Struikelen, dat het zo erg kon zijn?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maureen_M

Berichten: 6799
Geregistreerd: 15-03-10

Struikelen, dat het zo erg kon zijn?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-10 14:12

Hallo allemaal!! Ik hoop dat jullie mij een beetje kunnen helpen :D

Gister ben ik weer eens met mijn haffie gaan rijden. Ik heb Marnix nu al 30 weken ongeveer. En altijd bij het rijden struikelt hij wel 1 of 2 keer. Dat kwam omdat zijn hoeven nooit goed waren gekapt. Nu ben ik over gegaan naar de hoefsmid van de stal, die zijn hoeven heel goed doet!!! Ik ben daar nu pas een keer gegaan! Maar gisteren waren we aan het rijden en Marnix struikelde en ik lag bijna met paard en al op de grond :( Hebben jullie dit ook wel vaker dat je paard zo erg struikelt? Ik heb altijd veel met mijn paard buiten gereden, maar sinds gisteren durf ik dat niet meer goed, ik ben bang dat als hij buiten struikelt hij zijn benen helemaal open haalt :( Wie heeft die ook al vaker meegemaakt, en wat hebben jullie hiertegen gedaan.

Misschien handig om te weten:

Mijn paard is 18 jaar, maar toch een hele sterke haf
Ik vind hem de laatste tijd een beetje lusteloos... Mijn instructrice zegt: Hij heeft last van zijn zomerdepressie... Is weet eigenlijk niet eens wat dat is :P
Hij heeft altijd wel wat gestruikeld, maar het word alleen maar erger...
Hij galoppeerd ook niet goed, ik krijg hem maar voor een heel klein stukje in de galop. Wat kan ik hier misschien tegen doen. Allemaal vragen waar ik graag antwoord op wil hebben :)

En ik heb trouwens les ! Heel veel mensen zeggen: misschien moet je les nemen. Maar ik heb iedere zaterdag les ;)

Wie helpt mij :D ?

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Struikelen, dat het zo erg kon zijn?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 14:13

Is hij wel helemaal fit? Vooral als dat slecht galopperen van de laatste tijd is, zou ik eens bloed laten prikken. wie weet, heeft hij bloedarmoede ofzo

magda_90
Berichten: 32281
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 14:14

Wellicht een optie om toch eens een dierenarts er naar te laten kijken? Dit omdat hij lusteloos en is en vaker schijnt te struikelen, je haf is ook niet meer een van de jongsten. Al is het bezoek van de da alleen maar om dingen uit te sluiten.

Joyce_

Berichten: 6430
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 14:14

Het eerste waar ik aan denk: http://www.bokt.nl/wiki/Ataxie

Ataxie, een neurologische (in de hersenen dus) aandoening, waardoor het evenwicht en bewegingscoördinatie wordt aangetast. Als dit zo aan blijft houden en hij zo blijft struikelen, zou ik er toch maar eens een dierenarts bij halen. Het hoeft niets ernstigs te zijn, maar kan dus wel..

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 14:15

Ik heb door struikelen ook wel eens met paard en al op de grond gelegen ;)

In dit geval zou ik je haflinger even laten nakijken. Is z'n voer veranderd? Wat voer je 'm per dag?

Cicigirly
Berichten: 340
Geregistreerd: 30-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 14:15

Misschien moet je hem na laten kijken op artrose dat kan het best zijn ,

Mijn paard had het ook , en hij had precies hetzelfde met de galop, maar omdat daar die artrose zat, kon hij dus niet genoeg kracht meer opbrengen voor de galop, en vandaar was het struikelen ook

En inderdaad, laat bloed prikken als het bloedarmoede is heb je de verklaring voor de lusteloosheid vaak wel

Mariposa11
Berichten: 2863
Geregistreerd: 22-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 14:15

Misschien kan je een keer een osteopaat laten kijken? Die kan de rug ed eens goed nakijken, misschien zit hij wel ergens vast in zn lijf...

Tuc

Berichten: 814
Geregistreerd: 15-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 14:16

Klinkt erg bekend. Mijn paard van 6 jaar struikelt ook regelmatig, durf tegenwoordig ook niet echt meer te rijden. De galop durf ik heel eerlijk gezegd al helemaal niet.

Goed dat je van hoefsmid gewisseld bent. Vooral veel oefenen, erg veel balkjes lopen (doe ik momenteel ook).

Nog een vraagje: is je peerd overbouwd?

Monaparte

Berichten: 226
Geregistreerd: 17-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 14:16

Hmm, dat is vervelend. Mijn paardje gaat ook altijd struikelen als hij flegmatiek is. Dat betekend dat hij totaal niet meer op mijn been is en gewoon maar een beetje 'sukkelt'. Zo van: goed is goed genoeg....

Dan tilt ze haar benen niet op. De oplossing is heeeeeeel veel overgangen rijden. En dan heel consequent, dat is belangrijk. Als ze niet luistert naar je beenhulp meteen een goede tik met een zweepje of een spoortje! Het hoeft niet perse hardlopen te worden maar ze moet haar voetjes gaan optillen.

Misschien heb je er iets aan? Succes iig.

Overigens...een zomerdepressie???

Maureen_M

Berichten: 6799
Geregistreerd: 15-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-10 14:17

Hij krijgt gewoon brokken ;)

Ja de dierenarts ja, dat is inderdaad een idee. Het is sinds een paar daagjes zo. Hij is soms heel opgewekt, maar het lijkt alsof hij gewoon geen zin in het rijden heeft ?!

Ilse_lalala
Berichten: 20
Geregistreerd: 10-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 14:18

Loopt hij wel goed voorwaarts? Mijn fjord struikelt ook af en toe, maar dat is gewoon een sukkel. Hij struikelt vooral als hij niet doorloopt en met zijn hoofd ergens anders mee bezig is. Als ik hem goed voorwaarts en aan het werk houd, struikelt hij bijna nooit.

Wat de lusteloosheid betreft, zou ik hem inderdaad even laten nakijken. Het kan natuurlijk ook gewoon luiheid zijn, ik ken je paard niet. Maar voor de zekerheid even alles uitsluiten.

Maureen_M

Berichten: 6799
Geregistreerd: 15-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-10 14:19

Goed idee!!! Balkjes lopen! Daarvan gaat hij zijn beentjes wel optillen :D Bedankt :D

Euhm, zodra ik hem een te hoog tempo geeft gaat hij juist struikelen :P

Maureen_M

Berichten: 6799
Geregistreerd: 15-03-10

Re: Struikelen, dat het zo erg kon zijn?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-10 14:21

Wat bedoel je met overbouwd, dat hij was aan de dikke kant is? Ja dat wel ja, hij heeft 1 heel jaar niet gelopen, en ik ben weer eens bezig met hem. En dat is de afgelopen 30 weken goed gegaan, tot nu dan...

Tuc

Berichten: 814
Geregistreerd: 15-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 14:21

M_hartje_M schreef:
Goed idee!!! Balkjes lopen! Daarvan gaat hij zijn beentjes wel optillen :D Bedankt :D

Euhm, zodra ik hem een te hoog tempo geeft gaat hij juist struikelen :P


Dankje? :o
Dan heeft hij waarschijnlijk ook moeite met z'n coördinatie. Misschien eerst goed oefenen met longeren met balkjes. Werkt vaak goed en je kunt van een afstandje hulpen geven en zien hoe hij loopt.

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 14:22

Struikelen is het teveel op de voorhand lopen. Ga je paard rechtrichten en zorg dat hij sterker wordt in zijn achterhand zodat hij meer gewicht op zijn achterhand gaat dragen ipv de voorhand, dan wordt het struikelen ook minder.

Dressuurenzo

Berichten: 776
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 14:23

Waar ik aan denk met deze verschijnselen is een paard die last heeft van zijn natuurlijke scheefheid. Paarden lopen van nature meer op de voorhand waardoor ze ook eerder struikelen. Juist bij een hoog tempo komt er meer gewicht op de voorhand waardoor het struikelen ook erger wordt.

Voor meer informatie over de natuurlijke scheefheid en hoe deze op te lossen kijk op http://www.paardenbegrijpen.nl (vooral in de kennisbank en bij het rechtrichten)

En op http://www.rechtrichten.nl succes!

Tuc

Berichten: 814
Geregistreerd: 15-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 14:24

M_hartje_M schreef:
Wat bedoel je met overbouwd, dat hij was aan de dikke kant is? Ja dat wel ja, hij heeft 1 heel jaar niet gelopen, en ik ben weer eens bezig met hem. En dat is de afgelopen 30 weken goed gegaan, tot nu dan...


Nee, dat het punt van zijn kruis hoger ligt dan zijn schoft. Dat heeft mijn paard ook. Dan valt hij vaker naar voren. Dit zou betekenen dat je eerder naar achteren moet zitten dan naar voren.

Maureen_M

Berichten: 6799
Geregistreerd: 15-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-10 14:25

Oke, mijn paard is echt altijd een koetsknolletje geweest, daardoor heeft hij ook best veel moeite met dressuur ;) Hij loopt inderdaad wel op de voorhand ja

En ik ga de balkjes proberen :D

Maureen_M

Berichten: 6799
Geregistreerd: 15-03-10

Re: Struikelen, dat het zo erg kon zijn?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-10 14:26

ow dat weet ik eerlijk gezegd eigenlijk niet, het belangrijkste voor mij is dat mijn paard geen pijn heeft! Mocht het struikelen volgende week even erg zijn, ga ik zwaardere maatregelen nemen!

Dressuurenzo

Berichten: 776
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 14:27

Balkjes lopen lost niets op ten aanzien van het lopen op de voorhand. Hij tilt zijn benen hoger op over de balken maar daarmee verplaatst nog niet zijn zwaartepunt naar achteren.

Tuc

Berichten: 814
Geregistreerd: 15-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 14:28

Oke, nou dat is misschien toeval, want mijn paard heeft vanaf toen ze 2,5 was voor de koets gestaan. Daardoor ook erg veel moeite met de dressuur.
Wel opletten: balkjes moeten erg gecontroleerd genomen worden, anders tikt ze ze steeds aan en kan het een averechts effect krijgen. Maar ik neem aan dat dat wel goed komt :D

Maureen_M

Berichten: 6799
Geregistreerd: 15-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-10 14:29

Dat klopt ;) Maar hoe kan ik hem dus meer op de achterhand laten lopen? Zodra ik hem voorwaarts laat lopen struikelt hij alweer direct...

fannetje

Berichten: 3549
Geregistreerd: 07-08-05
Woonplaats: ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 14:30

Heb er ook eentje die niet handig is met zijn voeten...en ja wij hebben daardoor 2 x op de grond gelegen en 1 x over de kop geslagen.
Toen het probleem zich begon te uiten, had iedereen altijd de opmerking van je moet hem meer op eigen benen laten lopen.
Ja makkelijk gezegd, maar toch geprobeert en dat leide tot een heftige val (paard liep aan een lange teugel op dat moment).
Ik ben na die bewuste val verder gaan kijken en bij die van mij bleek dat de hoefsmid de oorzaak was. Hij had mijn paard verkeerd bekapt en beslagen. Hierdoor stond ene voet stijl en ingedraaid en andere wat onderuit gezakt. Hierdoor waren zijn nekwervels scheef gaan staan, met als gevolg slechte coordinatie van de voorbenen.

Sindsdien een andere smid, nek behandeld (en nog wat andere dingen). Gaat nu veel beter, ok het zal geen beweginswonder worden maar hij doet het een stuk beter. Wel blijf ik zelf altijd waakzaam, zal nooit met een lange teugel galoperen of springen met hem.
Ik rij tegenwoordig (na ja als hij straks weer beter is na zijn blesure, dan gaan we weer verder) bij een leerlinge van AdB en die helpt ons goed, paard wordt leniger en meer in balans.

Dus ga eerst naar een d'arts (hoefsmid ben je al veranderd en hopelijk heb je nu een goede) en laat je paardje nakijken.
En ga met die beperkingen die hij heeft aan de slag. Probeer desnoods andere lesmethodes uit, want niet iedere instructeur kan voor jullie de juiste zijn.

Maureen_M

Berichten: 6799
Geregistreerd: 15-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-10 14:30

Ja mijn paard is dus nu 18 jaar, en heeft echt wel 14 jaar voor een koetsje gelopen, met 5 mensen erin. Hij is daardoor wel extreem sterk, en kan daardoor ook wel echt iets hebben! Maar als we buiten rijden is hij ook veel vrolijker dan dat we in de bak rijden, hij vind dressuur gewoon niks geloof ik...

Maureen_M

Berichten: 6799
Geregistreerd: 15-03-10

Re: Struikelen, dat het zo erg kon zijn?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-10 14:31

Ik ben wel pas 1 keer naar mijn nieuwe smid gegaan. Denken jullie dat als mijn paard een paar keer goed bekapt en beslagen is, dat het dan wat beter zal gaan met zijn hoeven ;) ?