Erg onrustig in aanleuning

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mucchio

Erg onrustig in aanleuning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-10 12:46

Hallo,

Mijn paard is de laatste tijd heel erg onrustig in de aanleuning. Ze probeert elke keer haar neus eruit te duwen. En in draf wil ze soms niet eens aan teugel en moet ik eerst weer opbouwen vanuit stap.
Dus hebben jullie misschien tips om de aanleuning wat constanter te krijgen?

Groetjes

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 12:49

buitenhand superstil houden en alleen met binnenhand vragen.
Met je hakken de rug omhoog vragen.
Dus hak en binnenhand, hak en binnenhand, buitenhand doe je helemaal niks mee, die houd je stil en op contact.
(op deze manier krijg ik mijn sterrenkijker netjes over de rug en stabiel in de aanleuning)

succes

susanne_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 12:50

ik zie in je profiel dat je paard nog jong is.

heeft het paard misschien last van haar tanden? of wat last van dr lijf? past je zadel nog goed?
ik denk dat je dit eerst even moet controleren, en als hier niks uitkomt dan rijtechnisch moet oplossen

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-10 12:50

Oke dank je wel voor je reactie. Ik zal er mee bezig !

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-10 12:52

@Susanne_m: Ik heb alles al nagelopen en rond gevraagd wat andere mensen ervan vonden, maar daar is niks mee aan de hand. Het is inderdaad nu puur rij technisch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 12:53

Mucchio

Re: Erg onrustig in aanleuning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-10 13:03

Dank je wel JoviBan. Erg nuttige informatie :)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 13:07

Zou de tanden toch even na laten kijken. Dit had mijn paard vorig jaar namelijk ook. En het bleek toen toch aan de tanden te liggen.

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-10 13:08

Ik heb haar in juni laten checken. Kan ze er dan zo snel weer last van krijgen?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 13:13

Kan best. Misschien heeft ie wel een wolfskies, waar het bit dan net op komt. Heeft die van mij ook. Maar die heeft er tot nu toe geen last van.

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-10 13:15

Ik denk van niet. Als mijn instructrice erop rijdt loopt ze gewoon fijn in de aanleuning. Dus het is meer een rij technisch probleem bij mij. Vandaar dat ik ook meerdere tips vraag hier. Want andere problemen zoals gebit of een niet goed passend zadel kan ik zelf ook bedenken ;)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 13:19

Als je instructrice er wel gewoon zo mee wegrijd, zou ik gewoon goed naar de aanwijzigingen van je instructeur luisteren ;)

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-10 13:23

Ja dat doe ik :) Maar er bestaan niets voor niets forums om eventuele tips te vragen of is dat verboden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 13:30

armyhorse schreef:
Ik heb haar in juni laten checken. Kan ze er dan zo snel weer last van krijgen?

Ja, dat kan, zolang ze nog aan 't wisselen zijn.
Jouw paard is 4 toch? Dus hoogstwaarschijnlijk nog aan 't wisselen.
En zit er misschien nog een wolfskiesje?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 13:31

armyhorse schreef:
Ik denk van niet. Als mijn instructrice erop rijdt loopt ze gewoon fijn in de aanleuning. Dus het is meer een rij technisch probleem bij mij. Vandaar dat ik ook meerdere tips vraag hier. Want andere problemen zoals gebit of een niet goed passend zadel kan ik zelf ook bedenken ;)

Misschien is jou instructrice wel heel sterk in haar handen. Dat ze hem er zo steeds doorkrijgt.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 13:35

Wat bij mijn paard helpt, is met ronde rug rijden. En vooral de rug, schouders, pols, alles ontspannen. Ook in de opwarmingsfase loopt hij met losse teugel, en rijdt ik hem goed voorwaarts. Dan beginnen de voltes waarin hij ontspant en zakt. En zodra hij ontspannen is, rijdt ik gewoon. En bij eventuele stress weer voltes en 8jes. Ook laat ik hem bij de opwarming goed doorgalloperen, en 'schuif' ik met mijn bips zijn hals uit.

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-10 13:47

@FriesWytske: Ja dat zal het vast wel wezen ;)
@Dorienn: Oke dank je wel. Alleen het probleem is wel dat die van mij wel eens schrikkerig is en losse teugel denk ik niet altijd even veilig is.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 13:51

Had het misschien een beetje vreemd opgeschreven. Maar bedoelde daarmee dat je instructrice misschien net wat strenger is dan dat jezelf bent. Dat jezelf soms wat te vriendelijk bent. Krijg zelf ook wel eens het commentaar dat ik wel eens wat strenger mag zijn.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 13:59

Ik vind dat hier vreemde tips voorbij komen,
zoals strenger zijn met je handen, vragen met je binnenhand :-(
Sorry maar ik geloof niet dat daar de oplossing ligt voor jouw probleem en het enige dat je hiermee bereikt is dat je de achterbenen blokkeert!
Als gebitsproblemen uitgesloten zijn, zou ik je willen adviseren om met een stille, meeverende hand te rijden.
Het paard moet zelf het bit gaan opzoeken en dat komt van achteruit, dat kun je niet afdwingen met je handen. Is ze wel goed aan het been, is je houding wel goed?
Probeer veel overgangen en wendingen te rijden, met een stille en meeverende hand!
Verder begrijp ik dat je instructeur je paard wel netjes kan rijden dus ik zou inderdaad vooral goed naar haar luisteren :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 14:05

FriesWytske schreef:
Had het misschien een beetje vreemd opgeschreven. Maar bedoelde daarmee dat je instructrice misschien net wat strenger is dan dat jezelf bent. Dat jezelf soms wat te vriendelijk bent. Krijg zelf ook wel eens het commentaar dat ik wel eens wat strenger mag zijn.

Aanleuning dwing je niet af. Aanleuning krijg je.
Streng zijn (lees: pijnlijk inwerken in de mond) is absoluut niet fair tov het paard.

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-10 14:19

@ FriesWytske: Ja klopt dat krijg ik wel vaker te horen inderdaad. Meestal is het ook zo dat ik net wat te laat ben met vragen.
@ JPS: Hoe vraag jij je paard als ik vragen mag? Want als ik haar het zelf op laat zoeken is haar aandacht weg zeg maar.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 14:23

JoviBan schreef:
Aanleuning dwing je niet af. Aanleuning krijg je.
Streng zijn (lees: pijnlijk inwerken in de mond) is absoluut niet fair tov het paard.

Wie zegt dat ik het over afdwingen heb.
TS begrijpt tenminste wel wat ik bedoel.

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-10 14:34

Ja streng zijn hoeft helemaal niet iets met afdwingen te maken te hebben.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 14:35

armyhorse schreef:
@ FriesWytske: Ja klopt dat krijg ik wel vaker te horen inderdaad. Meestal is het ook zo dat ik net wat te laat ben met vragen.
@ JPS: Hoe vraag jij je paard als ik vragen mag? Want als ik haar het zelf op laat zoeken is haar aandacht weg zeg maar.

Door licht contact te nemen, met een stille maar met de mond meeverende hand aktief los te rijden, veel wendingen, overgangen en schakelingen te maken neemt het paard uiteindelijk zelf de gewenste aanleuning. Let wel, je houding en zit zijn heel belangrijk om het contact uiteraard constant te kunnen houden, evenals een aktief van achter gereden paard dat goed op de hulpen reageert.
Als je haar aandacht verliest, zou ik haar juist meer bezig houden qua aktiviteit, figuren, schakelingen en overgangen. Zorg op deze manier dat ze met haar aandacht bij jou blijft! Alles wat je met je handen afdwingt, blokkeert in het lichaam, werkt scheefheid in de hand en zal ervoor zorgen dat je nimmer een eerlijke en fijne aanleuning krijgt van een paard dat middels het achterbeen over de rug loopt.
Een fijne aanleuning uit zich dan misschien wel aan de voorkant, maar begint aan de achterkant!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 14:39

armyhorse schreef:
Ja streng zijn hoeft helemaal niet iets met afdwingen te maken te hebben.

Jawel.
Een strenge hand doet zeer in de mond.
Met pijn inwerken is een vorm van afdwingen ("je mòet").