ik had even een vraagje, want nou longeerde ik even een paard voor een vriendin en wat mij opviel was dat hij zijn rug helemaal weg duwde.. hij probeerde constant onder het werk uit te komen en was erg gespannen. uiteraard eerst zonder bijzet gelongeerd(was de eerste x da tik dit paard longeerde), ging goed, totdat ik de singel erop legde. toen sprong hij weg en gilde het uit! dus ik de singel er weer afgedaan , hij bleef maar gillen. dus ik even gestopt voor 5 minuten, even geborsteld en gedaan of er niets aan de hand was(was toen ook meteen kalm..). toen nog eens de cirkel binnen gestapt en na ongeveer 4 rondjes begint dat paard helemaal gek te worden, en maar gillen, en maar gespannen in de rug, en de rug wegduwen en constant steigeren etc... dus toen maar gestopt en gevraagd of hij wel eens bij de fysio was geweest, ja, dat was hij, vorige week nog.. niks opgemerkt? nee, niks opgemerkt, ze kon de fysio nog wel even bellen voor bevestiging, dus zo gezegd zo gedaan, komt ze over 2 weken nog even langs, ze had het namelijk vrij druk... maar ook gevraagd of hij er wel uit was geweest, dat was hij wel degelijk, nooit raar gedaan, maar alleen vandaag, en zweette ook bijna nooit, nu zat het schuim overal... en hij was klets en klets nat!
maar wat zou dit kunnen zijn geweest?
franka75
Geplaatst: 01-09-10 18:27
iets wat vastzit of blokkeert misschien klinkt niet goed in elk geval.
is de singel wel goed? lag die niet te ver naar voren? is er eerder wel met een singel gelongeerd? wat is tussen de fysio en de dag van longeren met het paard gedaan? maar idd klinkt niet echt lekker echt goed dat je meteen DA en fysio hebt gebeld.
Johnensuus
Geplaatst: 01-09-10 19:16
hallo,
kan oom vast zitten in de spieren. mijn paard had het ook. een vraagje als je op de rug druk met je vingers van de schoft naar achteren. trek hij zijn rud dan ook weg? ik heb toen een osteopaat laten komen en het was over.
nee, dat ook even gedaan ja, maar hij trekt zijn rug niet terug of iets dergelijks, wel als ik op het kruis druk(midden kont) dan slaat hij wel met z'n achterbeen...(nee, deed niet zeer:P)
ze heeft hem alleen onder begeleiding gerede, 1x. omdat ze wat moe werd heeft ze hem lekker in het land laten staan. ze wou er eigenlijk van het weekeinde weer op, maar zei dat ze dat beter niet kon doen en eerst kon wachten op de DA en de fysio. verder lag de singel op de 'goede' plaats. waar ik hem altijd neerleg, en waar ik heb geleerd hem neer te leggen. er zat uiteraard een bontje onder(speciaal longeer bontje) paard is ook al vaker gelongeerd met singel(door mij, want zelf heeft ze die niet) en verder nooit geen problemen gehad...;D
bijdehandje1
Geplaatst: 04-09-10 16:33
Probeer het eens zonder dat bontje, er zijn paarden die hysterisch reageren op die dingen.
Ik zou eerst dingen als dubbele longe/pessoa proberen voordat ik de DA erbij zou halen. En de fysio kan ook nog wel eens helpen.
bijdehandje1
Geplaatst: 05-09-10 01:27
Ik moet even lachen, Bobo. De bankrekeningen van dierenartsen, fysio's en krakers vieren hoogtij. En dat gun ik ze ook wel, want ook die mensen hebben het moeilijk gehad.
Toch denk ik ook weer in dit topic, dat longeren een vak op zich is. En dat het onzin is dat het paard niet goed is, als het niet klakkeloos alles doet aan de longe. Ook longeren moet men leren. Leren werken met correct bijzetten en ook met dubbele lijnen. Plus dat ik er bij blijf dat niet elk paard even fijn reageert met een dot schapenwol op de rug. Vervang dat eens voor een simpel shabrak, of leg de singel zo op het paard. Ik wil wel eens weten, wat er dan gebeurt. Het is niet nodig iets onder een longeersingel te leggen Druk staat er niet op.