paard actief naar voren rijden en weer terug nemen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

moelly

paard actief naar voren rijden en weer terug nemen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-10 18:24

hee,
ik had even een vraagje, want ik ben nu bezig mijn paard lekker actief te laten lopen, maar als ik naar voren rijd dan krijg ik hem moeilijk weer terug.
ook als ik bijvoorbeeld van de draf naar de stap/ het halthouden wil, lukt dat bijna niet, omdat hij te sterk is.. hoe kan ik dit oplossen?
wie zit met hetzelfde probleem? hoe kan ik er voor zorgen dat ik weer gewoon lekker naar voren kan rijden zonder erg veel moeite te hoeven doen om hem weer terug te krijgen?

alvast bedankt!

Moelly

PS: het gaat al een stuk beter!

Axel_Clauw

Re: paard actief naar voren rijden en weer terug nemen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 18:25

Heb je jezelf al geprobeert zwaar te maken en hem met je zit terug te rijden? Dus met handen en zit rijden?

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-10 18:34

ja, dit heb ik meerdere malen geprobeerd, maar is niet gelukt helaas... ik probeer morgen en zondag dit weer, tenzij ik hier adviezen over krijg op bokt.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-10 19:11

niemand?

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 19:26

hmmz, oke.
Misschien dan een goede instructeur/instructrice erbij halen?

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 19:43

Probeer om niet te veel met je handen te werken.
Een paard wordt daar vaak bang of geergerd van en gaat tegen je in werken.
Dus hoe harder jij trekt hoe harden hij terug trekt.
En een paard is natuurlijk veel sterker dan wij.
Dus je zult slim moeten zijn.
Veel schijnovergangen rijden en terug rijden.
Ga schakelen. Veel pasjes terug en veel overgangen oefenen.
Maak je zwaar, hou je benen eraan. Maak een ophouding met je hand maar laat ook weer los.
Telkens blijven trekken werkt niet want dan krijg je alleen maar gezeur.
Dus blijf zelf rustig en probeer het weer opnieuw als het niet lukt.

Veel succes!

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-10 21:19

okee, bedankt voor de tips maaike en axel_clauw!
instructeur/instructrice zijn we op dit moment dringend naar opzoek maar nog steeds niet gevonden helaas.... :(

als ik schijnovergangen maak, val ikzelf voorover als ik mijn been weer aanleg om vooorwaartser te gaan, iemand hier tips voor?

pomelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 22:27

mss helpt het om bij het terugnemen je zwaar te maken wat met de schouders naar achteren en tegelijkertijd je tempo van op en neer beetje bij beetje af te remmen, dus steeds trager op en neer, schouders naar achteren en zeker niet in de teugels gaan hangen of met de benen klemmen want dan geef je druk en daar lopen ze van weg :9

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-10 08:05

okee, maar dan ben je bij hem zéker 5 of 6 rondjes verder..

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 08:18

als ik het zo hoor moet ik er aan denken dat hij misschien ook wel wat zwaar in de hand is??
In dat geval moet je hem lichter op de hulpen maken.

Ik deed het door eerst het HO commando goed te beheersen.
Dit heb ik 1000 keer in stap/halt houden gedaan.
De teugels er niet bij opnemen alleen het stem commando gebruiken.
Op de duur is ho ook ho. Wel even belonen zodra er ook maar iets goed gaat.
Paard raakt er aan gewent niets in de mond te voelen dus als je later eens een ophouding maakt dat voelt hij dat gelijk.
Daarna stap/draf/stap, gebruik het commando en maak je zwaar en gebruik je zit.
Verwacht niet direct het gewenste resultaat, dit moet je even tijd geven om te leren.
Het kan een poosje duren voor het kwartje valt maar geloof me, het is alle moeite waard!!
Je paard word lichter op de hulpen en blijft dat ook, mits je consequent blijft.

venga

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 08:25

Stemhulp is denk ik wel fijn om erbij te gebruiken. Luistert je paard er goed naar als je longeert?
Heb je een goede omheining om de bak? Dan kun je die ook nog gebruiken als noodrem. In combinatie met stem en zithulpen en de ophoudingen met je hand zou je na een paar keer toch verbetering moeten bemerken.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 08:28

Volte verkleinen toepassen? Zit en halve ophoudingen. Wat doet uw instructie advieseren?

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 08:34

FaberSmid schreef:
Volte verkleinen toepassen? Zit en halve ophoudingen. Wat doet uw instructie advieseren?

ze zegt toch dat ze die nog niet heeft, ff lezen :Y)

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 08:39

de bakrand als noodrem gebruiken vind ik ook een hele goeie.
Dan hoef je niet eens in zijn mond te zitten.
Hoe minder je in zijn mond zit hoe gevoeliger hij hier op zal worden.

Mijn boerenknol was ook heel zwaar in de hand en reageerde amper op een ophouding.
Als je nu niet netjes stil zit reageert ze op iedere beweging die je per ongeluk maakt.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-10 08:50

alison_belle schreef:
als ik het zo hoor moet ik er aan denken dat hij misschien ook wel wat zwaar in de hand is??
In dat geval moet je hem lichter op de hulpen maken.

Ik deed het door eerst het HO commando goed te beheersen.
Dit heb ik 1000 keer in stap/halt houden gedaan.
De teugels er niet bij opnemen alleen het stem commando gebruiken.
Op de duur is ho ook ho. Wel even belonen zodra er ook maar iets goed gaat.
Paard raakt er aan gewent niets in de mond te voelen dus als je later eens een ophouding maakt dat voelt hij dat gelijk.
Daarna stap/draf/stap, gebruik het commando en maak je zwaar en gebruik je zit.
Verwacht niet direct het gewenste resultaat, dit moet je even tijd geven om te leren.
Het kan een poosje duren voor het kwartje valt maar geloof me, het is alle moeite waard!!
Je paard word lichter op de hulpen en blijft dat ook, mits je consequent blijft.

ja, hij is 'helaas' erg zwaar in de mond en sterk.
lijkt me een goede tip, dat HO!
ga ik vandaag zéker proberen, maar moet je dan een korte of een lange ho?
en als hij niet reageerd, moet ik dan toch een ophouding maken, en als hij stilstaat weer een ho? en dan belonen?

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-10 08:54

venga schreef:
Stemhulp is denk ik wel fijn om erbij te gebruiken. Luistert je paard er goed naar als je longeert?
Heb je een goede omheining om de bak? Dan kun je die ook nog gebruiken als noodrem. In combinatie met stem en zithulpen en de ophoudingen met je hand zou je na een paar keer toch verbetering moeten bemerken.

jaa! hij luistert gelukkig erg goed aan de longe ben in de vakantie ermee begonnen om op stem commando alle dingen te doen, dus: stappen, doorgaan met stappen, draf, galop en kom en blijf. al deze commando's heeft hij in een klein uurtje geleerd. met behulp van een appel, wat brokjes en een flinke knuffel :P .
dus hij is erg leergierig, zo kan hij ook achteruit lopen als ik vraag: kan tessi naar achter? dan legt hij zijn snuit op de borst(waarom weet ik niet, misschien omdat ik daar mijn hand leg) en dan gaat hij naar achteren.
ook kan hij komen..
ja, de omheining is net vernieuwd en is dus erg goed, ik rijd meestal in een binnenbak.

nog een andere vraag:

als ik steeds overgangen stap, draf rijd, is het dan goed wanneer is aandrijf, 2 stappen lichtrijd en weer terug ga naar stappen?
of moet ik een rondje draven en dan pas weer naar stappen?

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-10 08:55

alison_belle schreef:
de bakrand als noodrem gebruiken vind ik ook een hele goeie.
Dan hoef je niet eens in zijn mond te zitten.
Hoe minder je in zijn mond zit hoe gevoeliger hij hier op zal worden.

Mijn boerenknol was ook heel zwaar in de hand en reageerde amper op een ophouding.
Als je nu niet netjes stil zit reageert ze op iedere beweging die je per ongeluk maakt.

okee, bedankt voor de tips..
maar als ik hem tegen de bakrand aanzet, dan wil hij vaak de hoeken niet meer door :')

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 09:09

Als hij niet reageert op een HO parkeer je hem tegen de rand.
Tijdens het parkeren geef je nog een duidelijke HO.
Een ophouding zou ik de aankomende weken even niet geven, je leert hem op je stem stoppen dmv de bakrand.
als je bijna bij de bakrand bent maak je je zwaar, gaat achterover zitten en zet extra druk in je beugels.
Op het moment dat hij stopt geef je het commando.
Je kan ook halverwege de lange of korte zijde dit doen, dan vermijd je de hoeken en zal hij daar gewoon netjes doorheen lopen.

Rijd standaard met je teugels wat langer dan normaal, op die manier zit je minder in zijn mond.
Houd vooral je buitenhand zo stil als je kan, dan irriteer je hem niet en gaat hij niet tegen je in.
Als je voelt dat hij voorwaarts wil gaan, geef hem dan ook gelijk de voorwaartse hulp.
Dan doet hij dat op jouw verzoek en niet uit zichzelf.
Parkeer hem daarna tegen de rand met een duidelijke HO, lang of kort maakt niet uit als het maar wel duidelijk is.
Handen en benen voorlopig bijna niet gebruiken en je zal zien dat hij na een paar weken anders gaat lopen.

heel veel succes.

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 09:11

Probeer je helemaal lang te maken en dan niet te hard aan de teugels te trekken dus uit je zit. En als hij te hard gaat kan je een kleine volte rijden en hem daarna terug nemen.

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 09:15

Als ik jouw posts lees, vermoed ik dat je zelf nog balansproblemen hebt (voorover vallen bij schijnovergangen) en daardoor aan de teugels 'hangt' voor het bewaren van je evenwicht. Daardoor voelt het paard zwaar op de hand en reageert het niet op jouw handhulpen. Belangrijk is om eerst aan de juiste balans te werken. Zorg ervoor dat schouder, heup en hak echt op één lijn zijn (tegenwoordig heeft het merendeel van de ruiters de benen te ver naar voren geplaatst waardoor er geen evenwicht is), leer de juiste coördinatie van buik- en rugspieren en ga dan bezig met het rijden van overgangen. Een overgang terug kun je volledig op zit rijden en dit kun je ook aan een lang teugeltje oefenen. Begin het rijden van een overgang van draf naar stap/halt met langzamer lichtrijden. zodra je voelt dat het paard terug komt in tempo kan je gaan doorzitten en verder terug rijden naar stap.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-10 09:16

okee bedankt voor de tips, maar ik denk niet dat tegen de bakrand parkeren een optie is, aangezien ik dat dus al eerder heb geprobeert en dan loopt hij gewoon zijwaarts door.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-10 18:33

hallo,

ik heb vandaag weer even gereden en dat ging erg goed(gelukkig! :D ).
hij reageerde vrijwel meteen op HO! en liet ook al wat vaker en wat langer los.
verder gaat hij ook al steeds beter en meer op eigen benen lopen.
wat wel jammer is, is dat hij nu opeens 3/4 kilo minder brok krijgt(heb ik zelf niet in de hand).
maar ik hoop wel dat we nog steeds bergopwaarts kunnen rijden met het scholenconcours van het noorden 2011 op het oog.
ik hoop nog meer tips en uitleg te krijgen, zodat ik me nog beter kan ontwikkelen.

heel erg bedankt iedereen!

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 01:29

fijn dat het vandaag goed ging maar dat is geen garantie voor morgen hoor.
Als je echt verder vooruit wilt in het rijden zal je echt lessen nodig hebben.
Via internet kan men niet zien wat het paard doet en hoe jou reactie daarop is.
Als je een leraar tegenover je hebt kan die gelijk op jullie inspringen en de juiste tips geven.

succes verder.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-10 11:06

nee, dat weet ik en hij heeft 'heláas' meer 'slechte' dagen dan 'goede' dagen.. maar ik heb weer hoop en dat ik het belangrijkste! ik ben dus dringend opzoek naar een intructeur/instructrice, maar nog steeds geen betaalbare en goeie gevonden helaas...

Ikkx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 11:47

Idd zoveel mogelijk op stem. Daar reageert mijn paard erg sterk op.

En toch.. als we echt 5 rondjes moeten wachten zal ik hem toch met dwang terugrijden. Ik weet dat je niet mag trekken, maar als je dmv stevige ophoudingen aan de teugels, (zit en houding zwaar en knieën aan, niet te vergeten!) waarbij je niet vergeet ondertussen los te laten, hem consequent terugneemt, of hem desnoods consequent tegen de muur aan plakt zal hij op den duur leren vaart te minderen!
Het is ook afhankelijk van de reden dat je paard bijvoorbeeld haast. Het kan vluchtgedrag zijn, angst of pijn, of rijtechnisch. Belangrijk dit eerst te achterhalen, want mijn voorbeelden zal ik nooit toepassen op een angstig paard of op een paard met pijn!

Maar laat geen loopje met je nemen! Mijn paard loopt graag zwaar op de voorhand en dat is vooral te controleren dmv terugrijden/ tempocontrole. Het wordt steeds beter door overgangen te rijden, echter zónder teveel overgangen achter elkaar te rijden, hier worden veel paarden alleen maar druk en drammerig van. Dus gecontroleerd en met beleid!