Paard wilt galopperen

Moderators: Dyonne, Pistasche, Nicole288, Apple, C_arola, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

xjenniifer94

Paard wilt galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-10 10:02

Hallo allemaal :)

Sinds kort rijd ik een 3 jarige merrie, die altijd lekker voorwaarts loopt, en mijn hand dan gaat opzoeken.
Maar ik merk steeds dat als ik met haar een paar rondjes heb gegaloppeerd(?) dat zij zodra wij weer draven, langzaam gaat draven, en als ik haar dan wat been geef, zij meteen weer in galop wilt aanspringen?
Oftewel zodra wij in galop zijn geweest, gaat zij in draf langzaan, en probeert steeds weer aan te springen in galop, terwijl ik haar alleen wat voorwaartser wil maken.

Iemand tips/ideeën?

Macholover19

Re: Paard wilt galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 10:52

als het paard waar ik op rij gaat galoperen zonder dat ik dat vraag,maak ik een volte ,net zo lang tot hij/zij weer in draf gaat,als hij/zij weer gaat galopperen dan maak weer ene volte(van 15 mrt of een grote volte steeds kleiner maken ofzo)
Bij mij werkt dat goed,omdat dat paard wara ik regelmatig op rijdt,galopperen leuk vindt,maar ook moet weten dat hij pas mag galoppperen als jij dat vraagt. Dus ik maak dan altijd voltes...Ik weet niet waarom maar het helpt!:P

Zoekt u een betrouwbare verzorgster in Hoogland (Amersfoort)?
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=88&t=1394551&p=64597331#p64597331

Macholover19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 10:53

sorry voor de typefouten btw!:P(heb net een nieuw toetsenbord:P

Zoekt u een betrouwbare verzorgster in Hoogland (Amersfoort)?
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=88&t=1394551&p=64597331#p64597331

Bungarus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 11:39

Eens met Macholover. Zodra het paard in galop gaat op de volte zetten.
Als ze eigenwijs is kan het lang duren(ik heb er ook zo één, ben er laatst een half uur mee bezig geweest voordat ze weer goed wou draven) :P

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 11:51

Het paard is pas 3 dus kan ook met balans te maken hebben. Als ze sneller lopen hebben ze meer balans, dat kan de reden zijn dat ze graag wil galopperen. Misschien zijn ook gewoon de hulpen nog niet goed bevestigd bij dit jonge dier, oefenen dan maar. Ik denk namelijk niet dat het eigenwijsheid is aangezien ze er niet vandoor gaat of toch in galop overgaat maar alleen de neiging heeft.

❤Steff❤
Steff: B + 14 ~ L1 + 10 ~ L2 + 0

Loesol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 12:45

hoe doet ze dat met longeren en stemhulpen?

xjenniifer94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-10 14:06

Loesol schreef:
hoe doet ze dat met longeren en stemhulpen?

Dat doet ze prima. En even vergeten te melden, dat ze haar balans al redelijk heeft. En voor de laatste en enelaatste keer dat ik haar reed deed ze dit dus niét.

Ik ben net terug van de paarden, en ik heb haar eerst even gelongeerd, en dat ging allemaal goed. Na 5-10 minuutjes longeren, erop gegaan, maar ze heeft gistermorgen koliek gehad. Het ging vandaag gewoon weer erg goed, je kon het niet echt merken (op stal). Maar toen ik op haar reed, hoofd hoog de lucht in gooien, onregelmatig leek het wel draven, en galoppasjes tussendoor. Ben er na een paar rondjes vanaf gegaan, omdat het leek dat ze pijn had.

Wat kan er mis zijn? Heeft ze nog last van koliek? Zoja, wat is nu verstandig?

xjenniifer94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-10 18:30

Naja_naja schreef:
Eens met Macholover. Zodra het paard in galop gaat op de volte zetten.
Als ze eigenwijs is kan het lang duren(ik heb er ook zo één, ben er laatst een half uur mee bezig geweest voordat ze weer goed wou draven) :P

het is niet zo dat ze in volle galop gaat, nee, het zijn steeds kleine pasjes galop tussendoor. Een volte helpt dan niet echt ..

shiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 22:50

denk toch aan een balansprobleem , of het niet goed begrijpen van je hulpen..
Dat ze nog niet zo goed begrijpt of je nu alleen tempo wil wisselen in draf of in galop wilt .
Heel duidelijk en consequent blijven , gewoon weer terug nemen en door draven .
Kwartje valt vanzelf.

xjenniifer94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-10 10:04

shiana schreef:
denk toch aan een balansprobleem , of het niet goed begrijpen van je hulpen..
Dat ze nog niet zo goed begrijpt of je nu alleen tempo wil wisselen in draf of in galop wilt .
Heel duidelijk en consequent blijven , gewoon weer terug nemen en door draven .
Kwartje valt vanzelf.

Ja, maar dit heb ik dus eerder nooit gehad. Allleen de laatste 2 keren, en na die eerste dag dat ze dit, de volgende dag had ze koliek. Kan het daar niet iets mee te maken hebben.

Ze heeft altijd hiervoor netjes gelopen, draf, en galop, gewoon apart van elkaar. Maar nu lijkt het er echt gewoon op de ze de draf probeert te vermijden door kleine galopsprongen tussendoor .

shiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 10:48

Zou ook kunnen dat ze ergens vast zit , en daardoor probeert te galoperen omdat dit dan makkelijker is ..
Klinkt mij niet logisch dat het samenhangt met de koliek.. Aangezien ze dit nog maar 2 keer gedaan heeft zou ik het nog even aankijken. Kijken of ze je hulpen goed begrijpt dat dat het probleem niet is , en anders ff fysio erbij halen . Om te kijken of haar lichamelijk iets niet lekker zit ..

AlwaysxLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 13:02

Ik had op de manege waar ik heb gereden ook zo'n paardje gereden. Die was nog vrij jong, en heel actief. Alleen werd het toen zo erg dat ze hem veel in zijn stal lieten staan omdat ze hem voor de gehandicapten niet meer konden gebruiken.(Het was een gehandicapten manege) Dus als ik erop moest, was hij heel actief, en zodra we in galop gingen werd ie helemaal gek. Dan scheurde hij echt als een gek de bak door, dus maakten de anderen de baan vrij waardoor hij nóg harder ging.. Maar als ik dan weer in draf moest sprong hij steeds aan in galop, dus ik bleef bezig kleine voltes te maken om te zorgen dat hij rustiger werd..:P

xjenniifer94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-10 13:14

AlwaysxLove schreef:
Ik had op de manege waar ik heb gereden ook zo'n paardje gereden. Die was nog vrij jong, en heel actief. Alleen werd het toen zo erg dat ze hem veel in zijn stal lieten staan omdat ze hem voor de gehandicapten niet meer konden gebruiken.(Het was een gehandicapten manege) Dus als ik erop moest, was hij heel actief, en zodra we in galop gingen werd ie helemaal gek. Dan scheurde hij echt als een gek de bak door, dus maakten de anderen de baan vrij waardoor hij nóg harder ging.. Maar als ik dan weer in draf moest sprong hij steeds aan in galop, dus ik bleef bezig kleine voltes te maken om te zorgen dat hij rustiger werd..:P

Dit heeft niets te maken met wat ik vraag. Het gaat hier overeen paard, die niet scheurt, maar kleine galopsprongen tussen draf maakt. En zo de draf probeert te 'vermijden'.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 13:31

Sorry, dat ik het zo zeg, maar als je zelf nog niet zo goed kan rijden, hoe kan je dan ooit een jong paard inrijden? Wie leert er nou wat van de ander?

Hope Springs Eternal

Oklahoma

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 13:37

Ik denk ook eerder in de richting van 'niet begrijpen wat je bedoelt' of wat moeite met de balans, gezien haar leeftijd.

Ik denk nog meer naar het eerste toe, omdat ze pas in galop wil springen nadat je een eerste keer gegaloppeerd hebt, en dus niet meteen altijd in galop wil springen.
Daarom kan het zijn dat ze dus gefocust is om dat galopperen en denkt dat je bij elke aansporing ook verwacht dat ze gaat galopperen.

Wat je kan doen is je galophulpen overdrijven, zodat ze heel verschillend worden van je tempo-opvoeren-hulpen. Dus ik neem aan dat je voor galop je binnenbeen aan de singel legt en je buitenbeen naar achteren? (basis galop-hulp), dan kan je eventueel dus gaan overdrijven met je beenhulp, zodat ze goed het verschil leert tussen galophulp en voorwaarts-hulp.

Wat je ook kan doen is werken met stem, wat ik zelfs prefereer, maar niet iedereen is daar voorstander van.
Je combineert je aanspringen in galop met je stemhulp. Als ze in galop gaat zonder je stemhulp, neem je haar gewoon terug en zegt "neen!" tot ze terug draaft en dan beloon je haar weer. Zo zal ze ondervinden dat je been achteruitgaat, samen met je stemhulp en ze dan moet galopperen en dat ze bij de rest niet de neiging krijgt aan te galopperen.

edit: ok dit klinkt precies ingewikkelder dan wat ik eigenlijk wilde zeggen, dus ik hoop dat je het snapt!

Als ik ergens niet meer reageer op een topic waar dat wel gevraagd werd, Pb me dan! Het is een teken dat ik weeral eens verdwaald ben op het grote Bokt...

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 22:26

Dat het probleem er een paar keer geleden nog niet was dat zegt niks. Mijn 3 jarige sprong aan de longe 3 maanden lang steeds in de goede galop aan en ineens was de linker galop verdwenen. Dat is een paar weken zo geweest en gewoon door het te oefenen is het nu weer goed. Je moet begrijpen dat jonge paarden heel erg zoeken naar wat ze moeten en hoe ze t moeten doen en ze voelen ineens spieren die ze vooraf nog niet hadden. Rustig doorgaan, ik denk dat het vanzelf goed komt.

En mijn pony die ik hiervoor had galoppeerde in het begin ook te makkelijk aan of begon na de galop doelloos rond te raggen door de bak omdat ze steeds meende dat beenhulp sneller betekende terwijl ik alleen maar wat stelling vroeg. Ook dat is overgegaan.

❤Steff❤
Steff: B + 14 ~ L1 + 10 ~ L2 + 0

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie