Paard galopeerd over de schouder weg, hoe te verhelpen?

Moderators: Dyonne, Pistasche, Nicole288, Apple, C_arola, Coby

Missmoonie86

Paard galopeerd over de schouder weg, hoe te verhelpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-10 14:55

Hallo,

Zoals hierboven al vermeld staat gallopeerd mijn paard over de schouder weg, rechtsom wat meer dan linksom
Hoe kan ik dit oplossen?

Voorbeeld: ik ga bij B-E grote volte aan-galoperen eerste paar meter gaat goed daarna lijkt het er meer op dat hij de hele bak gebruikt en de bochten afzaagd ( Let op: Het lijkt erop ).

Ik longeer hem ook vaker met dubbele longe en dan lijkt het minder erg.
Dus concludeer ik dat het probleem bij mij ligt

Hebben jullie tips hoe ik hem kan laten galloperen zonder dat hij over de schouder weg loopt?

Alle tips zijn welkom

Woartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 15:42

Ik lees even mee!

vencedor

Re: Paard galopeerd over de schouder weg, hoe te verhelpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 15:44

Geef je hem genoeg ruimte om voorwaarts te galloperen? Hoe zit het met je buitenteugel? Daarmee begrens je de schouder, wat doe je met je buitenbeen / binnenbeen? Zit je te veel aan je binnenteugel?

Missmoonie86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-10 15:45

Ik denk dat ik te veel met de binnen teugel bezig ben om hem goed op de volte te houden.. Met mn rechterbeen ben ik aan het aansporen/drijven voor het zelfde effect als met de binnenteugel

Missmoonie86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-10 15:48

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 15:48

Je moet hem op je buitenteugel proberen te rijden, met je binnenteugel hoor je hem nl niet op de volte te rijden. Maar met je buitenteugel, Daarbij begrens je hem met je buiten been zodat hij niet over de schouder weg valt..Ik heb altijd geleerd je buitenteugel is je aanleunings teugel, binnenteugel moet je zo veel mogelijk afblijven :). heb je les ? Dan zou je het eens aan kunnen kaarten.. Wat misschien voor jou even een steuntje kan zijn is je binnenteugel heel losjes contact maar niks ermee doen. Je b uitenteugel eraan ( iets richting de schouder dus even wat lager inzetten) en met je buitenbeen begrenzen kijken of het verschil maakt...

edit; HEEEL duidelijk te veel binnenteugel gebruik.

[RIJ-ITP] Rocky(v. Kennedy) leert om zijn lijf te ontspannen
De laatste drie foto's in dit topic geven weer wat ik bedoel :) misschien heb je er iets aan.

Missmoonie86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-10 15:52

Ok, dat ga ik straks dan eens proberen.. Ik ben het probleem tijdens de galop bij hem, omdat ik hem blokkeer..

Heb 1x in de week prive les en daar oefenen we het ook, maar misschien zijn er meer mensen die hier moeite mee hebben en ook goed advies kunnen geven..
In ieder geval bedankt!

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 15:53

Aan je buitenbeen zetten. Waarschijnlijk is de eerste galopsprong al niet goed. Zo gauw je voelt dat hij over de schouder valt, met je buitenbeen, (niet terug leggen, maar op de singel houden) de schouder naar binnen zetten.

Hope Springs Eternal

LiseFederer

Nou dat had ik ook voor :) als je wil aanspringen moet je er zeker op letten dat je je buitenteugel bij je houdt en niet meegeeft , ook goed recht blijven zitten in het midden van je zadel. Je benen (knieën) ook goed aan het zadel houden en als je een dressuur of veelzijdigheids zadel hebt ook je benen iets naar achter leggen , als je ook al hebt gesprongen om te zien dat je beugels op maat zijn moeten ze 3 gaten langer zijn dan je springhouding , je kan het ook meten door je voeten even uit de beugels te doen en laten ontspannen , waar je hielen dan ongeveer zijn moeten je beugels ook zijn.
met een jong paard of pas opgeleerd paard kan het ook helpen om je handen iets uit elkaar te doen maar je moet er wel opletten dat het niet te ver uit elkaar zet , zo een 10 tot 20 cm maximum.
nog wat vragen eerst voor ik meer tips kan geven
- rij je met sporen? zoja hoe lang?
- met welk bit rij je en hoe oud is je paardje

Gentlegiant

Ik heb het vermoeden dat je teveel met je teugels wilt doen klopt dit?

Leer je paard te sturen vanuit je zit
Alle druk op je binnen beugel voel je binnenste zitbeenknobbel
Je binnenteugel mag je best extreem naar voren steken en met je buiten teugel mag je begrenzen
stuur met je schouders en heupen je paard die volte op

Je teugels zijn voor de lengte buiging en de hoogte in de hals

Als je de bovenste manier door hebt kun je veel meer met je paard na enige tijd oefenen zoek naar een goede instructrice ik les zelf bij een leerling van edwartgal en dit bevalt me meer als prima zou niets anders meer willen

Ik krijg de vierkantste paarden netjes om mijn been op de volte

Gevolg dat je veel op je zit doet want het stuur zit tussen je benen dat je dadelijk een paard heb wat zo zacht als klei in de mond is en je er alles mee kunt

Freedom's Total Eclipse S dressuur (DE)
Freedom's Shadow2 S dressuur (DE) Z2+17
Freedom's Alona avalon B dressuur
Freedom's Gentlegiant's Lancelot

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 15:55

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 15:55

Citaat:
Je binnenteugel mag je best extreem naar voren steken en met je buiten teugel mag je begrenzen

denk dat je alle druk op je buitenteugel bedoeld :)

Citaat:
Dit is overigens de zelfde methode als ik rijd en les

En het geeft even mooi een illustratie van wat we bedoelen, in principe zou het moeten zijn
dat je je paard een volte moet kunnen laten lopen met je binnenteugel helemaal los, buitenteugel
lichtjes contact, ben bewust van je gewicht en zorg ervoor dat je paard aan je been is.
Laatst bijgewerkt door vencedor op 15-09-10 15:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Missmoonie86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-10 15:57

LiseFederer schreef:
Nou dat had ik ook voor :) als je wil aanspringen moet je er zeker op letten dat je je buitenteugel bij je houdt en niet meegeeft , ook goed recht blijven zitten in het midden van je zadel. Je benen (knieën) ook goed aan het zadel houden en als je een dressuur of veelzijdigheids zadel hebt ook je benen iets naar achter leggen , als je ook al hebt gesprongen om te zien dat je beugels op maat zijn moeten ze 3 gaten langer zijn dan je springhouding , je kan het ook meten door je voeten even uit de beugels te doen en laten ontspannen , waar je hielen dan ongeveer zijn moeten je beugels ook zijn.
met een jong paard of pas opgeleerd paard kan het ook helpen om je handen iets uit elkaar te doen maar je moet er wel opletten dat het niet te ver uit elkaar zet , zo een 10 tot 20 cm maximum.

Ik rijd mijn paard alleen met zweepje of zonder zweep, sporen gebruik ik niet
Verder gebruik ik een dubbel gebroken bit, mijn paard is 21jaar met gedraagt zich nog als een 4jarige, zijn conditie etc laat het allemaal nog toe.
Ziet er op en top uit voor zijn leeftijd

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 15:57

randie schreef:
Citaat:

denk dat je alle druk op je buitenteugel bedoeld :)

? hoebedoel je?
Ik heb niets staan over druk op de binnen of buiten teugel :=

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 15:59

dat is wel :D.

Citaat:

Als je de bovenste manier door hebt kun je veel meer met je paard na enige tijd oefenen zoek naar een goede instructrice ik les zelf bij een leerling van edwartgal en dit bevalt me meer als prima zou niets anders meer willen

Gevolg dat je veel op je zit doet want het stuur zit tussen je benen dat je dadelijk een paard heb wat zo zacht als klei in de mond is en je er alles mee kunt

Missmoonie86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-10 15:59

Gentlegiant schreef:
randie schreef:
[RIJ-ITP] Rocky(v. Kennedy) leert om zijn lijf te ontspannen
De laatste drie foto's in dit topic geven weer wat ik bedoel :) misschien heb je er iets aan.

Dit is overigens de zelfde methode als ik rijd en les

Dat ziet er verdomd goed uit hoe je je paardje hebt lopen.. Maar moet je je binnen teugel niet op contact houden?
Tenminste mijn instructrice zeg dat altijd, teugels moeten op contact zijn maar niet te extreem

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 15:59

Mijn paard is kampioen schuin wegscheuren. Dan zit je op een volte in galop en dan besluit meneer om hem te peuren. En dan maar hopen dat ik de binnenteugel pak zodat hij nog harder weg kan.
Het belangrijkste wat je kunt doen is altijd zorgen dat je begrenst met je buitenteugel en de binnenteugel zoveel mogelijk met rust laten. Maar nooit je binnenteugel compleet losgooien trouwens.
Verder bleek het voor mij belangrijk te zijn om te blijven kijken naar waar ik heen wil, ook als mijn paard een compleet andere kant op gaat. Dus als mijn paard van de volte af scheurt, blijven kijken naar het punt op de volte waar ik naar toe wilde. Op een gegeven moment wordt het namelijk de makkelijkste optie voor je paard om er dan toch maar naartoe te gaan. Want mijn zit en houding blijven die kant op wijzen.
Lastig uit te leggen zo op internet.

Missmoonie86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-10 16:01

randie schreef:
dat is wel :D.

Citaat:

Ik denk inderdaad dat ik te veel met de teugels bezig ben en niet het paard op mijn zit/benen stuur. Het wordt nog heel hard oefenen maar het is de moeite waard.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 16:02

Het is niet mijn paard he ;)

Waarom moet je persee druk op je teugels hebben?
Het gaat er nog niet om hoe het eruit ziet ik dacht de eerste paar keer dat ik er als een aap op zat

Ik zat overdreven veel druk op mijn binnen zitbeen knobbel te duwen zegmaar omdat mijn paard en ik het nog niet kende was het even makkelijk om het heel over dreven te doen

Die binnenteugel mag best los hangen sturen doe je toch niet met je teugels!
Teugels zijn voor de lengte buiging en de hoogte

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 16:02

De volte verkleine tot of net voor hij op de binnenschouder valt, dan de volte weer vergroten naar de normale grote, gebeurt het weer dan weer hetzelfde herhalen. Ze moeten leren om over al hun benen het gewicht te verdelen.

Met je been stuur je de achterhand dus daar heb je niks aan alsie over de schouder valt. De schouders stuur je met je aanleuning. Wel meedraaien in je zit natuurlijk, anders ben je een blokade.
Loopt hij in stap en draf wel recht? Anders natuurlijk eerst daar mee bezig.
Vierkante volte's ed. zijn ook erg handig hiervoor maar minder uitvoerbaar in galop :+

Remember to always be yourself, unless you can be an unicorn, then just go with it...
    Mijn talent is typfouten maken.

Missmoonie86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-10 16:03

Wendy schreef:
Mijn paard is kampioen schuin wegscheuren. Dan zit je op een volte in galop en dan besluit meneer om hem te peuren. En dan maar hopen dat ik de binnenteugel pak zodat hij nog harder weg kan.
Het belangrijkste wat je kunt doen is altijd zorgen dat je begrenst met je buitenteugel en de binnenteugel zoveel mogelijk met rust laten. Maar nooit je binnenteugel compleet losgooien trouwens.
Verder bleek het voor mij belangrijk te zijn om te blijven kijken naar waar ik heen wil, ook als mijn paard een compleet andere kant op gaat. Dus als mijn paard van de volte af scheurt, blijven kijken naar het punt op de volte waar ik naar toe wilde. Op een gegeven moment wordt het namelijk de makkelijkste optie voor je paard om er dan toch maar naartoe te gaan. Want mijn zit en houding blijven die kant op wijzen.

Het is inderdaad niet makkelijk om zoiets uit te leggen, maar alle tips zijn welkom.. Ik weet in ieder geval wat je bedoeld ;) dankje

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 16:04

Gentlegiant schreef:

Het gaat er nog niet om hoe het eruit ziet ik dacht de eerste paar keer dat ik er als een aap op zat

Ik zat overdreven veel druk op mijn binnen zitbeen knobbel te duwen zegmaar omdat mijn paard en ik het nog niet kende was het even makkelijk om het heel over dreven te doen

Hoe wil jij zonder (gelijke) aanleuning de schouders sturen? De achterhand stuur je immers al met je benen.
En de hoogte? Uuuuh die hoogte gaat over verzameling, en verzameling heeft niks met de voorkant te maken maar met de achterkant.

Remember to always be yourself, unless you can be an unicorn, then just go with it...
    Mijn talent is typfouten maken.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 16:04

Wendy schreef:

Waarom de binnenteugel niet losgooien?

Mij mag je gerust de teugels eraf halen ik red me wel hoor :))
als je blijft kijken waar je heen wilt stuur je dus ook met je heupen en schouders dit is goed

Zet bijvoorbeeld een pion in de bak en blijf naar die pion kijken druk op je binnen beugel blijf naar die pion kijken want je wilt daarom heen

TS ik zie dat je in Heerlen woont?
Ik ben daar zelf zo nu en dan bij een vriendin ik wil je anders wel eens komen uit leggen wat ik helemaal bedoel via internet is het toch een beetje ''hopenlijk snap je wat ik bedoel''

LiseFederer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 16:05

Missmoonie86 schreef:
LiseFederer schreef:

Ik rijd mijn paard alleen met zweepje of zonder zweep, sporen gebruik ik niet
Verder gebruik ik een dubbel gebroken bit, mijn paard is 21jaar met gedraagt zich nog als een 4jarige, zijn conditie etc laat het allemaal nog toe.
Ziet er op en top uit voor zijn leeftijd

Nou zo ken ik er nog :)
Mijn paard had dat probleem ook als hij 4 was ,
mijn vriendin heeft ook al een ouder paard die nog heviger is als de mijne ,
Ik zou als ik van jou was ook eens les nemen want het is moeilijk om je te helpen zonder ik een filmpje gezien te hebben
Zou je voor een filmpje kunnen zorgen of niet?

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 16:06

x_Marr schreef:
Gentlegiant schreef:

Hoe wil jij zonder (gelijke) aanleuning de schouders sturen? De achterhand stuur je immers al met je benen.
En de hoogte? Uuuuh die hoogte gaat over verzameling, en verzameling heeft niks met de voorkant te maken maar met de achterkant.

Het stuur van je paard zit in het zadel (de ruiter/amazone dus)
Ik heb mijn teugels echt niet nodig hoor om mijn paard alle oefeningen te laten doen...
de hoogte doe je indd met activeren van de achterhand maar je mag het best met je teugel begleiden
Naja laat die hoogte dan zitten?
Je teugel is voor de lengte buiging