Tips gevraagd sturen jong paard!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ChelseaII

Tips gevraagd sturen jong paard!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-10 21:03

Ik hoop niet dat dit een veel voorkomend onderwerp is; ik kon het iig niet vinden...

Hallo bokkers!

Ik rij nu sinds 2 weken een 3-jarige merrie. Ik heb er nu 5 x opgezeten en ze is super braaf! Nu ben ik gisteren voor het eerst van de longeerlijn afgegaan en ben los door de bak gaan rijden. Maar wat doet merrie-lief; ze 'plakt' letterlijk aan de bakrand vast, wat ik dus doodeng vind, want ik zie mijn been al vast haken aan een paal (zitten houten hekken om de bak) en dat ze schrikt en ik eraf lig... Mijn reactie hierop is dus dat ik ontzettend aan mijn binnenteugel loop te trekken, wat dus het tegenovergestelde werkt... Door de angst gebruik ik mijn hulpen gewoon helemaal verkeerd en daar baal ik goed van. Een volte op rijden gaat ook nog moeizaam, maar daar gebruik ik wel de juiste, vriendelijke hulpen en dat gaat dan goed, maar zodra die hoefslag weer in zicht komt...

Wie heeft goede tips, want wil haar niet verknallen!!

Thanx!

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 21:06

je buiten hand eraan houden enje binnen hand opzij (dus niet trekkend naar achter) brengen.

Evt kan je ook met 2 korte springzweepjes rijden en deze even langs t oog halen zodat ze "wijken voor het voorwerp"met het hoofd. helpt ook nog wle een bocht te beginnen en gewoon veel voltes rijden en van hand veranderen... niet te lang aan de bakrand blijven plakken...

wel letten dat je ook blijft rechtrichten..

ps welke regio zit je? (mag ook per pb)

paarden652

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 21:07

Bij jonge paarden moet je grote hulpen geven, inplaats van aan jouw teugels te trekken, open jouw hand eens, zo nodig je haar uit om die kant op te gaan, maar vergeet jouw buitenteugel niet. Zorg dat je hier contact genoeg hebt want met losse buitenteugel gaat ze de buitenkant opgaan.

@ Silly: Alles is op te lossen zonder zwepen hoor. Duidelijke hulpen is de boodschap

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 21:10

je moet dr ook niet slaap met een zweep. maar ik heb jong paarden gereden die echt een bocht niet om gaan. het ow zweep is een voorbeeld. het kan ook een takje met blaadje zijn, een hand... het gaat erom dat je niet per se aan de teugel moet zitten om een bocht om te gaan... je raakt t paard helemaal niet nl.

Verder vergat ik nog te zeggen dat meedraaien met je bovenlijf en echt helemaal kijken waar je heen wilt ook goed helpt. je sluit automatisch je buitenbeen en opent je binnenbeen (eigen dan)

edit en ik ben niet van de grote hulpen, juist klein houden werkt voor mij lekker. maar ieder zo zijn eigen manier...

tamary

Re: Tips gevraagd sturen jong paard!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 21:15

Is er aan de lange lijnen of aan de hand geen stuur op gezet voordat je erop ging zitten?

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 21:20

Je moet inderdaad met je hele lichaam sturen en de hals en schouders dus met 2 teugels en je knieën om wilen zetten. Aan alleen de binnenteugel trekken heeftbgeen zin.

ChelseaII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-10 21:24

Thanx voor de snelle reacties! Ik gebruik nu ook een zweepje en die houd ik dan aan de buitenkant, maar heb hem eigenlijk nog niet gebruikt. Ik moet op zulke momenten ook niet angstig gaan zitten doen en haar de verkeerde, te strenge hulpen geven. Wat jullie zeggen, is gewoon heel logisch en duidelijk en simpel, maar soms is paardrijden maar lastig hoor!

@tamary: de merrie is ongeveer 10 x gereden door een professional en die stuurde haar keurig de bak rond. Daarna heb ik het overgenomen en eerst steeds aan de longeerlijn gezeten en nu voor het eerst los gereden. Ze kan het wel, maar ik moet gewoon duidelijker en consequenter zijn en uiteraard wat doen met de tips die hierboven staan ;) .

Ik heb niet heel veel ervaring met jonge paarden en schrok gewoon even dat ze zo erg aan de bakrand vast bleef kleven. Morgenavond ga ik weer rijden en ga dan niet zo angstig doen.

Btw; de eigenaresse de merrie is er altijd bij en geeft ook goede tips hoor. Zij heeft gelukkig wel ervaring met jonge paarden! Maar hoe meer tips, hoe beter :D .

paarden652

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 21:24

Grote hulpen kan je altijd verfijnen. Een paard is niet geboren met een stuur erop. Zwepen naast de ogen vind ik redelijk drastisch. Een jong paard reageert al op gewichtverlegging. Hulpen met de hand is eigenlijk maar bijzaak.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 21:47

Sappie82 schreef:
@tamary: de merrie is ongeveer 10 x gereden door een professional en die stuurde haar keurig de bak rond. Daarna heb ik het overgenomen en eerst steeds aan de longeerlijn gezeten en nu voor het eerst los gereden. Ze kan het wel, maar ik moet gewoon duidelijker en consequenter zijn en uiteraard wat doen met de tips die hierboven staan ;) .

Lesje van die prof is geen optie?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 12:45

Misschien toch wat meer bevestigen vanaf de grond, rechtrichten aan de hand, dubbelen lijnen en in men positie gaan lopen, met het rijden zou je wat meer het freestyle systeem kunnen toepassen , het kijken wijze en drijven .
Dat een professional haar 10 heeft gereden wil nog niet zeggen dat ze het snapt , er is daarmee nog niet echt een bevestiging gemaakt dat kan wel maanden duren.
Bouw het langzaam op, werk in een kleinere ruimte en als jij angst hebt zou je je af kunnen vragen of jij de geschikte persoon ben om dit paard verder te beleren, zou wel kunnen maar met hele goeie hulp, maar begin bij de basis . pas als die ok is kun je een stapje verder om je basis verder uit te breiden.
Bedenk ook dat 3 jaar nog heel erg jong is , hou je trainingen ook heel kort , b.v 10 min en als het na 2 minuten als perfect ga stap dan ook af, want als je het dan nog een keer goed wil doen lukt dat niet en dan sluit je met zelf met een rot gevoel af en het paard heeft er niks van geleerd ,

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 12:46

Vraag iemand je te helpen die er bij is. Je hulpen moeten wat groter, maar niet te groot. Probeer hem wel gelijk al een beetje op 2 teugels te rijden, anders moet je straks weer omscholen, succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 12:51

Let erop: als jij haar vraagt naar binnen te kijken, zal ze haar lichaam rond maken naar buiten toe. Dan raakt jouw been dus juist eerder die paaltjes.

Als zij de stuur-hulp nog niet snapt, lijkt het me eerder nuttig dat je eens een lesje meepakt van iemand die dit vaker gedaan heeft. Misschien degene die haar heeft ingereden?

Veel succes!

ChelseaII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-10 13:37

Als eerste bedankt weer voor de reacties!

Een lesje krijgen van die professional is geen optie, want a) die is op vakantie ;-) b)ze is erg druk bezet en c) de eigenaresse van dit paard is er zelf steeds bij, heeft haar eigen jonge paard van niks naar de M2 gereden en heeft Orun-cursussen gevolgd en helpt mij dus steeds en geeft ook goede tips! Dus dan moet het vast wel goed komen! Maar zoals ik al eerder zei; hoe meer tips, hoe beter!!

Er over nadenken of ik dit paard wel door moet rijden, ga ik niet eens doen, haha! Ik ben niet bang om haar te rijden en voor de rest gaat alles super goed; ik rij haar per x niet lang en ongeveer 3 x per week en ze reageert overal super goed op! Het sturen doe ik ook met grote, duidelijke hulpen en zodra ze hier goed op reageert, laat ik weer los. Alleen die enge bakrand... Dan schiet ik even in de stress en dat moet dus niet. En wat Ffortuna zegt: als ik dan in de stress schiet en haar naar binnen probeer te 'trekken', maakt ze haar lichaam rond en kom ik nog dichterbij de bakrand met mijn been! Dus het is ook nog heel dom wat ik dan doe!!

Vanavond weer een poging doen en ga proberen gewoon rustig te blijven...

Apacheshadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 13:45

Wij rijden hier de jonge paarden in doormiddel van een goed passend halster (wat net wat hoger zit dan de neusriem van het hoofdstel) en dan aan zowel het bit als de ogen van het halster teugels plaatsen. Zo leren ze de druk op de aan de zijkant van de neus te vergelijken met de druk op het bit. Als dit goed gaat bouwen we het langzaam af waarna ze gewoon op het bit gereden kunnen worden. We geven we daarbij grote hulpen. Zoals het buitenbeen eraan en de hand van de hals terwijl de andere er een beetje tegenaan ligt

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 13:53

- Halster + Hoofdstel is een goed idee om mee te beginnen, Kneveltrens is ook erg fijn bij een jong paard
- Grote hulpen, dus je hand ver van de hals af ipv trekken
- Stap op in het midden van de bak en probeer eerst eens binnen de 3de hoefslag te rijden
- Zeker niet met een zweep bij het hoofd gaan zwaaien, dan zit je in onbelans en het paard kan er behoorlijk schikachtig van worden
- Veeeeeel grondwerk

Succes

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 13:59

Bij mij hielp het om naar het bos te gaan. Rechte stukken rijden. Mijn 3 jarige vind het ook moeilijk om in de bak te rijden. Dus gaan we naar buiten en in de bak doet ie het steeds beter.

ChelseaII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-10 14:01

Ja, dat is ook ideaal! Lekker lange rechte stukken rijden! Helaas hebben wij geen uitrijmogelijkheden...

Halster + hoofdstel zal ik es met de eigenaresse bespreken!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 14:10

Kort zweepje aan de buitenkant houden (Springzweep), plakken is tik(je) op de schouder...voor zijn is natuurlijk nog beter ;-)

Verder rustig blijven zitten, op 2 teugels rijden, goed ertussen houden, rechtrichten en DE gouden regel/tip voorwaarts, voorwaarts, voorwaarts!

Succes!

ChelseaII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-10 14:25

Ja, dat voorwaarts, voorwaarts, voorwaarts krijg ik er goed ingeramd van de eigenaresse :-). En terecht natuurlijk ;-)

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 14:33

Sappie82 schreef:
Ja, dat is ook ideaal! Lekker lange rechte stukken rijden! Helaas hebben wij geen uitrijmogelijkheden...

Halster + hoofdstel zal ik es met de eigenaresse bespreken!

Dat is wel heel jammer, het heeft bij mij super gewerkt. Ik rij binnenkort weer een jongkie erbij en daar ga ik toch ook echt het bos weer mee in.

_kelly87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 14:35

Als je een jong paard van de hoefslag af wil krijgen zou ik vooral je buitenteugel en vooral ook buitenbeen gebruiken! Als ie dan niet luistert dan kan je idd zoals listiglistje al zei een kort zweepje gebruiken om m een klein tikje te geven op de schouder. Probeer je buitenteugel dan goed tegen de hals te houden en binnenteugel van de hals af maar niet teveel eraan trekken. Probeer vooral met je benen te werken.

Onthoud dat jonge paarden rijden een vak apart is en dat het wss nog wel een tijdje duurt voordat je paard alle hulpen goed snapt.
En om je alvast voor te bereiden;) ..vaak als ze dit snappen en je gaat veel voltes oefenen dan zal er ook nog wel een x komen dat ze op de volte uit willen breken.
Dan ook weer buitenbeen en buitenteugel er goed bijhouden en dan gaat het helemaal goed komen:)!

Heel veel succes ermee!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 15:30

zoals hier al door anderen werd aangegeven, je moet er eigenlijk voor zorgen dat er eerst een stuur opstaat voor je ook maar denkt aan opstappen.
dit is het vervolg van longewerk, dus het leiden aan de dubbele lijnen, dan kan je vanop de grond dus links en rechtsom draaien en proberen rechte lijnen te rijden midden in de piste.
ook de stop moet vooraf aangeleerd worden.
Dan is het dus een stuk makkelijker om dus vanop de rug , viliger te rijden.

tamary schreef:
Is er aan de lange lijnen of aan de hand geen stuur op gezet voordat je erop ging zitten?

neapaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 17:28

Ik ben mijn pony ook aan het inrijden
ben nu 1 maand bezig ik rij hem buiten
gaat stapje voor stapje beter met sturen

groetjes

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 11:15

Ik heb mijn pony dit voorjaar ingereden. Heb geen longewerk gedaan als voorbereiding, enkel grondwerk, een paar cirkeloefeningen maar vooral: wijken voor druk. Ik heb haar eigenlijk ook niet echt in de bak gereden, twee keer in de paddock en dan gewoon naar buiten. Rechte stukken maken.

Sturen gaat bij mij (nog) heel ruim. Wil ik naar links: rechterteugel contact houden, tegen de hals, linkerhand opzij doen (niet naar achter trekken!) en mijn linkerbeen aanleggen. Rechtsom het omgekeerde: linkerteugel contact houden, tegen de hals, rechterhand opzij, rechterbeen aanleggen. Ik rijd bitloos, maar dit moet i.m.o. geen verschil maken. Later ga je de hulpen verfijnen, maar je kan niet verwachten dat je paard gelijk de kleinste hulpen snapt... De tip van halster + hoofdstel vind ik goed. Dat ik daar zelf niet aan gedacht heb! Ik wil nl. mijn pony ook mét bit beleren, maar ik vroeg me af hoe ik dat ging doen... :)

ChelseaII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-10 13:02

Nou, gisteravond weer gereden en we hebben het halster + hoofdstel uitgeprobeerd en het ging stukken beter! Ook kreeg ik als tip om in die voor mij 'enge' kleefmomenten naar binnen te kijken. Dit hielp ook ontzettend! Ik trok niet meer met mijn binnenhand, maar liet haar lekker voorwaarts lopen en heb haar zoveel mogelijk rechtgericht gereden. Op de rechterhand ging het echt super goed! Links was het wat minder, maar al stukken beter dan de laatste keer. Ben iig erg blij met al jullie tips en heb er weer vol vertrouwen in!!