uitschuiven/ halsstrekken

Moderators: Dyonne, Pistasche, Nicole288, Apple, C_arola, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

doerakje

uitschuiven/ halsstrekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-10 09:35

Hallo!
Ik heb de zoekfunctie al even gebruikt maar kan geen actief topic vinden over dit specifieke probleem.

Ik heb ontzettend veel moeite om mijn paard zijn hals te laten strekken, ik start hem binnen kort en ik weet dat als je paard niet kan halsstrekken je net zo goed niet kunt gaan.

Nu wil ik graag tips en trics om hem echt te laten strekken, mijn paard is net z2 geweest en met mij moet hij de B in dus moet hij weer na lange tijd gaan strekken.

alvast bedankt

Lizzy_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 14:42

Als hij met jouw alleen niet wil halsstrekken en de rest van de oefeningen wel goed doet (wat ik rederlijkerwijs verwacht van een z paard in een b proef) ben je nog niet meteen gedoemd te verliezen hoor. Een onderdeel minder scoren is geen doodzonde.

Maar wat halsstrekken betreft is het het standaard dressuurverhaal: met je been naar je hand toe rijden. Je paard moet je hand volgen. Dus zorg dat je iets in je hand het wat je uit kunt schuiven (en dit krijg je daar met je been). En gooi niet meteen je paard los, maar laat volgen. En zodra je paard niet meer volgt, pak je je teurgels weer op en probeer je het nog een keertje.

Maar ik zou als ik jou was vooral instructie zoeken die je kan helpen met dit probleem. Vaak kom je net weer wat verder als er iemand naast je staat die hints en tips geeft.

Schoentje

Re: uitschuiven/ halsstrekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 15:16

halsstrekken is buiten een verplichte oefening in de lagere klassen, ook nog eens een hele nuttige oefening.
In een niet zo oud topic genaamd 'halsstrekken in galop' word er vrij uitgebreid op in gegaan.

Jammer dat jou paard het niet meer kan. Hij volgt dus slecht de hand, kan een teken zijn dat ie niet correct nageeflijk loopt. Dat is een van de redenen, dat halsstrekken nuttig is, je kunt steeds controleren of je paard de hand nog wil volgen.

Hij kan pas de hand gaan volgen als ie nageeft, dus eerst na laten geven en dan de hals verlengen, komt ie omhoog, dan begrens je dat, laat hem weer iets nageven en weer de hals verlengen.
Het kan best even duren voordat ie dat doorheeft, trek daar dus gerurt een hele rit voor uit. De dag erna zul je zien dat ie het weer sneller oppakt.

En zoals lizzy al zei, zorg dat er een instructeur met je mee kijkt.

Succes...

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie