Hoe remmen via de spaans/ Ibirische rijstijl!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Daphx93

Hoe remmen via de spaans/ Ibirische rijstijl!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-10 12:23

Hoihoi,

Bij mijn verzorgstal staat sinds kort een Andulusiër.
Maar we weten niet hoe we haar moeten stoppen!
Wij denken dus dat ze via de Spaans/ Ibirische rijstijl is gereden.
Maar omdat wij geen ervaring hebben met die rijstijl vragen we dit af omdat we het paardje niet terug kunnen nemen of stoppen.
Ze is altijd met bit gereden maar omdat wij denken dat ze daar niet tegen kan zijn we over gestapt naar bitloos rijden met haar!
Het is een paardje met veel karakter en schijnt vroeger mishandeld te zijn.
Dus iemand tips?!
Je lang maken uitademen enzo help allemaal niet!

Almeetje

Re: Hoe remmen via de spaans/ Ibirische rijstijl!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 12:31

Reageert ze ook niet op je stem? Dus laag en rustig, hooooo... Krijg je haar stil aan de longe?

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 12:32

Ja, ik zou ook eerst aan de longe proberen, maarre, wat versta je onde de spaans/ibirische rijstijl??

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 12:33

Dat vraag ik me dus ook af, de Spaanse rijstijl in de zin van Spaanse rijschool (??) is gewoon klassieke dressuur...

Daphx93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-10 12:34

Nee ze reageert ook niet op de stem!
Met longeren gaat het wel goed maar meer omdat wij heel erg bezig zijn met de paardentaal.
En als het dan niet lukt duiken we voor het paard.
Maar het gaat zo moeilijk als je erop zit, om ervoor te duiken :')

Ilova

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 16:16

Misschien kan je proberen om haar vanaf nu aan de longe het commando 'Ho' of weet ik wat aan te leren. Zodat je dat ook ohz kan gebruiken?

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 16:19

Ilova schreef:
Misschien kan je proberen om haar vanaf nu aan de longe het commando 'Ho' of weet ik wat aan te leren. Zodat je dat ook ohz kan gebruiken?

Dat inderdaad eerst, anders kun je altijd nog een volte steeds kleiner maken, mocht ze ervandoor gaan ofzo.

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 16:32

Inderdaad, toch proberen het ho-commando aan te leren :j

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 22:08

dat moet eigenlijk toch overeenkomen met wat wij hier leren over hoe paard te rijden hoor.
Daar is niks anders of speciaals aan.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 22:10

Je lang maken enzo is niet echt duidelijk omschreven.. Wat heb je allemaal al geprobeerd?

aeolusnr1: Helaas leren er nog genoeg mensen dat remmen aan de teugels trekken is...

Marja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 22:17

Wat iedereen hier in Spanje doet is fluiten als ze langzemer moeten/halthouden.
Dus dat in ieder geval erbij gebruiken.

Verder even aanvoelen proberen of ze juist reageert op je lichter maken en je bovenbenen/knieen aanspannen, of dat je wat dieper moet gaan zitten en je langmaken.

Rij je nu op bit? trens of stang?
Grote kans dat ze op de neus in combinatie emt stang is gereden waardoor het gevoel voor haar heel anders is als de teugels aangenomen worden.

Maarre fluiten dus :-)

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 09:38

Waar ik woon in Spanje fluiten ze helemaal niet daar rijden ze gewoon paard zoals we hier in nederland leren, ja nauurlijk wel met de spaanse commandos. Dus ik zou gewoon van voren af aan beginnen net alsof het een nog niet beleerd paard is.

BYS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 09:41

Ik ging eens paardrijden in Tunesië, en het paard luisterde niet op zit, niet op teugels, niet naar "ho".
Maar het was een lekker snelle AV, en op een keer ging hij lekker lopen met mij erop en ik kreeg hem toch niet stil :+
Komt die jongen van daar langs mij rijden en zegt gewoon "SSSSSSSSSSSS" en het paard stond op 4 passen zo stil als iets!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 23:02

idd "x-mar" dit is zeker een goede opmerking van je, bij stoppen hoef je nooit aan de teugels te trekken, indien dit wel zo is dan is het opleren en verder berijden van het paard niet op een goede manier gedaan.

x_Marr schreef:
Je lang maken enzo is niet echt duidelijk omschreven.. Wat heb je allemaal al geprobeerd?

aeolusnr1: Helaas leren er nog genoeg mensen dat remmen aan de teugels trekken is...

dirkus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 10:33

Op mijn andalusiër zat vroeger ook geen rem ( nog steeds niet altijd :o ) Dat komt door een combinatie van niet zo netjes ingereden, met het feit dat het gewoon een heel temperamentvol paard is, die niet uit zichzelf langzamer zal gaan als het ook hard kan. Ik rij hem ook bitloos ( met een kaptoom) omdat hij zich bij de minste druk op het bit opkrulde achter de teugel. Als hij nu gaat rennen maak ik kleine ophoudingen, achter elkaar net zo lang tot hij weer langzamer gaat. Dat doe ik in combinatie met een stemhulp (zachtjes "hooooooo" zeggen). Dat werkt goed. Het is een kwestie van 'gewoon' zo netjes mogelijk blijven rijden en dat consequent volhouden. Heeft bij mij uiteindelijk maar drie jaar geduurd :D

retivi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 09:33

Mijn PRE staat ook op fluiten stil. Van hoog naar laag fluiten.(kort fluitje, geen fluitserenade van 10 min hoor :D )
Ookal zit hij een galop, een fluitje en hij staat stil (heb er daardoor weleens bijna voor gelegen :o ).
Indien dit haar ook is aangeleerd kun je zelf de hulpen erbij gaan gebruiken en zal ze vanzelf leren dat de hulpen OOK langzamer/halthouden betekenen.
Overigens gebruik ik het fluiten van hoog naar laag ook bij paarden die het niet kennen/is aangeleerd. Op de één of andere manier worden ze er rustiger van en gaan ze dus ook langzamer.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 09:37

Mijn PRE stopt ook het beste op een fluitje..
Al heb ik hem via de longeerlijn ook hoooo aangeleerd :D

Shaartje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 09:38

Ja, ik zou haar dus ook eerst duidelijke comando's aanleren vanaf de grond voordat je er weer op gaat zitten. Denk dat het dan vast wel goedkomt met veel geduld ;)

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 09:45

Ik zou wat gaan grondwerken met haar en de commando's opnieuw aanleren. Als ze mishandeld is geweest zal de 'rem' dus ook wel niet met heel veel liefde geïnstalleerd zijn, dus waarom wil je die vinden? Je kunt beter een nieuwe rem er op zetten die ze niet associeert met haar verleden.

Andalusiërs zijn nu eenmaal zeer karakter- en temperamentvol, maar ook zeer gevoelig. Daar moet je wel mee om kunnen gaan :).

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 17:23

probeer naast het fluitje je kruis eens op te trekken en je knieen te sluiten.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 11:33

Je zegt dat het met longeren soms goed gaat, soms niet. Aangezien jullie bitloos rijden, is eerst wat grondwerk mssn een optie? Ervoor duiken lijkt me niet echt de beste optie. :+ Als je paard op de grond niet voor je wil stoppen, kan je dan van hem verwachten dat hij onder het zadel wel voor je stopt?

Ik zou oefenen met wijken voor druk. De bedoeling is dat je paard achterwaarts gaat. Leg je hand op de neusrug van je paard. (http://a.imageshack.us/img690/4518/tapitoepie2.jpg) Je werkt in fasen; aanraking. Geen reactie? Oefen zachtjes druk uit. Geen reactie? Druk steeds opvoeren. Bij de gewenste reactie, gelijk de druk wegnemen...
Hetzelfde kan je doen door je (open) hand tegen het halstertouw te leggen, net onder de kin. Geen reactie? Neem het halstertouw vast. Nog geen reactie? Zet druk op het touw. Dit voer je steeds op totdat je de gewenste reactie krijgt én je paard uiteindelijk op een lichte hulp wijkt. Dit is de basis vanaf de grond. Deze neusdruk ga je ook toepassen (en later verfijnen!!) onder het zadel.

Onder het zadel werkt deze begrenzing of 'rem' hetzelfde. Uiteindelijk is het de bedoeling dat je paard op de lichtste druk/ophouding halt houdt. Als mijn pony halt houdt, wil ik niet dat ze dat laatste voetje naar voor zet, dat wil ik graag weer naar achter hebben, naast de andere. Halt... En dat op en lichte hulp.
Let natuurlijk ook op je houding zoals hierboven reeds genoemd; diep zitten, benen lang maken. Evt. een 'hooo' erbij. Alleen maar aan de teugels sjorren is de bedoeling niet...

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 11:21

Je hebt kans dat ze Doma Vaquera is ingerenden (Spaanse veedrijversstijl) Ze rijden dan met een stang, maar zo min mogelijk druk op de teugel, dus heel licht en de commando's geven ze met gewichts en beenhulpen. Als je dan een trens in hebt, dan voelt dat voor een paard heel anders, zeker als je meer druk op de teugels hebt, wat ze niet gewend zijn hierdoor ontstaat een vluchtreactie; rennen en niet meer stoppen.
Dit heeft niks met mishandeling te maken,m aar gewoon een temperamentvol paard wat het niet snapt.

Probeer de hulp van ho echt met je zit te geven, zoals mol zegt, maar zet ook nog wat meer druk op je beugels (waardoor je overigens automatisch je kruis wat optrekt) en het fluitje er bij doet vaak wonderen.
Maar hou het duidelijk, niet onzeker kleine pogingen maar duidelijk, ho is ho, zo wordt het ze daar geleerd.

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 20:03

in ieder geval door blijven ademen.
klinkt gek, maar als je lucht uitblaast, maak je je zelf automatisch zwaar.
verder stem gebruiken en belonen als ie braaf is