Rijden op een ex-draver

Moderators: Apple, Nicole288, C_arola, Coby, Dyonne, Pistasche

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Martine74

Rijden op een ex-draver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-10 18:37

Hallo allemaal,
Ik ben een verzorgster van een ex-draver. Het is een volbloed met behoorlijk wat temperament. Normaal gaan we eerst even longeren,
en dan rijden. Aan de longeerlijn wil ze wel draven, maar als er iemand op haar rug zit dan wil ze alleen stappen en galopperen
Als de eigenaresse op haar rug zit gaat het goed, maar zodra ik als verzorgster er op zit begint ze te trippelen. Bij een andere
verzorgster begint ze met bokken en stijgeren.
Wat kunnen we er aan doen, zodat we lekker op haar kunnen rijden.
Hoor graag van iemand wat.

Groetjes

ZoZenn

Re: Rijden op een ex-draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 20:47

Wat je vooral opvallend is bij het draver/volbloedkarakter is dat je echt een band met ze op moet bouwen. Ga gezellig leuke dingen doen en wacht even met het rijden of ga veel spelletjes doen onder het zadel ;)

Wil jouw hond een gave Anti-Tekenband?WoefCollars!

"It takes three flints to make a fire." – Louisa May Alcott

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 20:49

Misschien is het iets als de eigenaresse helpt bij het rijden? Misschien weet zij waar het probleem zit. Nog even een kleinigheidje; een Draver is gewoon een ras en kan dus geen ex-Draver zijn.

De kunst is om zo snel te vallen
dat je jezelf voorbij vliegt
en nog net op tijd bent
om jezelf op te vangen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 23:08

IK ga met wolferus mee, gewoon een band opbouwen en vertrouwen in mekaar krijgen.
Je zou ook los en grondwerk kunnen gaan doen zo leer je mekaar ook heel goed kennen en dat zal het werken onder het zadel ook makkelijker maken.
Dat ze bokt en steigert bij de andere zegt meer over die persoon dan over het paard het paard geeft aan dat ze daar echt niet blij van word, die zal haar eigen rijstijl aan moeten gaan passen.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 02:45

midgie schreef:
IK ga met wolferus mee, gewoon een band opbouwen en vertrouwen in mekaar krijgen.
Je zou ook los en grondwerk kunnen gaan doen zo leer je mekaar ook heel goed kennen en dat zal het werken onder het zadel ook makkelijker maken.
Dat ze bokt en steigert bij de andere zegt meer over die persoon dan over het paard het paard geeft aan dat ze daar echt niet blij van word, die zal haar eigen rijstijl aan moeten gaan passen.

Dat hoeft niet altijd de reden te zijn. Misschien vraagt de verzorg(st)er meer als dat de eigenaar doet en doet dat de draver pijn in zijn lijf.
Bokken en steigeren doen paarden bijna niet zomaar. Vaak is er een reden voor.
(Pijn, angst, vreugde ed)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 07:33

kimmie88 schreef:
midgie schreef:

Dat hoeft niet altijd de reden te zijn. Misschien vraagt de verzorg(st)er meer als dat de eigenaar doet en doet dat de draver pijn in zijn lijf.
Bokken en steigeren doen paarden bijna niet zomaar. Vaak is er een reden voor.
(Pijn, angst, vreugde ed)

Dan is het toch een rede om je rijstijl aan de passen?
Een paard bokt en steigert niet voor niks, steigeren en bokken doen ze vaak niet uit vreugde onder het zadel.
Zal meer zijn omdat de ruiter gewoon te veel vraagt op een verkeerde manier.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 11:49

Of omdat het paard pijn in zijn lijf heeft.
En ik ken zat paarden die zo nu en dan een vreugdebok geven.

MrBojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 11:52

een goede medische check is altijd aan te raden, en heb je goede begeleiding?

succes :)

MrBojangles

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 17:54

Ik ken de streken van dravers, mijn vorige vzp was een draver. Wat bij dravers echt the keyword is is; geduld en doorzettingsvermogen. Toen ik daar kwam durfde zijn eigenaresse niet eens meer te rijden, het was net een komeet zo hard ging hij. Hij was ontzettend schrikkerig, en kon niet eens stappen. Ik ben begonnen met hem telkens als hij niet het tempo aanhield dat ik wilde, hem in een steeds kleinere volte te zetten. Zodra zijn snelheid naar mijn wens was, mocht hij van de volte af. Na ongeveer 2 maanden hadden we eindelijk een paard waar weer mee te werken viel. Tevens zijn we overgeschakeld op bitloos, waar hij fantastisch op reageerde. Inmiddels ben ik al een tijdje weg daar maar pas nog eens langs geweest. Zijn eigenaresse kan nu weer heerlijk met hem rijden en ze hebben samen weer plezier! Een paard moet echt vertrouwen hebben in zijn mensen, anders worden ze gewoon raar. Als het voor hen niet duidelijk is wie de leider is (hij of de mens) dan zal hij zich vreemd gedragen.

rolicoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 18:00

Ik denk ook dat dit een kwestie is van het opbouwen van een band met het paard. Ik heb ook een draver en in het begin was het ook veelal racen, maar met geduld, veel wandelingetjes aan de hand, grondwerk, en vooral een zachte hand, kan ik nu (een jaar later) alles met haar, voornamelijk bitloos.
Belangrijk vind ik om er niet direct allerlei scherp ijzer in te hangen en/of allerlei hulpteugels, vaak werkt geduld en doorzettingsvermogen veel beter!

Mousetimor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 18:14

ik denk dat ze je gewoon zwaar aan het uitproberen is. omdat ze bij de eigenaar wel weet hoe ver ze kan doet ze dit dus niet meer. ik zal gewoon eerst indd. een band met haar gaan opbouwen en veel grondwerk ook.

Ineke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 23:21

Flew schreef:
Misschien is het iets als de eigenaresse helpt bij het rijden? Misschien weet zij waar het probleem zit. Nog even een kleinigheidje; een Draver is gewoon een ras en kan dus geen ex-Draver zijn.

Waarschijnlijk bedoeld de TS een uitgekoersde draver.

Maar heb je al les met dit paard? En wat zegt de eigenaresse ervan? Rijdt zij dit paard ook nog? Of ben jij de enige die er nog op rijdt?
Ik adviseer je om heel goed les te nemen, en je goed open te stellen voor dit paard. Waarschijnlijk ligt de oplossing van het probleem best voor de hand, maar wordt het nu nog over het hoofd gezien.
Zoals ik al zei, zorg dat je goed les krijgt waarin het paard en jouw techniek goed centraal staan.
Ik ken wel een aantal hele goede! instructeurs/ices uit jouw omgeving (niet zozeer uit veenendaal, maar wel uit de nabije omgeving), dus mocht je erom verlegen zitten, kun je mij altijd pb-en voor meer info :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 23:25

Idd les nemen en het oplossen met iemand die er verstand van heeft.

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 23:28

TS, hoe groot is dit paard en hoe groot ben jij? Hoe is de bouw van het paard, hoe is jouw bouw? En wat doe je kwa teugelvoering? Rij je met aardig wat teugeldruk, of juist niet? Kun jij een paard louter op je zit rijden?
Ex-dravers bestaan niet, en een draver is geen volbloed.
Verder zijn ze extreem slim. en meestal erg koel in het hoofd.
Uitproberen doen ze allemaal. Draver-eigen.

Martine74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-10 20:03

Mousetimor schreef:
ik denk dat ze je gewoon zwaar aan het uitproberen is. omdat ze bij de eigenaar wel weet hoe ver ze kan doet ze dit dus niet meer. ik zal gewoon eerst indd. een band met haar gaan opbouwen en veel grondwerk ook.
Hebben wij ook het idee van. Wil nu eerst een goede band met haar opbouwen, en eventueel aan de longeerlijn en dat ik er dan op zit en dan kijken hoe ze dan doet..
En we moesten ook heel erg consequent zijn volgens iemand.
Eigenaresse weet het ook niet hoe het kan. Ze heeft haar zelf ook nog niet zo heel lang.

Martine74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-10 20:06

Flew schreef:

Eigenaresse weet ook niet hoe het kan. Ze heeft hem zelf ook nog niet zo lang. Is al wel iemand erbij geweest en die heeft gezegt dat we dus band moetne opbouwen en consequent moeten zijn

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 02:11

Je hebt het steeds over een ex draver, maar eens een draver, altijd een draver.
Mijn vorige post heb je genegeerd, en dat moet je zelf weten.
Ik wil wel advies geven. Wij hebben zelf meerdere uitgekoerste dravers op stal en ook van derden in training gehad voor omscholing. Stuk voor stuk hele slimme en fijne paarden.

Ik koop regelmatig uitgekoerste dravers die wij omscholen tot rijpaarden. Een enkeling piept er tussen uit maar 90 % wordt afgeleverd als 300 % betrouwbaar rijpaard.

Wll je meer info, zeg het maar.

Martine74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-10 06:11

bijdehandje1 schreef:
TS, hoe groot is dit paard en hoe groot ben jij? Hoe is de bouw van het paard, hoe is jouw bouw? En wat doe je kwa teugelvoering? Rij je met aardig wat teugeldruk, of juist niet? Kun jij een paard louter op je zit rijden?
Ex-dravers bestaan niet, en een draver is geen volbloed.
Verder zijn ze extreem slim. en meestal erg koel in het hoofd.
Uitproberen doen ze allemaal. Draver-eigen.

Ik heb geloof ik net 5 min er op gezeten en begon toen al met etteren ;)
Paard is 1.65/1.70. Ik ben 2 m.
Bouw van het paard is best grof dus het moet kunnen.
Ikzelf ben niet dik, weeg bijna 90 kilo, maar dat is voor mijn lichaam eigenlijk te weinig.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 06:55

Is het etteren? Als ik je beginpost lees zie ik eerder een ander patroon. Bij de eigenaresse wel gewoon draven, bij julie niet. Het kan goed zijn dat paard ineens de balans kwijt is en het hartstikke moeilijk vind met jullie erop. Misschien rijdt de eigenaresse ook wel met andere teugeldruk dan jullie, daar kan ook heftig op gereageerd worden.
Het is al moeilijk genoeg om ineens onder het zadel te zijn. Als de eigenaresse het paard nog maar net heeft is het voor het paard ook nog wennen aan haar, waarna jullie er ook nog eens bijkomen. Het is een hoop wat verwerkt moet worden.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 07:47

Misschien gewoon een ander verzorg paard zoeken, miss heeft het paard niks met jou?
Miss moet je toch eens nagaan wat jijzelf kan veranderen.
Want waarom doet het dier zo?
Als het bij de eigenaressen wel lukt en bij jou niet , aan wie ligt het dan?

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 12:40

Wendy, ik ben het met je eens. Het is volgens mij allemaal veel te veel in één keer. Het paard moet zo ineens aan drie nieuwe mensen wennen. Geen wonder, dat hij raar doet.
Ik vraag me ook af, of het paard al goed is ingereden.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie