ik weet het echt even niet meer, met mijn haflinger van 6.

Moderators: Dyonne, Pistasche, Nicole288, Apple, C_arola, Coby

prisje_dw

ik weet het echt even niet meer, met mijn haflinger van 6.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-10 20:55

ik heb mijn haflinger nu 2maanden ongeveer.
en het ging in het begin zó goed!
maar nu weet ik echt even niet meer wat ik moet doen.
mijn haflinger van 6, is ineens zo anders geworden..
we hebben geen bak dus ik rij altijd buiten.

het begon zo;
(4weken geleden)
ik was lekker op buitenrit en ik ree met een zweepje. was nooit een probleem geweest, want ik ree altijd met zweepje, en toen ik bij de vorige eigenaar aan het proef rijden was, heb ik zowel in de bak als buiten met zweepje gereden.
ik was samen met mijn stalgenoot, en we waren aan het draven, ik wilde aangaloperen, maar ineens ging die uit het niets bokken.. ;(
m'n stalgenoot riep keihard: hooooooo! en toen stopte die gelukkig net op tijd met bokken (hij was ondertussen vanuit de berm, op de weg gaan bokken..) toen was het over, en heb ik gewoon weer verder gereden niks aan de hand.
ik gebruikte mijn zweepje dus niet met aangaloperen!!

de tweede keer
(3weken geleden)
ik ree net weg van stal,, samen met mijn stalgenoot. en dan draven we altijd een dijkje op. en ik ging dat dijkje op, en ik ging zo heen en weer en zat niet lekker.. wat bleek; hij was dus aan het bokken terwijl die omhoog draafde, daar kwam ik pas achter toen ik boven was, en ik merkte dat die aan het bokken was. ;( weer had ik me zweepje bij, maar ik gebruikte m'n zweepje weer niet

toen vond ik het wel genoeg, al dat bokken,, dus ben ik zonder zweepje gaan rijden. dat heb ik 1x gedaan maar dan had ik soms net niet genoeg,, om het vooruit te laten lopen.. als die dan ging stil staan; bleef die stil staan en ging die niet meer vooruit.. :Y)
dus maar de kleinste sporen gekocht, en daar mee gaan rijden. (iedereen raadde me dat aan,, want ik zat heel stil met me benen, en ik steek ze soms nogal af,, dus snel zal ik mn paard niet raken als het niet nodig is ;) )

de derde keer.
(vorige week)
ik was heerlijk aan het rijden met mn stalgenoot (ja daar rij ik dus bijna altijd mee :P ) en ging even naar het water.
m'n paard ging graven,, dus ik spoorde aan.. toen ging die keihard achteruit lopen, dus ik nog wat aansporen. (helemaal niet super hard ofzo!!) en toen ineens begon die uit het niets keihard te bokken.. en dit keer kon ik dus niet alle bokken uitzitten.. ik viel dus in het water,, wat mijn val volgens mij wel goed heeft gedaan.. ik had (alleen) een zwaar gekneusde pols... en kon dus niet meer terug rijden..

de vierde keer.. :z
(vandaag..)
ik was met mn moeder op buitenrit, mn moeder op de fiets; ik op me paard! :+ het ging vanaf het begin niet zo lekker, hij was echt heel erg kijkerig enzo, en hij wilde telkens omdraaien, wat hem dus niet gelukt is. ik mag op een groot stuk land rijden, wat niet onbekend voor hem is, gewoon net zoals de berm zegmaar. dus ik heen gedraafd, ging super goed. behalve dat die zo kijkerig was. dus ik draai om aan het einde van het land, mams aan de andere kant van de sloot op de weg. even een stukje stappen, en ineens schiet die dr keihard in rengalop vandoor. ik nam hem terug, had die nog nooit eerder gedaan. en ik dacht nog; zo, die krijg je makkelijk terug!! *D maar dat was dus te vroeg blij geweest. want toen ik bijna tot stilstand was, ging zn hoofd tussen de benen,, en kreeg ik weer een paar flinke bokken te voorduren. ik kon echt nét blijven zitten; zonder stijgbeugels hing ik over zn nek heen. maar ben blijven zitten..

over het rijden ga ik snel twijfelen, ik wordt dan heel snel bang; en als zoiets gebeurd is, ga ik gelijk helemaal voorover zitten, en dus niet meer op mn bips. ik weet dat ik dat fout doe..
maar ik weet echtechtecht niet meer wat ik moet doe,
en heb eigenlijk helemaal geen zin om morgen te gaan rijden.. |(
zn zadel is aangemeten, dus daar ligt het niet aan (Denk ik?)

morgen ga ik dus weer rijden, en dan gaan we hem eerst even laten longeren.
ken jij het probleem?
of heb je tips?

ze zijn van harte welkom!! :o
en ik zal ze zeker gaan proberen, als het nuttige/bruikbare tips zijn!!

groetjes priscilla.
& sorry voor dit lange verhaal,
moest het echt even kwijt!
& sorry als het verkeerd staat!!

Home is where the heart is <3

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 21:23

Meiske, jouw pony is jou zooo hard aan het uitproberen en jij blijft veel te lief.
Die eerste bokken hadden niks met dat zweepje te maken zoals ik jouw verhaal lees.
Jouw pony heeft gewoon geen zin meer en gaat dan bokken.
Als dat hoofd tussen de benen gaat, moet jij je handen meteen omhoog doen. Maakt op dat moment niet uit hoe hoog, als je zijn hoofd maar weer omhoog krijgt en voorwaarts drijven, desnoods schoppen als het moet. Dan kan hij niet bokken :)
Als hij het toch nog voor elkaar krijgt om te bokken (en aangezien het een haflinger is, vrees ik dat dat wel gaat lukken) moet je hem wel echt goed straffen. Geef een flinke brul dattie moet ophouden en geef hem een goede mep met die zweep. Dit gedrag is écht onacceptabel en levensgevaarlijk! Hier mag je mijn inziens dus ook echt wel hard tegen hem zijn.

Daarnaast last but zeker not least: Probeer toch op een manier les met je pony te nemen. Hij was lief omdat hij nog moest wennen. Nu is hij gewend en nu gaat hij proberen wat hij kan maken en het lukt hem verdomd goed. Dit is echt de belangrijkste tip die ik je wil meegeven!! Want dit kan alleen maar erger worden als je er hem nu niet duidelijk kunt maken dat dit gedrag bij jou niet getolereerd wordt.

OIk ben soms een beetje raar...Maar wel lekker!O

prisje_dw

Re: ik weet het echt even niet meer, met mijn haflinger van 6.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-10 21:25

dankje spoekie !
ik heb veel aan je 'tips'
en ga het zeker proberen!
als het goed is,
ga ik deze week/ volgende week ook beginnen met lessen!
bedankt!!

flappaashaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 21:25

Volgens mij ben je te lief.
probeert hij te kijken hoever hij kan gaan,
en is hij gewoon lui,heeft hij geen zin gaat hij bokken.....

(en een aangemeten zadel kan ook wat mis mee zijn,bijv. gebroken boom,maar dat lijkt hier niet het geval )
succes :(:)
edit:
spoekie was me voor

-7 :)

blitsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 21:26

Zoals hierboven al gezegd is, moet je inderdaad in deze situaties wat strenger optreden. Als je dit nu niet doet dan weet je pony dat hij niet meer moet werken zodra hij begint te bokken. Dan heb je uiteindelijk een alleen maar bokkende pony tot gevolg en dat is natuurlijk niet de bedoeling!

Annabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 21:27

Heb je misschien iets verandert zoals het zadel, bit of het voer?
Als je pony gaat bokken draai je dan om en ga je terug of rij je verder?

Niets Hoeft, Paarden Wel

prisje_dw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-10 21:29

@ annabella.

ja ik heb een nieuw zadel,
maar die heb ik al vanaf dat ik hem heb.

en ik rij verder als die gebokt heeft.
hij doet het soms ook als we net vertrekken,,
maar dan probeer ik zo zeker mogelijk op me paard te zitten,
en door te rijden!

Annabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 21:34

Ik zou toch even deskundige hulp inschakelen, je kunt je paard pas gaan aanpakken als je zeker weet dat het niet aan het zadel/rug ligt. Ook zijn er instuctrieses die "buiten rij les" geven bij ons op stal kwam ook altijd iemand voor een klant die dan op de fiets mee ging.

Niets Hoeft, Paarden Wel

johanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 21:35

ik zal voor de zekerheid je zadel laten checken.
Maar verder zie ik dit als uitproberen.
Je moet hem echt aanpakken als hij dit doet.
Gaat hij bokken ga achteroverzitten en geef hem een flinke tik en zeg er desnoods heel boos bij van he dat mag niet. bokt hij weer op de tik, dan nog een tik en zo door tot hij op houd.
oja gaat hij dus bokken meteen hoofd omhoog en achteroverzitten.

waar je ook op kan letten is dat als hij gaat bokken, dat hij niet terug moet komen in tempo maar echt vooruit moet rijden. ( geen rengalop natuurlijk) maar als ze terug komen in tempo word het bokken makkelijker voor ze.
misschien een idee om een bodyprotector aan te trekken, misschien voel je je dan al zekerder als je erop zit.
succes

dressuur B + 10! L1 + 9!

prisje_dw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-10 21:37

dankje voor jullie reacties!

@johanne, bodyprotector & cap zijn standaard bij mij! heb een keer mn spieren in mn onderrug zwaargekneusd gehad. toen kon ik 3dagen niet meer lopen..
dus vandaar dat ik altijd iets onzekerder ben..

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 21:39

Ik zou idd even zn rug, bekken en zadel na laten kijken, bespiering kan nm ook veranderd zijn dat het zadel niet lekker ligt.. (ja dat kan al na 2 maanden ;))

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 21:40

Ik denk als je je paard na hebt laten kijken, en er niks gevonden is. Dat je gewoon te lief bent voor je pony. Je kan een keer vragen of je een buiten rijd les kan krijgen.

Succes!

johanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 21:41

dat onzekere snap ik, maar ik denk dat hij er gebruik van wilt maken. Dus hem echt aanpakken. Je kan hem ook een tik op de schouder geven. Je moet hem eigenlijk echt een beetje overbluffen. Iets wat hij eigenlijk niet verwacht. bijv de tik of heel boos.
dit natuurlijk nadat hij is nagekeken.
succes

dressuur B + 10! L1 + 9!

haf_sjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 21:41

je moet niet streng zijn, je moet consequent zijn, dat is mijn tip!

en problemen oplossen kun je soms het beste op de grond, misschien is grondwerk iets voor jou om daar mee te beginnen en een band op te bouwen met je pony. Je hebt hem nog maar zo kort, en pas als het op de grond goed gaat weer in het zadel kruipen.

^_^ Yuna ^_^

prisje_dw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-10 21:42

haf_sjakie ; bedankt voor de tip!

johanne (en andere die dat zeiden ;)) ; bedoel je dan na laten kijken door een osteopaat?

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 21:43

prisje_dw schreef:
@ annabella.

ja ik heb een nieuw zadel,
maar die heb ik al vanaf dat ik hem heb.

JA maar je hebt hem pas 2 maanden, kan goed zijn dat ie in het begin nog niet zo'n last van het zadel had, maar als het lang genoeg op eenzelfde plaats blijft drukken dan kan het opeens wel pijn gaan doen.
Ik zou dus in de eerste plaats je zadel laten controleren, want vaak zie je dat op dit soort "brede" pony's te smalle zadels liggen die op de schouder gaan knijpen, en dat zal in het begin nog niet meteen last veroorzaken, maar na 2 maanden misschien wel.
Succes ermee.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 21:44

ja, een osteopaat, dat lijkt me wel een goed idee, dan weet je iig zeker dat je paardje daar geen last van heeft...

emmyfloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 21:44

jeps ik vrees dat je enorm word getest en ben dan niet bang om te laten zien wie de baas is ( namelijk jij ) als je dat eenmaal duidelijk hebt zal het vast snel beter gaan ! paarden zijn soms net kinderen die gewoon willen weten waar de grens is en wat er gebeurt als hij der overheen gaat.

maar het zadel na laten kijken enz kan nooit kwaat !

profiel is vernieuwd :D
puck & xanti jullie zijn mijn schatten !!!!!

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 21:50

Wat voer je hem?
Staat hij ook weleens buiten?

❣️Manchester ❤️ Bairlando ❤️ Moschino❣️
*Your horse can only be as brave as you are*

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 21:52

Het lijkt inderdaad op een echte haflingerstreek. Is er niet een stuk grond waar je m op kan rijden als ze gaat bokken/ er vandoor gaat?

Mijn pony had er ook een handje van, er van door gaan en ondertussen ook bokken. Heb haar toen een land opgereden en net zo lang rondjes laten galloperen tot ik het niet meer leuk vond. Heeft ze nooit meer gedaan.

Als alles medisch is uitgesloten, is het toch echt uitproberen. En haflingers hoeven vaak maar 1 x wat te winnen, en ze doen het vaker..

:)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 23:33

Ik zou het zadel eens na laten kijken en voor de rest lijkt het me verstandig om les te nemen, ik denk dat het probleem niet bij de haflinger ligt maar bij jou zelf, met het bokken wil hij echt iets duidelijk maken, probeer daar eerst eens achter te komen.

prisje_dw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-10 13:13

dank jullie voor al jullie reacties!
ik zal eens met mn ouders gaan overleggen om een osteopaat te laten komen!

doei schreef:
Wat voer je hem?
Staat hij ook weleens buiten?

hij krijgt twee x een kwart kilo Nature's best.
en hij staat elke dag de hele dag buiten.
van smorgens 8 ofzo, tot 'savonds 8.

Kim14 schreef:
Het lijkt inderdaad op een echte haflingerstreek. Is er niet een stuk grond waar je m op kan rijden als ze gaat bokken/ er vandoor gaat?

Mijn pony had er ook een handje van, er van door gaan en ondertussen ook bokken. Heb haar toen een land opgereden en net zo lang rondjes laten galloperen tot ik het niet meer leuk vond. Heeft ze nooit meer gedaan.

ik ga deze week in de buurt bij iemand langs die een bak heeft, om te vragen of ik die mag 'huren'

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 13:44

Oeiii klink zwaar irritand :\

Maar ik denk ook dat je hem goed op zijn flikker moet geven :x ... Spreek uit eigen ervaring. Ik heb mijn haffie ook nog niet niet zo lang denk nu een maandje of 5. Op het begin probeerde ze mij heel erg uit :( en omdat ik zelf ook vrij onzeker ben vooral als het een nieuw paard is nam ze een loopje met me. Ik kon niet fatsoenlijk met haar aan de hand lopen, poetse was niet grappig, en het rijden vond ik eng zat helemaal gespanne want ze flikte het ook om opeens na achteren te lopen en kei hard rennen. Op een dag dacht ik van neeeee dit kan zo niet langer en ik begon haar ook beter te kennen dus mijn geduld was op en geloof me een haflinger moet af en toe flink op zn plaats gewezen worden. Ik was ook veelste lief totdat ik het echt niet meer leuk vond en ze niet meer een vreemd paard voor me was. Natuurlijk is het voor iedereen anders en werkt het anders. Ik ben nu blij dat ik steeds meer met haar kan natuurlijk vind ik sommige dinge ook nog weleens eng maar het lig niet meer aan haar. Mijn paardje kan ook nog weleens bokke als de beste maar zelfs die negeer ik omdat ik een beter houding heb en me durf te ontspannen. Nu begrijp ik dat jij op de weg rijd dan lijkt het me wel lastiger want je ben dan toch kwetsbaarder i.v.m. verkeer. Nu moet je natuurlijk ook niet alles afschuiven dat het paard gewoon ontdeugend is want het kan natuurlijk wel ergens last van hebben... Pff paarden is moeilijk af en toe als ze konden praten was het een stuk makkelijker geweest :D

Echt tips kan ik je dus niet geven, maar denk dat je gewoon wat strenger moet zijn.

Stefaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 19:16

Hij is je volledig aan het uittesten!
als hij bokt, geeft die dan is een flinke mep!
hij is aan het testen hoe ver hij met je mag gaan,
en als je nu niet streng genoeg bent, ga je er later nog veel problemen mee hebben hoor.
Streng zijn op dit moment,
en je vooral niet laten doen!
Waneer hij zijn hoofd naar beneden brengt trek je zijn hoofd terug omhoog en wanneer dat niet lukt geef je eens goed benen en desnoods eens een tik wanneer het nog niet lukt.
En wanneeer hij er vandoor schiet zou ik cirkeltjes maken,
en hem laten blijven galloperen tot hij bék af is,
en dan zal hij zijn lesje wel geleerd hebben denk ik (;

Horses can show you the world on his best way!

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 19:21

Voordat je hem 'op z'n flikker geeft', of een 'flinke mep' geeft, laat alsjeblieft eerst nakijken of hij pijn in 'rug heeft. Paarden bokken niet 'zomaar'! Hij wil je iets vertellen, en jij moet gaan uitpluizen wat dat is.

Als het uitgesloten is dat hij pijn heeft dan kun je hem streng gaan aanpakken, maar niet als je niet zeker weet of hij pijn heeft.

Voorbeeldje: Als jij pijn in je rug hebt en ik zeg tegen je: loop eens DOOR! , dan zeg jij: DIKKE DOEI! Dat lukt niet want ik heb pijn. Snap je?

http://www.noorhorses.com
*I love listening to lies when i know the truth*