hoe een paard leren haar voeten op te heffen??

Moderators: Dyonne, Pistasche, Nicole288, Apple, C_arola, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

jadis

hoe een paard leren haar voeten op te heffen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-10 11:58

hey,

ik zit met een paardje met een probleempje, ze heft haar voeten niet goed op in draf en vooral als het tempo wat trager is.

ik rij veel overgangen met haar zowel tussen gangen als schijnovergangen. ik ben gister ook begonnen met balkjes draven, waar we wat variatie in gebracht hebben door telkens de balken wat verder vaneen of wat dichter tegeneen te leggen, zodat ze zelf goed moet kijken. als dat goed gaat ga ik de balken een beetje verhogen zodat ze haar voeten extra moet opheffen.

maar zijn er nog oefeningen die ik kan doen met haar??

Duhelo

Re: hoe een paard leren haar voeten op te heffen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 12:15

de mijne doet dat ook wel soms, ik let er niet echt op hoe hoog ze haar voeten optilt, ik wil gewoon dat ze vlot vooruit blijft lopen, en als ze struikelt door te sloffen is dat haar probleem, krijgt ze nog een tik extra, dan tilt ze wel haar voeten op

JetvanEs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 13:39

misschien kan je tempowisselingen proberen. En goed warm rijden wil ook wel eens helpen!

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 13:43

Goed voorwaarts rijden en veel tempowisselingen.
Als je steeds in hetzelfde tempo draaft hebben veel paarden de neiging om te gaan 'sloffen'.

Kyliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 17:56

Mij lijkt (moeilijk vanaf afstand natuurlijk) dat de achterhand er mss niet genoeg onder zit. Inderdaad voorwaards rijden maar ook niet overhaast gaan rijden. Dus duidelijk langzaam lichtrijden en goed uit het zadel komen zodat ze de tijd heeft haar benen goed te gebruiken. Laag instellen zodat de rugspieren goed gaan werken.
Ik heb een beetje hetzelfde probleem met mijn paard en krijg deze adviezen van mijn lesgever. Weet niet of je er iets aan hebt.
Succes!

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 14:02

hm, ik heb hier een boek, gesschreven door Linda Tellington-Jones, hierin staat een techniek, cirkelen met de benen, en dit zou ook helpen als een paard zijn voeten niet goed optild of vaak struikeld. Misschien kun je iets hierover opzoeken op internet, als je het wilt proberen ;)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 14:13

Je kan ook gaan werken aan de zijgangen aan de hand, door middel van de schouderbinnen en traver train je het achterbeen sterk en soepel , dus idd werken aan het voorwaarste maar dan in een niet te hoog tempo.
Leer zelf ook de theorie, b.v welke spieren je aan het werk wil hebben welke langer en welke korter worden in bepaalde oefeningen, waar komt het voorwaartse vandaan en wat is het verschil tussen hoger tempo en meer voorwaarts enz enz
Als je je zelf bewust gaat worden van waar je echt mee bezig ben gaat het trainen ook steeds makkelijker en kun je het dier ook steeds beter uit leggen wat je van hem wil zonder te veel druk erop te leggen,

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie