Hoe krijg je een paard minder hard in de mond?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sabrina1304

Hoe krijg je een paard minder hard in de mond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-10 18:23

Hallo,
Ik weet niet of ik hier op de juiste plaats zit met mijn vraag maar hier komt ze.

Ik rijd sinds kort een paard voor een meisje van 13. Het is een superlieve merrie van 13 jaar oud.
Ze werd erg weinig bereden en stond soms weken aan een stuk stil. De eigenares zelf rijdt niet zo vaak met haar paard omdat ze enorm sterk is (zei is 1m50 ofzo en het paard 1m70).

Ik heb tot nu toe geen problemen gehad dat ze "te sterk" is, maar ik heb wel het gevoel dat ze met een harde hand gereden is en enorm op de teugels gaat hangen en hard in de mond is.

Nu vroeg ik me af hoe ik haar terug wat losser en minder hard in haar mond krijg... En welk bit ik hierbij het beste gebruik.
Het meisje dat er voor mij mee reed had er een pessoa inhangen maar ik wil het niet oplossen met een scherp bit aangezien de bazin van het paard daar natuurlijk niks mee is als zij terug gaat rijden zonder dat bit, aangezien ze nog niet genoeg ervaring heeft.

Tigra_

Re: Hoe krijg je een paard minder hard in de mond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 18:47

Persoonlijk zou ik het paard gewoon met een enkel of dubbelgebroken trens gaan rijden of eventueel een ongebroken is maar net wat het paard het prettigst vind.
En voorwaarts juist niet in de mond gaan zitten maar oefenen op het rijden met zit en benen.
Dus voorwaarts, veel overgangen, tempowisselingen, en figuren.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 18:56

inderdaad goed voor het been krijgen en loslaten aan de voorkant. Dan ben je al een heel eind :) Maar het is makkelijker gezegd als gedaan, dus heel veel succes.

Marielle82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 19:01

Ik lees even mee hier want ik zit met hetzelfde probleem (maar dan met mijn eigen pony)
Loslaten aan de voorkant, en voorwaarts rijden helpt bij mij niet altijd,
het is net alsof ze de hele tijd mijn hand opzoekt om eraan te gaan hangen. ;)

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 19:06

Ik lees ook even mee. De mijne heeft altijd voor de koets gesjouwd en dus altijd met stang gereden bij de vorige eigenaars.
Heb haar nu 4 jaar, inderdaad wel verbetering, maar soms wordt ze zoooo sterk dat ik evn niet meer weet wat ik moet doen.
En inderdaad laat ik haar los van voor en rij met mijn zit. Wanneer je gaat trekken gaat het alleen maar harder.

Juuul

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 19:12

probeer is bitloos! goede oplossing kan dit zijn, en het paard is dan niet meer hard in zijn mond, omdat dit niet kan. En anders kan je gewoon nog meer van achter naar voor rijden, meer drijven, overgangen maken, veel figuren, wijken, schouderbinnewaarts, uiteindelijk gaan ze vaak toch meer ontspannen in de mond.

Vitaquilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 19:15

mijn paard was ook hard in de mond toen ik dr kreeg. alseerste ben ik na de tandatrs gegaan met dr even alles recht laten veilen. daarna heb ik weken lang met losse teugel alleen maar op het been gereden. toen ben ik per week m'n teugels een beetje op gaan pakken. nu kan ik dr (meestal) met 2 vingers rijden

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 19:17

ik zou ook eens bitloos proberen of een Dubbel gebroken bit . en proberen op uw been te rijden

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 19:19

Laat die mond voor wat het is, houd een goed contact met de teugels. Zet hem maar aan het werk; schakelen in de stap, schakelen in draf, schakelen in galop, overgangen rijden, voltes rijden, bochtjes overal heen. MAAR zit niet in die mond te trekken, laat hem maar sterk zijn. Telkens als hij gaat hangen of teveel druk zet, krijgt hij druk van je kuiten en eventueel een klik geluidje van je tong om voorwaarts te gaan.

Het meisje heeft enkel met de hand gereden, nu ben jij de uitverkorene om dat te gaan omzetten naar het been... Succes alleszinds!

Sabrina1304

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-10 19:58

Bedankt voor jullie commentaren.
Ik zat inderdaad ook te denken gewoon goed aan het been houden. Ze is daarbovenop ook veel van haar spiermassa verloren dus dat maakt het voor haar niet gemakkelijker.
Ik heb dus inderdaad heel veel werk voor de boeg en het zal toch wel even duren voor ze weer "netjes" zal lopen

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 20:06

Sowieso aan je been houden.
- Wanneer ze 1 kant van het bit vastpakt losmaken met kneepjes/ ophoudingen (niet langer als 1sec, niet in hetzelfde ritme). Dan je andere teugel weer aanbieden en zorgen dat het paard op 2 teugels loopt.
- Bij hangen op beide teugels handen naar voren doen zodat ze niks om te hangen heeft. Voel dit aankomen en reageer sneller als dat zij hangt.
- Op je zit terugrijden. Wanneer ze toch sneller wilt en vastpakt?
Kneepjes geven, paard gaat ontspannen, jij gaat weer langzaam lichtrijden en rij terug op je zit.

Succes!

jeffrey158

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 22:46

rubber bitje:P

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 16:29

doei schreef:
Sowieso aan je been houden.
- Wanneer ze 1 kant van het bit vastpakt losmaken met kneepjes/ ophoudingen (niet langer als 1sec, niet in hetzelfde ritme). Dan je andere teugel weer aanbieden en zorgen dat het paard op 2 teugels loopt.
- Bij hangen op beide teugels handen naar voren doen zodat ze niks om te hangen heeft. Voel dit aankomen en reageer sneller als dat zij hangt.
- Op je zit terugrijden. Wanneer ze toch sneller wilt en vastpakt?
Kneepjes geven, paard gaat ontspannen, jij gaat weer langzaam lichtrijden en rij terug op je zit.

Succes!

Kneepjes geven is juist niet goed, één keer even duidelijk een teugelhulp en daarna direct weer loslaten is voor een paard lang zo verwarrend niet.
Je uitleg klopt verder wel aardig, alleen die kneepjes zijn niet zo slim.

saartje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 17:21

bij mijn paard werkt: om sneller te zijn met je hand. Maar wel ontspannen. Dan heb je niet de neiging om vast te pakken. op 2 teugels contact houden. Buiten teugel vangt op en binnen teugel vraagt. Dan kan je een paard nooit hard in de mond maken.

succes

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 17:25

Geef het paard niets om vast te houden of om op te hangen.
Nodig haar uit lekker laag te gaan lopen (niet in de krul), ik kan me zo voorstellen dat ze een behoorlijke onderhals heeft en de bovenlijn niet goed gebruikt.