paard loopt te diep

Moderators: Dyonne, Pistasche, Nicole288, Apple, C_arola, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

bokkesprong1

paard loopt te diep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-10 16:18

paard loopt te diep, soms achter de teugel. indien oprichting wordt gevraagd, paard in verzet!

wie herkent dit probleem en weet DE oplossing....

Schapenvacht

Re: paard loopt te diep

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 16:25

Wat je zou kunnen proberen is wat meer ruimte van voor, en lekker voorwaarts oplossen.
Succes ermee!

Zwiebertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 18:22

Probeer in de helft van een diagonaal een ophouding te maken. Dus een kort trekje geven en dan weer loslaten. En met je handen iets hoger rijden.
Veel succes! ;)

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 18:24

Dit is niet zomaar op te lossen als we verder geen info hebben.
wat rij je met je paard, heb je les? Is je paard lichamelijk in orde? Zijn de tanden nagekeken? Ligt je zadel goed? Hoe zit jij op je paard? Wat voor verzet geeft je paard?
Misschien heb je een filmpje? Dan kunnen we al veel makkelijker meekijken.

'What if I fall?'
'Oh but my darling, what if you fly?'

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 18:25

Hoe vraag jij dan oprichting?

Hope Springs Eternal

Sanne678

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 23:20

Mijn paardje doet dit ook heel erg. Hij kwam ook erg tegen verzet, rug eruit drukken etc. Ik heb het nu wel meer voorelkaar. Ik heb een iets pittiger bitje erin waardoor een ophouding iets meer door komt, want hij reageerde gewoon niet en dan is het idd een kwestie van goed voorwaarts houden. Als hij er tegen in komt, corrigeren met been en kleine ophouding eventueel. Dit helpt igg erg bij mij!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 23:57

Idd, hoe vraag je oprichting dan? Je zou eens kunnen proberen om het voorwaarts op te lossen met je been, en het dan opvangen met je hand vlak voordat hij teveel omhoog komt. Je moet er handigheid in krijgen en het dus voor kunnen zijn. Veel voorwaarts oplossen dus.

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 00:07

Als mijn pony te diep loopt zonder het te vragen doe ik meestal even kort beide handen een klein stukje omhoog, en een heel klein beetje been erbij, dan stopt hij meestal meteen met te diep lopen. Verschilt wel bij ieder paard hoor!

Mijn pony gaat ook vaak te diep lopen door verveling, dan moet ik veel figuren rijden en hem actief bezig houden, stap/galop en weer terug enz. Hij krijgt dan niet te kans om mij te gaan irriteren.

Edit: typfoutjes en wat toevoegen

Zachtjes gaan de paarden voetjes... trippel trappel trippel trap

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 06:58

Als alles lichamelijk ok is zou ik het toch bij jezelf zoeken.
Is je basis al ok?
Want wat is oprichting en hoe doe je dat ?

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 07:27

Pfff als ik zie wat voor een oplossingen er hier worden gegeven
dan is het toch triest voor sommige paarden die op deze manier in de oprichting moeten lopen.
Oprichting komt vanzelf als je paard maar sterk genoeg is van achteren.
Dit doe je door heel veel overgangen en schijn overgangen te rijden.En uiteindelijk na heel veel trainen komt je paard vanzelf
wat meer omhoog.
Maar als je scherpere bitten in gaat doen of je paard met je handen
omhoog wil trekken krijg je nooit de juiste oprichting.
Het ene paard richt zich wat sneller op dan de andere paard,dat heeft ook temaken met z'n bouw.
Bij paarden met een kort voorbeen been kost het gewoon meer tijd.

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 07:31

Met mijn paard heb ik een soortgelijk probleem. Ik ben met hem begonnen om eerst de basis er goed in te krijgen, dus voorwaarts neerwaarts en af en toen wat meer op te pakken. Nu zit dat er zo goed in dat hij moeite heeft als ik hem meer in de oprichting wil rijden, hij heeft wel een hele dikke zware hals, zodat dat hem ook een beetje in de weg zit.

Ik ben begonnen met elke keer met rijden kleine stukjes in de oprichting te rijden. Dus in het begin niet langer dan 5 minuten, daarna 10 minuten enz. Hun spieren moeten er ook aan wennen zodat je dit niet te snel kunt doen. Dit ben ik gaan oefenen door goed het been erbij te houden en dan veel (schijn) overgangen te rijden. Als je terug rijdt, ophouding, hand sluiten, been en dan weer hand openen en naar voren houden. Niet vasthouden want dan gaat hij alleen meer terug trekken, maar been en hand openen. Op een lange zijde doe ik dat wel 5 keer en dan merk je dat hij zijn gewicht meer op de achterhand gaat plaatsen en van voren meer omhoog komt. Het belangrijkste is om je been niet te vergeten.

Ik heb hem nu na 1,5 maand zover dat hij een half uur (wat ik sowieso meer dan genoeg vind) mooi in de oprichting blijft lopen. Zijn spieren zijn er nu meer aan gewend, met name ook zijn kaakspieren, waardoor hij goed loslaat en toch mooi omhoog blijft lopen. Het kost alleen tijd en veel trainen. Succes!!

R.I.P. Monty: 01.01.2000 - 26.07.2011. Voor altijd in mijn hart.

You can't milk a cow with your hands in your pants

[BB-ITP] Ozzy... zijn eerste echte fotoshoot LOL!!

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 07:33

ESSIE70 schreef:
Het ene paard richt zich wat sneller op dan de andere paard,dat heeft ook temaken met z'n bouw.

Goh, dat wist ik niet! Dat paarden met een kort voorbeen daar ook meer moeite mee hebben. Die van mij heeft een echte dikke hengstennek en ik dacht dat dat de enige reden was, maar hij heeft ook een redelijk kort voorbeen dus daar kan dat ook wat mee te maken hebben.

R.I.P. Monty: 01.01.2000 - 26.07.2011. Voor altijd in mijn hart.

You can't milk a cow with your hands in your pants

[BB-ITP] Ozzy... zijn eerste echte fotoshoot LOL!!

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 08:48

ESSIE70 schreef:
dan is het toch triest voor sommige paarden die op deze manier in de oprichting moeten lopen.
Dit doe je door heel veel overgangen en schijn overgangen te rijden.En uiteindelijk na heel veel trainen komt je paard vanzelf
wat meer omhoog.

Als je op mij doelt,
Mijn paard hoeft nog echt opgericht te lopen, wel licht nageeflijk, maar dat is lang en laag, niet echt opgericht dus. Als hij zich gaat vervelen dan gaat hij stukjes klooien door extreem achter de teugel te lopen, en dan hangen mijn teugels helemaal in waslijntjes, dan geef ik een ophouding hoor, het moet wel gecorrigeerd worden.

Zachtjes gaan de paarden voetjes... trippel trappel trippel trap

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 09:12

Kim90 schreef:
ESSIE70 schreef:
wat meer omhoog.

Als je op mij doelt,
Mijn paard hoeft nog echt opgericht te lopen, wel licht nageeflijk, maar dat is lang en laag, niet echt opgericht dus. Als hij zich gaat vervelen dan gaat hij stukjes klooien door extreem achter de teugel te lopen, en dan hangen mijn teugels helemaal in waslijntjes, dan geef ik een ophouding hoor, het moet wel gecorrigeerd worden.

Ik doel zeker niet op jou,ik heb immers geen namen genoemd.Ik doelde meer op iemand die het over trekjes aan de
teugel geven had :+
Zo krijg je je paard niet in de juiste oprichting.
Jammer dat je je aangesproken voelt ;)

Sanne678

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 10:31

Het is idd een kwestie van heel hard trainen! en idd overgangen rijden helpt heel erg.
Je paard moet goed aan je been zijn..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 10:35

bokkesprong1 schreef:
paard loopt te diep, soms achter de teugel. indien oprichting wordt gevraagd, paard in verzet!

wie herkent dit probleem en weet DE oplossing....

Waarom zou je oprichting gaan 'vragen' bij een paard dat in basis te diep loopt en nog achter de teugel kruipt?
Hoe vraag jij oprichting?
Is je paard daar qua kracht en balans al wel aan toe denk je? En jij als ruiter?
Wat probeert jouw paard je eigenlijk te zeggen, door achter de teugel te kruipen en in verzet te komen als jij 'oprichting vraagt'? Dat doet 'ie vast niet voor niets.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 11:00

Wel ontzettend weinig achtergrond informatie om hier een advies op te geven.

Kan zoveel verschillende oorzaken hebben.

Ga eerst zelf een checklist na waarom je paard dit doet voordat je advies gaat vragen en van de regen in de drup komt.

biancaa123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 16:37

Dit probleem heb ik zelf ook gehad met een verzorgpaard,
voor mij was DE oplossing lekker voorwaarts rijden en wat meer ruimte voor

xxiloveyou!

bokkesprong1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-10 16:44

Bedankt voor jullie tips.
ik denk dat ik al een heel eind op weg ben en heel veel dingen die jullie aan gegeven hebben, doe ik al. alleen dit " probleem" heeft tijd nodig.
ik oefen lekker verder. komt allemaal goed, ik heb vertrouwen.
nogmaals bedankt voor jullie reacties!

Way_of_Life

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 11:13

Hoe gaat het met lang en laag rijden? Doet hij dan ook z'n neus erachter?
Mijn paard deed dat ook, ook vanwege zijn bouw. Eerst goed voorwaarts rijden (desnoods te hard) en zorgen dat hij met lang en laag netjes druk bij jou zoekt.
Pas als hij vertrouwd is met de licht druk, kun je hem langzaam proberen op te richten.
Ik zou inderdaad ook even kijken of er lichamelijk niks aan de hand is.

Succes!

~*~ Het leven is wat je gebeurt, terwijl je andere plannen maakt ~*~

shannana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 13:49

inderdaad naar voren oplossen en niet gaan friemelen aan de teugels!

LSpijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 12:19

Probeer van voren wat meer ruimte te geven en het van achteren op te lossen. Dus met voorwaarts rijden het neusje er uit proberen te rijden.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie