Ik wil niet in haar mond trekken...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hafjesliefde

Ik wil niet in haar mond trekken...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 07:53

Hallo bokkers,
Ik rijd al een hele tijd een pony (heb er op leren rijden, is nu al ong. 7 jaar geleden) Ze is zo lief en ik heb een goede band met haar. Maar het rijden gaat echt slecht. Even voor de duidelijkheid: Ze is in principe een koetspaard dat ook met zadel kan, ze kan dus alleen maar links rechts, stap draf en een beetje galop (geen linker- of rechter) Ze heeft een zoon waar ze al bij staat vanaf hij geboren is (denk ik al +6 jaar ofzo) En ik heb mijn twijfels of ze echt wel gespeend zijn. Ze moeten nog maar achter het hoekje zijn of ze beginnen te hinniken naar elkaar. Dus meestal gaat het zoontje voor de koets en ik met de merrie erachter met het zadel. Maar omdat ze altijd zo dicht bij haar zoon wilt zijn, begint ze heel hard te trekken, maar ik moet kunnen afstand houden van de koets voor als er iets gebeurd,... Op kop lopen lukt ook niet dan gaat ze amper vooruit. Ze is dus heel hard in haar mond en ik voel me altijd zo schuldig als ik moet gaan trekken, ik denk dat de wandeling voor haar én voor mij niet meer zo ontstpannen zijn als een wandeling behoort te zijn ;( Wie o Wie kan me helpen??
Houd het vriendelijk aub.
Hafjesliefde

Floortje1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 08:07

Ik denk dat het belangrijk is om, vóór je lekker op buitenrit gaat met je merrie en haar zoon erbij, die twee éérst leert om probleemloos zonder elkaar te kunnen. :)

Je kunt makkelijk beginnen, bijvoorbeeld door de ene (desnoods met iemand erbij) op het weiland te laten en met de ander eerst een rondje om het weiland te stappen en daarna bijvoorbeeld 5 minuten lang achter een gebouwtje te verdwijnen.
Begin met een paar minuutjes, als dat goed gaat, bouw uit naar 10 minuutjes, dan een half uurtje, etc...

Uiteindelijk zul je zonder zoon erbij lekker op buitenrit kunnen, en wellicht ook mét zoon erbij een ontspannen buitenrit kunnen maken zonder dat ze zo gepanikeerd achter haar zoon aan wilt gaan.

Succes! +:)+

hafjesliefde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 08:26

Floortje1988 schreef:
Ik denk dat het belangrijk is om, vóór je lekker op buitenrit gaat met je merrie en haar zoon erbij, die twee éérst leert om probleemloos zonder elkaar te kunnen. :)

Je kunt makkelijk beginnen, bijvoorbeeld door de ene (desnoods met iemand erbij) op het weiland te laten en met de ander eerst een rondje om het weiland te stappen en daarna bijvoorbeeld 5 minuten lang achter een gebouwtje te verdwijnen.
Begin met een paar minuutjes, als dat goed gaat, bouw uit naar 10 minuutjes, dan een half uurtje, etc...

Uiteindelijk zul je zonder zoon erbij lekker op buitenrit kunnen, en wellicht ook mét zoon erbij een ontspannen buitenrit kunnen maken zonder dat ze zo gepanikeerd achter haar zoon aan wilt gaan.

bedankt :) Ik heb deze methode al eens geprobeerd, maar ze blijven hinniken,... Tot ze weer bij elkaar zijn. En ze zijn spijtig genoeg niet van mij :(

emmafrysko

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 08:34

Gewoon door blijven gaan met deze methode ze moeten het maar leren je kan de zoon ook op een ander weiland zetten met een ander paard en de moeder ook maar zodat ze elkaar niet zien

succes !

Floortje1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 09:06

hafjesliefde schreef:
Floortje1988 schreef:

bedankt :) Ik heb deze methode al eens geprobeerd, maar ze blijven hinniken,... Tot ze weer bij elkaar zijn. En ze zijn spijtig genoeg niet van mij :(

Alleen hinniken is toch niet zo'n groot probleem? Ik denk dat dat vanzelf wel ophoudt als ze eraan gewend zijn. :)

Als je mijn verzorgpaard scheidt van zijn beste vriendin, sloopt hij het hele hek om het weiland en iedereen die hem nog in de weg staat om naar haar toe te stormen... Hoe we dat ooit goed gaan krijgen? :roll:

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 09:12

Als het alleen bij hinneken blijft zou ik me daar ook niet druk over maken. Hier beginnen alle paarden spontaan te hinneken als er een paard het erf af gaat of ze nu bij elkaar staan of niet ze gaan rennen en hinneken zolang het paard niets sloopt gewoon vertrekken. Houdt vanzelf op en anders tja dan niet zolang er geen gevaarlijke situatie's onstaan.

Denk ook dat het belangrijk is dat je het paarden eerst afzonderlijk goed kunt rijden en bijhouden.
Rijdt je de paard ook weleens in de bak/wei?
Probeer gewoon eens wat dressuurmatig het paard aan het werk te zetten is niet alleen goed voor het paard maar ook voor de ruiter zodat je leert om controle te hebben over het paard. En het soepel te houden/maken en dat ze onspannen gaan lopen.

hafjesliefde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-10 17:32

Tigra_ schreef:
Als het alleen bij hinneken blijft zou ik me daar ook niet druk over maken. Hier beginnen alle paarden spontaan te hinneken als er een paard het erf af gaat of ze nu bij elkaar staan of niet ze gaan rennen en hinneken zolang het paard niets sloopt gewoon vertrekken. Houdt vanzelf op en anders tja dan niet zolang er geen gevaarlijke situatie's onstaan.

Denk ook dat het belangrijk is dat je het paarden eerst afzonderlijk goed kunt rijden en bijhouden.
Rijdt je de paard ook weleens in de bak/wei?
Probeer gewoon eens wat dressuurmatig het paard aan het werk te zetten is niet alleen goed voor het paard maar ook voor de ruiter zodat je leert om controle te hebben over het paard. En het soepel te houden/maken en dat ze onspannen gaan lopen.

Sorry, ben miss niet zo duidelijk geweest ;) ze hinniken ook maar trekken ook zodra ze niet dicht genoeg bij elkaar zijn. Als ik met de moeder voor wil lopen wilt ze écht niet en omgekeerd kan ik haar niet tegenhouden als zoon weggaat. Kan gevaarlijk zijn... :(

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 20:45

Wat vindt de eigenaar hier dan van?
Het lijkt me veel handiger als je daar dit probleem mee bespreekt.
Staan deze twee alleen of zijn er nog meer paarden?
Mag/heb je ook les?
Ik denk dat het ook voor een koetspaard goed is om wat meer te kunnen dan stap en draf en een beetje galop.
Maar ook dat moet ook wel een beetje van de eigenaar uitgaan denk ik?

hafjesliefde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-10 21:33

justkid schreef:
Wat vindt de eigenaar hier dan van?
Het lijkt me veel handiger als je daar dit probleem mee bespreekt.
Staan deze twee alleen of zijn er nog meer paarden?
Mag/heb je ook les?
Ik denk dat het ook voor een koetspaard goed is om wat meer te kunnen dan stap en draf en een beetje galop.
Maar ook dat moet ook wel een beetje van de eigenaar uitgaan denk ik?

De eigenaar zegt zelf als ze niet luister trek dan maar tot als ze luistert :( Buiten hun twee staan er geen andere paarden bij, ik heb geen les. Als het aan mij lag zou ik haar ook wel wat willen leren, maar eigenaar wilt altijd maar gaan wandelen.

Tigra_

Re: Ik wil niet in haar mond trekken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 22:09

Ik denk dat je toch eens met 1 paard alleen aan de slag zal moeten gaan.
Rijdt je weleens in de bak/weide? En dan wat dressuurmatig? Of ga je echt alleen naar buiten?
Ik denk dat het voor jullie veel voordelen zou hebben om eens wat meer dressuurmatig te gaan rijden.
Als je geen apart stuk heb kun je misschien een gedeelte van de wei afzetten en daar gaan oefenen.
Ken je ook geen mensen die een (verzorg)paard hebben? Anders zou je met hun eens kunnen proberen misschien dat het paard dan wel mee gaat.

hafjesliefde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-10 08:22

Tigra_ schreef:
Ik denk dat je toch eens met 1 paard alleen aan de slag zal moeten gaan.
Rijdt je weleens in de bak/weide? En dan wat dressuurmatig? Of ga je echt alleen naar buiten?
Ik denk dat het voor jullie veel voordelen zou hebben om eens wat meer dressuurmatig te gaan rijden.
Als je geen apart stuk heb kun je misschien een gedeelte van de wei afzetten en daar gaan oefenen.
Ken je ook geen mensen die een (verzorg)paard hebben? Anders zou je met hun eens kunnen proberen misschien dat het paard dan wel mee gaat.

Ik wel weleens in de weide rijden. Ik ga vragen of ik een keer extra mag rijden in de weide. Dressuur kan ze niet. Ik wil het haar wel leren. Het voorste stuk van de weide is net groot genoeg voor te oefenen dus daar rijd ik als ik n keer in de wei rijd.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 08:38

Is er niemand die je een beetje kan helpen met rijden? Iemand die je les kan geven op de merrie? Ik heb het idee dat er in de basis al veel mis is en dan heb je al snel een gevaarlijke situatie op straat. Als jullie samen wat dressuurlessen zouden krijgen zou dat al een stukje schelen..Succes.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 09:19

Ik denk dat je er eerst voor moet zorgen dat jij en dat paard beter met elkaar leren omgaan.
Ook is het belangrijk dat je paard wat meer leert voordat je er zo mee op buitenrit gaat.
Misschien moet ze toch wat meer leren op druk rijden en leren te sturen en terug te gaan op jou hulpen.
Veel oefenen in de bak dus. En dat veulen zal toch een tijd apart moeten komen te staan.
Want die moet echt een keer afgespeend worden.
De meeste paarden in gevangenschap doen dat namelijk niet meer echt zelf.
Ook lijkt het mij een vooruitgang als jij les neemt. Dat kan daar zijn met dat paard maar dat kan ook zijn
op een manege in de buurt ofzo. Daar kun je veel van leren over hoe je moet rijden.

Veel succes!

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 09:28

Dressuur is niet iets wat een paard niet kan. :) Het is niet een kunstje oid. Dressuur is het gymnastiseren van een paard en elk normaal paard kan natuurlijk gegymnastiseerd worden. In dit geval is het denk ik slim om te beginnen met rechtrichten. Verder heb je denk ik al veel handige tips gehad. :)
Veel succes ermee!

hafjesliefde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-10 10:11

maai_ke schreef:
Ik denk dat je er eerst voor moet zorgen dat jij en dat paard beter met elkaar leren omgaan.
Ook is het belangrijk dat je paard wat meer leert voordat je er zo mee op buitenrit gaat.
Misschien moet ze toch wat meer leren op druk rijden en leren te sturen en terug te gaan op jou hulpen.
Veel oefenen in de bak dus. En dat veulen zal toch een tijd apart moeten komen te staan.
Want die moet echt een keer afgespeend worden.
De meeste paarden in gevangenschap doen dat namelijk niet meer echt zelf.
Ook lijkt het mij een vooruitgang als jij les neemt. Dat kan daar zijn met dat paard maar dat kan ook zijn
op een manege in de buurt ofzo. Daar kun je veel van leren over hoe je moet rijden.

Veel succes!

Met de merrie heb ik geen les, maar ik rijd wel elke week in de manege (les) en ik rijd ook soms op een jonge pony (ook meestal les)

rooij

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 15:14

je kan ook de moeder op een plek zetten waar de moeder en zoon elkaar niet kunnen horen en dan eerst een half uur en zo steeds opbouwen

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 16:41

Kun je de merrie niet meenemen naar je manege les of is dat te lastig met bv. het vervoer?

hafjesliefde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-10 18:39

Aukelizzy schreef:
Kun je de merrie niet meenemen naar je manege les of is dat te lastig met bv. het vervoer?

De eigenaar heeft een trailer, hier heb ik ook al aan gedacht en ik ga het zeker eens vragen.

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 14:51

misschien kan je ook de weide waar de merrie en zoon staan in 2delen met een draad, en dan de merrie op 1 deel & de zoon op het andere deel...
zo zien ze elkaar wel, maar kunnen ze niet bij elkaar & zo verder uitbouwen?