Vorig jaar ben ik met mijn paard echt met springlessen begonnen en in het begin sprong ze alles, stoelen, muren, bezembakken, verzin het maar en ze sprong het. Het ging allemaal zo leuk dat we rustig gingen trainen voor het BB. Op een dag stond er een sprong van naturel houtskleurige planken in de les met wat raar licht erop, ze durfde er niet bij in de buurt en na weet ik hoeveel weigeringen is ze er uiteindelijk (het was 30cm) uit stilstand overgestapt. Vanaf dat moment ging het bergafwaarts; ze begon alles wat vreemd was 1x te weigeren en al snel werd die ene keer meer keer.
Nou ja dat werd veel op vreemde dingen trainen en ik moest er van mijn trainer gewapend op af rijden (dus veel druk, veel been en zweep in elk geval in de buurt). Dit hielp niet echt, als mijn paard er voor kiest te stoppen (dat kan 1 seconde voor de afzet zijn, maar ook al 10 meter voor de sprong) dan heeft ze weinig met me te maken (op zo een moment voel ik me ook een klein meisje met een gigantisch paard, terwijl ik in de dressuur nergens last van heb). Ik ben een paar keer op oefenparcours van 60 cm gegaan. De eerste keer ging redelijk; eerste rondje 2 weigeringen en niet op hindernissen die ik verwacht had (moet wel bekennen de moeilijkste hindernis had ik al een aantal keer gesprongen en daar had ze in het begin ook op geweigerd), tweede rondje was ik foutloos. Tweede oefenparcours had ik het eerste rondje 1 weigering (op een te verwachten hindernis, namelijk de muur) en was het tweede rondje foutloos. Derde oefenparcours had ik 3 weigeringen en een balk en de rest was uit stilstand gesprongen dus slecht gewoon. Vierde oefenparcours was ik 2 rondes foutloos en kreeg ik een klein beetje hoop dat het probleem opgelost kon worden. Het laatste oefenparcours was drama; ze heeft alles minstens 1x geweigerd.
Vervolgens heb ik besloten te stoppen bij mijn springinstructeur want het probleem werd niet opgelost en verergerde alleen maar. Daarbij gaf hij me het gevoel dat een weigering een fatale fout was en als ik die niet kon voorkomen dat ik een grote fout had gemaakt. Dus ik zal zelf ook veel te krampachtig zijn geworden.
Crosstrainingen volg ik ook en die loopt ze in ieder geval een stuk beter dan springlessen al was ze de laatste keer ook weigerachtig. Ik vermoed dat het kwam omdat ze een aanvaring met een boom had gehad (schaafwond op knie).
Nu ben ik dus op het moment zelf aan het springen trainen en hard op zoek naar een oplossing voor mijn onderbouwde hindernissen probleem, want ik wil toch graag ooit starten (in principe start ik eind oktober wel B maar bij een concours waar ze niks onderbouwd hebben en dan eerst BB starten zodat ze alles al gezien heeft

Thuis zette ik wel regelmatig iets onder een hindernis (muren, surfplank etc) en dan vond ik het niet erg als ze 1x weigerde. Tweede keer sprong ze de hindernis dan ook keurig en vrolijk. Alleen ze onthoudt het niet; op de een of andere manier weet ze een week later niet dat ze dat ene muurtje al gesprongen en overleefd heeft. Daarbij zal er om parcoursen te kunnen starten die ene weigering uitkomen (anders kom ik tot hindernis 3

Nieuwe springtrainer moet ik inderdaad zoeken, maar vind ik nog erg lastig want ik zoek een springtrainer die bij voorkeur aan huis komt, veel op houding en zit van de ruiter let (ik weet van mezelf dat die nog lang niet perfect is) en geduldig is en een oplossing voor mijn probleem heeft en ik heb nog geen flauw idee wie die persoon moet gaan worden