Terug op een paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ilova

Terug op een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-10 10:41

Het was al lang weer aan het kriebelen om terug paard te rijden. Ik heb op de manege gereden en heb een verzorgpaard gehad.
Maar ik ben een vrij angstige ruiter. Op m'n verzorgpaard was ik niet bang. Met haar had ik gewoon een klik. En ze heeft nooit een stap verkeerd gezet. Haar vertrouwde ik. Vorig jaar werd ze verkocht. Ik heb nu al iets meer dan een jaar niet meer gereden. En ik wil het zo graag weer.
Vorige week heb ik afgesproken met een vriendin om vandaag om 14u nog eens met haar mee te gaan naar de merrie die zij soms rijdt. Ik zei dat ik m'n camera ging meebrengen, waarop zij zei: 'En doe je rijbroek toch ook maar aan.' Dat heb ik dus nu gedaan, maar ik ben nu al bang. En ik weet niet als het dan zo verstandig is om zo op een paard te kruipen. Of wel?

Het paard is een Engels Volbloedje van een jaar of twaalf. Ze heeft een paar koersen gelopen maar ze was niet erg goed en sinds dan is ze recreatiepaard. En ze is erg rustig en braaf. Ik heb er in het verleden al een keertje op gereden en ook wat grondwerk met haar gedaan enzo.

Duhelo

Re: Terug op een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 10:45

er niet naar toe gaan met het gedacht van nu moet ik erop
ga ernaar toe, maak wat fotos, kijk hoe ze gereden is, wat ze wel en niet doet, en als je durft stap je ze eens uit, met je vriendin aan de hand.
dan ga je gauw genoeg voelen of je zeker genoeg bent om los te stappen en/of te rijden, of niet.
niks forceren

Stephanie_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 10:45

als je er op mag zou je ook aan de longe kunnen gaan en ik weet wat t is om bang te zijn zo heb ik het ook weer opgepakt.

je kan altijd daar nog zeggen dat je liever niet wilt maar ik zou t toch proberen als ik jou was zeker als je dat paardje al kent

heeel veeeel succes

rooij

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 14:46

ga er gewoon maar naartoe en laat alles gewoon een beetje op zijn beloop, als het er van komt ga je er even op rijden, maar als je echt te bang bent kan je het beter niet doen of alleen als je vriendin hem vasthoud stappen :)
succes!!

Ilova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-10 15:43

Bedankt voor de tips. Ben inmiddels terug. Mijn vriendin heeft op het laatste moment afgebeld,
heb lang getwijfeld maar ik ben dan maar alleen gegaan.
Heb ze eerst uitgebreid gepoetst en daarna zijn we wat grondwerk gaan doen. En daarna ben ik er even op gestapt *D
Getuige deze foto:
http://a.imageshack.us/img843/5384/roost.jpg
We heben wat rondjes gestapt terwijl de eigenaresse haar vasthield en daarna als ze gewoon meeliep ernaast.
Dus ben best wel blij :D

Anneert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 16:39

Knap hoor, zonder zadel! Ik denk dat je er goed aan hebt gedaan om inderdaad eerst uitgebreid te poetsen en grondwerk doen. Als je het paard wat beter leert kennen komt dat rijden ook wel goed denk ik.
Succes!

hope1898

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 15:45

Ilova schreef:
Heb ze eerst uitgebreid gepoetst en daarna zijn we wat grondwerk gaan doen. En daarna ben ik er even op gestapt
We heben wat rondjes gestapt terwijl de eigenaresse haar vasthield en daarna als ze gewoon meeliep ernaast.
Dus ben best wel blij :D

Sjappoo! Wat goed van je dat je gegaan bent! en wat fijn dat het goed gegaan is, lekker blijven oefenen in je eigen tempo dan komt het helemaal goed, veel succes!

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 17:10

Wow lefgozer! Toppie!!! Stoer van je!

Floortje1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 19:03

Allereerst; gefeliciteerd met je overwinning! :D

Ik begrijp goed hoe je je voelt. Na een ongeluk dat ik heb gehad, heb ik me jaren zo gevoeld. Als ik weer een verzorgpaard nam of me op een manege inschreef, voelde ik me steeds naar van angst als ik er naartoe ging. Maar als ik besloot te stoppen met paarden, voelde ik me naar van verdriet dat ik geen paard meer reed. :roll:

Uiteindelijk heb ik toch besloten om vol te houden en ik had sinds lange tijd weer een paard gevonden die ik net zo vertrouwde als jij vroeger dat paardje vertrouwde. Ik ben begonnen met steeds alleen maar stappen, stappen en nog eens stappen aan de longeerlijn. Je hoeft je niet stom te voelen of gedwongen om stapjes verder te gaan, nee, zorg er gewoon voor dat je zonder enige angst naar dat paard kan gaan en erop kan klimmen. Pas als je zo ver bent kun je stapjes verder gaan zetten. :)

Geef het in ieder geval niet op!! Het doet je duidelijk nog enorm veel plezier (aan je foto te zien vooral ;)) en je hebt de helft al gehad door te besluiten toch weer in het zadel te klimmen!! :D

bruceandnoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 22:49

wat goed dat je er op bent geklommen! doe alles in je eigen tempo, en soms betekent dat ook een stapje terug doen, uiteindelijk zul je zien, ga je met grote stappen vooruit. geef niet op!

Ilova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-10 17:53

Floortje1988 schreef:
Als ik weer een verzorgpaard nam of me op een manege inschreef, voelde ik me steeds naar van angst als ik er naartoe ging. Maar als ik besloot te stoppen met paarden, voelde ik me naar van verdriet dat ik geen paard meer reed. :roll:

dit is zóó herkenbaar!

Floortje1988 schreef:
Geef het in ieder geval niet op!! Het doet je duidelijk nog enorm veel plezier (aan je foto te zien vooral ;)) en je hebt de helft al gehad door te besluiten toch weer in het zadel te klimmen!! :D

Indeed :D Het is gewoon tegenstrijdig, ik geniet er echt zooooo van om gewoon bij een paard te zijn, ermee bezig te zijn. En (als ik bv. op m'n vzpaard dat nu verkocht is) reed vond ik het ook gewoon su-per leuk. Maar tegelijk flitsen dan allerlei mogelijke rampscenario's door m'n hoofd en 'ik moet opletten voor dit' en 'daar kan ze van schrikken' of 'ze kan er nu ook uit het niets vandoor springen' 'hier kan ik hard vallen' en ga zo maar door.

En bij een klein bokje ed. sta ik er 9 op de 10 keer naast :Y)

marjo26

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 18:09

Beste TS, Wat goed van je! Ik kan helemaal snappen dat je wat angstig bent. Ik ben nu sinds dit jaar na lange tijd weer begonnen met paardrijden op een manege en het is toch spannend, want je kent in het begin de paarden niet, weet niet hoe ze reageren etc etc. Maar het is wel leuk *D ! Ik zou ook zeggen: Maak je gevoel/angst/spanning die je hebt gewoon kenbaar aan je vriendin of aan de instructrice en doe alles gewoon in jouw eigen tempo!

Veel plezier!

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 18:37

gefeliciteerd met je angstoverwinning :)

veel plezier als je ooit nog lessen gaat volgen, of een nieuw verzorgpaardje krijgt :D

Floortje1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 20:30

Ilova schreef:
Floortje1988 schreef:
Als ik weer een verzorgpaard nam of me op een manege inschreef, voelde ik me steeds naar van angst als ik er naartoe ging. Maar als ik besloot te stoppen met paarden, voelde ik me naar van verdriet dat ik geen paard meer reed. :roll:

dit is zóó herkenbaar!

Floortje1988 schreef:

Indeed :D Het is gewoon tegenstrijdig, ik geniet er echt zooooo van om gewoon bij een paard te zijn, ermee bezig te zijn. En (als ik bv. op m'n vzpaard dat nu verkocht is) reed vond ik het ook gewoon su-per leuk. Maar tegelijk flitsen dan allerlei mogelijke rampscenario's door m'n hoofd en 'ik moet opletten voor dit' en 'daar kan ze van schrikken' of 'ze kan er nu ook uit het niets vandoor springen' 'hier kan ik hard vallen' en ga zo maar door.

En bij een klein bokje ed. sta ik er 9 op de 10 keer naast :Y)

Ja ik begrijp het! :)
Momenteel heb ik er gelukkig alleen nog maar zin in als ik naar Cas ga, maar ik moet toegeven dat dat van die rampscenario's nog niet helemaal uit m'n hoofd is... :n Het wordt wel steeds minder en ik denk dat wat dit betreft, tijd een hoop wonden heelt. Ga gewoon lekker bezig zijn met paarden, geniet er lekker van en dwing jezelf nergens toe. :)

Wat bij mij ook geholpen heeft is het accepteren dat ik bang was. Niet mezelf gaan dwingen om al die erge dingen níét te denken. Gewoon rustig bij jezelf bedenken dat je bang bent dat er wat gebeurt, en voel wat het met je lichaam doet. Voel welke spieren zich spannen en probeer die bewust te ontspannen. Diep ademhalen door je buik, diep in het zadel zitten.
Als je probeert te strijden tegen je angst (dus tegen het stemmetje in je hoofd zeggen; "onzin, er gebeurt niets, ik moet zulke dingen niet denken!!"), word je meestal juist alleen maar banger. Accepteer dat je bang bent en probeer daar mee om te gaan. Als je je te bang voelt neem je een stapje terug, als je niet bang meer bent, voel je niet gedwongen om gelijk nog verder te gaan!

En als je eens een dagje absoluut niet het gevoel hebt dat je durf genoeg hebt om te rijden (als het bijvoorbeeld minder lekker weer is, of een hoop waait en je daardoor nóg meer rampscenario's voorziet), ga dan gewoon lekker poetsen en tuttelen. :)

Ik merk dat als ik bij mezelf besluit van te voren om een keertje niet te gaan rijden maar andere dingen te gaan doen, dat ik er met een veel zekerder gevoel naartoe ga, daardoor ook met een veel lekkerder en zekerder gevoel weer thuis kom, wat het voor de volgende keer dat ik weer ga rijden weer wat makkelijker maakt. :)