Weet niet meer wat ik moet doen....

Moderators: Dyonne, Pistasche, Nicole288, Apple, C_arola, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

mariskalaan

Weet niet meer wat ik moet doen....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-10 18:35

Hallo,

Ik rij nu al 5 jaar op een paard. Schat van een beest. Alleen tijdens het rijden zie ik het allemaal niet meer echt zitten.
Op het begin was het nog een beetje aanlummellen. Gewoon gaan met de banaan, nog niet echt serieus. Wel lekker aan de gang maar niet echt dressuren.
Maar ik ben nu al ruim 2 1/2 jaar echt serieus bezig met dressuren, maar ze wil gewoon niet ontspannen in het lichaam.
Heb al meerdere bitten gebruikt, heb al van 3 verschillende mensen les gehad, heb een nieuw zadel, heb een keer enorm lang met een lang teugeltje gereden maar niks helpt.
Ook is ze al volledig nagekeken dus dat kan het niet zijn.
Er zijn momenten in de stap dat ze lekker ontspant en aan het teugeltje gaat, maar zodra ze wat ziet of ik wil met haar draven, spant ze zichzelf aan ( voornamelijk haar nek) en is er niks met haar te bezeilen.
Dan pakt ze ook enorm het bit vast terwijl ik helemaal niet trek of zelf aanspan (probeer zo ontspannen mogelijk te zitten en niet teveel aan de teugels)
Wat moet ik doen?

Alvast bedankt!

Groetjes,

Mariska

Oja, Het ras is trouwens een tuiger en ze is 1.73 hoog

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 18:41

Ik denk dat het probleem toch echt is dat jij niet ontspannen bent.
Je focust je te veel op het feit dat zij naar beneden moet gaan.
Probeer het niet helemaal van haar te eisen maar het rustig te vragen.
Ook niet helemaal niks doen natuurlijk maar meer zachtjes wat spelen en wat vragen.
En wat natuurlijk ook altijd helpt is figuren rijden en losmaken.
Zorg dat ze in de stap echt lekker nagevelijk is.
Dan ga je in draf ook wat voltes, slangenvoltes, achtjes, gebroken lijnen, gebroken lijnen met volte tien meter enz.
rijden.
Gewoon alle oefeningen die je kunt bedenken.
En doe dat natuurlijk ook beide kanten op. Dat is ook heel belangrijk.
Heb je ook les? Prive of in een groep? Want een instructrice kan vaak ook veel helpen.
Ze zien vaak wel je probleem en kunnen oefeningen geven om je paard losser te maken.
Een hele goede tip is:
Ga op de lange zijde in stap stelling vragen naar binnen toe. Je laat haar wel gewoon rechtlopen
maar je vraagt haar hoofd wat naar binnen toe. Als ze dat goed doet gaat ze vaak wel nageven en beloon je
haar natuurlijk. Dat kun je ook in draf oefenen als het goed gaat.
Ik zou daarbij wel gaan doorzitten. Dan gaat het makkelijker.

Veel succes!
Je mag altijd pben voor meer info enz hoor. Ik heb een hoop ervaring met deze problemen...

Velvet V. Negro Z2 +5
Ceasar V. Houston M1 + 1
Florence V. Krack C. M2 + 3

Cicigirly

Re: Weet niet meer wat ik moet doen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 18:44

Accupunktuur kan je misschien een keertje proberen , werkt heel goed. !

SGW'r in opleiding <3
San Dres. B+1 Spr. B+0 SGW B+0

mariskalaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-10 18:58

Ik heb les bij een paardenvereniging maar die instructeur wordt eind september vervangen door iemand anders. Benieuwd hoe zij dat verder ziet. Bedankt voor de tips in ieder geval! Ga ermee aan de gang :)

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 19:05

Ik weet niet hoeveel ervaring jij hebt maar laat anders iemand met een heleboel ervaring haar een paar keer rijden om te zien of die er verbetering in kan brengen.

Misschien snapt ze gewoon niet wat je van haar vraagt en kan het voor haar een heleboel verduidelijken als een ervaren persoon het haar vraagt op een manier die ze wel snapt.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 19:08

Bosritten???

mariskalaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-10 19:17

We hebben hier geen bos ;). Ik rijd al 14 jaar maar om nou te zeggen dat ik echt een ervaren dressuur amazone ben weet ik ook niet. Ik doe wat ik geleerd heb van mijn instructeurs en trices maar dat werkt blijkbaar niet echt.

pomelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 21:29

mss het paard es effen lekker op een weide zetten en tot rust laten komen ?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 21:34

het is niet makkelijk om een paard er door te rijden,en helemaal niet een tuiger.
je moet echt goede begeleiding hebben van iemand die het zelf ook kan en het ook nog kan overbrengen naar jou.

Ik ben niet intelligent genoeg om depressief te zijn.Ik begrijp dat soort problemen niet

mistral69

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 21:45

ook ik heb samen met mn dochter onlangs een hele lieve kwpn tuig paard gekocht en zit met het zelfde probleem
paard is echt super lief en doet geen stap verkeerd
ook in omgang is hij super opgevoed
heeft altijd voor de kar gelopen maar wij doen hem nu onder zadel
luisterd super op stem en hoo is ook echt hoo dan sdtaat hij gelijk stil
echt een schat maar hij loopt echt als een tuigpaard met hoofd hoog in de lucht
als je ook maar ietsje druk op de leugel neemt gaat zn hoofd recht omhoog

mariskalaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-10 22:17

op de weide laten staan is al een keer gedaan. Lag er namelijk bijna 2 maanden uit met een knieblessure. Ik weet dat tuigers moeilijker te rijden zijn dan rijpaarden, maar haar zusje kan zich meer ontspannen. In de stap lukt het haar zo nu en dan maar nu nog volhouden en ook in de andere gangen en dat vind ik zelf moeilijk denk ik om haar daar te krijgen.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 10:08

In mijn ogen moet ze gewoon een paar keer gereden worden door iemand die veel gevoel heeft voor paarden en met dit probleempje bekend is.
't Is gewoon een kwestie van elkaar niet snappen volgens mij, voor zover iemand dat vanachter de putter kan zien :+

14 jaar rijden wil niet zeggen dat je veel gevoel hebt ontwikkeld. Dit is niet kattig bedoeld hoor TS maar puur om je te helpen.
Als de ene niet weet iets over te brengen op een ander is het logisch dat die het niet oppikt omdat hij het gewoon niet snapt.

Eén van de partijen moet ervaren zijn, ófwel de ruiter zodat het paard van de ruiter kan leren, ófwel het paard zodat de ruiter van het paard kan leren.

Als je paard eenmaal snapt wat de bedoeling is en de persoon geeft jou de juiste aanwijzingen waarna het jou ook lukt krijg jij veel meer gevoel voor wat je doet, snap je?

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 10:56

Je schrijft, dat ze de nek aanspant. Bedoel je hiermee, dat ze ook echt de nek erop zet? (kan bijna niet anders) Een paard die dit doet, drukt tegelijk de rug weg, wat erg veel voorkomt bij dit type paard.
Wat je kunt doen, is steeds een paar passen aandraven en haar neerwaarts houden. En die stukjes steeds langer maken. Wat ik zelf verder zou doen is veel voorwaarts neerwaarts werken aan de longe, net zo lang tot ze de rug eindelijk loslaat.
Daarmee los je het uiteindelijk wel op.

mariskalaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-10 11:15

@ Ranna: o nee hoor vat het totaal niet kattig op. Ik maak dit onderwerp juist aan om te leren want zo is het ook niet leuk meer. Ik kan wel iemand die veel met dit soort paarden werkt en daar heb ik ook al een aantal lessen van gehad, maar die zegt ik kan er wel opstappen maar dan leer je zelf niks.
Heb ze aan de ene kant ook gelijk in maar misschien als ik het zie dat ik er meer van snap.

@ bijdehandje1 Ja ze zet inderdaad haar nek op. Zo nu en dan gaat de nek wel naar beneden, maar dan zit er evengoed geen beweging in haar nek. Het is niet zo dat ik haar naar beneden trek hoor (ik ben echt anti trekken) maar dat voel ik ook als ik een licht gespannen teugeltje hou, ze gaat dan ook hangen. Het is dus het handige als ik veel overgangen maak en veel figuren rijd. Ik ben benieuwd of het werkt, ik ga er vanmiddag weer heen.

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 11:21

Succes en laat je het nog even weten hoe het is gegaan?
O ja, en als ze gaat hangen aan je handen, ik zou dan gelijk even loslaten.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 17:24

Blij te lezen dat je het niet negatief opvat ;)
Jammer dat die persoon zo reageert. Zelf heb ik het wel gedaan in de tijd dat ik lesgaf. Als ik een onervaren ruiter had op een groen paard en het wilde steeds maar niet lukken omdat de ruiter de boodschap gewoon niet kon overbrengen op het paard, stapte ik zelf een paar keer op.
Als het paard het dan snapte en de lesser met mijn aanwijzingen de juiste hulpen gaf voelde die het paard reageren en leerde daar veel meer van dan door te modderen.

Mss kun je iemand anders vinden die ook veel gevoel heeft?

Rana25

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 17:36

Een tuiger is niet per definitie moeilijker om te rijden.
Wel heb je met een tuiger een heleboel geduld nodig.
Als je het idee krijgt dat je geduld opraakt kun je je beter op iets anders gaan concentreren, bijv op figuren rijden.
Ik heb zelf 10 jaar op een tuiger gereden, mijn geduld is vaak op geweest en als je dan toch doorgaat gaan ze vechten en dat houden ze echt heel lang vol, ze kunnen namelijk ook heel erg koppig zijn.

Zoals bovenaan al gezegd werd, je moet haar in haar koppie bezig houden.
Veel figuren en veel overgangen rijden, zorg ervoor dat ze helemaal geen tijd heeft om om zich heen te kijken.
Probeer ook eens wijken en schouderbinnenwaarts, ook al denk je dat je daar nog niet aan toe bent.
Door deze oefeningen maak je je paard los.

Veel succes.

mariskalaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-10 10:02

nou gistermiddag gereden. Op het begin ging het wel lekker. Stappen mooi ontspannen. Draf wel iets gespannen maar had ook niet meteen verandering verwacht. Maarja toen begon er een feestje bij de buurman met springkussen en schreeuwende kinderen. Daarna was de ontspanning totaal verdwenen.

Misschien dat de nieuwe instructrice wel denkt van ik klim er even op. Dat is nog afwachten.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie