Probleempje met pony tijdens buitenrit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nino3

Probleempje met pony tijdens buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-10 07:57

Hoi Bokkers,

Allereerst sorry als dit verkeerd staat, graag verplaatsen.

Nu het probleem :).

Ik heb al een paar keer een buitenritje gemaakt met een ander paard erbij. Dit vindt hij helemaal geweldig!
Nu is het zo dat het niet altijd gaat om met een ander paard erbij een buitenrit te maken en ik dus ook wel een alleen wil rijden. Maar dit vindt mijn paardje niet zo leuk.

Mijn vraag is nu hoe kan hij daar aan wennen? Ik ben een paar keer alleen geweest de eerste 2 keer kwam hij niet verder dan een paar meter van het erf. Hij bleef stil staan en hij wilde echt niet verder, liep alleen maar achteruit. Hier werd ik zelf ook een beetje onzeker van dus ben ik maar terug gegaan.

Daarna ben ik een paar keer met dat andere paard naar buiten gegaan en dat ging hartstikke goed!
Nu heb ik het gister weer geprobeerd om alleen te gaan. En weer ging hij stil staan, naar achter lopen enz. Maar nu had ik zoiets van, ik weet dat je het kan dus je gaat maar gewoon lopen. Een paar keer heb ik het vriendelijk gevraagd en licht been gegeven. Echter reageerde hij daar helemaal niet op. Dus gaf ik een paar keer harder been toen liep hij wel weer. Maar na een paar km weer precies hetzelfde. Op een gegeven moment gaat hij wel weer maar echt niet van harte. Ik heb gister wel een heel rondje kunnen maken. Maar waar hij normaal 15 minuten over doet heeft hij nu denk ik 45 minuten over gedaan.

Moet ik dit gewoon blijven oefenen telkens? Of misschien eerst met iemand erbij die ernaast fietst ofzo?

Graag tips, want ik wil ook echt graag alleen naar buiten kunnen!

Ik wacht graag jullie reacties af!

Groetjes

Steppe

Re: Probleempje met pony tijdens buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 08:03

Gewoon blijven oefenen en doorzetten.
Wat je ook een keer kan doen spreek met iemand af halverwege en rij samen verder en bouw dit weer af. Maak het leuk voor je paardje om naar buiten te gaan.

Sweety1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 08:09

Mijn paard ging voorheen ook niet graag alleen naar buiten. Het blijven natuurlijk kuddedieren en voelen zich nu eenmaal in een vreemde omgeving veiliger met een soortgenootje.

Met veel geduld en regelmatig herhalen kan ik nu rustig een rondje buiten rijden, overigens vind ze het met zijn een maatje erbij toch leuker. Het heeft bij mij ook geholpen om iemand op de fiets mee te nemen. Op 1 of andere manier voelde ze zich dan toch veiliger.

Veel succes!

Nino3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-10 08:15

Ja toch vind ik het wel vreemd, want normaal is hij erg kijkerig, maar gister liep hij wel heel ontspannen met zijn hoofd naar beneden. Maar als hij stil staat dan is hij ook weer heel moeilijk vooruit te krijgen.

Myrna_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 08:49

Vraag eens iemand op de fiets met je mee te gaan. Heb je toch ondersteuning, dan voel je jezelf vaak wat zekerder waardoor je je paardje meestal ook wat beter weet te overtuigen. Gaat het toch mis, heb je meteen een goede achtervang...

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 12:32

Je kan verschillende dingen proberen. Iemand meenemen die ernaast fiets en in principe fungeert als ander paard. Maar je wilt helemaal in je eentje als ik het goed begrijp. Dan zou ik het alleen proberen, op het moment dat je pony stopt en achterwaarts blijft gaan stap je af, loop je er een stukje naast tot je weer wat ontspanning voelt, dan stijg je weer op en rijd je weer verder. Ook al sta je er meer naast dan dat je erop zit in het begin, het werkt wel. Uiteindelijk kan je een hele ronde erop blijven zitten.
Je moet in elk geval NIET zijn zin geven door maar om te draaien en terug naar stal te gaan.

Nino3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-10 13:11

chrisje_83 schreef:
Dan zou ik het alleen proberen, op het moment dat je pony stopt en achterwaarts blijft gaan stap je af, loop je er een stukje naast tot je weer wat ontspanning voelt, dan stijg je weer op en rijd je weer verder.

Dit zou ik wel eens kunnen proberen inderdaad.

Je moet in elk geval NIET zijn zin geven door maar om te draaien en terug naar stal te gaan.

Dit heb ik de eerste 2 keer inderdaad wel gedaan, maar meer omdat ik er zelf onzeker van werd, nu ken ik mijn paard iets beter dus had ik de derde keer zoiets van, nu ga ik je zin niet meer geven. :)

Bedankt voor je tip.

merrreeelll

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 13:19

hallo

mijn pony had dat eerst ook
in het begin kon ik wel een buitenritje rijden
maar hij werd steeds stouter
eerst ging hij plotseling stilstaan, maar dan kreeg ik hem wel weer vooruit
later ging hij ook allemaal achteruit lopen
en als ik hem dan vooruit wilde rijden ging hij allemaal stijgeren
ik heb toen elke dag een rondje van 30 min gelopen
in het begin stond ik echt voor schut op straat, hij deed alles wat niet moest
maar na een week ofzo ging het al beter, hij gaf zich een beetje over

en nu kan ik gerust een buitenrit van een paar uur maken zonder enige streken :D

dus mijn tip:

Gewoon doorzetten!! ;)

paschja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 13:58

Herkenbaar probleem. Ik heb het (vaak) ook als ik alleen op pad ga. Met meerdere paarden is er niets aan de hand. Een fietser voorop werkt inderdaad super. (wie kan er harder :+ )
Binnenkort maar weer eens kijken of ik alleen weer de weg op kan; ik ben dan van plan om het rustig op te bouwen, en vooral ook meerdere keren in korte tijd naar buiten te gaan. Dat helpt! Twee jaar terug reed ik vier keer per week alleen buiten, geen vuiltje aan de lucht. Toen een hele winter niet naar buiten gegaan, en tja, de eerste keer was echt weer even moeilijk.
Probeer anders ook eens om regelmatig een rondje 'buiten' aan de hand te maken. Ook standaard even langs de weg uitstappen na het rijden in de bak is misschien een optie...?

Ik ben overigens ook wel eens omgedraaid onderweg, toen mevrouw echt niet meer vooruit ging, maar alleen maar steigerde. Het werd toen gewoon gevaarlijk voor andere weggebruikers. De keer daarna was er niets meer aan de hand, dus het is niet een standaard regel dat het je dan daarna nooit meer gaat lukken. (maar die kans zit er wel in ;) )

saartje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 18:04

ik nam mijn jonge paarden altijd aan de hand mee met mijn vader. die is net wat sterker. Hoofdstel er er aan en hengsten ketting. lekker laten grazen. Dan heb je ze zo mak. Maar bij ieder paard zit een ander gebruiks aanwijzing.

Nino3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-10 09:24

Zaterdag weer een buitenrit gemaakt met een ander paard erbij. En dit was het eerste echte schrikmoment voor ons allebei!

We waren al halverwege totdat we bij een grasveld aankwamen in een park waar ook allemaal honden loslopen, toen er een hond naar ons toe kwam. Daar schrok hij van omdat hij ineens voor zijn neus stond. En ja hoor daar ging ie!! Keihard er vandoor! En de hond die rende mee dus ik kreeg hem ook niet meer stil. Het was een beetje een wedstrijdje. (Kijken wie het hardste gaat, wij wonnen :-)). Arm paard helemaal bezweet, gelukkig zat ik zelf erg goed en ben ik er niet afgevallen, hij rende over het fietspad dus dat was een harde val geweest!

De rest van de rit heb ik gestapt en het zweet verdween wel weer, maar oh wat was ie geschrokken, en ik ook wel een beetje :-)

paschja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 13:41

Pas je wel op ;) Een paard dat loopt te miepen en af en toe wat passen terug doet vind ik toch wel wezenlijk verschillen van een paard dat er ongecontroleerd vandoor gaat tijdens een buitenrit! Dan komt er dus ook een controleprobleempje bij...?

Nino3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-10 14:07

Ja dit was ook werkelijk de eerste keer, en voor mij totaal onverwacht. Omdat hij bekend is met honden. Ik had ook helemaal niet door dat die hond met ons mee gerend was totdat ik naast me keek en ineens die hond naast ons zag. Maar het ging zo raar, hij stond ineens stil en ging er daarna als een haas vandoor. Hij schrok er zelf ook wel van geloof ik...Vooral omdat ie ineens zijn maatje kwijt was.

Maar ik ga nu maar eerst weer een paar keer gewoon aan de hand naar buiten want ik wil de liever niet nog een keer mee maken :)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 14:28

Moeilijk.

Misschien kun je beginnen hem vertrouwen te geven met een fietser erbij, die dan later wegvalt waarna hij volledig op jou moet kunnen vertrouwen.

Overigens ben ik niet zo van het op en afstappen, ik ga gewoon door. Tenzij een paard dreigt overeind te komen los ik het eerst erop op. Want aan de hand heb je toch een stuk minder te vertellen IMO. Als ze dan gaan moet je loslaten, gaan ze met jou erop dan heb je iig nog wat te vertellen en je kunt meeliften.

Dat ongecontroleerde wegrennen is natuurlijk ook niet de bedoeling. Mijn paard heeft het 1 keer gedaan, en dat kwam door een trein. Dus als hij écht héél erg schrok, prima. Maar dan eigenlijk nog niet zomaar toestaan natuurlijk.

Succes

Charrieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 16:57

ik heb dit ook een keer gehad ,
en als je gewoon blijft oefenen
dan lukt het na een tijdje ,
maar het is wel erg goed dat je het eerst zacht probeert met je been en
dan wat harder :)

Groetjes