kreupel in draf

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_PaaRdJeS_

kreupel in draf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-10 12:01

hallo,
ik zal maar gelijk beginnen bij het probleem.
ik rijd een kwpner die heel erg voorwaarts is.
en hierbij bedoel ik stap draf en galop.
maar vooral de draf die mij erg stoort..
echt een rustig drafje zit er niet in.
Zodra ik hem op MIJN tempo rij gaat hij kreupel lopen?
en als hij voorwaarts loopt op ZIJN tempo is er niks aan de hand.
in de stap of galop loopt hij ook gewoon normaal (niet kreupel).
iemand een oplossing?

Bellissima_

Re: kreupel in draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 12:08

even aan de longe zetten en kijken wat er nou precies mis is..

_PaaRdJeS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-10 12:15

nou aan de longe loopt hij dus ook op eigen tempo (aangezien ik moet longeren met gewoon alleen hoofdstel).. en is er dus niks aan de hand.. mensen naar laten kijken en zeiden of niks of dat het gewoon is omdat ie hard wil lopen en er dus gewoon geen zin in heeft

ikke129

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 12:19

teugelkreupel?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 12:21

waarschijnlijk wil je hem teveel terug rijden mbv druk op de teugels en gaat jouw paard teugelmank lopen.

probeer veel te schakelen in de draf tussen jouw tempo en zijn tempo. Niet aan de teugels gaan "trekken" zoveel mogelijk op zit. ook veel (kleinere) figuren zodat tempo maken moeilijk wordt voor je paard.

een andere bedenking, hoe oud is je paard? is het goed doorgereden en loopt het nageefelijk? zoniet, lijken de gangen van een paard altijd overhaaster/sneller dan ze in werkelijkheid zijn (paard bewaard z'nbalans door sneller te gaan). Wanneer een paard recht is en op eigen benen loopt, lijken zijn gangen voor de ruiter rustiger, omdat ze hun passen afwerken en de ruiter meenemen in hun beweging.

_PaaRdJeS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-10 12:28

paard is 13 jaar..
dus al aardige tijd onder het zadel..
heeft L dressuur gereden.
paard neemt altijd hele kleine passen in draf.

heb eerder al eens aan teugelkreupel gedacht..
hoe los ik dit op?
of hoe krijg ik mijn paard langzamer?
want zodra hij langzaam loopt door iets wat druk op de teugel..
zodra ik dan de teugels weer "losser" laat gaat hij weer hard lopen..
waardoor ik dus sneller geneigt ben om druk op de teugels te houden
wat dus niet de bedoeling is en waarscheinlijk ook dat teugelkreupel veroorzaakt?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 12:33

minder druk op de teugels, meer op zit. die achterhand sterker maken zodat ze meer gaat ondertreden/gewicht dragen, bijgevolg heeft het paard meer balans, en vooraan meer tijd en ruimte om z'n passen af te werken.
hier lopen veel topics over hier op bokt, maar het best is nog altijd instructie dia kan zien wat jij doet en wat je paard doet. want jullie moeten samen "veranderen"

ik ken trouwens een paard dat M dressuur gelopen heeft, maar uit zichzelf in een valse knik liep. Het plaatje oogde mooi, maar de rug lijn was volledig opgespannen, doorzitten ging amper, halsstrekken helemaal niet. Was ook nog eens zo scheef als iets. Dus opleidingsniveau en leeftijd zeggen niet alles. de manier waarop is belangrijker

_PaaRdJeS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-10 12:34

is goed bedankt!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 12:36

Je zegt dat het paard bij het longeren zijn eigen tempo opzoekt en dit dan aanhoud.
Wel op deze manier ben jij dus niet aan het longeren maar laat je het paard gewoon zijn gangetje gaan, longeren is eigenlijk werken met je paard maar dan niet erop maar ernaast.
Je paard dient dus te lopen in het tempo dat jij hem vraagt en niet anders, trage stap, vlugge stap, trage stap , ..... en zo in alle gangen uiteraard.
Longeren is best niet zo makkelijk als je het echt goed wil doen, dus ook hier moet je dus echt wel eens les in nemen.
Longeren is niet domweg cirkeltjes lopen, maar echt werken met alle aandacht , zowel van de persoon die in het midden staat naar het paard toe als van het paard naar de begeleider toe en naar zijn werk op zich.
succes

_PaaRdJeS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-10 12:46

klopt hij loopt inderdaad domweg gewoon cirkeltjes, daar ben ik het zeker met je eens.
maar laat ik als verzorger geen geld hebben voor meer longeerspullen (longeersingel, dubbele lijn) en de eigenaren het niet aanschaffen.. ik dus alleen een hoofdstel en enkele longeerlijn heb en het erg lastig is om je paard hiermee *rustig* op mijn tempo te laten lopen.
heb al aardig wat lessen in longeren achter de rug (wel met longeersingen enz.) dus die heb ik zeker niet meer nodig. en na 10 jaar longeren weet ik ook wel dat hoe ik het op dit moment doe het niet hoord maar het even niet mogenlijk is het op een andere manier te doen. maar zeker in de toekomst als ik het geld heb ik wel de benodigde spullen ga aanschaffen

Telstar2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 12:48

ikke129 schreef:
teugelkreupel?

Was ook mijn eerste gedachte

ingetje3012

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 12:49

Het kan ook een probleem zijn in de rug,
bijvoorbeeld als hij op jou tempo loopt hij zijn rug niet goed gebruikt of weg duwt, waardoor hij kreupel gaat lopen.
Misschien een tip om er iemand bij te vragen die je kan helpen bij het rijden.
Succes ermee in ieder geval.

_PaaRdJeS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-10 12:54

ja ga ik zeker doen.
word dan maar wekenlijks les nemen ;)
hopelijk word dan het probleem ondenkt en kan dit dan opgelost worden.
allemaal bedankt voor de reacties heb er zeker wat aan gehad