Rechts vasthouden + halthouden

Moderators: Dyonne, Pistasche, Nicole288, Apple, C_arola, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Alizeetje

Rechts vasthouden + halthouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-10 18:18

De laatste tijd heb ik vaak het probleem dat mijn paard rechts vasthoudt. Ook kleine voltes rijden gaat moeilijker op rechts.
Zijn hier oefeningen voor die dit kunnen verbeteren?

Ook als ik een overgang maak naar halt komt hij helemaal tegen de hand en houdt zijn bit (lang beide kanten) strak vast. Als ik de overgang naar halt bewuster rij lukt het uiteraard een stuk beter.

Iemand tips?

Almeetje

Re: Rechts vasthouden + halthouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 18:21

Ben je zelf wel volledig ontspannen? Misschien dat je onbewust rechts vasthoud, zeker omdat je denkt, hij gaat weer vasthouden dus dan gedraag je je misschien anders? Let er dus vooral op dat je zacht en ontspannen bent in beide handen. Verder zou ik vooral veel (schijn)overgangen rijden, stelling vragen en wendingen rijden om hem te laten ontspannen.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 18:25

Een paard kan niet los laten als de ruiter niet los laat, probeer dus eerst even goed te achter halen of je toch niet ergens (onbewust) je eigen vast houdt. :)

Odette van de Beekerheide drachtig van Strandgaards Mangold: 3 mei 2021 - *Volg topic*
Liberty van Equi Center

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-10 18:27

Als de ruiter niet 'los' is, is dit dan enkel in de hand? Of kan het hele lichaam hier invloed op hebben? Ik heb wel last-(oa vaster) van mijn rechterbekken...

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 19:18

Inderdaad kan het uit je hele lichaam komen en vaak juist niet je hand. Bijvoorbeeld je schouder/rug doet ook al veel, maar bekken kan ook. :)

Odette van de Beekerheide drachtig van Strandgaards Mangold: 3 mei 2021 - *Volg topic*
Liberty van Equi Center

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 22:04

Als een paard scheef is dan voel je dat terug in je hand, het paard neemt dan de ene teugel meer aan dan de andere teugel, doordat je het vaste gevoel op de ene teugel goed opmerkt valt het meestal niet op dat het paard de andere teugel eigenlijk loslaat, dit is net zo verkeerd als het vasthouden. .
Het paard is scheef in zijn lichaam en gebruikt de ruiterhand om zich in evenwicht en recht te houden.
Dit sluipt er meestal langzaam in, totdat de druk op een van de teugels zo groot word dat je hem inderdaad de bocht bijna niet meer omkrijgt. Sommige jonge paarden hebben dit vanaf het begin omdat ze ongetraint zijn en de ene kant van hun lichaam sterker is dan de andere kant.

Als ruiter probeer je dan de druk op de teugels weer gelijk te krijgen, in jouw geval moet je de linker teugel meer aannemen en de rechterteugel meer ontspannen. Dit gaat in dit geval beter op de rechterhand om te beginnen. Als jij de teugels voor jouw gevoel gelijk maakt, dat doet zul je merken dat het paard de hals en zijn hoofd naar links (naar buiten) gaat brengen, daardoor komt de middenhand en misschien ook de acherhand naar binnen, dit naar binnenkomen ga je proberen weer terug te drijven met binnenbeen en soms ook met hulp van een zweepje door deze aan te leggen tegen schouder of buik. Hierdoor gaat het paard van achteruit weer rechtlopen en dat zet zich door naar voren zodat je na een tijdje weer op twee teugels gelijke druk hebt. Als het op deze hand gaat lukken kun je een keer van hand veranderen, het paard zal waarschijnlijk ook heel veel met de hals naar links willen en kunnen buigen als je dat van hem vraagt, dit juist niet doen, hou in de gaten hoe ver het paard op de rechterhand met zijn hoofd naar rechts kan (zonder forceren) en zover mag het paard ook op de linkerkant buigen, dus allebei de kanten gelijk houden. Ook op de linkerhand proberen de druk gelijk te houden op beide teugels, als het paard hierdoor naar links wil wenden het zweepje zachtjes tegen de schouder houden.

Probeer niets te forceren rechtsom, als je wil wenden mag je de binnenhand naar binnen doen en iets duidelijker de stuurhulp geven, zodra het paard gaat wenden laat je los zodat het paard " zelf" door de wending moet lopen zonder steun van de ruiterhand. Het beste is grote wendingen te rijden totdat deze makkelijker gaan.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 22:02

Mijn paard doet zijn hoofd altijd scheef naar dezelfde kant, altijd naar rechts, zowel op de linker als de rechterhand. Dan zie ik steeds zijn neusje, komt dit ook doordat hij scheef is? Of is dit door het inrijden, ik heb ooit gehoord dat dit gaat om een ruiter die er ooit te hard mee geweest is op die kant en dat ze daardoor hun hoofd scheefhouden. Het is niet in zijn hals of dergelijke, maar puur zijn hoofd en zo extreem is het ook niet maar wel zo dat je altijd dat oog kan zien.

**There is no secret so close as that between a rider and his horse**
**Riding a horse is the art of keeping a horse between you and the ground**
**No hour of life is wasted that is spent in the saddle**

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 22:09

Scheef zijn is het goede woord. Rechtrichten is de sleutel.

Celia Dat heet verkantellen van het hoofd ook dat is een teken van scheefheid...recht gaan richten.

Lezen, lessen kijken en nog beter les erin nemen.

Hij is af...zie profiel
http://www.stalmireille.nl

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 22:14

ik heb ook een vraag. :o

Als het paard rechts vasthoudt en rechtsom gaat achterhand iets naar binnen.
Ik ga vervolgens iets schoudervoor rijden rechtsom, het paard valt meer op linkerschouder+teugel, rechterteugel is dan veel meer los. Vervolgens buigt het paard naar binnen en het hoofd kanteld ook niet meer.

Is dat het goede zaak? :)

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 22:22

Alabaster schreef:
Scheef zijn is het goede woord. Rechtrichten is de sleutel.

Celia Dat heet verkantellen van het hoofd ook dat is een teken van scheefheid...recht gaan richten.

Lezen, lessen kijken en nog beter les erin nemen.

Dacht ik al van in het begin, we zijn daar dan ook mee bezig, uiteindelijk is het al verminderd met ervoor.

**There is no secret so close as that between a rider and his horse**
**Riding a horse is the art of keeping a horse between you and the ground**
**No hour of life is wasted that is spent in the saddle**

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 22:35

Ja op dat moment verplaats je dus de schouder. Hoe jij het nu beschrijft denk ik aan een banaan vorm hoe je paard dan loopt? :D

Rechtrichten is zo erg belangrijk voor je paard. Het is niet het hoofd van het paard recht laten gaan het is het lijf wat recht moet zijn, het gewicht moet optimaal verdeeld zijn over 4 benen en sturen doen wij met het verplaatsen van het gewicht en de schouders van het paard niet met het hoofd. Recht voor je uit kijken (dus niet naar benenden kijken) maakt een ruiter al veel meer bewust van wat er gebeurt onder hem/haar. Maar het beste en het leukste is natuurlijk les erin hebben of eens te gaan kijken. Bij ons op stal http://www.stalmireille.nl is iedereen welkom ook op dagen als Mireille ergens in N.l een lesdag heeft.

Hij is af...zie profiel
http://www.stalmireille.nl

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 23:15

Ja als een banaan dus maar niet extreem :)

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie