Reageert slecht (heel slecht) op benen.

Moderators: Dyonne, Pistasche, Nicole288, Apple, C_arola, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Woartel

Reageert slecht (heel slecht) op benen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-10 12:31

Ik rij sinds een paar weken een paard die een tijd als manegepaard is gebruikt. Nu zit ik met het punt dat ze dus totaal niet op mijn benen reageert. Niet bij het drijven, maar ook niet bij het openen en sluiten van voltes, etc. Ik rij ook met zweep.

Als ik zo'n 20 minuten echt heb gereden (dus na het warmlopen, etc) dan reageert ze wel beter, maar het gaat allemaal niet van harte, om het maar zo te zeggen. Nu heb ik bij de lessen meegekeken, en daar loopt ze dus ook niet op normaal tempo, maar veel langzamer. En vaak zie ik kinderen hakken in plaats van drijven. Ook valt ze vaak terug in een langzamer tempo als je niet blijft drijven.

Hoe kan ik haar beter aan mijn been krijgen? Ik rijd al veel overgangen, en probeer zo veel mogelijk voltes te rijden. Openen en sluiten, etc. Iemand met hetzelfde probleem werd aangeraden om met sporen te gaan rijden. Maar ik zou het graag eerst zonder willen proberen. ;) Na een galopje gaat het trouwens wel wat beter.

Relaxed

Re: Reageert slecht (heel slecht) op benen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 12:34

Consequent zijn... Je geeft normaal been, reageert ze niet, geef je nog 1x duidelijker been en reageert ze dan weer niet een tik met de zweep.. Tussendoor zelf steeds niet drijven, anders heeft het geen effect.. Dit herhaal je steeds.. Op een gegeven moment snapt ze dan dat ze op de 1e beenhulp moet reageren..

Maar heel belangrijk hierbij is consequent zijn, dus niet iedere pas drijven en áls je drijft altijd zorgen dat je paard reageert :j

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 12:35

Je paard zal toch beter aan de hulpen moet komen, sporen zijn daat niet echt de oplossing voor. Als je echt geen reactie op je been krijgt, zou ik hem een tik verkopen.
Verder doorgaan met veel (schijn)overgangen rijden. Vergeet ook niet goed te belonen als hij het wel doet.
Je zegt dat het na de galop beter gaat. Je zou bij het losrijden al vrij snel een rustig galopje mee kunnen pakken, dan activeer je je paard misschien wat meer.

Lieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 18:22

Ik had het probleem ook met mijn pony. Hij was dan wel geen manegepony, maar wel liever lui dan moe en ik wist niet goed hoe ik daarmee om moest gaan.
Begin met het kritisch kijken naar jezelf. Ik zat bijvoorbeeld continue aan te drijven om maar te voorkomen dat hij langzamer zou gaan. Ik moest eerst leren echt goed mijn benen stil te houden.

Verder, zoals hierboven als is gezegd, consequent zijn. Niet reageren op je been is een tikje. De overgang herhalen net zolang tot je paard direct reageert. Gaat hij iets langzamer lopen, er gelijk bovenop zitten. Lekker veel afwisseling is je rijden houden, maar ook als je iets anders doet zoals springen of buitenrijden moet je consequent blijven.
Zet de activiteit en het reageren op je hulpen op 1. Laat de hoofd en halshouding en de afwerking van de figuren even los totdat het goed gaat met de impuls.
Natuurlijk belonen als hij het goed doet.

Tot slot kan het misschien slim zijn om je paard zijn spieren/zadel te laten checken, gezien ze op de meeste maneges niet heel goed gereden worden heeft hij misschien daar last van. (Een goede spiermassage heeft bij mij het probleem zeker niet opgelost, maar zeker wel een bijdrage geleverd).

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 19:12

Mijn paard had dit ook. Ik ben vanaf het begin heel duidelijk geweest. 1 x been is reactie. Geen reactie? tik. Nog geen reactie? Nog een tik. Eerst leek het een heleboel maanden alsof er totaal geen verbetering inzat. Nu een jaar verder gaat het super goed. Bij mijn eerste kuithulp reageerd hij. Heel soms een keertje niet. Dan is 1 tikje voldoende. Dan is hij weer wakker :)

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 20:58

Ik heb dit nu ook wat met mijn pony, maar alleen aan 1 kant en ook niet altijd. Probleem bij de mijne is dat ik absoluut niet met zweep kan rijden. (Reageert hij niet goed op en werkt averechts enz..)
Ik heb een tijdje voor het rijden eerst heel actief gelongeerd op stem en toen ben ik erop gaan zitten, werkt goed :)

Wil jouw hond een gave Anti-Tekenband?WoefCollars!

"It takes three flints to make a fire." – Louisa May Alcott

Woartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-10 10:44

Dank jullie wel, allemaal! Jullie bevestigen wat ik al dacht. ;) Ga er lekker mee aan de slag!

Lizzy_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 13:43

Ik ken het probeem heel goed. En voor een groot deel ligt het ook bij mij, ik drijf te veel en ben niet consequent genoeg, hier ben ik heel hard mee aan het werk.
Een paar tips die ik je kan meegeven is (die ik keer op keer van m'n instructie te horen krijg :o ):
- Zorg voor proportionele reactie. Een paard kan een vlieg voelen landen op de huid, in theorie hoef je dus ook niet meer te drijven dan dat. En als je harder drijf verwacht dan ook meer reactie. Als je paard niet reageerd op je been en je gebruikt je zweepje, werwacht dan ook meer reactie dan dat je op je been vroeg (sterkere hulp). Als hij op je zweep pas geeft wat je met een licht beenhulp vroeg moet je daar geen genoegen mee nemen.
- Besteed niet alleen aandacht aan de overgangen naar een snelere gang, maar ook vooral aan de overgangen terug. Zorg dat jij (met je proportionele beenhulp) in controle bent van het tempo. Kort gezegd: zorg dat het paard niet uit zichzelf gaat remmen.
- En als laatste, wees je heel erg bewust van je benen. Wat is je beenhouding, hoe stil liggen ze en heb je ze aan je paard, of er af?

Maar zoals iedereen weet is paardrijden in theorie altijd veel makkelijker dan in de praktijk. :P Dus veel succes!

lisalotn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 13:15

Ik denk dat je best eerst normaal benen geeft. Is er geen reactie een tik. En tikjes tot er reactie is. En volhouden :D.
Ik ben geen voorstander om constant harder benen te geven want dan komt je paardje gewoon ongevoelig aan de benen.

Zoiezo héél veel succes !

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 13:24

Ik ken het paard natuurlijk niet, maar als ik je verhaal zo lees denk ik dat hij/zij oost indisch doof is geworden voor al die wapperende pootjes.
Zolang die pootjes er zullen blijven, zal het vreselijk moeilijk zijn dit paard te laten begrijpen dat jouw been hulpen anders zijn.
Het kan....maar het is niet makkelijk.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 13:41

- Zonder zadel gaan oefenen.
Voor mijn gevoel zijn paarden zonder zadel veel gevoeliger op been. Hiermee kan je ook goed aanleren dat ze opzij moeten voor druk op het been.
- Altijd consequent blijven! Wanneer je paard niet direct reageert kan je met de zweep wat zwieren (hoeft niet te slaan) of je gebruikt bv. je stem erbij of vraagt iemand met longeerzweep jullie te ondersteunen.
- Veel overgangen maken, schakelen in tempo en vergeet vooral niet te belonen bij directe reactie! Op deze manier maak je het paard alert op jou...

❣️Manchester ❤️ Bairlando ❤️ Moschino❣️
*Your horse can only be as brave as you are*

Woartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-10 21:54

holly schreef:
Ik ken het paard natuurlijk niet, maar als ik je verhaal zo lees denk ik dat hij/zij oost indisch doof is geworden voor al die wapperende pootjes.
Zolang die pootjes er zullen blijven, zal het vreselijk moeilijk zijn dit paard te laten begrijpen dat jouw been hulpen anders zijn.
Het kan....maar het is niet makkelijk.

Dat denk ik ook, maar ik merk wel dat er verbetering in zit, en dat als ik erop stap, ze ook wel weet wie erop stapt. Vandaag ging overigens een héél stuk beter. Gister ben ik super consequent geweest en het werkte! Ze was ook gewoon super ontspannen verder, liep heerlijk aan de teugel, was in balans. Een goeie dag dus!

Nova3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 15:34

Ik ken het probleem, en idd bij mij is het na veel overgangen en schijnovergangen veel beter maar in het begin ook niet.
Ik heb al vaak geprobeerd te doen zoals hier gezegd word : been , geen reactie nogmaals been , en dan tik maar mijn paard is niet echt onder de indruk van een zweep,
iemand die daar iets voor weet? ;)

Feeling down? Saddle up, It is the only cure. :D

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 16:13

Misschien kun je haar stemhulpen aanleren? Want zoals Holly al zegt is ze misschien gewoon heel erg afgestompt voor het been (en met een beetje pech ook voor de zweep..). Dan kun je stemhulpen geven icm heel weinig been, alleen je kuit heel kort iets strakker aanleggen.

Probeer een tikje niet te lang uit te stellen, want je beenhulp moet je echt zo minimaal mogelijk houden. Gelijk vanaf het begin heel consequent daarin zijn, als ze nog niet warm genoeg is moet je even iets langer stappen. Het liefst in het begin nog heel kort. Liever dat ze 10 minuten heel goed aan je been en stem was dan 30 minuten waarvan het de laatste 10 toch niet zo goed meer ging.

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 19:14

Ieder paard is natuurlijk anders en wat ik nu ga typen klinkt ontzettend vreemd, maar mijn paard had het echt nodig! Hij was altijd al liever lui dan moe en toen we van instructie wisselden moesten we opeens anders rijden en het hielp!

Ik mocht hem niet meer vooruit 'jagen' met been/ tikjes etc. Maar ik moest hem terugrijden, verzamelen en laten zitten. Als een paard niet kan zitten, heeft het geen stuwende kracht naar voren en is het logisch dat hij niet op je been reageert. Probeer zelf maar eens te rennen met rechte benen.
Het kost heel veel tijd en moeite maar het heeft ons echt geholpen. Hij vindt het nog steeds moeilijk en zal het over 10 jaar nog steeds moeilijk vinden, maar hij is nu wel heel actief op het been. Hij schakelt als een tierelier! Het is wel belangrijk dat je hier hulp bij krijgt omdat ogen vanaf de grond echt nodig zijn.

A horse will never break your heart, he will always treasure it.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 08:14

Wat bij mij heel erg heeft geholpen is, als je wil drijven, je benen van het paard af halen, iets naar achter leggen en daar aandrukken.
Eventueel een ondersteunend tikje erbij met de zweep zodat hij echt weet, dit = vooruit.
Op de een of andere manier krijg ik dan altijd een goede reactie, en na een tijdje kun je je benen gewoon laten liggen bij het drijven.

Wel consequent zijn natuurlijk en proberen je benen verder zo stil mogelijk te laten liggen voor zo weinig mogelijk verwarring.
Zo heel veel overgangen rijden, schijnovergangen en goed opletten dat de achterhand actief blijft.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 08:19

Pas je beenhulpen aan. Vaak als je ze meerdere kleine schopjes geeft= dus meerdere kleine prikkels snel achter elkaar, gaan ze beter reageren. Althans zo was de ervaring bij 2 van mijn pony's. Je schud ze even wakker als het ware..

Verder heel consequent zijn, en ik zou er dan in dit stadium voor zorgen dat je de tik zo vlak mogelijk achter je kuit legt! ;)

❤ ❤ ❤ ❤
Anna and me! <3

Olletjebolletjewol! :+:

Agossie L2 dressuur + Klasse 2 tweespan SMGW& Gangster Bijna zadelmak & Captain Hook Bijna één jaar :+:
MitchyboyAnna B dressuur + Klasse 2 tweespan SGMW) Yfke B- dressuur Olle L2 dressuur, nu 30 jaar en pensioenAap B- dressuur Eggcellent Zadelmak Disney Zadelmak Humor Na de zomer zadelmak maken.

Woartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-10 11:53

Top tips! Ik heb de afgelopen dagen veel getraind, en ik merk het verschil binnen een uur rijden al. <3 Gaat goedkomen.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie