super los op links en rechts drama

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hunter87

super los op links en rechts drama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-10 11:17

ik heb een probleem. eerst even achtergrond info over mij. ik ben vandaag een jaar geleden aan mijn rechterhand geopereerd, precies aan mijn ringvinger. ik heb mijzelf aan geprobeert te leren om met mijn middelvinger te rijden maar dat was geen suc6. vaak hou ik een uur rijden niet vol zonder pijnstilling. mijn hand zit van vinger tot pols ingetapt om het meer steun te geven. paardrijden is mij eigenlijk sterk afgeraden, maar zolang het zo nog wil zet ik door

nu is het probleem dat frids links super buigzaam is. dan moet ik hem echt tegenhouden omdat die zich bijwijze van dubbel wil vouwen. als ik vanuit een hoek kom heb ik ook moeite om hem recht op de hoefslag te zetten. bij een diagonaal ben ik blij dat hij net voor x recht is. ik heb hier dus grote problemen mee in mijn proef(rij L2)

rechts daarin tegen is hij zo stijf als maar kan. buigen wil niet, valse knikken is hij heel goed in, maar daar ben ik natuurlijk niet blij mee. om hem door te vragen is voor mij heel moeilijk. daarom loopt hij zoiezo 1x in de week aan de longe met passoa. daarnaast trainen we veel op de binnenhoefslag om hem goed te krijgen.

sinds 4weken heb ik een nieuwe instructrice en gaat het wel beter. ik denk dat ik de oorzaak ook wel weet. van mijn vorige instructeur moest ik hem links extra doorvragen omdat hij rechts zo vast zit maar dit werkt dus nu tegen mij. hij denkt dat het doorvragen een gewone stelling is.

iemand tips?
Laatst bijgewerkt door hunter87 op 08-09-10 11:25, in het totaal 1 keer bewerkt

kleinvosje

Re: super los op links en rechts drama

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 11:23

Toch gewoon rechtsom buiging blijven vragen. veel voltes rijden, groot beginnen en dan naar steeds kleiner met behoud van buiging. Verbreekt hij de buiging, dan ga je weer terug naar wat groter. Wel blijven afwisselen met de linkerbuiging, maar niet extra doorvragen van linkerbuiging.

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-10 11:25

kleinvosje: en wat zou jij doen met die extra stelling die hij geeft?

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 11:26

Waarschijnlijk is hij links te los in plaats van rechts te sterk. Wat misschien helpt is linksom gaan rijden....en echt geen stelling vragen maar rechtmaken.
Rechtrichten is en blijft de basis. Dus zorgen dat hij links aan gaat nemen! eerst moet hij aan het been zijn, als dat helemaal goed is en hij begint links meer aan te nemen kun je vanzelf rechts iets losser gaan maken.
Let erop dat als je rechtsom rijdt, echt veel druk op links houdt, dit in combinatie met je binnenbeen dat hij niet alleen naar buitenkijkt.
Ik gaf ook een meisje les die vond dat haar paard links vast zat. Toen ben ik er zelf een keer op gaan zitten omdat ik weleens wilde voelen. Bleek dat ze rechts niet goed genoeg in contact had. Op het moment dat je dan constant aan binnenteugel komt, gaan ze hier tegendruk op geven (dus in jouw geval je rechterteugel)
Ik heb haar toen geadviseerd om een week lang alleen recht en voorwaarts te rijden, na een week was het probleem al een stuk minder.
Dus probeer niet rechts los te maken...maar links meer druk te krijgen, niet vastzetten, maar in combinatie met je been.
Rechrichten en voorwaarts adviseer ik je.

nijland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 15:28

waarschijnlijk is je paardje dan ook niet goed voor je rechterbeen.
bovenstaan verhaaltje geeft dit ook al enigzinds aan.
door voorheen altijd op links in te stellen heb je hem extra op zijn goede kant gepakt en juist de slechte kant versloft.
nu de taak aan jouw de slechte kant weer de verbeteren.
zoals hier boven al vermeld, zorgen dat hij ook de linkerteugel en rechterbeen aanneemt.veel stelling vragen naar rechts, maar niet vastblijven houden of trekken,echt op je binnenbeen en kneepjes met je binnenhand, zo ook in stap(schoudervoor stappen als je dat kan)

Marita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 18:29

Met een rechterhand die niet echt mee wil werken, is dit geen gemakkelijk probleem om op te lossen. Je zou meer rechtsom moeten rijden en dan schouderbinnenwaarts/schoudervoor moeten rijden om hem van rechts naar links te rijden. Maar dan heb je wel een stevige rechterhand nodig (die niet vasthoudt, maar wel loswerkt). Misschien toch eens door een ander laten rijden zodat het voor jou gemakkelijker wordt? Anders werken jouw blessure en je paard elkaar nog lang tegen, ben ik bang...

Anne Marie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 12:44

hunter87 schreef:
...ik heb mijzelf aan geprobeert te leren om met mijn middelvinger te rijden maar dat was geen suc6. vaak hou ik een uur rijden niet vol zonder pijnstilling. mijn hand zit van vinger tot pols ingetapt om het meer steun te geven...

Misschien een erg simplistische gedachte, maar waarom met je middelvinger? Waarom niet gewoon je teugels door je volle hand pakken, dus onder je pinken door? :? De teugel onder je middelvingers langs-leggen lijkt me erg vermoeiend voor de pezen en spieren in je hand. (Hoewel een fijn gereden paard tussen duim en wijsvinger is te rijden, maar dat is erg off topic...)

Wat ik je wel wil meegeven is dat áls je rechts de teugel anders beetpakt, je dat links ook moet doen om het gevoel hetzelfde te houden. Anders ben je links sowieso sterker dan rechts. Succes ermee!

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 12:49

Op de linkerhand rechts een keer doorvragen, hij wil duidelijk graag linkerstelling aannemen, dus laat hem dan linksom maar eens naar rechts buigen op de volte en op de hoefslag en dan weer een stukje recht. Heb je zijn gebit ook al na laten kijken?

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 12:54

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 13:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 12:58

Mijn paard heeft dat ook een beetje. Hij is rects dus eigenlijk wel los, die kant kan hij goed strekken. Maar de linkerhand vindt ij het moeilijk om te strekken, dus kan hij moeilijk naar rechts buigen.

Die van mij heb ik idd ook al boven geschreven meer rechtgericht en contra stellingen. Ook veel achtjes rijden helpt om los te maken. Je rijdt dan niet teveel door op zijn moeilijke kant. Voor dat het moeilijk/pijnlijk wordt kan hij die kant weer ontspannen. Dit voorkomt ook spierpijn!

Succes!!