paard scheef,linksom vast en moeite met stelling/inbuigen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

timokyana

paard scheef,linksom vast en moeite met stelling/inbuigen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-10 07:41

Mijn 5 jarige haflinger Balou is een flinke knaap!
Sinds begin dit jaar is hij onder het zadel en word rustig aan opgepakt.door omstandigheden heeft hij 6 weken stil gestaan en wil hem rustig aan weer oppakken.

Gister is de zadelmaker/passer geweest en die bevestigde ons probleem waar we met rijden tegen aan lopen.
Zijn linkerkanthals is meer ontikkeld ( lees ; zit veel meer massa/spek op als rechts).
Vandaar heeft meneer zo'n moeite met stelling aan die kant en hij loopt scheef,zo scheef dat hij mij ook scheef zet.
Hij is al redelijk wat afgevallen,maar moet nog meer kilo's verliezen,vooral dus de plaatsen in de hals en op de schouders.

Ik vroeg me af of er bokkers zijn die misschien tips voor ons hebben om hem soepeler te maken en te zorgen dat hij beide kanten zo gelijk mogelijk ontwikkeld.
Zijn zadel is nagekeken en past goed.

Tips mogen ook tips zijn voor aan de hand waarmee ik met hem kan werken,maar ook aan de longe of onder het zadel.

Afbeelding

melle_odet

Re: paard scheef,linksom vast en moeite met stelling/inbuigen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 10:02

veel oefenen en veel bochtwerk doen.
dus volte's met stelling/buiging , slangenvolte's en b.v slalomen om pionnen of staanders(hier ben ik nu mee bezig met mijn haf die heeft hetzelfde probleem.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 12:29

Goed blijven gymnastiseren door middel van stelling en buiging beide kanten op.
Daarnaast longeren met dubbele longe zodat je ook daarbij goed je stelling en buiging kan vragen in het gehele lijf.

elsbeth1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 12:34

wanneer je paard links vastzit zou ik proberen meer druk te krijgen op rechts...deze kant laat hij waarschijnlijk helemaal los wanneer je linksom rijd...

pak links niet vast en houd je linkerbeen eraan...eventueel in stap wat opzij zetten vor je linkerbeen..

en zoals gezegt veel voltes en wendingen rijden...

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 12:39

http://www.paardensymmetrie.nl/Paardens ... /Home.html

kijk eens op deze site.
Als je paard echt scheef is kan je rijtechnisch op je kop gaan staan......dan kom je er nog niet vanaf :D
Je werkt je maanden uit de naad en bereikt maar niet wat je bereiken wil uiteindelijk.

Ik heb mijn paard laten behandelen, 1 behandeling was voldoende, en ze was als nieuw :D
Nu haar lijf recht was kon ik aan de spieren gaan werken, het resultaat.........SUPER!!!

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 13:23

Elk paard heeft een natuurlijke scheefheid en als je hem niet rechtricht onder het zadel (lees: niet precies weet hoe je dat moet doen) zal je paard alleen maar schever worden!
Als jou paard moeite heeft om links in te buigen, wil dat zeggen dat jou paard rechts gebogen is, hij heeft moeite om aan de rechterkant zijn spieren op te rekken/lang te maken en wil daardoor de linkerstelling niet aan nemen! om dit op te lossen (er zijn uiteraard meerdere oplossingen :D ),ga je met dit paard rechtsom op de binnen hoefslag rijden en vraag stelling naar buiten (contrastelling), zorg dat je zelf je gewicht op je binnen beugel (binnen zitbeenknobbel) zet, je paard zal naar binnen willen komen en op dat ,moment druk je je binnen been aan, als je voelt dat hij daar op reageerd stel je hem weer recht, dit herhaal je net zolang tot je gelijke "druk" hebt!
Op mijn website staat ook onder het kopje rechtrichten een duidelijk omschreven stuk van ADB!
http://www.diamondhorses.nl/?page_id=580
Succes! ;)

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-10 16:59

dankjewel allemaal,ga op mijn gemak de linkjes doornemen.
paarden zijn van nature scheef,maar deze zit echt extreem vast helaas.

__manon__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 17:02

Je kunt proberen hem een keer los te laten maken door bv een fysio, en dat dan rijtechnisch verder uit te werken. Zo maak je het voor jezelf en je paard wat gemakkelijk.
Dus kortom, goed loswerken en goed les nemen waarbij ze er heel goed letten dat je paard recht is. (wat ikzelf het belangrijkste vind)

Linsey_tiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 20:34

Heel bekend mijn paard PRECIES hetzelfde!!.
Alleen hij is al bijna aan het ideale gewicht
Ik moest van mijn instructrice heel veel wijken, (beide kanten op) En rijden met contrastellingen en lengtebuigingen doen.
(Mijn paard had nog meer problemen, dus ik denk dat wijken alleen voor je al voldoende is) Weet niet of het lukt, maar je kunt natuurlijk altijd proberen xD

saartje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 18:21

de beste fysio ben je zelf. meer schouder voor zetten. dat hij meer moet buigen. Maar niet dwingen. spieren moeten ook de tijd krijgen om op te rekken.

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 18:30

Hier hetzelfde probleem met mijn Tinker alleen dan rechtsom ipv linksom.

Ik rij veel voltes, verkleinen en vergroten. Verder slangevoltes met 4 bogen. Op het moment dat hij de bocht niet goed doet, maak ik er een volte 10 m van om daarna verder te gaan met de slangevolte.

Ik heb een boomloos zadel en merkt ook dat zijn spieren links "slapper" zijn waardoor het zadel makkelijker naar links zakt. En als ik op buitenrit in galop aanspring, springt hij altijd links aan. Dat is het makkelijkst voor hem. Ook daar ben ik nu op aan het oefenen, door iets stelling te vragen naar rechts en 'm zo rechts aan te laten springen.

En verder lees ik even mee voor de tips ;)

Laptosoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 20:07

Bij het rijden van een jong paard vernam ik precies hetzelfde. We hebben het rijden (waarbij ik haar wel zo veel mogelijk probeerde recht te richten) afgewisseld met dubbele longe werk. Ze probeert aan de dubbele longe ook scheef te lopen, maar dit kan je naarmate ze soepeler wordt steeds beter corrigeren.
Nu loopt ze beiderzijds in een hele nette lentebuiging of netjes recht op de lange zijdes. We moeten nog wel wat werk aan de ontspanning (duurt soms lang voordat ze het bit helemaal los laat) maar we zijn echt ver gekomen.

sopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 20:14

Ik heb ooit een renpaard gereden die alleen stelling in een hoek van 90 graden naar links kende, deze ben ik toen heel veel gaan longeren en dat hielp eigenlijk heel goed. Ik stelde haar wel wat dieper in naar binnen toe aan alle 2 de kanten en probeerde haar vooral lekker lang en laag te houden. Hierdoor leerde ze eigenlijk op zichzelf lekker los te lopen aan beide kanten en onder het zadel ging ze toen ook met sprongen vooruit. Met longeren deed ik veel tempowisselingen.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-10 07:53

laptosoom, ga dit zeker meenemen :-)

Sopper, ook met dubbele longe?
als ik hem nu longeer enkel, kijkt hij ook naar buiten op beide zijdes.

sopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 17:04

Ik longeerde toen gewoon met touwtjes. Misschien is het een idee om eerst gewoon te beginnen met hem recht in te stellen en steeds iets meer buiging naar binnen toe te vragen en daarbij niet te focussen op z'n slechte kant.
Ik weet niet of je dit al geprobeerd hebt, maar een kraker laten komen kan soms ook wonderen verrichten want als er ergens iets niet goed zit/vast zit schiet het natuurlijk niks op! Maar uit wat ik in je beginpost opmaak heeft het daar niets mee te maken.

Mercedes1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 21:10

Goed gymnastiseren en wat heel belangrijk is je paard recht richten en zorgen
dat je op rechte stukken (naast de hoefslag) je druk op beide teugels gelijk krijgt.
Als je dat voor elkaar heb en je niet naar 1kant in je zadel wordt gedrukt
ben je op de goede weg.
Echter is dit wel een probleem wat je niet zomaar 123 oplost,dus neem de tijd en
blijf het recht richten goed meenemen in je trainingen.
Succes