Niet nagevelijk in de stap!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eline_Lady

Niet nagevelijk in de stap!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-10 11:20

Hoi,

Het onderwerp zegt het al. Mijn pony wil niet nagevelijk zijn in de stap, alleen als ik mijn teugels wat langer laat. Zodra ik de teugels korter neem, gaat hij lopen als een kameel... Kop omhoog en onregelmatig lopen.
Draf en galop gaan super en het zadel is op maat gemaakt naar de rug van mijn pony.
Wat kan ik hier aan doen?

laliz

Re: Niet nagevelijk in de stap!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 11:35

In ieder geval eerst voorwaarts rijden. Niets met je teugels doen, alleen aannemen.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 11:37

DA erbij halen want dit klinkt niet goed, misschien iets in de rug...
Dan zou hij zeker baat hebben bij een ostheopaat of een fysio..

Heb je les?

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 11:38

Neem je in draf en gallop ook je teugels wat korter?

Eline_Lady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-10 12:06

@Focussed: Inderdaad, ik zal vandaag even gaan zoeken, misschien Tunna Morien? Ik heb les.
In draf en galop neem ik de teugels korter.
Ik zou even wat duidelijker zijn;
We zijn nu ongeveer weer een maand bezig met wedstrijden rijden (2x regiokampioen; viertal en individueel), nadat ze drie maanden hersteld is van een blessure. Hierdoor is ze veel spieren verloren.

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 12:29

Laat je teugels dan wat langer, gewoon licht contact houden en heel goed voorwaarts houden. Dan kan je proberen om je teugels lichtjes korter te maken.
Maar ik zou zeker ook eens een dierenarts laten komen, naar mijn ervaring is stap de gemakkelijkste gang voor een paard om nageeflijk te lopen.

History_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 13:33

Ik heb dit ook gehad met mijn paard.
Zolang ik de teugels lang liet ging het goed, maar als ik ze oppakte werd hij een giraf.
Bij mij was het een probleem in zijn rug.
Ik zou hem misschien toch maar eens door de DA laten controleren, dat kan zeker geen kwaad.

Veel succes in ieder geval!

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 13:47

Wat ik nu schrijf ben ik niet helemaal zeker van, maar wat ik denk is dit:

Een paard wat er de spieren niet voor heeft wordt inderdaad een giraf... Simpelweg omdat het pijn doet om korter te lopen.
Normaal rij je dan lang en laag en pak je stukje bij beetje de teugels korter etc.

Het is dus erg vreemd dat het paard wel opgerichter kan lopen in draf en gallop.
De stap is best een zware gang, hier vergissen mensen zich soms in.

Wat je veel bij jonge paarden ervaart is dat ze onder de stap vandaan willen komen en dan gaan dribbelen om de achterhand te ontlasten.
Wellicht zit hier ergens het probleem? Ik gok op de achterhand/ bekken en zou zeker een osteopaat oid langs laten komen (zorg wel dat je een bekwaam iemand laat komen!!!)...
Het kan ook minder erg zijn en wie weet is het een spieren probleem in dat geval zou ik even een tijdje alleen maar lang en laag gaan rijden ook in de andere gangen. Let ook eens op of je paardje nu in draf zijn achterhand daadwerkelijk wel meeneemt of in de "krul" loopt...

Succes

Nrkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 14:59

dit herken ik wel, ik krijg mijn paard ook niet nageeflijk in stap alleen in draf en galop. Je paard moet eerst goed voorwaarts zijn voordat hij nageeflijk kan lopen en als je met de teugels vraagt gaat je paard vaak langzamer lopen in stap waardoor hij dus niet meer nageeflijk kan worden. Bij draf en galop kan een paard niet zo makkelijk langzamer gaan draven of galopperen. (zo heeft mijn instructrice het mij ongeveer uitgelegd, ) Ik volg dit topic dus ook even.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 10:30