Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
alison_belle schreef:als ik het zo hoor moet ik er aan denken dat hij misschien ook wel wat zwaar in de hand is??
In dat geval moet je hem lichter op de hulpen maken.
Ik deed het door eerst het HO commando goed te beheersen.
Dit heb ik 1000 keer in stap/halt houden gedaan.
De teugels er niet bij opnemen alleen het stem commando gebruiken.
Op de duur is ho ook ho. Wel even belonen zodra er ook maar iets goed gaat.
Paard raakt er aan gewent niets in de mond te voelen dus als je later eens een ophouding maakt dat voelt hij dat gelijk.
Daarna stap/draf/stap, gebruik het commando en maak je zwaar en gebruik je zit.
Verwacht niet direct het gewenste resultaat, dit moet je even tijd geven om te leren.
Het kan een poosje duren voor het kwartje valt maar geloof me, het is alle moeite waard!!
Je paard word lichter op de hulpen en blijft dat ook, mits je consequent blijft.
venga schreef:Stemhulp is denk ik wel fijn om erbij te gebruiken. Luistert je paard er goed naar als je longeert?
Heb je een goede omheining om de bak? Dan kun je die ook nog gebruiken als noodrem. In combinatie met stem en zithulpen en de ophoudingen met je hand zou je na een paar keer toch verbetering moeten bemerken.
alison_belle schreef:de bakrand als noodrem gebruiken vind ik ook een hele goeie.
Dan hoef je niet eens in zijn mond te zitten.
Hoe minder je in zijn mond zit hoe gevoeliger hij hier op zal worden.
Mijn boerenknol was ook heel zwaar in de hand en reageerde amper op een ophouding.
Als je nu niet netjes stil zit reageert ze op iedere beweging die je per ongeluk maakt.