Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Jennyxx schreef:Is je merrie al lang onder het zadel? Is ze dressuurmatig goed doorgereden? Het klinkt als een balansprobleem. Ze heeft misschien nog niet de spieren en de handigheid om in een omheinde ruimte rustig te galopperen. Goed dat je les neemt! Rustig de spieren in stap en draf trainen en over een tijdje pas weer de galop proberen. Bij de klassieke rijkunst komt de galop niet voor niks pas na de piaffe
Irma77 schreef:Om te zien of ze soms problemen heeft met de balans kan je haar eens longeren, heb je misschien al gedaan, gaat ze dan ook zo hard?
Onder het zadel heeft ze dan ook jouw gewicht te dragen en kan het zijn dat ze haar balans weer moet vinden. Drukt ze haar rug weg in galop en bijft ze nageven of steekt ze juist haar hoofd omhoog?
Probeer steeds voordat ze echt weg rent haar weer terug te nemen naar draf. Haar niet de kans geven om te gaan rennen.
Goed dat je les neemt idd!
Mirrrriii schreef:Het kan inderdaad goed mogelijk zijn dat je paard haar balans niet helemaal kan vinden in galop.
Het is een idee om op een recht stuk te galloperen en zo te kijken wat voor tempo ze dan kan rijden.
Laat iemand aan het eind van het stuk je opvangen, en kies een wat breder pad waar het mogelijk is een volte te rijden.
Verder zou ik het bespreken met je instructrice, zij kan namelijk ook vanaf de grond bekijken wat er gebeurd.
Zit je zelf wel goed in het zadel?
het komt ook voor dat een paard uit balans raakt doordat de ruiter verkeerd zit en het paard in de weg zit.
Lees goed haar lichaamstaal. Wat doet ze op het moment dat je je hulpen voor galop geeft?
Wiwabalia schreef:Irma77 schreef:Om te zien of ze soms problemen heeft met de balans kan je haar eens longeren, heb je misschien al gedaan, gaat ze dan ook zo hard?
Onder het zadel heeft ze dan ook jouw gewicht te dragen en kan het zijn dat ze haar balans weer moet vinden. Drukt ze haar rug weg in galop en bijft ze nageven of steekt ze juist haar hoofd omhoog?
Probeer steeds voordat ze echt weg rent haar weer terug te nemen naar draf. Haar niet de kans geven om te gaan rennen.
Goed dat je les neemt idd!
Haar hoofd gaat de lucht in, heb haar weleens gelongeerd, dan gaat ze wel hard maar minder dan wanneer ik erop zit. Ik heb haar weleens gelongeerd, dat snapt ze niet helemaal geloof ik, ben ik wel mee bezig geweest met haar en het ging steeds beter, ze is heel pienter dus heeft het snel door, alleen door het slechte weer staan de longeerbakken steeds onder waardoor ze onbruikbaar zijn. De bak is wel (bijna) altijd begaanbaar.
Wiwabalia schreef:Dat wil ik zoiezo erg graag want iemand vanaf de grond (met verstand ervan) ziet vaak toch meer dan jijzelf doorhebt. En ik wil mijn rijstijl goed bijhouden/verbeteren zodat mijn paard en ik daar allebei de vruchten van plukken.
capopjekop schreef:Blijf je wel met je binnenbeen aandrukken tijdens de galop om je paard te laten buigen?