Hoe losrijden? Foto's?

Moderators: Dyonne, Pistasche, Nicole288, Apple, C_arola, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

horsefashion

Hoe losrijden? Foto's?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-10 20:32

Ik weet dat je een paard een tijdje voor het werk moet gaan losrijden. Hoe doen jullie daat? Laag, lang, diep, rond??

Heeft iemand soms tips of foto's voor mij?

♥ mijn dressuurtoppertjes!

Maaike_Ma

Re: Hoe losrijden? Foto's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 20:33

ik doe eerst lange teugel zodat ze lekker los is in stap en draf dan op de volte overgangen rijden en veel slangevoltes

[o][o]

horsefashion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-10 20:35

Ik stap zoiezo ook een tijdje met lange teugel maar ik wil mijn paard niet met losse en lange teugels draven want dan loopt ie maar met zijn rug weggeduwt en uit elkaar gevallen. Ik zou echt graag een beeld zien van een paard die op een correcte manier losgedraaft wordt...

Cisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 20:39

In de Hoefslag van 19 augustus staat een stuk over Imke over Balans en nageeflijkheid. Daar staan toch wel echt mooie foto's in van paarden die en mooi rond lopen en aan een lange teugel. Het stuk heb ik nog niet helemaal gelezen, maar volgens mij gaat het niet puur over losrijden, maar over het algemeen. Misschien dat het stuk ergens te vinden is op internet of dat je hem kunt kopen? :)

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 21:25

BEH --> RT-P

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 07:29

Foto's zijn ten alle tijden moment opnames, ze schieten weet ik veel hoeveel foto's en het "perfecte" plaatje plaatsen ze! Dus imo kun je daar helemaal niets uit opmaken, alleen dat het een goed gelukte foto is!! ;)
Misschien dat je op Youtube een losrij filmpje oid kunt vinden! Waarschijnlijk kan je daar meer mee! *D

*Goed rijden kan je niet kopen, je moet het jezelf moeizaam eigen maken*
**Wilma NMK 2006 Elite/Sport v. Koss x Cabochon**
**Lavita DH v. Dream Boy x Koss **

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 15:26

Ik ga even meelezen, vind dit ook altijd een moeilijke... Vooral omdat iedereen er zo verschillend over lijkt te denken. De een zegt 'teugels lang en niks aan doen, gewoon laten stappen', de ander vindt dat je vanaf minuut 1 met het paard 'aan de slag moet'. Zeker voor mij als niet erg ervaren amazone is dat nogal verwarrend...

Wil jij ook de Horse & Honey kalender bestellen? Kijk dan op http://www.horseandhoney.nl
Alle opbrengsten gaan naar Brooke Hospital!

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 15:31

Bij mij wisselt het. Mijn paard kan per dag heel erg verschillen, ik voel het dan al als ik erop ga zitten. Hij kan enorm heet zijn en dan moet ik m wel gelijk aan het werk zetten, anders neemt hij een loopje met me. Dat werken wil dan dus zeggen, laag-diep-rond, vrij snel beginnen met overgangen werk om m bij mij te houden en niet met zijn kop in heethoofdenland.
De andere keer is hij wel actief maar niet heet en dan laat ik m altijd wel een rondje 'niks' doen. Maar ook dan, aan het werk, laag-diep-rond en veel slangevoltes, 8tjes over de lengte van de bak, gewoon lekker buigen.

proud momma of a beautiful girl, proud girlfriend of a bearded viking

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 15:31

ik rijd mijn paarden de eerste tijd lang en laag in stap draf en galop ,aan een contactteugel daarbij rij ik met name in draf en galop tempowisselingen en voltes, op de voltes gebruik ik volte openen en sluiten . de hele periode wil ik controle over het tempo, paard moet niet naar voren "vallen"maar in horizontaall evenwicht blijven ,dus op eigen benen. ik voel aan het paard wanneer ik een stapje verder kan, dus meer verbinding verder gymnastiseren . alles naar africhtingsnivo van het paard ..

nee ik heb geen dyslectie, wel autocorrect!!

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 15:43

Als ik begin, stap ik eerst zonder veel contact 5 a 10 min rond. Want ik vind het niet correct om je paard uit de stal te halen, er op te stappen en hem direct lang en laag te rijden. Die positie is, mits goedgereden, wel het meest ontspannend voor het paard, maar dit wil niet zeggen dat ze zich er niet voor moeten inspannen ;) Eerst even laten alleen laten opwarmen en rondkijken vind ik nog altijd de beste manier om later meer gedaan te krijgen. Plus daarbij zijn er ook nog veel paarden die zenuwachtig zijn, ergens schrik van hebben of weet ik veel wat. Uit ervaring heb ik toch geleerd dat wanneer je ze zelf even weinig druk geeft en zelf laat verkennen, ze er vlotter voorbij gaan of niet meer aan denken ;)

Daarna stap ik los, tot ik aan beide kanten een losse en gedragen hals op deze positie krijg:
Afbeelding
Ja, ik vond geen goede foto van die halshouding in stap :D
Met mijn paard op M-niveau zal ik dan in deze positie er wat zijgangen bij nemen, en kleine voltes ;)

Dan draaf en gallopeer ik zo rond:
Afbeelding
Iets ronder als de stap dus. En als hij hier dan ook netjes los en gedragen in blijft tijdens tempowisselingen, overgangen, figuren en zijgangen, neem ik hem op en stel ik hem hoger in om dan eens te rijden naar een proefje, of moelijkere oefeningen ;)
In het losrijden vind ik het niet super erg als mijn paard 'iets' op de voorhand loopt. Ik heb liever dat hij los door het lijf loopt en de hals mooi laat vallen, dan dat ik continue probeer hem meer achter op te krijgen. Hoe verder hij gevorderd is, laat ik het minder toe, probeer ik er op te letten. Maw hij mag het nu minder (M niveau) dan dat hij het mocht toen hij nog B was ;) Wel op eigen benen, maar iets op de voorhand maak ik dan geen probleem van.

De foto's komen van deze site: http://www.happy-athlete.nl/content.aspx?i=25 , waar ze ook een (korte maar) goede uitleg over loswerken geven.

You must live in the present, launch yourself on every wave, find your eternity in each moment.

[RT-D] Onderzoek: Positieve effecten flexen van de hals (Clayton)

horsefashion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-10 18:00

@Epona_: bedankt voor de foto's en de site tip! Mijn paard loopt meestal ook zo tijdens het inrijden. Ik was zondag op concours en ik zag eigenlijk geen één paard zo lopen. De meeste paarden liepen meteen redelijk gedragen en opgericht en iedereen kijkt me altijd raar aan als ik mijn paard laag probeer in te rijden... Ik ben blij dat er nog mensen zijn die ook zo inrijden.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 18:02

Ik rij los met de nek op schofthoogte, of lager en de nek "open". Dus de hals wat langer en naar voren. :)
Edit: Typo.

❤ ❤ ❤ ❤
Anna and me! <3

Olletjebolletjewol! :+:

Agossie L2 dressuur + Klasse 2 tweespan SMGW& Gangster Bijna zadelmak & Captain Hook Bijna één jaar :+:
MitchyboyAnna B dressuur + Klasse 2 tweespan SGMW) Yfke B- dressuur Olle L2 dressuur, nu 30 jaar en pensioenAap B- dressuur Eggcellent Zadelmak Disney Zadelmak Humor Na de zomer zadelmak maken.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 18:04

En ik vindt het wel belangrijk dat mijn paard vanaf het moment dat ik erop zit aan het been is en actief voorwaarts.

Dat klinkt alsof ik direct al veel vraag, maar het is bijna niks. :P

❤ ❤ ❤ ❤
Anna and me! <3

Olletjebolletjewol! :+:

Agossie L2 dressuur + Klasse 2 tweespan SMGW& Gangster Bijna zadelmak & Captain Hook Bijna één jaar :+:
MitchyboyAnna B dressuur + Klasse 2 tweespan SGMW) Yfke B- dressuur Olle L2 dressuur, nu 30 jaar en pensioenAap B- dressuur Eggcellent Zadelmak Disney Zadelmak Humor Na de zomer zadelmak maken.

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 23:06

Ik denk dat dat per paard heel erg verschilt, die van mij is een diesel, dat duurt ff voordat die op gang komt. Dus beginnen aan losse teugel, wel vast aan het been rijden. Na een paar rondjes contact nemen maar nog wel laag houden dan in overgangen draf erbij nemen, en wanneer dan de motor eens aan is pas oppakken en dan aan de gang gaan met voltes en wijken. Dan galop, doorspringen. En daarna pas echt aan het werk.

Ik rijd ook nog wel eens een wat ouder, stijf paardje en die moet je wel gelijk oppakken, want anders drukt ie z'n rug weg en dan is het net een kameel.. Dat is na even warm stappen aandraven, waarbij hij eerst een paar galopsprongen maakt, die laat ik hem dan maar doorspringen, want dan komt zijn ruggetje beter los. Daarna blijft hij goed nageeflijk, en dan gaat hij uiteindelijk als een trein... nouja na een tijdje dan. Gaat allemaal niet meer zo soepel natuurlijk :P

Dan rijd ik ook nog zo nu en dan een paardje met vreemde kuren, die moet je vooral niet te veel teugel geven en dus vanaf het begin contact nemen en aan het werk, want anders neemt hij een loopje.

Only_Gold
Woonplaats: Ik woon in een huis (wil je weten waar? Vraag gerust zou ik zeggen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 17:47

Ik zorg er ook voor dat ze op beide kanten in stap met het neusje over de grond gaat, dit omdat ze moet leren om te ontspannen. Hierna als ze zo mooi loopt en warm is dan gaan we van daaruit draven. Ook beide handen.

Eerst warm stappen en ontspannen dus en dan werken. Na het werk weer ontspannen en uitstappen.

noaspassage

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 18:35

HMm Dit is voor elk paard ook verschillend.

TRI ZONE AIRLITE NIEUW MET KORTING: http://www.noaspassage.nl/tri-zone-airl ... ermer.html

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 12:16

diep en rond en lang en laag!
Zo als de foto's hierboven!.

jippiejee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 15:25

Ik zorg gelijk voor contact, maar de hals is minstens op horizontaal (liever lager). Zo stap en draaf ik rond en maak veel figuren. Na ong. 15 minuten pak ik hem op en moet hij echt aan het werk

eikaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 19:59

lang en laag :)
het paard moet eerst over de rug zijn vooraleer je de teugels oppakt

Gitana D (Van The Man x Carte D'or) Z1+11
Drachtig van Apache - juni 2016

Missmoonie86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 15:30

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie