Ik heb een fijn damespaard, waar ik sinds 2 weken weer mee aan het werk ben gegaan. Hij heeft een lange onbespierde rug, en merkte dat het rijden wel wat zwaar was. Nu ben ik een overbezorgde geitenwollensokken-miep en ben daarom alleen nog aan de grond bezig geweest met hem. Vandaag ging het longeren zo goed dat ik weer durf te kijken of zijn rug al wat sterker is. (rijden) Hij bracht vooral na het 'losgaloperen', zijn achterhand dermate goed onder dat zijn hele rug mee ging als het ware. Ook waren de kleine tactfoutjes tijdens de galop verdwenen die hij vorige week nog wel had.
Nu ben ik benieuwd naar specifieke oefeningen (bijv. Rek en strek oefeningen), die zijn rug lekker los maken, en een effectieve opbouw van trainingsmomenten (om de dag, of elke dag?). Hoe pak ik dat nou effectief aan? Ik rij hem zoveel mogelijk over de rug, hij laat zich ook heel makkelijk en losjes zo rijden.
Ik heb verder geen instructie op het moment, hoop deze volgende maand wel te hebben. (ben niet op zoek naar dressuuroefeningen die ik niet machtig ben, wel naar tips).