toch maar over op hulpteugel tijdens buitenrit!?

Moderators: Dyonne, Pistasche, Nicole288, Apple, C_arola, Coby

heathfield

toch maar over op hulpteugel tijdens buitenrit!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-10 19:11

haj bokkers :D

Ik heb een klein probleempje tijdens het buitenrijden met mijn merrie...
in de bak is ze super lief en heel licht te rijden op de hand. ze is eerders
sloom dan voorwaarts. op buitenrit word ze echt heel snel heet! ze gaat
dat met haar koppie de lucht in en ze wil niet stappen.

soms springt ze zonder reden zomaar aan in een race galop. ik rijd dan
eigenlijks altijd met z`n 2en, maar mijn pony vliegt er dan zomaar tussen uit.
en isdan niet meet terug te krijgen. er is ook niet altijd de ruimte om
voltes te maken (ik stop dan meestal in de bosjes :+ ).

omdat we een keer richting een gevaarlijke weg raceten
hing ik er met mijn volle gewicht tegen aan. niets helpt! als ze haar hoofd
eenmaal de lucht in heeft negeert ze mijn hand totaal... verder heeft het zomaar weg springen
geen reden. zadel / hoofdstel enz. past goed, ze schrikt niet, of ze vind niets eng.
meestal heeft ze gewoon haar oortjes naar voren. het is ook nooit richting huis...
ik gebruik zelf het liefst geen hulpteugels, maarik vind het nu toch wel een beetje gevaarlijk worden.
ik heb het vaak gehad dat het iedere keer net goed ging. en op mijn stage radden ze mij
een slof/ thiedeman aan... ik dacht zelf aan een martegaal.

iemand tips, meningen, ervaringen!?

alvast bedankt :D

But I swear I won't forget you,
Oh if my voice could reach back through the past,
I'd whisper in your ear,
Oh darling I wish you were here. <3

geerke

Re: toch maar over op hulpteugel tijdens buitenrit!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 19:15

een thiedemann is vrij onschuldig...
Het klinkt vrij gevaarlijk,kun je niet wat meer in de bak oefenen om haar wat meer de baas te zijn?
Een ongeluk is snel gebeurt hoor..

Ik ben niet intelligent genoeg om depressief te zijn.Ik begrijp dat soort problemen niet

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 19:16

een martingaal zou weinig helpen. Een slof (als je er mee kan rijden) kan een optie zijn. Een thiedemann helpt wel iet som dier onder controle te houden maar daarbij geld ook als ze gaan dan gaan ze (heb er ervaring mee)

Met slof tja moet je echt mee kunnen rijden. ik persoonlijk zou geen slof in doen.

al rij is soms wel met een slof maar ik gebruik de slof om een hele andere reden en niet omdat hij er vandoor gaat. Maar dan onder begeleiding van instrucice. Maar op buitenrit gebruik ik hem niet. vind ik mezelf te onkundig voor.

Wat ook wel eens wil helpen is een menhoofdstel in doen.

Instructrice grondwerk (academische rijkunst, dressuurmatig trainen vanaf de grond.
Instagram: paard.dans.met.mij
http://www.paarddansmetmij.nl

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 19:19

Ik vind zoiets een legetieme reden om er een hulpteugel aan te doen. Het klinkt alsof je paard erg vrolijk wordt van het buitenrijden. Da's fijn, maar kan niet overal. Als je haar kunt houden (in noodgevallen) door er een hulpteugel aan te doen die niet continue inwerkt; doen. Een thiedemann klinkt prima.

En als je op een ruim stuk bent, is het voor haar wel fijn om ook een stukje te mogen gaan (als het voor jou gecontroleerd genoeg voelt). Dan zijn ze wat lol en gekkigheid kwijt en vervolgens vaak weer beter te rijden.
Laatst bijgewerkt door Irma_Maandag op 06-09-10 19:20, in het totaal 1 keer bewerkt

heathfield

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-10 19:19

geerke schreef:
een thiedemann is vrij onschuldig...
Het klinkt vrij gevaarlijk,kun je niet wat meer in de bak oefenen om haar wat meer de baas te zijn?
Een ongeluk is snel gebeurt hoor..

bedankt voor je reactie :D

in de bak is ze super mak. ik kan dan alles met haar!
ze zet dan nooit en stap verkeerd..
ze heeft dan wel respect voor mij als leider (of hoe je dat ook zegt :+ )
alleen op buinetrit maakt ze haar eigen plannetjes

Irma_Maandag :

ben het met jou eens!
op buitenrit krijgt ze voor mij zeker te ruimte om zich uit te leven!
omdat het ong 30 min rijden is voor we er zijn, moet ik haar in he begin
verschrikkelijk in houden! als we dan bij het zandpad zijn (en dat weet ze
zelf ook heel goed :') ) dan mag ze keihard racen van mij! meestal maakt ze
daar ook gwn gebruik van! wat van mij gwn mag! maar de heenweg, hoef ik niet
langs het verkeer, maar ik moet wel eens oversteken.

en ik moet over een smal weggetje met aan een kant bosjes, en de anderkant een diepe
geul (droge sloot) we zijn daar een keer kei hard "op hol" geweesd. waardoor mensen
bijna letterlijk de bosjes in doken! ik schaamde met dood, want je kan het niet maken :+
die oudere mensen die onschuldig een wandelingetje maken, schrokken zich dood :oo
Laatst bijgewerkt door heathfield op 06-09-10 19:26, in het totaal 1 keer bewerkt

I'd whisper in your ear,

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 19:21

En eigen plannetjes maken mag niet.... Alleen als jij ze bedenkt ;)

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 20:05

Geen idee wat je rijstijl normaal buiten is? Maar in principe is een paard een gewoontedier ;-)

Voorlopig even niet racen dus en buiten, maar gewoon netjes aan de hulpen. Stevige galop zou ik zeker doen, maar niks racen en jouw(!) tempo. Lekker doorrijden zodat de energie omgezet wordt in werk. En in de stap proberen niet steeds in te houden maar een ophouding maken en dan genoeg ruimte geven zodat ze lekker ruim kan stappen.
Been is voorwaarts (in de bak en buiten) Een ophouding is stoppen (in de bak en buiten). Consequent zijn dus en er net zo aan rijden als je in de bak doet.

Een martingaal/thiedeman kan je best een beetje helpen om meer controle te hebben als ze het hoofd omhoog doet. Maar, hoe dan ook: jij moet eraan gaan werken dat zij beter naar jou gaat luisteren ;-)

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 20:11

Ik zou normaal zeggen, leer het terugnemen in de bak heel duidelijk, maar aangezien ze zo lam is..
Een hulpteugel zou idd een uitweg zijn en jah, een paard is een gewoonte dier.. Een paar keer maar niet laten gaan op die plek, maar rustig proberen te stappen.
Gaat ze te snel , halthouden. Benen is stap en geen draf.
Succes !

Nothing is less in our power than the heart, and far from commanding we are forced to obey it. ♥

Hahaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 20:14

Je zou ook een pelhalm kunnen gebruiken met dubbele teugel. Zolang er niets aan de hand is kun je gewoon op de trensteugel rijden en werkt de kinketting niet in maar heb je 'm nodig, dan pak je de onderste teugel er zo bij. Naar mijn idee iets veiliger dan een slof want die kan je niet veilig "los" laten hangen.
Ik gebruik zelf dit bit op buitenritten: http://www.agradi.nl/dierbenodigdheden/ ... 038648/170

O:) Ff niks...

Finstar1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 20:15

Dit klinkt me bekend in de oren.
Me bijrijdpony van 22 denkt buiten dat ze nog 4 is :+
In de bak doet ze geen stap verkeerd, maar buiten word ze erg enthousiast en is ze amper te houden.
Als we naar buiten gaan, gaat er ook altijd een slof om, en dan nog is ze moeilijk te houden.
Zorg wel (als je voor slof kiest) dat je goede begeleiding hebt om te leren hoe je er mee om moet gaan.

Ursula, Rust Zacht lieve meid 2001-2010 Y;(
Marijke <3 Shanti

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 20:43

Finstar1991 schreef:
Dit klinkt me bekend in de oren.
Me bijrijdpony van 22 denkt buiten dat ze nog 4 is :+
In de bak doet ze geen stap verkeerd, maar buiten word ze erg enthousiast en is ze amper te houden.
Als we naar buiten gaan, gaat er ook altijd een slof om, en dan nog is ze moeilijk te houden.
Zorg wel (als je voor slof kiest) dat je goede begeleiding hebt om te leren hoe je er mee om moet gaan.

heb je de slof onder of opzij er aan? ik rijdt zelf met thiedeman buiten omdat mijn paard ook erg enthousiast is buiten,maar nu hij weer meer energie heeft denk ik ook weleens aan de slof...

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 20:45

Helpt het als je 'm van te voren in de bak rijdt of longeert?

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 21:54

Citaat:
in de bak is ze super lief en heel licht te rijden op de hand

Heel flauw, maar ik denk dat het daar al begint: je rijdt een paard natuurlijk niet met je handen. Ze moet op zit al terugkomen. Dat moet écht bevestigd zijn.

De meeste paarden zijn wat frisser buiten. Helemaal eruit krijg je dat nooit, maar je kunt ze wel iets laten wennen. Daarbij trek jij je eigen plan, evt. wat aangepast op de voorkeuren van je paard. Zo kun je bij veel spanning prima wat meer tempo maken als je dat wenselijk vind. Toch dien jij ten alle tijden te bepalen wat er gebeurd. Zorg dat je paard haar aandacht bij jou heeft.
Ga ook niets steeds op één plek racen, je kunt er donder op zeggen dat ze dat gewoon raakt. ;)

Hoe is ze alleen buiten?

Op de hoogte blijven van paardgerelateerde activiteiten? Tips over houding en zit ontvangen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!
paardplus.nl
Paardplus op Facebook

Moschino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 12:13

Ga voorlopig alleen stappen. Pas als ze rustig loopt kan je een drafje maken. Zodra ze dan weer heet wordt, terugnemen naar stap. Zo leert ze dat ze alleen tempo mag maken als ze rustig loopt. Vooral niet steeds op dezelfde plekken in draf of galop gaan, dat hebben ze binnen de kortste keren door en zal ze geneigd zijn op eigen initiatief al te beginnen.

"Je moet in feite gewoon niet te diep nadenken en dan klopt alles."

heathfield

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-10 17:11

Akhal_Teke:

nee meestal niet, ze is en de bak weer sloopmjes (het gaat al stukken beter als eerst!). ook al is ze wat meer "moe", word ze buiten weer hyper.

TurdusMerula: klopt idd wat je zegt! ik rijd haar ook meestal terug op m`n zit! dat reageert ze gewoon super op! met licht op m`n hand bedoel ik dat ze best gevoelig in haar mond is! maar wel heel goed op m`n hand reageert. (ik weet niet hoe je dit moet uitleggen :') ik hoop dat je het wat snapt!)

ik hoef het er ook niet uit te krijgen, ik vind het alleen maar fijn dat ze buiten zo vrolijk is! meestal kan ik haar wel inhouden als ze zo druk is! en ga ik onder mijn controle een drafje doen... en weer stappen... als ik langere stukken ga draven gaat ze (soms) steeds harder en harder, totdat ze in racegalop zit. als ze dan eenmaal "harder draaft" kan ik haar niet meer houden. ik met er super optijd bij zijn wat meestal wel lukt! maar soms niet... en als het dan niet lukt zijn we te laat! dan kan niets haar meer tegen houden :+ .

dus ik dacht aan een hulpje dat niet de heltijd in werkt. alleen op het moment dat ze weg wil gaan. dat ik haar sneller terug kan hebben zeg maar...

oh jah... meestal gallopeer ik niet altijd op dezelfde weg... er zijn daar een aantal zandpaden waar ik 1tje van uit kies :D

super bedankt voor jullie tips!!!

I'd whisper in your ear,

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 17:59

Ik zou er ook een hulpteugel aanhangen maar dan wel eentje waar ze geen last van heeft als ze braaf is, dus martingaal of thiedemann. Als dat niet helpt kan je nog kijken of je er een slof wilt aanhangen.
Kan het misschien helpen om haar voor het buitenrijden even te longeren of los te gooien? Dat ze het erg hete al wat kwijt is.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 20:05

Je bent al veel en veel te laat als de draf te hard gaat. ;)

Ik denk dat het vooral een kwestie van aan jezelf werken is (let op: ik zeg niet dat een blij paard door jou komt ;)) - situaties doorzien en mogelijk voor zijn.

Op de hoogte blijven van paardgerelateerde activiteiten? Tips over houding en zit ontvangen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!
paardplus.nl
Paardplus op Facebook

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 20:08

Ik vind in zulke gevallen een slof het prettigst, die gebruik je alleen als het nodig is en zolang je paard braaf is kan hij doorhangen.

Kijk niet om naar wat is geweest,
leer te leven met vreugde, zorgen en pijn,
kijk naar morgen, een nieuwe dag waarin je gelukkig kan zijn

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 20:12

ik rij altijd buiten met een (korte) martingaal gewoon voor de zekerheid. Als de kop omhoog gaat en de rug weggedrukt wordt ben je nergens meer. Mijn vorige paard was heel braaf maar wel een krachtpatser. Het geeft mij een veilig gevoel dat ik controle kan houden.
Ook wel zo leuk voor medeweggebruikers ;)
En loopt het paard ontspannen dan heeft ie geen last van die martingaal.

2heavenly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 20:13

heb je wel eens gedacht om van bit te veranderen???
ik reed steeds met mn gewone bitje, en in de piste ging dat altijd erg goed,
maar op wandeling wilde ze altijd het ander paard inhalen en blijven rennen...
ze wist heel goed dat ik ze dan kwijt was dus altijd leuk he!! (voor haar dan)
dan heb ik een iets zwaarder bitje met een kinketting genomen en nu is die keibraaf op wandeling en doet ze dat niet meer.
juist letten dat je wel zacht in de mond moet zijn he!!!
groetjes en suc6!

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 22:11

KarinvdM schreef:
Ik vind in zulke gevallen een slof het prettigst, die gebruik je alleen als het nodig is en zolang je paard braaf is kan hij doorhangen.

gebruik je onderlangs of opzij? ik heb een paard wat gauw te enthousiast is en erg hoog bokt dan lijkt me opzij het handigst of niet...

Apple
Moderator Informatief
May the horse be with you!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 09:10

Slof zou ik niet doen. Als zij haar hoofd omhoog brengt dan zou ik gewoon een martingaaltje eraan hangen. Een martingaal werkt niet in als zij gewoon normaal loopt en werkt alleen in als zij haar hoofd omhoog brengt.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 09:14

Emaartje schreef:
gebruik je onderlangs of opzij? ik heb een paard wat gauw te enthousiast is en erg hoog bokt dan lijkt me opzij het handigst of niet...

Ik doe hem altijd tussen de voorbenen door aan de singel.

Kijk niet om naar wat is geweest,
leer te leven met vreugde, zorgen en pijn,
kijk naar morgen, een nieuwe dag waarin je gelukkig kan zijn

DeadxStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 09:19

Hahaatje schreef:
Je zou ook een pelhalm kunnen gebruiken met dubbele teugel. Zolang er niets aan de hand is kun je gewoon op de trensteugel rijden en werkt de kinketting niet in maar heb je 'm nodig, dan pak je de onderste teugel er zo bij. Naar mijn idee iets veiliger dan een slof want die kan je niet veilig "los" laten hangen.
Ik gebruik zelf dit bit op buitenritten: http://www.agradi.nl/dierbenodigdheden/ ... 038648/170

Dat zou ik dus weer niet zomaar even erin hangen, daar moet je toch wel ervaring mee hebben lijkt me.
Net als met slof.

Ik zou voor een thiedeman kiezen, die werkt alleen in als het nodig is, zoals hier al vaker is gezegd :j
Martingaal heeft niet heel veel zin..

En inderdaad, niet steeds op dezelfde plek gaan draven, galoperen, racen e.d.
Dat onthouden ze namelijk heel goed :P

Apple
Moderator Informatief
May the horse be with you!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 09:20

Hoezo heeft een martingaal niet heel veel zin?