Paard wil het liefst al naar huis voordat we onderweg zijn!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Icecrystal

Paard wil het liefst al naar huis voordat we onderweg zijn!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-10 11:23

Ik heb een fjord, die heb ik in totaal nu 2.5 jaar. Ze heeft altijd al een beetje het probleem, dat zodra we met buitenrijden richting huis gaan, dat ze harder gaat lopen.
Nou is dat niet zo erg als je in je eentje rijd, maar als je met meerdere rijd is het wel erg vervelend want de rest houdt haar niet bij.
Sinds een paar maanden word het steeds erger, het lijkt nu een soort opsessie van d'r te zijn geworden.

Ze vind het leuk als ik d'r pak. Als ik aankom staat ze al bij het hek. Maar als ik dr opgezadeld heb en ik van stal wegga, gaat ze proberen om te draaien. Niet heel erg, maar toch een beetje dronken over de weg heen. Na verloop van tijd houdt dit weer op en loopt ze gewoon lekker door en lijkt ze het rijden erg leuk te vinden.

Maar zodra ze een weggetje ziet die naar huis gaat, terwijl ik de andere kant op wil word ze boos. Wil ze percé daar in en begint met trekken probeert weer te draaien enz.

Zodra ik dat weggetje weer 10 meter voorbij ben is het weer over loopt ze weer lekker door en lijkt ze het weer prima te vinden.
Dit alles is al behoorlijk vervelend maar het is nog wel te handelen.

Zodra ik richting huis ga, door om te draaien of gewoon via een andere weg, begint ze vreselijk hard te lopen en te trekken omdat ze harder naar huis wil. Ze word echt boos als ze niet harder mag gaat dansent over de weg en wil het liefst in vliegende galop naar huis.

Nou heb ik al verschillende dingen geprobeerd van ophoudingen maken tot omdraaien zodra het gedrag begint. Maar ik moet toch een keer naar huis. Dus als ik omgedraaid ben weer weg van huis en ze is weer rustig en ik draai weer om richting huis word het alleen maar erger dan de 1e keer.
Als ik haar achter een paard plant die rustig loopt, loopt ze bijna over dat paard heen.
Ik dacht eerst dat het met respect te maken had. Maar als ik naast haar sta zijn we dikke maatjes en ook als ik erop zit, totdat we naar huis gaan dan is het over. Het lijk gewoon echt een obsessie van haar en ze is er al mee bezig zodra we het erf afrijden!

Wie heeft dit ook meegemaakt? Of heeft tips wat ik eraan kan doen? Want het word steeds erger..

Duhelo

Re: Paard wil het liefst al naar huis voordat we onderweg zijn!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 11:43

de mijne deed dat in het begin ook wel,
het weggaan van huis heb ik opgelost door ze constant achteruit te zetten, zij begon te draaien? doe jij maar, dan ga je maar achteruit in de richting die IK wil, na 200 meter was ze het wel zat en smeekte ze om weer vooruit te mogen lopen :D

nu heb ik geluk dat ik een paard heb met een gevoelige mond, dus ik kan ze meestal wel goed bij me houden dmv halve ophoudingen.

ik heb ook geleerd om het gevecht niet aan te gaan ermee, ze heeft de neiging om zich uit elke willekeurige gang plots 180 ° om te snakken, en zo naar huis te lopen.
in het begin probeerde ik ze tegen te houden van te draaien, met als gevolg een hoop geruk en gepluk in die mond, ik die gefrustreerd was en een boos paard die toch wel won.

dus nu hebben we een minnelijke schikking :D

op het moment dat ze omdraait (meestal naar links) laat ik ze draaien (kan ze toch niet tegenhouden) maar draai ze direct 180 ° door, zodat we weer in dezelfde richting staan.
blijft ze doordraaien dan zet ik ze weer achteruit.
meestal is het gewoon effe doordraaien voldoende om ze weer bij de les te brengen, de achteruit heb ik nooit meer nodig.

het ruzie bij elk kruispunt herken ik ook.
hier ook hetzelfde, geen gevecht aangaan (dan maken ze zich sterk, beginnen te lopen, en heb je de poppen aan het dansen)
gewoon ook weer achteruit zetten, of cirkeltjes draaien om zo rustig de richting op te gaan dat jij wilt.

het is wel belangrijk dat je die eerste maal achteruit goed uitvoert.
ik heb er in tijde een stangbitje ingehangen op twee teugels, om 100 % zeker te zijn dat ze daar niet doorheen liep en ze zo ook daadwerkelijk achteruit te zetten.
de keer erop had ik stangbit al niet meer nodig, en was ze na 5 meter al bekeerd.

kwa het naar huis lopen zou ik persoonlijk een klein rondje uitkiezen (al is het rond het weiland) en ze mss wel een beetje laten lopen naar huis op haar tempo, maar eenmaal thuis aangekomen gewoon doorrijden.
trek er een paar uur voor uit, steek goed tempo dat ze moe wordt, en vroeg of laat zal ze wel eens rustig lopen op weg naar huis, zodra ze de weg naar huis rustig afgelegd heeft stap je af en beloon je ze.

met kracht ga je het niet winnen, dan maar met trucjes :D

heb je ze al eens op haar flikker gegeven als ze begint dom te doen op weg naar huis?
(dat hangt af van paard tot paard, bij veel paarden moet je dit dus niet proberen, maar bij de paarden die wat koeler in de kop zijn kan een ferme ophouding, een schreeuw en een tik ze wel weer effe op hun plaats zetten, ze weet goed genoeg dat ze dat niet moet doen, bij hittepitjes is dit dus niet aan te raden! )

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-10 12:18

Bedankt voor je reactie!
Jammer genoeg heb ik een koel paard die als ze eenmaal wat in haar hoofd heeft het niet snel opgeeft! Meestal laat ik haar gewoon in haar tempo naar huis lopen. Lukt dit niet omdat er andere paarden bij zijn moet ik haar ingaan houden en word het erger. Word ik boos op d'r word zijn alleen nog maar bozer en gaat het van kwaad tot erger!
Ik heb al een zwaar bit. Een ruberen pelham.
Als ik haar dwing achteruit te gaan trekt ze tot bloedens toe haar mond open om vooruit te gaan! (helaas al ervaring mee ;( )
Sinds dien trek ik liever helemaal niet meer..
Misschien inderdaad is proberen wat jij zegt haar moe laten worden en huis voorbij rijden. Ik ga het eens proberen!

Anneert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 12:27

Mijn pony doet dit ook.
Als we van de stal weggaan, gaat het goed, totdat we bij een kruispunt aankomen. Dan begint ze al te dribbelen, want ze wil zelf de weg kiezen (om het zo te zeggen). Als ze echt niet meer wil, dan draait ze om en wil ze ook terug naar stal galopperen. Ik draai haar dan ook terug, maar als ik dit doe wil ze nog wel eens omhoog gaan en achteruit gaan lopen. Ze loopt vaak nèt moet de sloot in. Ook bij de terugweg wil ze steeds harder en op een bepaald pad, kan ik haar ook nooit houden. Dan zet ik haar soms tegen een boom, en dan houdt ze op.
Ik word vaak wel even boos als ze om probeert te draaien, want ze weet goed dat ze het niet moet doen. Vooral toen mijn andere paard nog leefde en ook mee naar buiten ging, was het irritant omdat het paard dan ook meteen mee terug rende. Het maakt bij haar dus niet uit of er meerdere paarden bij zijn.

Ik denk ook dat je geen gevecht aan moet gaan, omdat je het niet wint. Ik heb mijn pony nu 10 jaar en nog steeds is ze me te snel of te vlug af.
Thuis doorrijden vind ik ook een goede, dan wordt ze in ieder geval niet meteen beloond met naar stal of naar de wei gaan. Achteruit zetten heb ik geen ervaring mee, omdat mijn pony dat zelf dus al deed.

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 12:32

Fjord :D

Zie dit gedrag bij veel fjorden. Ze weten dat ze sterk zijn en dat in combi met een flinke dosis koppigheid. Echter, door het pelhambit tot bloedens toe heen lopen is wel al vrij extreem. Is je kinketting wel vast genoeg?

Probeer op de momenten dat je paard wel luistert met zo weinig mogelijk contact te rijden, wanneer je dan eens wat sterker moet doorkomen maakt dat meer indruk als wanneer je al de hele rit zit te trekken.

Ik weet niet of je veel dressuur rijdt maar ik zou haar in de bak veel dresssuurmatig rijden met een gewoon trensje. In het begin zal dit misschien wat moeilijk zijn, maar ik heb al een paar fjorden overgeschakeld op trens die al hun hele leven op een liverpoolstang liepen of iets dergelijks, het is te doen.
Oefen in de bak vooral wat je buiten ook nodig hebt (ho=ho, achterwaarts gaan,...)

Ik merk het hier ook, wanneer er in groep gereden word moet ik af en toe héél stevig doorkomen met men hulpen, terwijl hij alleen op men stem al gaat stilstaan. Ze worden gewoon een stukje enthousiaster, weinig met respect te maken.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 12:45

mootjah schreef:
Bedankt voor je reactie!
Jammer genoeg heb ik een koel paard die als ze eenmaal wat in haar hoofd heeft het niet snel opgeeft! Meestal laat ik haar gewoon in haar tempo naar huis lopen. Lukt dit niet omdat er andere paarden bij zijn moet ik haar ingaan houden en word het erger. Word ik boos op d'r word zijn alleen nog maar bozer en gaat het van kwaad tot erger!
Ik heb al een zwaar bit. Een ruberen pelham.
Als ik haar dwing achteruit te gaan trekt ze tot bloedens toe haar mond open om vooruit te gaan! (helaas al ervaring mee ;( )
Sinds dien trek ik liever helemaal niet meer..
Misschien inderdaad is proberen wat jij zegt haar moe laten worden en huis voorbij rijden. Ik ga het eens proberen!

juist met die koele paarden kan het wel eens helpen als je een schreeuw en een mep geeft, bij de hetere net niet, die gaan dan over de zeik en raken in paniek.
onze koudbloeden raken dan niet gauw in paniek, maar kunnen wel effe onder de indruk zijn waarbij ze denken van juist, ik moet luisteren.
al eens bitloos geprobeerd met een hackamore?

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-10 14:11

@Anneert: Ik rijd haar eigenlijk de hele weg met zo min mogelijk contact. De hele weg lange teugel en op de terugweg loopt ze dan gewoon een stuk harder. Maar als ik met andere paarden rijd(Wat meestal het geval is)dan moet ze gewoon langzamer lopen anders ben ik al thuis en de anderen nog in het bos. :P
Nu je het zegt denk ik inderdaad ook dat het gewoon puur enthousiasme is. Alleen als ik dus niet aan dat enthousiasme toegeeft wordt ze gewoon enorm boos :P typisch fjord. Wel heel vervelend voor mijn handen!
In de bak is ze gemakkelijk met een trensje te rijden.
Buiten durf ik dat gewoon niet aan omdat ze gewoon zo ontzettend sterk is. Mn kettinkje zat die keer te los indd. voelde me daar ook erg schuldig over, maar is wel even een voorbeeld hoe geobserdeerd ze dus is om naar huis te gaan ookal moet ze dus behoorlijk pijn hebben gehad dat het al bloedde!'

@Duhelo: Een schreeuw of een schop maakt het dus alleen maar erger. Ik boos, zij boos, wij boos:P Geen land meer mee te bezijlen!
Met een gewoon bit durf ik het al niet aan laat staan zonder,zeker als ik met andere paarden rijd. Dan ben ik een gevaar voor anderen en voor mezelf. :=
Ze rent gewoon keihard naar huis dan als ik haar in probeer te houden en ze door heeft dat ze geen bit in heeft. Moet er niet aan denken wat er gebeurt als ze de weg op rent!

Duhelo

Re: Paard wil het liefst al naar huis voordat we onderweg zijn!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 15:17

een hackamore is wel zonder bit, maar met een vrij sterke inwerking op de neus (met hefbomen)
komt overeen met een goed stangbit, enkel op de neus ipv in de mond.
ik heb vandaag buitengereden met een zelfgeknutseld crossbridle (dus zonder hefboom) en alhoewel mevrouw een balletje dynamiet was kon ik ze evengoed houden als op mijn trensbitje.

je mag idd geen ruzie maken, als ik eens een schreeuw geef (in de zin van, HEY,MINA!!!) eventueel met een pets van de zweep, komt ze terug tot aarde en weet ze dat ze moet luisteren, maar dat helpt enkel als ze idd te enthousiast wordt en afgeleid is dat ik ze op normale hulpen niet met de 4 pootjes op de grond krijg.
indien we al ruzie hebben wordt het hierdoor vaak ook wel verergert :D