Ben ik dan echt zo'n loser dat ik het niet kan??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Miss_Arie

Ben ik dan echt zo'n loser dat ik het niet kan??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 18:55

komt dit bekend voor??

ik zal het even uitleggen.
ik heb mijn paard 4 jaar en hebben in die tijd behoorlijke ups en downs gehad samen.
maar eigenlijk gaat het de laatste tijd erg goed. :D

gister heeft mijn trainster hem weer eens een keertje gereden om mij beter te kunnen helpen om de run downs beter te laten gaan.
nou daar kwam ze niet eens aan toe.
ze heeft hem 1,5 uur met hem geregeld geworsteld.

kortom: hij neemt mij keihard in de maling en geeft allebei zijn schouders niet, en haalt ALLES uit de kast om eronderuit te komen. |(
hij loopt ogenschijnlijk erg netjes, maar is nog niet los, en ik denk dat het zo goed is dus vraag niet verder meer.

nou ging ik vandaag na alle tips gister te hebben gehoord met goede moed rijden.
na een half uur was het compleet in een fiasco uitgelopen (lees: hij trekt aan me en loopt gewoon sterren te kijken, en ik ben op alle mogelijk manieren aan het proberen om dat hoofd naar beneden te krijgen en die schouders erbij te halen)
en dan komt het: IK WORDT BOOS!!!
echt boos.
en dan wordt ik heel oneerlijk en hard tegen hem. |( |(

na een tijdje te hebben "gevochten" ben ik afgestapt om maar eens tot 7000 te tellen.
daarna ben ik er weer opgestapt om het wel op een goede manier af te sluiten.

maar ik voel me zo'n loser daarna!!! en ik schaam me dood voor mijn paard dat ik zo boos wordt. :o
het is gelukkig al veel en veel minder als in het begin, maar af en toe krijg ik het gewoon niet voor elkaar om kalm te blijven.

kent iemand dit???
en beter nog, tips om dit te verbeteren???

ik weet heel goed dat als ik boos wordt er helemaal niks goeds meer gebeurt, en ik hem alleen maar laat schrikken met mijn heftige handelingen, en we gewoon weer terug bij af zijn.

in de meeste gevallen dat ik al voel aan hem of aan mezelf dat we erg gaan botsen onder het zadel stap ik al niet eens meer op.

alvast bedankt voor tips/reacties.

groetjes

Air

Re: Ben ik dan echt zo'n loser dat ik het niet kan??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 18:59

Tja, de four begint al bij je instructise, die heeft dus blijkbaar hetzelfde, absoluut geen goed voorbeeld dus.
Verder is een paard niet los als je hem naar beneden dwingt.

Andere instructie zal je heel goed doen, om de rust te hervinden en het geduld, wees blij met ieder ding wattie goed doet.

Hier staat ook een lijst met goede instructeurs: www.paardenrecht.org

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 18:59

Als ik zon dag heb dat het niet gaat, of ik denk dat het vandaag niet lukt stap ik niet eens meer op maar ga ik lekker longeren, ongeacht of ik eigenlijk les zou hebben, moet wel zeggen dat ik keer of vier in de week les heb en mijn instructrise ook zegt dat ik moet doen wat ik prettig vind, verder helaas geen tips voor je dan misschien keer wat anders doen met hem als het niet gaat, lekker buitenrit.

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 19:02

Héééél herkenbaar !!!

Ik ben ook door zo'n periode gegaan (en heb nog steeds van die momenten),maar er kwam ineens een klik in mijn hoofd die me erop attent maakte dat er geen barst uitmaakt of ik boos wordt. Integendeel, het gaat dan juist nog slechter als ik boos werd.

Wat doen we nu; lukt iets niet,okéé, gewoon rustig blijven, kleine voltjes maken, de pres er even afrijden en gewoon herbeginnen, rustig..geduldig. Lukt het niet, opnieuw en opnieuw proberen.

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 19:02

Vroeger, toen ik nog een jong meisje was (lees, 15 jaar) had ik dit ook op mijn eerste paard. Wat heeft dat dier eronder geleden dat het mijn eerste paard was, achteraf bekeken. Als hij iets niet goed genoeg deed, zette ik hem zonder pardon tegen de omheining om hem een paar flinke trappen te geven. Gelukkig heb ik dit niet meer, kan ook niet, want mijn merrie nu zou me zonder pardon in de sloot lanceren :-).

Mijn oplossing; ik zette een stropak (zo'n kleintje) in het midden van de bak. Zodra ik woede op voelde komen, stapte ik af, schopte het hele pak lens en stapte dan weer op. ROndje lange teugel, en dan opnieuw beginnen. Zo reageer je het niet af op je paard, en kun je gewoon weer verder rijden.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 19:10

x_Marr schreef:
Tja, de four begint al bij je instructise, die heeft dus blijkbaar hetzelfde, absoluut geen goed voorbeeld dus.
Verder is een paard niet los als je hem naar beneden dwingt.

Andere instructie zal je heel goed doen, om de rust te hervinden en het geduld, wees blij met ieder ding wattie goed doet.

Hier staat ook een lijst met goede instructeurs: http://www.paardenrecht.org

een nieuwe trainster heb ik niet nodig, want degene die ik heb is echt heel goed, en ik vertrouw haar voor 500%
het punt wat ik wilde aangeven is dat zij (vanwege zijn gespartel om eronderuit te willen komen) ook wel behoorlijk moeite mee heeft om het voor elkaar te krijgen.
zij blijft ten alle tijden rustig en super eerlijk.

ze zei ook al tegen me dat het erg moeilijk is om voor elkaar te krijgen vanwege zijn grote trucen doos.

alleen de manier die ze me voordeed krijg ik zelf niet voor elkaar.

ik weet ook dat het gewoon onmacht is en daarom wordt ik boos.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 19:13

Viennanova schreef:
Vroeger, toen ik nog een jong meisje was (lees, 15 jaar) had ik dit ook op mijn eerste paard. Wat heeft dat dier eronder geleden dat het mijn eerste paard was, achteraf bekeken. Als hij iets niet goed genoeg deed, zette ik hem zonder pardon tegen de omheining om hem een paar flinke trappen te geven. Gelukkig heb ik dit niet meer, kan ook niet, want mijn merrie nu zou me zonder pardon in de sloot lanceren :-).

Mijn oplossing; ik zette een stropak (zo'n kleintje) in het midden van de bak. Zodra ik woede op voelde komen, stapte ik af, schopte het hele pak lens en stapte dan weer op. ROndje lange teugel, en dan opnieuw beginnen. Zo reageer je het niet af op je paard, en kun je gewoon weer verder rijden.

haha ja das wel een goede ja!!!
dat kan ik ook nog wel eens proberen.

ik weet ook wel dat ik er niks mee opschiet, en hij wordt er al helemaal niet leuker van.
gelukkig gebeurt dit nog maar 1x in de paar maanden, eerst was het vaker.
maar ik vind het daarna zo erg voor mijn paard.

nou is het ook wel zo dat hij mij loopt uit te lokken om boos te worden, hij weet dat hij er dan helemaal mee weg komt, en dat ik me zwak opstel.
dus hij wint het gewoon weer.
ik weet het echt allemaal, maar hij kan zo het bloed onder je nagels vandaan peuteren!!!!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 19:14

Als het probleem vooral ontstaat doordat je tussen de lessen door niet voldoende consequent bent kun je dit uit de weg gaan door eens een stapje terug te doen in het rijden.
Ga eens wat vaker longeren bijvoorbeeld. Niet rondslingeren maar overgangen maken. Observeer je paard en probeer de grens tussen onkunde en grapjes te vinden. Het rijden hou je dan vooral voor de momenten dat je les hebt todat je het gevoel hebt dat je meer kunt.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 19:15

Een eerlijke instructeur worsteld niet met een paard, en al helemaal niet anderhalfuur lang.

Een paard heeft geen trucjes om er onderuit te komen, die gedachte is veel te menselijk. Een paard wil je echt niet pesten, wou ie dat wel dan zou je al nieteens op zijn rug komen te zitten.
Een krul zou niet je doel moeten zijn, daarom wordt je ook boos, omdat dat niet lukt. Niet zo gek want als het niet op de juiste manier gaat kost het ook veel te veel moeite.

Janine1990

Re: Ben ik dan echt zo'n loser dat ik het niet kan??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 19:20

:(:)

Heb ik ook wel eens hoor! En ik denk dat er niemand is die altijd eerlijk tegen z'n paard is, bewust dan wel onbewust.

Het enige dat ik je kan adviseren, is een woord dat heel breed gebruikt kan worden: Consequentie..

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 19:25

x_Marr schreef:
Een eerlijke instructeur worsteld niet met een paard, en al helemaal niet anderhalfuur lang.

Een paard heeft geen trucjes om er onderuit te komen, die gedachte is veel te menselijk. Een paard wil je echt niet pesten, wou ie dat wel dan zou je al nieteens op zijn rug komen te zitten.
Een krul zou niet je doel moeten zijn, daarom wordt je ook boos, omdat dat niet lukt. Niet zo gek want als het niet op de juiste manier gaat kost het ook veel te veel moeite.

er is geen enkel paard op deze hele aardbol die niet de makkelijke weg kiest!!!
en op het moment dat je iets vraagt wat hij moeilijker vind (dan gewoon domweg rondjes lopen) komt er altijd een reactie.

hoe wil je het dan noemen dat als ik mijn teugels zachtjes oppak en vraag of hij wil zakken (NIET IN DE KRUL) en hij gaat: scheef lopen, zijn kont naar binnen drukken, springen, over de schouder weg rennen, spinnen, en zo kan ik nog wel even doorgaan.

mijn trainster blijft gewoon rustig vragen, en hij worstelt om eronderuit te komen.

en ik rij western, dus krullen doe ik niet aan, ik wil een lage natuurlijke houding, maar wel dat hij zijn schouders los laat.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 19:25

Dat je zo boos wordt komt gewoon omdat je niet weet wat je anders moet doen.

Op alle mogelijke manieren naar beneden proberen te krijgen en vechten en worstelen klinkt niet alsof je goed les hebt. Neem het jezelf niet zo kwalijk dat je niet goed in de praktijk kan brengen wat zij uitlegt. Het is haar vak, als je het op de ene manier niet lukt dan moet ze het op een andere manier uitleggen, als ze dat niet kan dan geeft ze dus voor jou niet goed les.

Kijk eens of je andere technieken kan leren. Probeer bijvoorbeeld eens iemand die klassieke dressuur geeft of de Antoine de Bothmethode kan geven. Al probeer je het maar een paar keer, er is zoveel meer.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 19:26

en als je nou je paard een tijdje in training zet?
Doe ik op dit moment ook, ik kreeg het niet voorelkaar en instructrice niet. dus; paard naar goede (!) trainingsstal gedaan voor een maand, daarna samen rijden met hun begeleiding en dan thuis weer aan de slag.
Paard staat er nu twee weken, probeert het daar ook maar treft dan een zeer kundig ruiter die de knopjes er wel mooi op weet te zetten wat het mij gemakkelijker maakt (althans dat is de bedoeling :D )

Je moet wel fair blijven, anders is het niet eerlijk. Dat is iets waar jij alleen aan moet werken.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 19:28

OH, zie nu dat je western rijdt, dan heb je misschien niet zoveel aan klassieke dressuur ;) maar gewoon eens een andere (western)instructeur proberen zou ik toch wel proberen.

Nu zeg je in feite dat het niet aan je instructrice ligt maar aan jou en je paard. Ik vind dat nogal wat! Ik zou eerst eens uitzoeken of dat wel echt zo is. :)

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 19:28

Janine1990 schreef:
:(:)

Heb ik ook wel eens hoor! En ik denk dat er niemand is die altijd eerlijk tegen z'n paard is, bewust dan wel onbewust.

Het enige dat ik je kan adviseren, is een woord dat heel breed gebruikt kan worden: Consequentie..

ik ben wel altijd heel consequent met hem bezig, alleen kom ik er dan nu achter dat ik niet ver genoeg door vraag om echt nageeflijkheid te verkrijgen, en hij vervolgens gewoon loopt te fierljeppen zonder echt zijn rug te gebruiken.
dus dat is nu de nieuwe opdracht voor de komende tijd.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 19:31

opisop_shop schreef:
en als je nou je paard een tijdje in training zet?
Doe ik op dit moment ook, ik kreeg het niet voorelkaar en instructrice niet. dus; paard naar goede (!) trainingsstal gedaan voor een maand, daarna samen rijden met hun begeleiding en dan thuis weer aan de slag.
Paard staat er nu twee weken, probeert het daar ook maar treft dan een zeer kundig ruiter die de knopjes er wel mooi op weet te zetten wat het mij gemakkelijker maakt (althans dat is de bedoeling :D )

Je moet wel fair blijven, anders is het niet eerlijk. Dat is iets waar jij alleen aan moet werken.

ik krijg in ieder geval elke week 1x les, en nu in dit geval vaker.
ze heeft hem gister gereden en ik heb haar gevraagd om morgen weer te komen, en dan eerst zij een tijdje en dan ik nog even met haar ernaast om mij echt goed te laten voelen hoe ik het nu het beste kan doen.

hij gaat niet in training, dat is niet nodig, ik kan hem verder gewoon erg goed rijden (we komen ook van echt heel ver, en zijn in die 4 jaar allebei zoveel gegroeid)

het fair blijven dat is er niet als ik boos ben.
ik werk er erg hard aan om mezelf onder controle te blijven houden, maar soms krijgt hij het toch voor elkaar.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 19:33

Waves schreef:
OH, zie nu dat je western rijdt, dan heb je misschien niet zoveel aan klassieke dressuur ;) maar gewoon eens een andere (western)instructeur proberen zou ik toch wel proberen.

Nu zeg je in feite dat het niet aan je instructrice ligt maar aan jou en je paard. Ik vind dat nogal wat! Ik zou eerst eens uitzoeken of dat wel echt zo is. :)

in de 20 jaar die ik nu al rij ben ik er wel achter gekomen dat de problemen voor 99% de schuld zijn van de ruiter.
dus dat is het in dit geval ook.
ik heb blijkbaar al een tijd genoegen genomen met te weinig, en nu moet dat veranderen, alleen voel ik niet goed aan wanneer hij mij dan echt loslaat omdat ik helemaal wordt meegesleept in het moment.
en dan is je timing verkeerd, en beloon je hem of niet als hij al heeft los gelaten, of op een moment dat hij niet geeft.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 19:37

Mister01 schreef:
ik ben wel altijd heel consequent met hem bezig, alleen kom ik er dan nu achter dat ik niet ver genoeg door vraag om echt nageeflijkheid te verkrijgen, en hij vervolgens gewoon loopt te fierljeppen zonder echt zijn rug te gebruiken.

Wat dat betreft, ik heb geen snars verstand van Western...
Maar ik wil alleen aangeven dat je echt geen loser bent, en dat iedereen wel eens zo'n gedraging vertoont. Menselijk trekje. Gelukkig zijn paarden erg vergevingsgezind. :)

Ik wens je wel ontzettend veel succes met het oplossen van je probleem.

Raanii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 19:42

x_Marr schreef:
...Een paard heeft geen trucjes om er onderuit te komen...

Dat zou ik zo nog niet durven zeggen;
->Haf merrie, netjes opgeleerd op 4jarige leeftijd + 1 jaartje recreatief gereden en daarna 2 jaar op de weide gestaan met 2 x een veulen. Daarna wordt er weer stilaan begonnen met rijden; niet opnieuw zadelmak maken maar met de basis beginnen. na een maand goede, relaxte opbouw heeft mevrouw door dat de 2 voorgaande jaren toch leuker waren; ze bewoog niet meer vanaf je opstapte..
Er is niks speciaals gebeurd in de sessies voordien of een bepaalde reden ofzo.. toch trukje hoor volgens mij want ze was er na enig grond-/longeerwerk weer vanaf :)

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 19:43

Janine1990 schreef:
Mister01 schreef:

Wat dat betreft, ik heb geen snars verstand van Western...
Maar ik wil alleen aangeven dat je echt geen loser bent, en dat iedereen wel eens zo'n gedraging vertoont. Menselijk trekje. Gelukkig zijn paarden erg vergevingsgezind. :)

Ik wens je wel ontzettend veel succes met het oplossen van je probleem.

dankjewel!!! :D
ik heb mijn paard uit schaamte nog maar extra geknuffeld.
ik schaam me dan kapot, en vind het zoooo erg dat ik dan lelijk tegen hem ben geweest.

gelukkig is het menselijk. ;)

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 19:49

Heb stiekem even in je profiel gespiekt maar... als ik het goed heb is hij 7? Als het zo is... dan heb je nog er nog even last van aangezien paarden ook last hebben van "pubertijd"

Verder kan ik alleen de "kunstjes" van de western en zou ik eigenlijk niet weten hoe je het op zou kunnen lossen :o

Maar dat je je geduld verliest is wel erg herkenbaar. Ik heb ook zo'n paard (dressuur dan) die allemaal kunstjes heeft om maar niet aan het werk te hoeven en kiest ook altijd de makkelijkste weg. Erg frustrerend maar de enige tip die ik je er voor kan geven zoals je zelf ook al zei: consequent zijn en blijven.

Succes

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 19:50

Hier heb ik ook enorm last van. Heb ook totaal geen geduld.
Heb nu elke keer pionnen in het land staan en balkjes en als het dan een keer niet wil ga ik gewoon zorgen dat ik goed door de pionnen heen kom en focus ik me niet echt meer op het paard dat als een giraffe loopt. Zodra we alle twee weer zijn afgekoeld pakken we de draad weer op en gaat het meestal super. Soms helpt zingen ook weleens.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 19:52

Mister01 schreef:
x_Marr schreef:

er is geen enkel paard op deze hele aardbol die niet de makkelijke weg kiest!!!
en op het moment dat je iets vraagt wat hij moeilijker vind (dan gewoon domweg rondjes lopen) komt er altijd een reactie.

hoe wil je het dan noemen dat als ik mijn teugels zachtjes oppak en vraag of hij wil zakken (NIET IN DE KRUL) en hij gaat: scheef lopen, zijn kont naar binnen drukken, springen, over de schouder weg rennen, spinnen, en zo kan ik nog wel even doorgaan.

mijn trainster blijft gewoon rustig vragen, en hij worstelt om eronderuit te komen.

en ik rij western, dus krullen doe ik niet aan, ik wil een lage natuurlijke houding, maar wel dat hij zijn schouders los laat.

Paard kan zijn natuurlijke scheefheid moeilijk altijd blijven wegstoppen... :)
Zakken hoef je niet te vragen, dat gebeurt bij correct rijden, rijden zonder te worstelen. En ik denk niet dat dat bij western anders is.

Het zijn geen trucjes, het zijn dingen om te laten zien dat ie iets moeilijk vindt, of iets nog niet kan.

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 19:55

ik ben ook een beetje een driftkop :o
probleem is dat mijn pony er absoluut niet tegen kan, als iets voor de 20e keer fout gaat kan ik echt heel erg boos worden.
en dan wordt ik erg grof enzo tegenover mijn pony, gelukkig is het al een hele tijd niet meer gebeurd.
de laatste keer dat het gebeurde had ik er een week later nog last van...
ik word boos, wordt grof, pony raakt in paniek, en dan gaat alles nog slechter en wordt ik alleen maar bozer.
als dat gebeurd stap ik er nu gelijk af, anders heb ik daar een hele tijd later nog een aandenken van.
lees:vertrouwen is weg, oude problemen komen weer terug, gestresste pony.
als ik voel dat ik in een lichtgeraakte bui ben stap ik er niet eens op.
omdat ik weet van mezelf dat ik anders helemaal ontplof.
het zit in me karakter maar valt natuurlijk niet goed te praten

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 19:56

Ja ik zou ook zeggen een nieuwe trainster, want iemand die 1.5 uur worstelt met een paard is idd geen goed voorbeeld, vechten met een paard moet je NOOIT doen ook je geduld niet verliezen, mag best een keer streng zijn maar wel op een eerlijke manier.

Als het paard sterren gaat kijken kan het zijn gebit,rug of zadel zijn, als dat het niet is dan ligt het echt aan jou zelf, je hulpen veel te groot je zit veel te hard enz enz, dus ja mijn advies is echt een ander zoeken die jou echt kan helpen , een instructrice hoort eigenlijk ook jou paard niet de trainen, maar moet jou leren hoe jij zelf het paard kan trainen op een vriendelijke manier,
Een paard heeft geen trukendoos , dat kan alleen een mens verzinnen een paard geeft zijn eerlijke mening en dat is in dit geval dat jij aan het vechten ben en geen leiderschap toon en je instructrice zou die theorie ook moeten kunnen vertellen en de oplossing daar voor hebben.

Misschien dat je jezelf ook eens in de theorie kan gaan verdiepen, kijk b.v eens op emielvoest.nl en op paardenbegrijpen.nl miss wel heel nuttig ook voor je instructrice .