Hoe zet je paard na crossen weer fatsoenlijk stil

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fred_Kroket

Hoe zet je paard na crossen weer fatsoenlijk stil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-10 10:24

Om niet het topic "is crossen verstandig" te spammen met mijn vraag hier een apart topic.

Ik zet de hoogste versnelling ook wel eens aan in de wei maar hoe krijg ik em nou fatsoenlijk terug. Vaak als we net een beetje op gang beginnen te komen (ik heb een Fries) wordt het alweer tijd om af te remmen... De wei is zo'n 250 meter lang met uitloop naar de rijbak maar ik wil liever voorkomen dat we daar pas kunnen stoppen en met een noodvaart richting uitgang stieren.

We zijn net begonnen met blokjes om terwijl mijn vader ernaast loopt en we zijn nog niet zover dat we al richting een ruiterpad zijn gelopen dus echt langere stukken lukt nog niet echt. Ik heb wel eens met een groep langere stukken gecrosst maar als de groep vertraagde ging ze ook automatisch langzamer daar hoefde ik niet echt veel voor te doen.

Ze reageert in de bak goed op mijn zit maar af en toe kan ze er ook fantastisch doorheen sleuren...
Dus bij deze mijn vraag, hoe zet je een enthousiaste tank weer zonder gescheur en getrek weer stil?

Apple

Re: Hoe zet je paard na crossen weer fatsoenlijk stil

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 10:27

Misschien een ander stukje zoeken waar ze voluit kan gaan? :+

Anders toch niet voluit gaan en al gaan remmen voordat je aan het einde van de wei bent. Of aan het einde van de wei gewoon de bocht nemen, dan rem je in de bocht.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 10:29

Niet crossen als je maar 250 meter tot je beschikking hebt. Renbanen lopen niet voor niets rond en zijn niet voor niets een paar kilometer lang. En niet crossen als je je paard niet 100% onder controle hebt. Zo te horen ben jij er met jouw paard gewoon nog niet aan toe.

Crossen doe je op terrein waar je geen risico loopt op overstekende wandelaars/fietsen, dus óók niet in het bos/op een ruiterpad. Wél op een crossbaan die daar speciaal voor is aangelegd, of eventueel op een tankbaan (Ermelose Hei, Ginkelse Hei, dat soort plekken), of 's winters op een -zo goed als - verlaten strand, waar je ruim zicht hebt op andere recreanten.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 10:31

Op zo'n klein stukje kan je niet eens fatsoenlijk vaart maken. Zou het dus ook laten pas als je een lang stuk hebt en je paard buiten wat meer gewend is. Niet altijd doen en vooral niet op hetzelfde stuk want dan gaat je paard zelf beslissingen nemen (hier rennen we altijd toch???). Een stuk van 2 km is leuk, lekker de ruimte om gas te geven en rustig terug te laten komen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 10:32

mijn paard reageert gelukkig goed op mn stem. als ik whoo zeg dan komt ze al terug, en dan is terug naar stap niet zo moeilijk meer. zonder rukken en trekken dus.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 10:34

juval schreef:
mijn paard reageert gelukkig goed op mn stem. als ik whoo zeg dan komt ze al terug, en dan is terug naar stap niet zo moeilijk meer. zonder rukken en trekken dus.

Vind ik ook niet meer dan normaal eigenlijk. ;) Ze moeten gewoon luisteren, klaar.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-10 10:48

@ Iedereen: Dank voor jullie tips! Ga de achterbuurman eens vragen of ik op zijn wei mag crossen als het wat droger is! Die is ongeveer anderhalve km lang dus daar zal het wel lukken en dan kan ik ook in een bocht rijden. Onze wei is daar ook ietsjes te smal voor.

Op mijn stem reageert ze ook goed trouwens, vergeten te vermelden. Maar zie nu wel dat het gewoonweg ook aan het ietsjepietsje te klein stukje land ligt....

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 11:40

Ibbel schreef:
Crossen doe je op terrein waar je geen risico loopt op overstekende wandelaars/fietsen, dus óók niet in het bos/op een ruiterpad.

Wat een onzin. Bij ons in het bos heb je zat paden waar je overzichtelijk en zonder mensen/fietsers tegen te komen een sprint kan trekken.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 11:50

BRT -> RT-P

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 13:20

Volgens mij ben je er idd nog niet aan toe om edht te gaan krossen, ik versta wel dat je het een soort uitdaging lijkt, en je het idd ook spannend vindt , het geeft een goede adrenaline stoot, en noem zo maar verder op.
Maar echt gaan rennen , dat doen ze idd met een renpaard, en dat dan ook op een echte renbaan.
Met een recratiepaard af en toe eens gaan rennen is idd wel eens leuk maar de meesten raken er een beetje het noorden bij kwijt, en de controle over het paard is dan tijdelijk of voor een hele periode zoek, je moet daar rijtechnisch echt al vrij sterk voor in je schoenen staan , en het beste is toch ook om het paard te leren stukje bij stukje , dat even gas bij geven niet betekend alle controle kwijt.
Om dit klaar te krijgen moet je echt heel bewust hierop gaan oefenen , hele kleine stukjes en weer alle controle en dus ook daarop gerichte oefeningen gaan rijden.
Doe je dat niet en vind je het gewoon leuk en spannend om eens echt door te gaan dan kom je nooit tot het gewenste resultaat en zal het probleem waarschijnlijk alleen maar erger worden, tot je er uiteindelijk zelf angst voor krijgt en het paard niet echt meer gecontroleerd te berijden zal zijn.
Dus zeker opletten met die soort onzin.
Eigenlijk moet je het bijna gaan vergelijken met een opleiding naar Eventing toe (de oude military cross)
De fout zit nooit bij het paard, maar bij de mens die ermee werkt.

Fred_Kroket schreef:
@ Iedereen: Dank voor jullie tips! Ga de achterbuurman eens vragen of ik op zijn wei mag crossen als het wat droger is! Die is ongeveer anderhalve km lang dus daar zal het wel lukken en dan kan ik ook in een bocht rijden. Onze wei is daar ook ietsjes te smal voor.

Op mijn stem reageert ze ook goed trouwens, vergeten te vermelden. Maar zie nu wel dat het gewoonweg ook aan het ietsjepietsje te klein stukje land ligt....

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 14:29

ik maak vooral ophoudingen en ga diep zitten en zeg hooooo, daar reageert die van mij het beste op.