Moeite met handen dragen!

Moderators: Apple, Nicole288, C_arola, Coby, Dyonne, Pistasche

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Nathalie_85

Moeite met handen dragen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-10 13:31

Hoi,

Ik heb ontzettend veel moeite om mijn handen te dragen, probeer er ontzettend op te letten maar ongemerkt vallen die handjes toch weer naar beneden. Heeft iemand tips zodat ik hier aan kan werken?

bamsie

Re: Moeite met handen dragen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 16:02

ik heb dit ook gehad, maar nu ik mijn pony beter aan het lopen heb, gaat ze zich zelf dragen, en kan ik lekker mooi gaan zitten. als ze ontspannen loopt kan ik er beter op letten. dan zegt mijn instructeur: ja en nu nog mooi zitten... :P
dus sinds mijn pony fijner loopt, zit ik beter :)

(nou weet ik niet of dit nou iets is wat je kan helpen maar...)

we moesten ons schamen!

heathfield

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 19:17

ik zit ook met hetzelfde probleem!! (ga dit topic ff volgen :P )
verder krijg ik wel eens te horen om je haden ietsje hoget te doen als normaal, en dat aan leren. kan je altijd nog wat zakken :P

But I swear I won't forget you,
Oh if my voice could reach back through the past,
I'd whisper in your ear,
Oh darling I wish you were here. <3

Ineke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 23:27

Dit komt hoogstwaarschijnlijk omdat jouw zwaartepunt je handen zijn. Dit is je balanspunt waarbij jij jouw rijhouding onder controle kan houden.
Het vergt dicipline en een dosis zelfkennis en bewustwording, om het alleen op te lossen..
Wat ik je zou aanraden is om eens een paar keer achter elkaar iemand in het midden van de bak zet die je er telkens bewust van maakt en dat je je zwaartepunt verschuift naar je bekken en je bovenbeenspieren.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 00:58

Mooie rijhandschoenen kopen en ze met trots dragen ;)

❣️Manchester ❤️ Bairlando ❤️ Moschino❣️
*Your horse can only be as brave as you are*

lisalotn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 13:33

Oefenen oefenen oefenen :)

Ik heb ook nog van die fouten gehad en is moeilijk om weer af te leren. Het helpt wel als er iemand in de piste staat die jou er constant op wijst :D

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 17:10

probeer een regelmatig terugkerend iets je eraan laten herinneren. Bijv. elke keer als je langs de spiegel rijdt (als je die hebt) kijk je naar je handen, of elke keer als je een overgang rijdt controleer je je handen. Zodat het automatisme wordt om te controleren of je handen nog de goede houding hebben.

eef_paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 21:26

Bij mij was het beste wat hielp gewoon iemand ernaast die me er constant op wees. Ik denk dat dit niet eens iemand hoeft te zijn die verstand heeft van paardrijden.

"Als je een paard wilt stoppen met een bit, moet je het om zijn benen binden". (Eddy Modde)

Oklahoma

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 22:36

Het enige wat je daartegen kan doen is iets zoeken wat je er de hele tijd aan doet herinneren dat je die handen moet dragen, maakt niet uit in welke vorm je die herinnering zoekt.
Heb je iemand die naast je kan staan en kan roepen "handen dragen!" de hele tijd, of helpt het om af en toe een checklist in je hoofd te overlopen in de vorm van "kijk ik vooruit ipv naar de oren van mijn paard, draag ik mijn handen, druk ik mijn hakken uit, ...".

Desnoods hang je een bordje aan de piste-omheining met iets wat je eraan doet denken dat je die handen beter niet laat hangen of gelijk wat. Het is en blijft een feit dat dit een probleem is dat grotendeels door oefening en een soort van 'gewenning' aangeleerd wordt. Routine. Elke keer opnieuw herhalen tot het een vanzelfsprekendheid wordt, zegmaar.

Succes!

Als ik ergens niet meer reageer op een topic waar dat wel gevraagd werd, Pb me dan! Het is een teken dat ik weeral eens verdwaald ben op het grote Bokt...

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 20:07

Nu er toch een topic over is :)
Ik krijg regelmatig te horen dat ik mijn handen onlaag moet doen. En hoor ook geregeld dat mensen hun handen te hoog hebben staan, wat dus niet goed lijkt?

Nu zie ik op foto's juist vaak dat mensen hun handen redelijk hoog hebben..en helemaal niet aan het zadel zoals mij geleerd word.

Wat is nu goed? (ja ik kan het ook komende week aan mijn instructrice vragen, maar kwam toevallig toch dit topic tegen)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 20:41

Het ligt eraan hoe je het apard rijd. Rijd je hem mooi opgericht op de loodlijn (vanaf m is dat zegmaar een must) dan draag je je handen ook meer. Maar rijd jij je paard gewoon b l niveau niet hoog in de hals en gewoon lekker rond, zie ik het nut er ook niet van in om je handen te dragen. (niet dat je meer contact hebt als je wel je handen gaat dragen als je je paard wat hoger instelt). ik denk dat dit wel is waarom, het is in ieder geval mijn mening hoe ik erover denk:)

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 09:35

Ik ben nog maar een beginner, rij net een jaartje.
Toen ik laatst ergens een buitenrit ging maken gaf de eigenaar daar commentaar op een van zijn andere klanten, dat hij zijn handen te hoog had staan en daarmee het hoofd van het paard de lucht introk..Ik dacht dat het daarmee te maken had

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 18:20

Maar wat is te hoog? Handen dragen vind ik niet echt je handen hoog hebben. Om je paard ze hoofd omhoog te trekken moet je je handen wel erg hoog hebben.

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 18:29

Tja wat is hoog. Ik heb ze denk ik 5 cm boven het zadel en hoog vind ik 20 cm boven het zadel ofzo..en dichter bij de nek?
Lastig in te schatten :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 20:54

Ik ben echt enorm niet goed in schaten en hoogtes inzien, maar ik heb geen liniaal bij me nu :P. Bij handen dragen doe je je handen inderdaad wat meer naar voren, je paard moet immers zijn neus op de loodlijn doen en dat stukje gun je hem dan met je hand. Maar als ik lees dat jij een 'beginner' bent, dan heb je inderdad je handen gewoon bij het zadel nodig vind ik.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie