Moderators: Dyonne, Pistasche, Nicole288, Apple, C_arola, Coby
randie schreef:[RIJ-ITP] Rocky(v. Kennedy) leert om zijn lijf te ontspannen
De laatste drie foto's in dit topic geven weer wat ik bedoelmisschien heb je er iets aan.
Citaat:Leer je paard te sturen vanuit je zit
Alle druk op je binnen beugel voel je binnenste zitbeenknobbel
Je binnenteugel mag je best extreem naar voren steken en met je buiten teugel mag je begrenzen
stuur met je schouders en heupen je paard die volte op
Citaat:Dit is overigens de zelfde methode als ik rijd en les
LiseFederer schreef:Nou dat had ik ook voorals je wil aanspringen moet je er zeker op letten dat je je buitenteugel bij je houdt en niet meegeeft , ook goed recht blijven zitten in het midden van je zadel. Je benen (knieën) ook goed aan het zadel houden en als je een dressuur of veelzijdigheids zadel hebt ook je benen iets naar achter leggen , als je ook al hebt gesprongen om te zien dat je beugels op maat zijn moeten ze 3 gaten langer zijn dan je springhouding , je kan het ook meten door je voeten even uit de beugels te doen en laten ontspannen , waar je hielen dan ongeveer zijn moeten je beugels ook zijn.
met een jong paard of pas opgeleerd paard kan het ook helpen om je handen iets uit elkaar te doen maar je moet er wel opletten dat het niet te ver uit elkaar zet , zo een 10 tot 20 cm maximum.
nog wat vragen eerst voor ik meer tips kan geven
- rij je met sporen? zoja hoe lang?
- met welk bit rij je en hoe oud is je paardje
randie schreef:Citaat:Leer je paard te sturen vanuit je zit
Je binnenteugel mag je best extreem naar voren steken en met je buiten teugel mag je begrenzen
denk dat je alle druk op je buitenteugel bedoeld
Citaat:Ik heb het vermoeden dat je teveel met je teugels wilt doen klopt dit?
Leer je paard te sturen vanuit je zit
Je teugels zijn voor de lengte buiging en de hoogte in de hals
Als je de bovenste manier door hebt kun je veel meer met je paard na enige tijd oefenen zoek naar een goede instructrice ik les zelf bij een leerling van edwartgal en dit bevalt me meer als prima zou niets anders meer willen
Ik krijg de vierkantste paarden netjes om mijn been op de volte
Gevolg dat je veel op je zit doet want het stuur zit tussen je benen dat je dadelijk een paard heb wat zo zacht als klei in de mond is en je er alles mee kunt
Gentlegiant schreef:randie schreef:[RIJ-ITP] Rocky(v. Kennedy) leert om zijn lijf te ontspannen
De laatste drie foto's in dit topic geven weer wat ik bedoelmisschien heb je er iets aan.
Dit is overigens de zelfde methode als ik rijd en les
randie schreef:dat is wel.
Citaat:Ik heb het vermoeden dat je teveel met je teugels wilt doen klopt dit?
Leer je paard te sturen vanuit je zit
Je teugels zijn voor de lengte buiging en de hoogte in de hals
Als je de bovenste manier door hebt kun je veel meer met je paard na enige tijd oefenen zoek naar een goede instructrice ik les zelf bij een leerling van edwartgal en dit bevalt me meer als prima zou niets anders meer willen
Ik krijg de vierkantste paarden netjes om mijn been op de volte
Gevolg dat je veel op je zit doet want het stuur zit tussen je benen dat je dadelijk een paard heb wat zo zacht als klei in de mond is en je er alles mee kunt
Wendy schreef:Mijn paard is kampioen schuin wegscheuren. Dan zit je op een volte in galop en dan besluit meneer om hem te peuren. En dan maar hopen dat ik de binnenteugel pak zodat hij nog harder weg kan.
Het belangrijkste wat je kunt doen is altijd zorgen dat je begrenst met je buitenteugel en de binnenteugel zoveel mogelijk met rust laten. Maar nooit je binnenteugel compleet losgooien trouwens.
Verder bleek het voor mij belangrijk te zijn om te blijven kijken naar waar ik heen wil, ook als mijn paard een compleet andere kant op gaat. Dus als mijn paard van de volte af scheurt, blijven kijken naar het punt op de volte waar ik naar toe wilde. Op een gegeven moment wordt het namelijk de makkelijkste optie voor je paard om er dan toch maar naartoe te gaan. Want mijn zit en houding blijven die kant op wijzen.
Lastig uit te leggen zo op internet.
Gentlegiant schreef:Het is niet mijn paard he
Waarom moet je persee druk op je teugels hebben?
Het gaat er nog niet om hoe het eruit ziet ik dacht de eerste paar keer dat ik er als een aap op zat
Ik zat overdreven veel druk op mijn binnen zitbeen knobbel te duwen zegmaar omdat mijn paard en ik het nog niet kende was het even makkelijk om het heel over dreven te doen
Die binnenteugel mag best los hangen sturen doe je toch niet met je teugels!
Teugels zijn voor de lengte buiging en de hoogte
Wendy schreef:Mijn paard is kampioen schuin wegscheuren. Dan zit je op een volte in galop en dan besluit meneer om hem te peuren. En dan maar hopen dat ik de binnenteugel pak zodat hij nog harder weg kan.
Het belangrijkste wat je kunt doen is altijd zorgen dat je begrenst met je buitenteugel en de binnenteugel zoveel mogelijk met rust laten. Maar nooit je binnenteugel compleet losgooien trouwens.
Verder bleek het voor mij belangrijk te zijn om te blijven kijken naar waar ik heen wil, ook als mijn paard een compleet andere kant op gaat. Dus als mijn paard van de volte af scheurt, blijven kijken naar het punt op de volte waar ik naar toe wilde. Op een gegeven moment wordt het namelijk de makkelijkste optie voor je paard om er dan toch maar naartoe te gaan. Want mijn zit en houding blijven die kant op wijzen.
Lastig uit te leggen zo op internet.
Missmoonie86 schreef:LiseFederer schreef:Nou dat had ik ook voorals je wil aanspringen moet je er zeker op letten dat je je buitenteugel bij je houdt en niet meegeeft , ook goed recht blijven zitten in het midden van je zadel. Je benen (knieën) ook goed aan het zadel houden en als je een dressuur of veelzijdigheids zadel hebt ook je benen iets naar achter leggen , als je ook al hebt gesprongen om te zien dat je beugels op maat zijn moeten ze 3 gaten langer zijn dan je springhouding , je kan het ook meten door je voeten even uit de beugels te doen en laten ontspannen , waar je hielen dan ongeveer zijn moeten je beugels ook zijn.
met een jong paard of pas opgeleerd paard kan het ook helpen om je handen iets uit elkaar te doen maar je moet er wel opletten dat het niet te ver uit elkaar zet , zo een 10 tot 20 cm maximum.
nog wat vragen eerst voor ik meer tips kan geven
- rij je met sporen? zoja hoe lang?
- met welk bit rij je en hoe oud is je paardje
Ik rijd mijn paard alleen met zweepje of zonder zweep, sporen gebruik ik niet
Verder gebruik ik een dubbel gebroken bit, mijn paard is 21jaar met gedraagt zich nog als een 4jarige, zijn conditie etc laat het allemaal nog toe.
Ziet er op en top uit voor zijn leeftijd
x_Marr schreef:Gentlegiant schreef:Het is niet mijn paard he
Waarom moet je persee druk op je teugels hebben?
Het gaat er nog niet om hoe het eruit ziet ik dacht de eerste paar keer dat ik er als een aap op zat
Ik zat overdreven veel druk op mijn binnen zitbeen knobbel te duwen zegmaar omdat mijn paard en ik het nog niet kende was het even makkelijk om het heel over dreven te doen
Die binnenteugel mag best los hangen sturen doe je toch niet met je teugels!
Teugels zijn voor de lengte buiging en de hoogte
Hoe wil jij zonder (gelijke) aanleuning de schouders sturen? De achterhand stuur je immers al met je benen.
En de hoogte? Uuuuh die hoogte gaat over verzameling, en verzameling heeft niks met de voorkant te maken maar met de achterkant.
Gebruikers op dit forum: Googlebot en 1 bezoeker