Paard loopt niet recht op de lange zijde

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

wilcie

Paard loopt niet recht op de lange zijde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-10 21:02

Hoi!!

Ik heb Wilcie nu ongeveer een maand echt onder het zadel en begin wat meer te rijden nu. Wat ik heel erg merk is dat op de rechterhand het bit vastpakt met links ( en hoofd gaat naar links) en als het ware ( zo voelt het) begint te wijken ( naar rechts) Zodra ik de binnenteugel tegen de hals leg om haar recht te houden en mijn rechterbeen erbij heb om te voorkomen dat ze naar het middenloopt, gaat ze stilstaan... :Z
Op de andere hand doet ze hetzelfde maar in iets mindere mate.... Voltes rijden gaat opzich best goed...

Wie kan me tips geven?

Thanx :) :D

Paintlinger

Re: Paard loopt niet recht op de lange zijde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 21:04

Weet je zeker dat je zelf 100% recht bent?

Dat is namelijk bij mij het probleem.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 21:06

je paard is nog heel erg aan het zoeken naar zijn balans.
hoort bij een jong paard net onder het zadel.

veel overgangen en figuren rijden dan verbeterd het van zelf.
recht rijden is op zich voor veel paarden een moeilijke oefening, laat staan voor eentje die nog maar net onder het zadel is.
ik zou me er nu nog niet zo druk over maken, komt echt wel goed.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 21:08

Misschien tijd voor de tandarts? En zoals Mister01 al zegt, het is een jong paard wat nog z'n balans moet vinden.

wilcie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-10 21:46

@ Paintlinger - ik ben idd ook niet helemaal recht!! Heb een scoliose onder in mijn rug!! Hoe vervelend he!!

@Mister01 - heb je ook gelijk in!! Allleen loopt ze gewoon wel ECHT naar rechts zeg maar , wanneer ik niets doe dan is ze al aan de andere kant zeg maar...

@ MarChak - zal eens kijken hoe het in de mond erbij zit :)

Misschien is het ook te wijten aan dat het paard al 11 jaar zn eigen dingetje doet.... ( nee je leest het goed, nooit wat mee gedaan)

Maar bedankt!!

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 21:48

TS: Kan best zijn dat het doorwerkt op je paard.
Dat heb ik namelijk ook.
Ik moet er ook erg om denken tijdens het rijden....en dan gaat het goed.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 22:39

Wat heb je aan rechtricht oefeningen gedaan?
Je rijd het paard pas sinds kort , rechtrichten is een jaren lange training.
Je kan aan de hand gaan oefenen met de SB en traver.
Kijk ook eens op de site paardenbegrijpen.nl staat heel veel over het rechtrichten.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 23:13

je kan ook proberen om je paard meer bezig te houden speciaal op de plekken dat hij dus zo scheef gaat lopen.

ga stelling vragen naar binnen en buiten, zorg dat hij met zijn hoofd ergens anders is.
of probeer juist zelf bezig te gaan met wijken zodat je je paard ook goed kan leren wat je aangeeft om opzij te gaan en wanneer hij gewoon rechtdoor moet gaan.

er zijn zoveel dingen die je kan doen om je paard af te leiden en tegelijkertijd sterker te maken.

succes!!

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 23:55

wilcie schreef:
Hoi!!

Ik heb Wilcie nu ongeveer een maand echt onder het zadel en begin wat meer te rijden nu. Wat ik heel erg merk is dat op de rechterhand het bit vastpakt met links ( en hoofd gaat naar links) en als het ware ( zo voelt het) begint te wijken ( naar rechts) Zodra ik de binnenteugel tegen de hals leg om haar recht te houden en mijn rechterbeen erbij heb om te voorkomen dat ze naar het middenloopt, gaat ze stilstaan... :Z
Op de andere hand doet ze hetzelfde maar in iets mindere mate.... Voltes rijden gaat opzich best goed...

Wie kan me tips geven?

Thanx :) :D

een paard wat net onder het zadel is is niet recht nog in balans nog zal het dier los blijven in de hand,
recht richten en in balans rijden is ee wezelijk dagelijks onderdeel, je moet hier dus aan gaan werken en het jonge dier begeleiden om onder de massa te komen en te blijven, echter hier zal je begeleiding in moeten gaan zoeken, want zonder lelijk te doen is in je bericht af te lezen dat je hier nog niet zoveel verstand en ervaring in hebt.

Probeer het dier in balans te rijden door et contenu in de tegen gestelde richting te sturen die het opvalten heen loopt, en zoek goeie begelijding in het recht richten van je paard.

Woartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 13:18

Ik heb dit ook af en toe met mijn paard. Al is dat nu veel verbeterd. Als ze haar hoofd naar buiten toe draait, geef ik mijn buitenteugel na, en maak ik met de binnenteugel een ophouding. Met mijn binnenbeen eraan als dat nodig is, maar dat is bij haar niet nodig.

Ingeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 13:26

geen enkel paard is recht van nature. Probeer veel voltes te rijden en de achterhand er daarbij onder te rijden door je binnenbeen naar achter te leggen en de binnenteugel tegen de hals. Zoals je zegt gaat ze dan stilstaan, dus toont ze verzet. Probeer haar hiermee voor te zijn, dat op het moment dat je merkt dat ze stil wil gaan staan, dat jij je been erbij hebt en meteen ergens anders mee bezig gaat. Zo kan ze je niet voor zijn. Mocht het echt erg worden met het verzet zou ik toch eens iemand erbij laten kijken. En veel op de binnenhoefslag rijden zodat hij niet tegen de kant kan plakken. Mijn eigen paard heeft er zelf ook een handje van zo nu en dan ;) laat je niet verleiden door zelf ook scheef te gaan zitten