Scheef zitten op paard

Moderators: Dyonne, Pistasche, Nicole288, Apple, C_arola, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Laurie26

Scheef zitten op paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-10 22:04

Hey,

Ik rij sinds kort een nieuw paardje dat nog niet veel kent, dit paardje staat heel erg rechts ingebogen waardoor hij op de linkerhand met enorme buitenstelling steeds naar binnen valt. Ik werk eraan om hem op z'n minst rechtgesteld door de bocht te rijden op de linkerhand, maar hierdoor zit ik enorm scheef! Ik trek mijn binnenbeen op, knik mijn heup naar buiten, hang met mijn bovenlichaam naar binnen en mijn hoofd hangt ook weer naar buiten. Ik heb ook de neiging mijn binnenbeen naar achteren te leggen ipv netjes op zijn plaats te houden en hem daar de hulp te geven. Ik zou eigenlijk ook met mijn linkerhand naar binnen moeten wijzen als 'sponzend', maar ik zet mijn hand steeds vast tegen de manenkam (god weet waarom) en ik zou ook mijn rechterhand moeten toegeven, maar die hou ik ook steeds vast. Ik weet precies wat er de mist in gaat, maar ik weet in hemelsnaam niet wat ik eraan kan doen! Ik ga door de bocht en denk "eh Laurie, zo kan dat niet", maar toch doe ik het. Mijn lichaam werkt helemaal tegen?
Iemand tips? :D Want iedereen noemt me als de 'mongool' omdat ik zo scheef zit :o

Geluk vermenigvuldigt zich wanneer je het met iemand deelt.

Mariposa11

Re: Scheef zitten op paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 22:07

Heb je wel eens gedacht aan centered riding lessen? Het is heel moeilijk om vanuit hier te zien wat er fout gaat. Met centered riding leer je ontspannen recht zitten, en wordt er gewerkt aan het recht richten van je paard...

Laurie26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-10 23:22

marise83 schreef:
Heb je wel eens gedacht aan centered riding lessen? Het is heel moeilijk om vanuit hier te zien wat er fout gaat. Met centered riding leer je ontspannen recht zitten, en wordt er gewerkt aan het recht richten van je paard...

Ja, alleen zit ik alleen maar scheef op dit paardje. Zet me op eender ander paard dat wel inbuigt en ik zit gewoon recht ;(

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 07:23

Je bent je in ieder geval goed bewust wat er onder je gebeurd! *D Je paard is "gewoon" erg scheef!
Als je deze link eens aandachtig door neemt dan worden er al een heel aantal vragen van je beantwoord http://www.diamondhorses.nl/?page_id=580
Succes!! ;)

*Goed rijden kan je niet kopen, je moet het jezelf moeizaam eigen maken*
**Wilma NMK 2006 Elite/Sport v. Koss x Cabochon**
**Lavita DH v. Dream Boy x Koss **

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 07:31

goh dat klinkt als mij :D Ik deed het ook met mijn paard. Die was ook (was mijn eigen schuld overigens omdat ik toen nog teveel toeliet tijdens het rijden) extreem rechts gebogen.
Heel hard gewerkt met mijn instructrice samen (heb een aantal weken alleen maar gereden als ik leshad en heb dus die paar weken een keer of 3 pw lesgehad, en dan reed ik 1 keer in de week zelf waarbij ik alleen maar op mijzelf lette en me dwong om goed te zitten, ongeacht wat paardlief deed. Ik reed dus 1 dag minder, maar die gebruikte ik extra om te longeren. En dan steeds net op iedere kant 2 rondjes meer linksom als rechtsom. Dus niet de linkerkant extreem meer trainen, want dan verleg je misschien het probleem, maar net een ietsiepietsie meer daar losmaken.
Ben tijdens die periode wel ook consequenter gaan rijden. Links buigen is links buigen en geen gezeur. Niet agressief, niet boos, maar wel corrigerend gereden... Iets wat ik ECHT heb moeten leren, ik was té lief...

Dat heeft mij ontzettend geholpen maar ook wel iets meer gekost qua geld een periode natuurlijk.
Nu zit ik gewoon netjes recht en hij is ook veel rechter. Al neigt hij nog steeds naar rechterbuiging omdat dat zijn natuurlijke buiging is. Linkerbuiging zal altijd iets meer controle nodig hebben...

succes ermee, want als je lichaam niet wil wat je eigenlijk wel wil laten gebeuren, is dat even heel lastig...

proud momma of a beautiful girl, proud girlfriend of a bearded viking

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 07:40

Het is ook haast onmogelijk om recht te zitten op een paard wat zo scheef is.

http://www.paardensymmetrie.nl/Paardens ... /Home.html

deze heeft mijn paard in 1 behandeling recht gezet.
Hierna was het zaak de spieren gelijk te trainen dus beide kanten even veel.
Direct na de behandeling was de vooruitgang enorm.
Als ik dit rijtechnisch op had moeten lossen had me dit een jaar langer ploeteren gekost.

naambordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 10:07

Probeer veel rechte lijnen te gaan rijden, af en toe eens een volte links/rechts maar veel binnenhoefslag rechte lijnen.
Probeer je paard zoveel mogelijk recht te stellen op zo'n rechte lijn en blijf zelf gewoon rechtop zitten, niet tegen gaan hangen omdat je voelt dat je anders scheef zit.

Het is je paard die rechtgericht moet worden en daarbij moet jij hem zo weinig mogelijk in de weg zitten door dus niet tegen te gaan hangen :)

Het is heel moeilijk, maar met goeie begeleiding vanaf de grond kun je een boel bereiken.

Evt kun je een osteopaat of fysio naar je paard laten kijken als het extreem scheef is maar rijtechnisch kun je voorzichtig ook een boel doen.

Letop: Het kost heeeel veel tijd en moeite ;)

http://www.kfa-naambordjes.com Onze nieuwe website! kijk snel!!!

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 10:08

naambordjes schreef:

Inderdaad, maar het werpt wel echt zijn vruchten af of niet dan :D

proud momma of a beautiful girl, proud girlfriend of a bearded viking

naambordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 10:10

Wen_en_Jelle schreef:
naambordjes schreef:

Inderdaad, maar het werpt wel echt zijn vruchten af of niet dan :D

Absoluut!! *D
Het is niet iets wat je in een korte tijd al opgelost moet willen hebben iig := maar als je het paard eenmaal recht hebt is al die moeite en tijd het dubbel en dwars waard geweest :j

http://www.kfa-naambordjes.com Onze nieuwe website! kijk snel!!!

suus_romy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 18:28

Misschien is je paardje zelf wel scheef. Ik zat ongeveer ook zoals jou, alleen dan tegenovergestelde richting. En mijn paard had scheve bekken en heupen. Het was dus echt onmogelijk om recht te zitten, en al zat ik dan recht in een super pijnlijke gedwongen houding, zat ik alleen maar scheef voor haar.

Romy No one better
------

Laurie26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-10 09:22

bedankt voor de reacties!

Ik heb al een beetje gezocht naar dat centered riding, maar ik weet niet of ik daar echt iets mee ben aangezien ik op andere paarden wel recht zit?
Volgende week komt de osteopaat om hem te behandelen, ben benieuwd!

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 11:23

succes volgende week, ik vind dat je een goede keus hebt gemaakt

suus_romy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 21:20

Echt super dat je er een osteophaat naar laat kijken. :) Ben benieuwd!

Romy No one better
------

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 21:29

Als je idd op andere paarden wel recht zit, dan zal centered riding idd geen zin hebben ;) Ben benieuwd wat de osteopaat zegt!

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 13:40

beetje banketstaaf dat ze je een mongool noemen! kunnen ze het zelf beter dan...
kijk eens op de website van antoine de bodt..die kunnen je het rechtrichten goed uitleggen...je zou kunnen proberen tegenstelling te rijden..

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 14:03

Probeer ook vooral zelf heel erg recht boven je paard te blijven en te rijden met je benen en je zit. Probeer niet te zwaar te zitten en druk te houden op beide beugels. Ik weet niet hoe extreem het is, maar je paard moet leren zich rechts lang te maken - en dat los je niet op met je handen. Misschien moet je je eerst nog niet al te druk maken over het hoofd, maar zorgen dat je paard zich wil buigen om je binnenbeen (je linkerbeen in dit geval). En dan niet rechts vasthouden natuurlijk, want dan wordt het alleen maar erger. Handen netjes naast elkaar, schouders ontspannen en recht naar voren denken. Ook op beide teugels moet je in principe gelijke druk hebben. Probeer los te laten op rechts. Ik schoot vroeger altijd bijna in de kramp maar sinds ik meer op mijn hele arm let, gaat het veel beter. Dus: schouders los, ellebogen los, vingers los. Dan kun je ook weer echt contact maken en vanuit die verbinding met kleine ophoudingen proberen dat ze zich wat meer loslaat aan de voorkant.
Daarnaast kan een fysio of osteopaat (neem wel een goeie..) natuurlijk helpen.

Laurie26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-10 21:38

Bedankt voor de reacties allemaal!
Ik laat een berichtje van zodra de osteo is geweest.

Laurie26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-10 22:03

Zijn spieren aan de linkerkant zijn gewoon een pak korter en zwakker dan zijn spieren op rechts! Vééél oefenen luidt het verdict! Waar is de Flexium gel? :D

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie