[RT-P] paard gaat hangen tijden het opzadelen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
corinadrenth

Berichten: 1859
Geregistreerd: 22-12-08
Woonplaats: Oude Pekela

[RT-P] paard gaat hangen tijden het opzadelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-10 21:26

hallo ,

ik rij sinds 2 weken een 8 jarige ruin van jazz.
het vrouwtje zei al dat hij het zadel niks vond.
nu als ik aan kom lopen met het zadel en naast hem ga staan word hij helemaal nerveus.
wil ik het zadel op zijn rug leggen gaat hij compleet hangen.
ook als ik een longeersingel er op wil leggen gaat het niet lukken.

ik denk dat ik met de eigenaar ga overleggen om een fysioterapeut er bij te laten halen voor zijn rug.

hebben jullie nog een ideee ?

rikkybergy
Berichten: 370
Geregistreerd: 12-09-09
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 21:42

Ik adviseer je inderdaad even niet te rijden en even gewoon naar de fysio te gaan
Longeren zonder allemaal dingen is ook heel goed dan
Maar niet galopperen.

kehdraJarig

Berichten: 6384
Geregistreerd: 29-07-06
Woonplaats: Groningen

Re: [RT-P] paard gaat hangen tijden het opzadelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 22:07

Ik kan niks toevoegen behalve dat ik het met rikkybergy eens ben :j

Hoop dat een osteo of fisio e oplossing is voor je.
Waarschijnlijk is het hangen al wel gewenning geworden voor het paard, dus ook nadat de spierpijn van de fisio weg is heb je kans dat hij het gaat blijven doen.
Dan is het dus eerder een gedragsprobleem, en moet dáár een opossing voor vinden.

Oklahoma

Berichten: 42
Geregistreerd: 17-09-10
Woonplaats: Far West

Re: [RT-P] paard gaat hangen tijden het opzadelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 22:11

Je zegt dat je sinds twee weken het paard rijdt, waaruit ik begrijp dat je hem dus al zeker eens opgezadeld en gereden hebt?
Hoe ging dat? Deed hij nog moeilijk tijdens het rijden, of deed hij enkel moeilijk tijdens het opzadelen?

Of als jij er nog niet mee gereden hebt, hoe is hij dan in het rijden bij andere mensen of wat doet hij daar bij het opzadelen? Het kan namelijk ook zijn dat hij echt een slechte ervaring gehad heeft bij het opzadelen, wat los kan staan van het rijden en rugproblemen zelf.

Snap je waar ik heen wil?

Mindfields

Berichten: 6512
Geregistreerd: 16-12-05
Woonplaats: Omgeving Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 22:12

Galopperen is juist het allerbeste voor de rug want die draait in galop vanzelf veel losser dan in draf.

Ik denk eerder dat hij angst heeft voor zadel/singel omdat hij daarmee een nare ervaring heeft opgedaan toen iemand het te ruw op zijn rug legde. Jazzen zijn gevoelig! Er zijn oplossingen voor, heel veel geduld en een heel rustige stap voor stap benadering kan al heel goed helpen. maar een fysio is ook gene slecht idee want het kan natuurlijk ook pijn zijn.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 22:21

Waarom altijd eerst een fysio of osteopaat en niet gewoon een goede DA die eerst een goede diagnose kan stellen? Zeker in dit geval, want dit paard heeft een probleem en dat kunnen er zoveel zijn.

Een fysio is leuk om elk jaar/2x in het jaar te laten komen voor de spieren, etc. Maar niet om een probleem te laten onderzoeken en al helemaal niet om te kijken wáár het probleem zit. Een DA kan foto's maken, verdoven en dan onderzoeken doen. Een fysio oid alleen maar "voelen".

Het kan nu angst zijn, doordat ze vroeger veel pijn gehad heeft. Ze kan last hebben van haar rug, ribben, buik, of wat dan ook. Ze kan het doen om er onder uit te komen, omdat ze ooit pijn gehad heeft. Probeer eerst uit te zoeken waarom ze het doet. Als het zadel er eenmaal op ligt, hoe reageert ze dan? Kan je zonder problemen op stappen en er op zitten? Wat doet ze met longeren, zowel met als zonder zadel of longeer singel? Of doet ze het, omdat ze een benauwd, niet prettig gevoel krijgt van de singel......?

Edit: Ik vraag me af of dit hier trouwens goed staat, het is immers geen rijtechnisch probleem. Ik TeM.

rikkybergy
Berichten: 370
Geregistreerd: 12-09-09
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 22:28

Mindfields schreef:
Galopperen is juist het allerbeste voor de rug want die draait in galop vanzelf veel losser dan in draf.

Ik denk eerder dat hij angst heeft voor zadel/singel omdat hij daarmee een nare ervaring heeft opgedaan toen iemand het te ruw op zijn rug legde. Jazzen zijn gevoelig! Er zijn oplossingen voor, heel veel geduld en een heel rustige stap voor stap benadering kan al heel goed helpen. maar een fysio is ook gene slecht idee want het kan natuurlijk ook pijn zijn.

Galopperen is niet goed
Want door de angst voor het zadel en de singel spant hij zijn rugspieren waardoor hij zich volledig vast zet.
Door niet te gallopperen en te draven en te stapen aan een halster zonder drang. Krijg je wat je wil. Ontspanning.
Wie wil dat nou niet?

Voor vragen PB me maar.

Mindfields

Berichten: 6512
Geregistreerd: 16-12-05
Woonplaats: Omgeving Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 22:31

rikkybergy schreef:
Galopperen is niet goed
Want door de angst voor het zadel en de singel spant hij zijn rugspieren waardoor hij zich volledig vast zet.
Door niet te gallopperen en te draven en te stapen aan een halster zonder drang. Krijg je wat je wil. Ontspanning.
Wie wil dat nou niet?

Voor vragen PB me maar.


Bel de eerste de beste fysiotherapeut op en die zal je ook vertellen dat in draf de bewegingen in de rug lateraal en een beetje op en neer zijn waardoor er niet zoveel gebeurt om de spieren los te maken. In galop draait het hele bekken en de wervelkolom waardoor alles losgedraait wordt.

Over hoe je ontspanning bij een paard verkrijgt hoef je mij denk ik niet zoveel uit te leggen(zie website en profiel en topics ;) )

rikkybergy
Berichten: 370
Geregistreerd: 12-09-09
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 22:34

Dit heb ik gehoord uit ervaring van heel veel fysiotherapeuten en een lezing.
Dat er in de galop meer spieren worden los gemaakt worden ben ik met je eens maar een spaning kan het wel erger maken!!

kehdraJarig

Berichten: 6384
Geregistreerd: 29-07-06
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 22:35

rikkybergy schreef:
Mindfields schreef:
Galopperen is juist het allerbeste voor de rug want die draait in galop vanzelf veel losser dan in draf.

Ik denk eerder dat hij angst heeft voor zadel/singel omdat hij daarmee een nare ervaring heeft opgedaan toen iemand het te ruw op zijn rug legde. Jazzen zijn gevoelig! Er zijn oplossingen voor, heel veel geduld en een heel rustige stap voor stap benadering kan al heel goed helpen. maar een fysio is ook gene slecht idee want het kan natuurlijk ook pijn zijn.

Galopperen is niet goed
Want door de angst voor het zadel en de singel spant hij zijn rugspieren waardoor hij zich volledig vast zet.
Door niet te gallopperen en te draven en te stapen aan een halster zonder drang. Krijg je wat je wil. Ontspanning.
Wie wil dat nou niet?

Voor vragen PB me maar.


Dat een paard spant tijdens het galopperen heeft met het paard niks te maken... :n Een paard kan ook ontspannen tijdens het galopperen, zolang de randvoorwaarden maar correct zijn ;)
Ook in stap kan het paard de spieren aanspannen in deze situatie ;)

Daarnaast is galop een diagonale gang, en moet het bekken toch een soort van draaien, dus ik begrijp de opmerking van Mindfields hierin zeker :j

rikkybergy
Berichten: 370
Geregistreerd: 12-09-09
Woonplaats: Joure

Re: [RT-P] paard gaat hangen tijden het opzadelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 22:37

Een paard kan zich veel meer spannen in de galop dan in de draf.
Maar verprutsen jullie je paard maar...

kehdraJarig

Berichten: 6384
Geregistreerd: 29-07-06
Woonplaats: Groningen

Re: [RT-P] paard gaat hangen tijden het opzadelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 22:39

kan je mij uitleggen waarom dat zo is Rikky?

(en nee ik verpest mijn paard zeker niet ;), wat een rare conclusie. ik had liever een onderbouwde post gezien..)

Mindfields

Berichten: 6512
Geregistreerd: 16-12-05
Woonplaats: Omgeving Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 22:40

rikkybergy schreef:
Dit heb ik gehoord uit ervaring van heel veel fysiotherapeuten en een lezing.
Dat er in de galop meer spieren worden los gemaakt worden ben ik met je eens maar een spaning kan het wel erger maken!!


Uiteraard kan spanning het erger maken, maar galopperen is alleen niet heel goed als hij net behandeld is door een fysio, verder is galop alleen maar een heel natuurlijke manier van de boel losmaken, mits dit natuurlijk gebeurt in de juiste houding. Eerst de reden van de angst maar eens opzoeken, als het pijn is eerst behandelen, als het pure angst is, stap voor stap aan werken.

Rikkybergy je reageert een beetje raar hoor, je komt met een advies wat je van hebt horen zeggen. Ik spreek vanuit jarenlange ervaring in het trainen van paarden(ben de tel na de 500 paarden jaren geleden al kwijt geraakt) en het bewijs voor mijn mening heb ik al zo vreselijk veel geleverd zien worden.

rikkybergy
Berichten: 370
Geregistreerd: 12-09-09
Woonplaats: Joure

Re: [RT-P] paard gaat hangen tijden het opzadelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 22:43

Ik snap dat jullie het raar vinden maar als een paard zich spant en dan gaat gallopperen lijkt het mij niet een goede oplossing

Mindfields

Berichten: 6512
Geregistreerd: 16-12-05
Woonplaats: Omgeving Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 22:48

rikkybergy schreef:
Ik snap dat jullie het raar vinden maar als een paard zich spant en dan gaat gallopperen lijkt het mij niet een goede oplossing

Het gaat hier om een opzadelprobleem he, niet een rijtechnisch of longeerprobleem ;)

rikkybergy
Berichten: 370
Geregistreerd: 12-09-09
Woonplaats: Joure

Re: [RT-P] paard gaat hangen tijden het opzadelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 22:50

Maar waarom is het opzadel probleem er??

Naranga

Berichten: 1699
Geregistreerd: 09-11-04
Woonplaats: My house in the middle of the street

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 22:51

Mijn Jazz heeft ook zo'n periode gehad. Niet omdat hij ergens last van had, maar omdat hij (zoals meer Jazz paarden) niet (goed) om kon gaan met stress en we net van stal verhuisd waren.
Hij begon al als het dekje erop gelegd werd. Ik liet hem gewoon los staan, dat haalde al een groot deel spanning weg, want het hangen bouwt alleen meer spanning op en zo was er niks om tegen te vechten. Dan na het dekje een paar passen stappen tot de spanning weg is, dan het zadel erop, weer stappen en zo door tot alles zit. Misschien werkt het voor jou helemaal niet, of zit er toch iets lichamelijk fout,maar proberen kan altijd :)

Vervolgens was bij mij het hoofdstel een hele nieuwe opgave, maar dat doet er hier niet toe.

Hoe lang doet hij het al? is het verergerd, is er iets gebeurd ooit? Na laten kijken kan geen kwaad, maar probeer ook eens in alle rust te zadelen en de spanning (deels) weg te nemen. Op deze manier doorgaan bevestigd voor het paard alleen maar dat zadelen iets stressvols is en dat kan nooit een gunstig effect hebben op het rijden.

Succes iig!
Laatst bijgewerkt door Naranga op 18-09-10 22:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Mindfields

Berichten: 6512
Geregistreerd: 16-12-05
Woonplaats: Omgeving Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 22:51

Dat kan ook puur een nare ervaring met een te ruw opgegooid zadel zijn, het hoeft geen pijn te zijn.

kehdraJarig

Berichten: 6384
Geregistreerd: 29-07-06
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 22:52

rikkybergy schreef:
Maar waarom is het opzadel probleem er??


Waarschijnlijk wel door een rijtechnisch probleem, maar dan moet er eerst worden uitgesloten of het gaat om actuele pijn, of nare associaties lijkt mij :) Het kan zelf iets heel anders zijn, als stress of een of andere aandoening...

Waarom zou galoperen (diagonaal) slechter zijn als stappen (ook diagonaal.)?
Hoe zit het dan met draven, gezien dat een laterale gang is?

rikkybergy
Berichten: 370
Geregistreerd: 12-09-09
Woonplaats: Joure

Re: [RT-P] paard gaat hangen tijden het opzadelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 10:31

met galloperen kan een paard vaak meer spanning opbouwen. dan draf en staf

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Re: [RT-P] paard gaat hangen tijden het opzadelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 15:13

Verplaatst van RT-P naar OPG.

LoveBodin

Berichten: 4355
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 20:06

rikkybergy schreef:
met galloperen kan een paard vaak meer spanning opbouwen. dan draf en staf



ik ben wel nieuwsgierig, waarom kan een paard dan meer spanning opbouwen?
Je zegt het wel, maar waarom?

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 12:56

Mijn fysio adviseerde me juist om veel te galoperen. M'n paard zit nog wat vast in de lendenpartij. En heeft ook nog wat moeite met opzadelen. Veel galoperen was volgens haar juist goed om de rug losser en sterker te maken.

En dat verhaal over spanning is natuurlijk een beetje vaag. Spanning bij een paard is nooit goed, of dat nou in draf of galop is.

Annemiek80

Berichten: 2849
Geregistreerd: 30-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 13:36

Hangen bij het opzadelen wil niet per defenitie zeggen dat er wat (lichamelijks) aan de hand is. Mijn paard hangt regelmatig, zo regelmatig dat ze gewoonweg niet meer vaststaat, maar aan een halstertouw door de ring waarvan ik het uiteindje vast heb.
Gewoon een 'slim' paard, ze weet dat ze los kan komen als ze achterover hangt, heeft vele halstertouwen (en halsters) stukgetrokken erdoor, echter lichamelijks is er niets aan de hand, osteo komt ter controle 1x per jaar, zadel is gecontroleerd, ligt goed.

Soms kan het ook een kwestie zijn van uitproberen of gewoonte, door geen tegendruk te geven (want ze staat niet vast) heeft hangen ook geen zin meer, hoewel ze het met enige regelmaat wel doet.

Persoonlijk zou ik het paard na laten kijken, kijken of het zadel goed past, alles uitsluiten en als het dan nog voorkomt.. wel bedenk creatievere oplossingen om het het paard af te leren.

Needje

Berichten: 19201
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: [RT-P] paard gaat hangen tijden het opzadelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 13:45

rikkybergy, graag een duidelijke uitleg waarom jij denkt dat een paard meer spanning opbouwt in de galop dan in stap en draf?
(Ik ga volledig met Mindfields mee.)