tips gevraagd bij inrijden

Moderators: Dyonne, Pistasche, Nicole288, Apple, C_arola, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

spisty

tips gevraagd bij inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-10 20:50

Hallo bokkers,

Sinds drie weken ongeveer heb ik een driejarige merrie in opleiding. Het paardje is aangekocht met 5 maanden, op een manege gestald en er eigenlijk niet meer naar omgekeken. In Februari dit jaar is ze verhuisd naar een particuliere stalling en daar heeft ze een beetje geleerd hoe je gepoetst wordt, dat er ook zoiets bestaat als weide gang en contact met je stalburen. De eigenaar heeft zich niet meer laten zien en de staleigenaar heeft nu officieel de papieren van haar in handen. Ofja papieren, gewoon paspoortje maar ze is wel officieel van hem. Hij heeft er helaas geen bestemming voor dus ze wordt bij mij aangeleerd met de bedoeling dalijk een goed nieuw tehuis voor haar te vinden.

Ik ben nu 2 1/2 week zoiets met haar bezig, heb eerst vanaf de grond met haar gewerkt. Eerst een beetje basis respect, stoppen als ik stop, achteruit, niet door mij heen lopen etc. Dat was iets van een half uurtje had ze dat perfect door. Daarna heb ik wat 'moeilijkere' dingen gedaan, door een plasje water in de bak, links en rechts leiden, buiging van hals naar links en rechts, een paar keer buiten gewandeld, zonder problemen overigens. Ondanks dat ze straat nog nooit van kortbij heeft gezien, ze heeft eigenlijk nergens echt boodschap aan, met een skippybal gespeeld, maakt geen indruk. Aan de longe was een probleem volgens de staleigenaar. Bij mij was het een half uurtje, liep ze netjes links en rechtsom. Het enige probleem dat ik heb met r is dat ze met geen mogelijkheid voorwaarts te krijgen is. Ze stapt aan de longe maar alleen omdat het moeit. Sinds 2 dagen draaft ze enigszins fatsoendelijk, galop ben ik nog maar niet aan begonnen.
Ik ben absoluut geen voorstander van zwepen en gebruik ze ook niet, ik heb er zelfs geen, juist een longeerzweep. Helemaal ondergestofd en jaren niet meer uit de kast gekomen. Ik gebruik ze nu alleen maar als hulp om haar naar buiten te wijzen als ze eens naar binnenvalt aan de longe. Ik wil haar ook helemaal niet bang maken voor dat ding, maar als ik een goed in de lucht klets of op de grond maakt het geen indruk. Ze heeft er 1 keer een tik mee tegen haar kont gehad en daar kwam ook geen reactie op.
Ik kan er zo op gaan zitten, dan doet ze niks, gister ben ik erop gekropen, geen zadel ofzo. Ik heb haar alleen een pasje achterwaarts en een pasje voorwaarts gevraagd en de buiging links en rechts. Dat doet ze heel netjes, bij de tweede keer vragen had ze pcies door wat ik van haar wilde. Vandaag ben ik er ook op gaan zitten, een vriendin had haar vast aan het lange touw. Ik heb eerst gister herhaald, alleen nu voorwaarts door de bak gestapt. Ze ging in eerste instantie weer achteruit bij het voorwaartse been. Mijn vriendin heeft toen heel licht wat druk op het touw gegeven en toen ging ze netjes voorwaarts. Probleem is ook hier dat ze gewoon niet vooruit te branden is, ik had gehoopt dat ze nu wel wat meer actief zou zijn.....
Volgens de eigenaar komt het omdat ze nu 24/7 buiten staat en als ik haar weer bij hem op stal zette en een dag of twee binnen had staan dan was ze wel voorwaarts......
Dat vind ik dan nu weer zo'n uitspraak... Ze moet uit zichzelf voorwaarts zijn en niet omdat ze opgekropte energie heeft.
Ik vraag me nu een beetje af of het een soort protest is tegen mij, tocht gebrek aan respect, of dat er echt nog niet aan toe is, terwijl ze alles ontzettend snel oppikt.
Ik werk max een half uurtje met r, meestal korter, met ook vaker een dag vrij, of gewoon alleen hoefjes bijwerken of poetsen o.i.d.

Wie heeft ervaring hiermee of heeft er iemand tips?

ambre

Re: tips gevraagd bij inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 20:53

Ze moet gewoon nog leren wat een kuithulp is.
Dus of iemand vanaf de grond het paard voorwaarts laten drijven zo dat jij dit kunt combineren met een kuit en stemhulp of zelf met een zweepje rijden.
Het dier snapt er gewoon nog niets van!Bij mij doen ze dit bijna allemaal de 1ste paar keren!

melanie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 21:44

als ik het goed heb gelezen ben je nu 2,5 week bezig. het paardje moet zelf ook energie, kracht en spieren opbouwen. die van ons was de eerste 2 weken ook niet vooruit te branden. we hebben haar wat andere krachtvoer gegeven en heeft nu de energie, kracht en toch al wat spieren dat hij nu echt voorwaarts is.
het vergt van zo'n beestje veel meer energie als je denkt. hij moet leren, leren leren en bevestigen.... daarna wordt het nog eens verwerkt. dat is best veel energie voor zo'n jong paard waar niet iedereen bij stilstaat. als hij straks de draf en stap goed bevestigd is en ook voorwaarts dan pas verder gaan met galop en erop zitten.

Leuke teksten of patroon op trui of zadeldekje nodig??? stuur een pb of bekijk mijn profiel

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 21:50

De oplossing zit zeker niet in krachtvoer of opstallen, integendeel.

Ik vind drie jaar zelf veel te jong om te rijden, daarbij vind ik dat een jong paard met een kudde de wei op hoort.

Dat gezegd hebbende: geef het de tijd.

Ik zou ook niet leren aanstappen op kuitdruk, maar op stem, in combi met het kantelen van je bekken.
Zorg dat de stemhulpen erin zitten en ga wandelen, heel veel wandelen, of fietsen.
Longeren vind ik ook nog te jong, en sowieso geen bezigheid voor meerdere keren per week. Als je dan graag iets wilt pakken zou ik lange lijnen nemen. :)
Zorg dat de stemhulpen bevestigd zijn en het wijken voor druk beter wordt begrepen.
Laat je in elk geval niet verleiden tot middelen als zweep, extreem veel druk, enz.

Op de hoogte blijven van paardgerelateerde activiteiten? Tips over houding en zit ontvangen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!
paardplus.nl
Paardplus op Facebook

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 22:03

idd tis ook net daarom dat er bij het opleren van een paard heel dikwijls met een zweepje gereden wordt, dan kan je idd zorgen dat ze gaat reageren op je hulpen.
Dit zijn ook dingen die een paard moet leren, dat kennen ze niet van nature hoor.
Te grof zijn met je paard is idd niet goed, maar te soft is zeker niet beter, mssn zelfs nog erger.

Zaterdag 09 mei 2015 Clinic schrik en stress training,te Heeze nabij Eindhoven. Er zullen een 7 tal paarden behandeld worden, elk met hun eigen probleempjes. Er zijn nog een paar plaatsen als toeschouwer beschikbaar, deze Clinic zal een ganse dag duren, voormiddag een theoretische benadering, namiddag het praktijk gedeelte.
Deelname prijs 20 euro/pers. iedere deelnemer/toeschouwer krijgt ook een uitgebreide gedrukte cursus tekst.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 22:24

Met stemhulpen gaat dat nog makkelijker dan met een zweepje.

Daarbij geeft dit paard duidelijk geen gewenst effect bij het op die manier opvoeren van de druk...

Op de hoogte blijven van paardgerelateerde activiteiten? Tips over houding en zit ontvangen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!
paardplus.nl
Paardplus op Facebook

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 07:19

Duidelijkheid is bij het africhten het allerbelangrijkste, geen stap verder gaan als de eerste stap nog niet bevestigd is! Bij het ene paard valt het knopje heel snel, een ander paard heeft meer tijd nodig! (Daar staat dan ook geen vaste tijd voor ;) )
Wel moet je er voor waken dat je ook niet te "soft" moet zijn! Een paard in africhting moet je leiding geven en niet in het ongewisse laten, dat schept alleen maar onzekerheid bij het paard (dus duidelijk sturing geven)
Met africhten is het imo geen schande om een longeer/zweep te gebruiken, als verlenging van je arm, of als correctie middel (daar kunnen natuurlijk ellenlange discussies over gehouden worden, maar ik ga er van uit dat iedereen begrijpt dat er een verschil is tussen corrigeren en afranselen)
Wat veel belangrijker is, dat je zorgt dat het paard blij in zijn hoofd blijft, doormiddel van ten eerste goed management, veel aandacht en afwisseling in het "werk"! Succes ;)

*Goed rijden kan je niet kopen, je moet het jezelf moeizaam eigen maken*
**Wilma NMK 2006 Elite/Sport v. Koss x Cabochon**
**Lavita DH v. Dream Boy x Koss **

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 11:06

hey ik heb hetzelfde probleem en ik heb hier vorige maand ook een topic over geopend.
[RT-P] 3 jarige merrie moeilijk voorwaarts te rijden

Misschien staan hier ook wat tips voor je in.
Ben eergisteren voor het eerst naar buiten geweest met mijn paardje en daar loopt ze gewoon perfect voorwaarts.. Maar zodra ik de bak weer in loop is ze weer lekker traag.

Mensen met paarden hebben hemel op aarde, maar wanneer ze sterven valt er niets te erven![o]

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie