Doorzitten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jurenka
Berichten: 147
Geregistreerd: 21-08-10

Doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-10 11:57

Hee,,

Als ik door zit op mijn pony dan word ze heel boos, Ze gaat knarstanden, oren in de nek leggen en haar rug weg drukken.
Mijn andere paarden doen dat niet maar zij wel.
Wat moet ik doen ?

Liesje1234
Berichten: 29
Geregistreerd: 23-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 12:01

Hoi hoi,

Misschien een rare vraag maar loopt jouw paard wel lekker door zijn rug als je gaat doorzitten. Want tandenknarsen duidt vaak op pijnklachten in de rug. Je zadel eens na laten kijken want een paard kan daar ook heel erg gevoelig op reageren en bij het doorzitten komt er meer druk op te staan.

Sterkte

zorro

Berichten: 8764
Geregistreerd: 19-02-05

Re: Doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 12:33

Ik denk ook al snel aan het zadel.. Als dat niet lekker ligt, en zit iemand op te 'bonken' om het zo maar even te zeggen, dan komt dat hard aan.. Ik zou zeggen: zadelcheck, osteopaat of fysio erbij, en dan eens weer kijken..

diega

Berichten: 1254
Geregistreerd: 08-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 15:58

Ik zou ook beginnen om te kijken of het zadel wel past, dat kan vrijwel altijd eenvoudig opgevuld worden of en/of de boom wijder of smaller gemaakt worden om het weer passend te krijgen.
Als het zadel niet goed ligt moet je dat maar vergelijken met dat je zelf met te kleine schoenen loopt.

Almeetje
Berichten: 606
Geregistreerd: 04-06-10

Re: Doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 19:29

Ik zou inderdaad ook even kijken of haar zadel nog wel goed past. Verder: loopt ze over de rug voor je begint door te zitten? Kan jij goed doorzitten of zit je te stuiteren? En ben je misschien wat groot of zwaar voor je pony? Dit kan ervoor zorgen dat ze pijn heeft, wat ze nu dus duidelijk uit.

Jurenka
Berichten: 147
Geregistreerd: 21-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-10 20:39

hee,,

Bedankt voor je dat je er op reageerd !
Het zadel weet ik niet,
Ik ben niet te groot, niet te klein, niet te zwaar ofzo voor haar.
en ik rijd zelf nog met een ander paard M, dus doorzitten kan ik zelf wel :o

NoekAa_

Berichten: 1464
Geregistreerd: 24-05-06

Re: Doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 00:13

Als ik dit zo lees denk ik ook echt dat er iets loos is met het zadel al dan niet de rug van je pony

xanitax1982
Berichten: 3
Geregistreerd: 08-09-10

Re: Doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 00:20

het klinkt inderdaad alsof ze last van het zadel heeft ! is het altijd of soms ook niet? mijn merrie heeft nl tijdens haar hengstigheid wat meer last van haar eileiders en die zitten vlak achter je zadel als je dan gaat doorzitten en ze moeten voor je buigen kan ze daar wat last van krijgen en het op die manier uiten

Prutsmuts

Berichten: 1666
Geregistreerd: 12-05-08

Re: Doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 01:08

Zal zeker eens het zadel en de rug na laten kijken. Ze geeft toch wel duidelijk aan dat er iets mis is.

kimmie88

Berichten: 8307
Geregistreerd: 21-10-08
Woonplaats: Geen idee even

Re: Doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 04:38

Zoals al eerder gezegt, geeft je paard duidelijk aan ergens niet blij mee te zijn. Dat hoeft helemaal niet jou gewicht oid te zijn.
Maar zoals al genoemd een te krap of in ieder geval niet passend zadel kan al een grote oorzaak zijn.

Ook kan het zijn dat het betreffende paard gewoon last van haar rug heeft. En dat dit bij harder werken eruit komt.
Je zou haar rug zelf eens na kunnen laten kijken.

Drukt zij haar rug weg, tijdens het rijden?