spontaan Spaanse pas

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

izzie

spontaan Spaanse pas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-10 10:50

Ik heb een beetje een vreemd probleem.
Ik heb een nu 4,5 jarige haflinger. Ze is nu een jaar onder het zadel. Ze blijft alleen erg onrustig met haar hoofd. Verder schakelt ze in stap vaak over naar een paar passen Spaanse pas. Dit is haar nooit geleerd en is ook niet de bedoeling. Ik negeer het meestal dus gewoon maar als ik wil gaan starten is dit natuurlijk niet de bedoeling. Zou het kunnen zijn of ze jeuk heeft aan haar hoofd of zo? Ook heeft ze gevoelige oren. Ik rijd met een gebroken trens.
Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?
De tanden en rug zijn pas nagegeken, dit was allemaal goed.

Celinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 11:01

Wat toevallig! De eigenaresse van het paard dat ik rijd, heeft ook een haflinger en die 'spaanse past' ook vrolijk de hele bak door. :)) En ik heb het idee dat hij het doet wanneer hij het naar zijn zin heeft. Hij is een tijdje niet helemaal regelmatig geweest (gevoelige hoeven, een aantal jaar terug is hij een lange tijd kreupel geweest) en toen heeft hij zijn spaanse pas een tijdje niet laten zien. Nu hij weer fit is laat hij dit weer heel vaak zien.

Hij deed het toen hij nog op wedstrijden uitgebracht werd ook in de proef in de middenstap, dat is dan iets minder. Ik zou niet weten hoe je het hem zou moeten afleren.

Het zal waarschijnlijk niet aan de rug van je paard liggen, want bij de Spaanse pas gebruiken ze de rug juist wel goed.

midgie

Re: spontaan Spaanse pas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 13:11

Kan het onrustige met het hoofd niet te maken hebben met die passen, met 4.5 gebeurd er ook nog het een en ander in de mond,

Wat doet ze als er zonder zadel en b.v bitloos mee word gereden??
Sluit een aantal dingen uit, dus gebit, singel die te straks zit , zadel wat niet lekker ligt een te knellende zit, bit te hoog , sperriem te straks enz enz

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 14:46

Mijn haflinger deed/doet dit ook: http://img441.imageshack.us/img441/5117/img0718e.jpg
Hij bleek een allergie voor het 1 en ander te hebben en kreeg daardoor jeuk aan zijn neus.
Het slaan met zijn voorbeen of hoofd was puur om van de jeuk af te komen.
Dit is simpel te onderzoeken door een bloedtest.

izzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-10 15:38

Bedankt voor de reacties. Blijkt dus toch wel een beetje haflinger eigen te zijn. Zal eens een test laten doen.

xNele

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 21:40

Een haflinger waar ik mee reed deed dit ook :)
Eerst een paar passen Spaanse Pas en dan wegschieten, kop tussen de benen en bokken.
Geen idee waarom dat was, ik weet wel dat de 'Spaanse Pas' een waarschuwing was voor het bokken :')