je omschrijft. Geef al die hulpen steeds hetzelfde en beloon als de reactie is zoals jij hem wilt (of er dicht in de buurt komt).

Ik heb mijn bijrijdpaard geleerd om direct halt te houden als ik kort en ferm 'Ho' zeg. Eerst tijdens wandelen, later met longeren vanuit stap, dan draf en zelfs galop.
Ook als ik er op zit is mijn stemcommando erg handig, ze reageert ook goed op mijn zit/hand, maar met mijn stem krijg ik ze nog altijd heel makkelijk en resoluut stil.

Vanuit draf of galop is de remweg nog wel eens langer dan ik eigenlijk wil, maar in de loop van de training zal dat vast goedkomen.

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 18:37

Lastig, vooral omdat je het waarschijnlijk pas kunt zien als je er naast staat.

1. Actief laten stappen;
2. Halve ophouding (= m’n ‘kruis’ (sorry) iets optrekken, knieën aan het zadel, kneepje in de teugels) met stemcommando “[naam paard] let op…”
3. Hakken naar buiten (van de buik af), heel iets naar achter leunen, knieën aan het zadel, handen naar m’n buik brengen en handen sluiten, stemcommando laag “hóó…”

Ik heb een je rijtje gekopieerd omdat ik anders op en neer moet scrollen...

Halve ophouding is prima, maar het optrekken van je kruis (billen aanspannen) gepaard met extra knie druk en achterover 'leunen' kunnen er juist voor zorgen dat hij vooruit gaat. Billen aanspannen is eigenlijk jezelf verlichten (= voorwaarts), achterover zitten is verzwaren (=dieper zakken, verzamelen). Je geeft dus tegengestelde signalen. Resultaat kan een twijfelachtige langzame stap zijn omdat hij het niet helemaal begrijpt. Doe het trouwens eens op een stoel. Voelt als vooruit duwen toch?

Probeer je billen aanspannen achterwege te laten maar ga in je paard zitten, blijf recht op zitten adem diep uit door je mond, sluit je hand en been. Als stemcommando helpt, doe dat er (voorlopig) bij. Het uitademen zorgt ervoor dat je hele lichaam zwaarder wordt. Belonen mag altijd, hij moet het ook leren.
Ik denk wel dat het belangrijk is om je paard in alle gangen allerter te maken op je zit en been. Hij kan wel voorwaarts zijn, maar kan je hem iedere minuut schakelen?

Ik heb zelf heel lang op manegepaarden gereden. Ze kunnen je heel veel leren, maar zullen altijd anders zijn dan een eigen paard. Vergeet dat niet!

Anna_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 19:16

Bedankt allemaal! Hier kan ik zeker wel wat mee. Morgen meteen weer even oefenen!
Dat van die tegenovergestelde signalen vind ik wel een hele goede, want eigenlijk nu ik erover nadenk doe ik hetzelfde (ongeveer) als ik een overgang naar een snellere gang maak. Da's verwarrend voor het paard natuurlijk.
In ieder geval belangrijk dat ik consequent blijf en ik heb les inderdaad, dus ik zal er de volgende keer wat meer op focussen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 20:30

Ik zou wel oppassen met stemhulpen. In het begin is het goed, maar ik zou de stemhulpen gebruiken om de hulpen duidelijker te maken en daarna niet meer gebruiken, zodat je er niet afhankelijk van word. Op wedstrijden mag je namelijk niet praten. Mijn vriendin gebruikte ook een stemhulp en werd toen gedisqualifiseerd terwijl ze anders regiokampioen was..

Anna_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 20:33

Ok! Nou aan wedstrijden zijn we nog niet toe, maar je weet nooit natuurlijk. Maar idd, eerst gebruiken en langzaam afbouwen dan maar.

chamleona

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 21:13

Ik heb geleerd dat je kan halthouden door je zitbeenknobels stil te houden. Het werkt echt.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 21:27

Citaat:
1. Actief laten stappen;

Vraag eens aan de eigenaar van je verzorgpaard welke hulpen hij geeft. Voor mij is bovenstaande namelijk niet 'uit het boekje'. Mijn (laatste) paard zou hierop niet halthouden, maar gewoon haar hoofd in de lucht steken. Vooral je laatste stap is behoorlijk incorrect, in mijn ogen. Bij het halthouden: nooit je benen/hakken wegsteken, ook bij een overgang terug moet je been blijven ondersteunen. Niet achteruit leunen, gewoon recht blijven zitten, achteruit leunen heeft geen zin. Handen naar je buik brengen is zoiezo fout, je handen mogen meebewegen in de stap, en je kan eventueel een ophouding maken met je handen als je paard niet heel goed reageert op je zit, maar een ophouding is niet meer dan een lichte extra druk die je in je handen neemt.

Elke overgang naar een tempo terug gaat in principe hetzelfde. Je rijdt actief in de huidige gang, je bereid je overgang voor (licht verzamelen, maar wel zorgen dat hij actief blijft, dus been erbij houden) en dan een volledig ophouding maken met je zit (Jezelf groot maken, je zit 'stilzetten', waardoor je min of meer de bewegingen van je paard met je zit tegenhoudt, hand toeknijpen).

Verder, heel veel meenemen in je training. Niet één keer op een half uur halthouden, wel 5/6 keer op een lange zijde die overgang maken. Zorgen dat hij zowel langer kan stilstaan, als meteen kan wegstappen (mede hiervoor is het belangrijk dat je actief halthoud en dus je been niet afsteekt. Als hij in halt 'sukkelt' en slenterd, zal je nooit meteen na een paar seconden op een kleine hulp kunnen wegstappen. Als je actief halthoud, heb je maar een héél kleine hulp nodig voordat hij terug weg is).

Anna_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-10 21:50

Vandaag weer eens even geoefend en inderdaad mezelf langer maken en meer 'in' het zadel gaan zitten werkt beter. (Nog lang niet goed, maar wat wil je na een keer oefenen...)
@ Tantjeuh: de manier die jij beschrijft zal vast goed werken, maar voor mijn paard is dat voorlopig nog echt té subtiel, dan loopt ze gewoon door. Hopelijk krijg ik haar nog zo scherp... In ieder geval bedankt.
@ Chamleona: wat bedoel je met 'zitbeenknobbels stil houden' precies? Bedoel je wat Tantjeuh omschrijft als een 'volledige ophouding maken met je zit'? M.a.w je bekken stilzetten?

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 12:01

Almé (en ik vooral) heeft exact hetzelfde probleem en mijn instructeur raadde aan om eens diep uit te ademen op het moment dat ik wil halthouden zodat ik helemaal ontspande. Want ik had de neiging om als ze niet gelijk stopte mijn hele lichaam vast te zetten waardoor ik haar tegengestelde bevelen gaf. Misschien kan je daar dus ook op letten en diep uitblazen als je wil halthouden?

Anna_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-10 12:30

Uitblazen dus. OK! Ga alles gewoon proberen... ;)