Problemen met de galop

Moderators: Dyonne, Pistasche, Nicole288, Apple, C_arola, Coby

Wiwabalia_o

Problemen met de galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-10 20:44

Hallo Bokkers,

Lang nagedacht of ik hier wel een topic over wilde openen. Ik heb het toch maar gedaan want mischien komen hier wel bruikbare/goede tips uit en ik zit toch wel een beetje in mijn maag.

Ik heb een best pittige merrie van 7. Heb verder weinig problemen met haar, ze is aan de hand zo mak als een lammetje, en er zit geen kwaad in haar hele lijf niet. Alleen met rijden loop ik nu toch een beetje tegen een muur aan, ze is erg werkwillig en voorwaarts, absoluut geen slome duikelaar, is voor mij verder geen probleem want ik kan haar prima bij me houden in de stap en draf, ze loopt dan ook in het tempo wat ik van haar vraag en ik kan haar naar eigen wil harder of juist zachter laten lopen, dit doet ze ook prima, geen stap verkeerd, ook figuren rijden en alles is absoluut geen probleem, medame doet het allemaal netjes.

Behalve in de galop. Zodra ik haar vraag in galop te gaan, verandert het in een race monster, ze gaat keihard door de bak heen en de rem is dan moeilijk te vinden, meestal zet ik haar dan op de grote volte en krijg haar dan uiteindelijk terug.

Alleen het blijft vervelend, ik heb in een topic gelezen dat ik haar dan kan laten uitrazen, ben hier zelf eigenlijk geen voorstander van want dan krijgt ze haar zin, ik vraag haar om te minderen en dat doet ze niet, ook is het gewoon gevaarlijk, want mevrouw gaat echt hard, soms zo schuin door de bocht dat ze nog net niet op haar plaat gaat.

Vrijdag krijg ik waarschijnlijk mijn eerste les, natuurlijk hoop ik dat mijn instructrice mij goed kan begeleiden en ons kan helpen.
Maar ik weet op dit moment echt niet wat ik er aan kan doen zodat ik haar wel terug krijg, ik vraag mezelf af of het niet aan mijn rijden ligt, wat ik verkeerd doe, maar ik weet het gewoon echt niet. Ik wil gewoon graag dat ze in een beheersbare galop aanspringt en ook weer op een normale manier terug te krijgen is.

Commentaar/kritiek mag (graag zelfs) maar hou het wel netje's.

Leef je leven, want de tijd draait door. Je hebt maar even, maar je komt erdoor.

Wiwabalia_o

Re: Problemen met de galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-10 21:14

Niemand?

Leef je leven, want de tijd draait door. Je hebt maar even, maar je komt erdoor.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 21:16

Is je merrie al lang onder het zadel? Is ze dressuurmatig goed doorgereden? Het klinkt als een balansprobleem. Ze heeft misschien nog niet de spieren en de handigheid om in een omheinde ruimte rustig te galopperen. Goed dat je les neemt! Rustig de spieren in stap en draf trainen en over een tijdje pas weer de galop proberen. Bij de klassieke rijkunst komt de galop niet voor niks pas na de piaffe :D

Finstar1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 21:18

Hmm.
Het eerste wat ik dan zou zeggen,
Neem haar terug naar draf, en vraag haar opnieuw in galop.
Net zolang dat ze in jou tempo galoppeert.
Zoveel verstand heb ik er niet van :P
Succes met je les

Ursula, Rust Zacht lieve meid 2001-2010 Y;(
Marijke <3 Shanti

Wiwabalia_o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-10 21:23

Jennyxx schreef:
Is je merrie al lang onder het zadel? Is ze dressuurmatig goed doorgereden? Het klinkt als een balansprobleem. Ze heeft misschien nog niet de spieren en de handigheid om in een omheinde ruimte rustig te galopperen. Goed dat je les neemt! Rustig de spieren in stap en draf trainen en over een tijdje pas weer de galop proberen. Bij de klassieke rijkunst komt de galop niet voor niks pas na de piaffe :D

Sinds haar 3de is ze onder het zadel, haar vorige eigenaar is met haar op concours geweest maar het ging haar allemaal niet snel genoeg, die verkocht haar, en zo kom ik aan haar. Ik geloof niet dat het onwil is van haar, is het een idee om op een lang recht stuk met haar te galopperen? In het bos bijvoorbeeld? Ben alleen bang dat ik haar dan niet hou omdat ze nu ook als een bezetene door de bak gaat. Ben inderdaad blij dat ik binnenkort weer les heb.
Laatst bijgewerkt door Wiwabalia_o op 13-09-10 21:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Irma77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 21:25

Om te zien of ze soms problemen heeft met de balans kan je haar eens longeren, heb je misschien al gedaan, gaat ze dan ook zo hard?
Onder het zadel heeft ze dan ook jouw gewicht te dragen en kan het zijn dat ze haar balans weer moet vinden. Drukt ze haar rug weg in galop en bijft ze nageven of steekt ze juist haar hoofd omhoog?
Probeer steeds voordat ze echt weg rent haar weer terug te nemen naar draf. Haar niet de kans geven om te gaan rennen.
Goed dat je les neemt idd!

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 21:29

hoi :D longeer je wel? dat kan een enorme ondersteuning zijn voor bij het rijden.ik zelf stap eigenlijk pas op een paard voor het eerst als het paard (vaak jonge onervaren paarden) netjes aan de longeerlijn bijgezet in stap draf en galop kan lopen. ook als ze eenmaal zadelmak zijn blijf ik ze regelmatig longeren,voor de afwisseling en ook om zonder het gewicht vd ruiter even lekker over de rug bezig te zijn. ik denk dat het voor jouw paardje ook een goed idee zou zijn, het klinkt alsof ze het erg moeilijk heeft met de galop op zich en al helemaal met jou op haar rug erbij. ik zou longeren met touwtjes en in een afgezette ruimte zoals een longeercirkel of de halve bak bv. ik wens je succes er mee hoor,groetjes deess

Mirrrriii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 21:30

Het kan inderdaad goed mogelijk zijn dat je paard haar balans niet helemaal kan vinden in galop.
Het is een idee om op een recht stuk te galloperen en zo te kijken wat voor tempo ze dan kan rijden.
Laat iemand aan het eind van het stuk je opvangen, en kies een wat breder pad waar het mogelijk is een volte te rijden.

Verder zou ik het bespreken met je instructrice, zij kan namelijk ook vanaf de grond bekijken wat er gebeurd.
Zit je zelf wel goed in het zadel?
het komt ook voor dat een paard uit balans raakt doordat de ruiter verkeerd zit en het paard in de weg zit.

Lees goed haar lichaamstaal. Wat doet ze op het moment dat je je hulpen voor galop geeft?

Wiwabalia_o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-10 21:30

Irma77 schreef:
Om te zien of ze soms problemen heeft met de balans kan je haar eens longeren, heb je misschien al gedaan, gaat ze dan ook zo hard?
Onder het zadel heeft ze dan ook jouw gewicht te dragen en kan het zijn dat ze haar balans weer moet vinden. Drukt ze haar rug weg in galop en bijft ze nageven of steekt ze juist haar hoofd omhoog?
Probeer steeds voordat ze echt weg rent haar weer terug te nemen naar draf. Haar niet de kans geven om te gaan rennen.

Haar hoofd gaat de lucht in, heb haar weleens gelongeerd, dan gaat ze wel hard maar minder dan wanneer ik erop zit. Ik heb haar weleens gelongeerd, dat snapt ze niet helemaal geloof ik, ben ik wel mee bezig geweest met haar en het ging steeds beter, ze is heel pienter dus heeft het snel door, alleen door het slechte weer staan de longeerbakken steeds onder waardoor ze onbruikbaar zijn. De bak is wel (bijna) altijd begaanbaar.

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 21:31

Het kan aan de balans van je paardje liggen, zeker omdat je ook aangeeft dat ze heel plat door de bochten gaat. Galop is een gang die veel spierkracht en evenwicht vereist en als die balans (nog) niet goed is is het logisch dat ze dan hard galoppeert. Hoe harder je gaat, hoe minder snel je omvalt. Vergelijk het met fietsen: hoe langzamer je gaat, hoe moelijker het is je balans te houden.
Rechtrichten kan enorm helpen om de balans van je paard te verbeteren ( http://www.paardenbegrijpen.nl/ ).
Ook dingen als balkjes lopen (en dan niet netjes achter elkaar, maar ook 'mikado', doolhofjes of juist schuinliggende balken) aan de hand en/of onder het zadel kunnen je paard helpen haar gewicht goed te verdelen en haar bewuster te laten worden van haar eigen benen.

Als je de galop wilt oefenen zou ik eerst zoveel mogelijk lange, rechte stukken nemen. Als je galopperen in het bos nog even niet aandurft (daar zijn vaak wel lange rechte paden) kun je in de bak aanspringen in de hoek na de korte zijde en terugnemen aan het eind van de lange zijde. Een paar passen is oké. Als ze galoppeert vooral niet aan die voorkant zitten, als haar balans niet optimaal is stoor je haar alleen maar door aan haar hoofd te zitten en zal ze alleen harder gaan.

Dat is wat ik zeg, maar ik ken jou en je paardje natuurlijk niet. Ik hoop dat je veel hebt aan je instructrice en dat jullie samen hieraan kunnen gaan werken!

Wiwabalia_o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-10 21:36

Mirrrriii schreef:
Het kan inderdaad goed mogelijk zijn dat je paard haar balans niet helemaal kan vinden in galop.
Het is een idee om op een recht stuk te galloperen en zo te kijken wat voor tempo ze dan kan rijden.
Laat iemand aan het eind van het stuk je opvangen, en kies een wat breder pad waar het mogelijk is een volte te rijden.

Verder zou ik het bespreken met je instructrice, zij kan namelijk ook vanaf de grond bekijken wat er gebeurd.
Zit je zelf wel goed in het zadel?
het komt ook voor dat een paard uit balans raakt doordat de ruiter verkeerd zit en het paard in de weg zit.

Lees goed haar lichaamstaal. Wat doet ze op het moment dat je je hulpen voor galop geeft?

Ik zit goed naar achteren omdat ik vroeger de neiging had om naar voren te hangen, probeer dus goed te letten op mijn zit. Ik ga doorzitten, en geef been met mijn binnenbeen, dan schiet ze als een bezetene weg, omdat ik haar dan meestal niet terug krijg, zet ik haar op de grote volte, waardoor ik haar wat makkelijker terugkrijg.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 21:38

Mijn pony is ook een onwijs racemonster in galop. Dat plat door de bocht heeft ze ook gedaan. Wat bij mij erg hielp is eerst aan de balans werken in de andere gangen. Veel figuren rijden en overgangen, zorg dat ze goed aan de hulpen staat en soepel in haar lichaam is. De galop heb ik in het begin kleine stukjes gereden. Voordat ze gaat versnellen nam ik alweer terug. In het begin kwam dit dus neer op een paar galopspassen. Later kon ik dit gaan uitbreiden.

Een ander belangrijk punt je is eigen houding. Zelf ga ik onbewust verkrampen en voorover leunen om de snelle galop beter uit te zitten. Gevolg: ponylief gaat nog harder. In mijn les train ik mezelf er dus op om ontspannen te blijven zitten, schouders naar achteren te houden ipv te laten verkrampen en vooral niet teveel willen doen. Ik merk meteen verschil aan mijn pony. In de les wordt ik continu op mijn houding gewezen, daardoor gaat de galop al veel rustiger dan wanneer ik thuis alleen rijd. Dus dat je les neemt is in mijn ogen al een stap voorwaarts :)

Nieuw op peaks? Verzilver de code KRIST18HW en we krijgen beide 5 euro tegoed

Irma77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 21:41

Wiwabalia schreef:
Irma77 schreef:

Haar hoofd gaat de lucht in, heb haar weleens gelongeerd, dan gaat ze wel hard maar minder dan wanneer ik erop zit. Ik heb haar weleens gelongeerd, dat snapt ze niet helemaal geloof ik, ben ik wel mee bezig geweest met haar en het ging steeds beter, ze is heel pienter dus heeft het snel door, alleen door het slechte weer staan de longeerbakken steeds onder waardoor ze onbruikbaar zijn. De bak is wel (bijna) altijd begaanbaar.

Dan denk ik dat het verstandig zou zijn haar regelmatig te longeren, mits mogelijk in de natte bakken... en hier voorzichtig een bijzetteugeltje te introduceren. Eerst moet ze leren op jouw stemhulpen de gangen te beheersen en dan kun je beginnen om te leren dat ze jouw hand gaat volgen, zolang ze dit niet doet, zal ze waarschijnlijk proberen te rennen en heb jij niet zoveel te vertellen met haar hoofd in de lucht! Plus dat ze dan haar rug weg drukt en jij niet meer mee kan zijn in de beweging wat haar nog meer uit balans zal brengen. Dus pas weer galop als ze dit braaf doet aan de longe. Met behulp van je instructrice moet dit best goed komen.

Wiwabalia_o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-10 21:42

Dat wil ik zoiezo erg graag want iemand vanaf de grond (met verstand ervan) ziet vaak toch meer dan jijzelf doorhebt. En ik wil mijn rijstijl goed bijhouden/verbeteren zodat mijn paard en ik daar allebei de vruchten van plukken. :)

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 21:42

ik had ook nog een tip voor als ze in galop onstuurbaar wordt als je erop zit, en dat is een martingaal een btje te kort afstellen,en dan heb je een stuurbekrachtiger. de martingaal moet de teugel normaal gesproken niet onderbreken, maar bij onstuurbare dingen bij paarden kan een kortere martingaal je helpen de controle te houden/krijgen. groetjes weer deess

Wiwabalia_o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-10 21:44

Het stuur zit er in galop wel op, alleen de rem niet.

Irma77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 21:46

Wiwabalia schreef:
Dat wil ik zoiezo erg graag want iemand vanaf de grond (met verstand ervan) ziet vaak toch meer dan jijzelf doorhebt. En ik wil mijn rijstijl goed bijhouden/verbeteren zodat mijn paard en ik daar allebei de vruchten van plukken. :)

Absoluut! Dat is heel wat waard hoor.
Veel succes en ik hoop binnenkort te horen dat het beter gaat!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 21:46

Blijf je wel met je binnenbeen aandrukken tijdens de galop om je paard te laten buigen?

Nieuw op peaks? Verzilver de code KRIST18HW en we krijgen beide 5 euro tegoed

Wiwabalia_o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-10 21:51

capopjekop schreef:
Blijf je wel met je binnenbeen aandrukken tijdens de galop om je paard te laten buigen?

Ja dat doe ik. Ik zie dat het morgen weer gaat plensen, jammer, als het betere weer nou doorkomt dan zijn de longeerbakken beter te gebruiken en kan ik daar ook weer volledig mee aan de slag gaan.

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 21:52

ze deed haar hoofd toch omhoog in galop? vandaar mijn martingaal idee..het kan ook spanning zijn dat ze niet meer wil stoppen,als je haar op een volte houd (lukt dat?) kun je dan zonder al te veel te remmen haar na een poosje misschien wel iets rustiger krijgen. het kan zijn dat ze zo verwacht dat jij flink gaat remmen dat ze daar juist zenuwachtig van wordt..als je haar iets laat gaan maar wel op een volte enigszins onder controle houd, kan het zijn dat de spanning wat minder wordt aldoende.

Benita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 21:52

Ik heb ook zo'n racemonster. Het is inderdaad een balansprobleem. Ik heb het opgelost door haar gedurende een aantal weken alleen aan de longe te laten galopperen. Ze moest eerst leren zichzelf in balans te houden zonder ruiter.

Ik reed wel gewoon stap en draf met haar (en dan wel veel rechtrichtende oefeningen), maar galop deed ik alleen aan de longe. Ik deed dan veel overgangen van draf naar galop en weer terug. Na ongeveer twee maanden ging dit zo goed en was ze zoveel rustiger geworden, dat ik met haar onder de ruiter ben gaan galopperen.

Toen was ze nog wel snel bij de overgangen van draf naar galop en weer terug, ze ging dan heel erg rennen in draf (zowel voor de galop als na de galop). Dat heb ik nu opgelost door aan te springen vanuit stilstand en ook vanuit galop direct naar halt, dan gaat ze niet meer zo rennen in draf. Dit gaat nu perfect.

Wel inderdaad been erbij blijven houden, niet je benen maar los gooien. Verder is belonen heel erg belangrijk, loof haar de hemel in als ze het goed doet.

Wiwabalia_o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-10 21:55

Ik ga morgen kijken wat ik kan proberen van de tips die hier gegeven zijn, mischien dat ik een keer probeer aan te springen en anders wacht ik vrijdag de les af. Op de volte heb ik haar iets meer onder controle. Overgangen rijden en veel figuren ben ik al mee bezig.

Bedankt voor de reacties, balansprobleem was namelijk niet het eerste wat in me opkwam. ;)

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 21:57

Balkjes draven is inderdaad altijd handig, wil ik snel ook gaan proberen, maar wat doe je met een paard die vrij "lomp" is en tegen de balken botst? Is daar iets aan te doen?

**There is no secret so close as that between a rider and his horse**
**Riding a horse is the art of keeping a horse between you and the ground**
**No hour of life is wasted that is spent in the saddle**

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 20:45

Ik ben de TS schrijver, alleen waren er problemen met het account Wiwabalia (hier ook mod contact over gehad), de reden kun je lezen in het topic: Bokt is niet meer wat Bokt geweest is.

Vandaag gereden, ging verder goed, ook geprobeerd te galopperen op de grote volte, ze gaat nog steeds hard, al was het nu iets minder maar dat kan ook komen omdat ik haar op de volte zette, alleen de verbetering was dat ik haar nu wel terug kreeg. Ik snap dat als ze hun balans kwijt zijn, ze op rechte stukken het het beste kunnen oefenen, dat wil ik ook alleen het probleem is dat ze dan niet meer terug te krijgen is en we vervolgens 3 á 4 rondes in een racegalop zitten, ik moet haar dan op de volte zetten anders krijg ik haar niet terug.

Morgen heb ik les, ik zal het probleem tegen mijn instructrice vertellen en hoop dat ze me ermee kan helpen. Ook hoop ik dat de longeerbak binnenkort begaanbaar is.

LIVF / High quality pet supplies / www.livf.nl

Ikkx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 21:13

En niet te vergeten: geduld, geduld, geduld, geduld en geduld! Vaak denk je dat het nooit goed zal komen, maar dat doet het zeker hoor!
Mijn paard kon ook alleen maar scheuren in galop, zo ernstig dat ik hem op een gegeven moment maar tegen een muur aanzette en bang was dat hij erdoorheen zou gaan of een hersenschudding eraan over zou houden! Nu een jaar verder (springt hij nog steeds erg groot) krijg ik hem terug op alleen mijn zit. Wie had dit ooooit gedacht!

Dus: er is altijd hoop!