Mijn paard gaat hangen

Moderators: Dyonne, Pistasche, Nicole288, Apple, C_arola, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

illie_1990

Mijn paard gaat hangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-10 17:59

Tijdens het rijden gaat mijn paard tegenwoordig hangen in mijn teugels/handen.
Ik rijd hem nu al ongeveer 2,5 jaar. Ik had hiervoor nooit problemen met hem.
Sinds een maandje of 2 blijft hij maar hangen als ik aan het rijden ben.
Ik heb niks veranderd aan het trainingsschema of nieuw zadel/hoofdstel enz.
Alles is gewoon hetzelfde gebleven.
Ik rijd mijn paard nu met een dubbel gebroken watertrens bit.

Ik heb al gehoord via via om een ander bit of hulpteugels uit te proberen.
Ik heb eens gekeken in de ruitersportzaak voor deze nieuwe spullen.
Het viel me op dat andere bitten best prijzig zijn. Aangezien ik niet weet hoe mijn paard erop gaat reageren vind ik dit te duur om zomaar even uit te proberen.
Het is namenlijk toch wel een gevoelig beestje. Op iets nieuws reageert hij meestal erg heftig!

Heeft iemand van jullie misschien tips hoe ik dit kan oplossen/aanpakken??

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 18:06

Het klinkt een beetje flauw, maar als je een paard al 2,5 jaar rijdt mag er wel vooruitgang te zien zijn. Als het achteruit gaat en je paard steeds meer en meer gaat hangen doe je toch zelf iets niet goed met je trainingen.

Het kan zijn dat je je paard niet actief genoeg rijdt, van achter naar voren dus. Heb je zelf niet een te strakke hand?

Hoevaak les je en heeft je instructeur je niet kunnen vertellen waarom je paard het doet en hoe je het zou kunnen verbeteren? :)

Ik blog :D KLIK!

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 18:22

Vaak is het een logisch gevolg van de activiteit vanuit het achterbeen.
Dus als je paard gaat hangen in je hand loopt ie van het achterbeen af waardoor die dus steun gaat zoeken in jou hand (dus niet genoeg actief vanuit achter, waar de 'motor' zit).
Veel overgangen, schijnovergangen maar er niet aan blijven 'hangen' van voor, want als je paard kan hangen in je hand geef jij hem daar de gelegenheid toe, probeer heel luchtig in je hand te blijven zodat hij geen kans heeft om daarin te gaan hangen of steun te zoeken.

als je les hebt kan je instructeur/trice je er vast mee helpen :)

Ivana (Atleet x Renovo), M1+3
Zensation (v.Scandic), Z2+2 - *Verkocht* Whitney (v.Gribaldi), *Verkocht*
"Hoe meer kwaliteit het paard heeft, hoe meer kwaliteit hij van de ruiter eist."

NoekAa_

Re: Mijn paard gaat hangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 23:11

Een paard kan niet hangen als jij niet vasthoudt.
Mijn instructeur roept altijd: Je kunt niet touwtrekken als de ene kant het touw niet vasthoudt..

Ik had ook nog een andere instructrice en die zei dan 'Als je paard gaat hangen laat je gewoon de teugels ineens los en dan schrikt ie en dat doet ie het niet meer' Maar ik geloof niet dat dat de juiste oplossing is..

En echt van achter naar voor blijven rijden. Die van mij heeft ook wel de neiging om te hangen. En dan is het echt onwijs veel overgangen rijden, en echt zorgen dat de teugelvoering licht blijft.

arabcarla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 23:13

misschien last van zijn gebit... weet niet of je dat al een keer hebt gecontroleerd... misschien verveelt ie zich ook wel met t rijden.... wat mer afwisseling?

Mooi zo goed als nieuwe wintec te koop:
[/url]http://link.marktplaats.nl/m848852873[/url]

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 13:21

Ik zou het niet zoeken in hulpteugels een ander bit en zeker niet spreken over uit proberen dat zou na 2.5 jaar toch niet meer aan de orde moeten zijn,
Ligt het zadel goed en hoe is het gebit?
Als dat prima is zou je bij je het in de techniek moeten zoeken, ik weet niet of je les hebt , maar je instructrice zou je kunnen gaan helpen met rechtricht oefeningen en miss wat meer aan je eigen ontspanning gaan werken, meer met je zit gaan werken inplaats van je handen.
Je rijd tenslotte het paard niet met het bit , hert is een verfijnings hulpmiddel en met een ander bit los je dat niet op als je zelf niet weet wat je met het bit moet doen.
Ga eens aan het werk met dubbelen lijnen en dan niet aan het bit maar aan een kaptoom en ga eens aan de slag met het binnen achterbeen .

JoannevZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 08:56

Mijn paardje gaat ook wel eens hangen. Met name als ze geen zin meer heeft. Dat laat ze altijd goed merken. Wat ik heb geleerd is wanneer een paard gaat hangen, dat je dan een kleine ophouding moet maken en dan weer voorwaarts moet rijden. Maak veel overgangen en houd het paard bezig. Zo vervelen ze zich niet, het is goed voor de achterhand en zo houden ze de kop er ook bij.

leentje91

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 12:47

ik heb het zelfdde probleem.
heb wel nuttig info gekregen bedankt

Navaro <3

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 12:50

Ik heb altijd geleerd dat mijn reactie op hangen een korte ophouding moet zijn en been.

Been, omdat je paard meestal gaat hangen als het niet voorwaarts is en dus niet op de achterhand.

De korte ophouding om te laten weten dat je niet wilt dat hij gaat hangen.

Moet zeggen dat ik geen enkele hulpteugel zou weten die zou kunnen helpen tegen hangen... weet er wel een paar waar ze vaak meer van gaan hangen, dus dat lijkt me geen oplossing.

En op welk bit dan ook, een paard hoort gewoon niet te hangen.

Het wordt dus oplossen in je rijden en niet in iets daarbuiten.

Heb je ook les??? Zo ja, wat zegt je instructeur ervan?

Capricornia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 13:14

Ik heb dat probleem ook wel vaak met mijn paard, bij hem is het een kwestie van dat hij niet genoeg spieropbouw heeft nog, en dat hij tegen het einde van het rijden moe wordt en dus mij al het werk wil laten doen :P. Ik heb geleerd dat ik als hij dit doet hem gewoon echt naar voren moet rijden, ik merk hier ook gelijk wat van, hij komt iets omhoog maar wordt weer heel licht in de hand, en dit gewoon constant volhouden, dan gaat vanzelf minder op mij hangen en meer op zijn eigen benen lopen. Volgens mij hebben bijzetteugels hierbij niet zo heel erg veel nut gezien je dan het probleem verbergt, en als je dan op wedstrijd zit dan moet je het ook kunnen oplossen :)

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie