Rugpijn.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MariisLovesz

Rugpijn.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 17:34

Hallo Bokters,

Ik had even een vraagje. Wanneer ik van mijn paard afval, val ik altijd op mijn rug.
Hier heb ik dan erg veel last van. Ik heb op dit moment een gekneusde rib door mijn avontuurtje in Spanje.
Ik werd letterlijk door een Deen van mijn paard afgeduwd. Hoe kan ik het beste vallen en hoe krijg ik dit voor elkaar? & verder: wat doen jullie als jullie pijn hebben aan jullie rug?

Groetjes,

Chezshir77

Re: Rugpijn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 17:47

Hoe vaak val jij gemiddeld dan van je paard af??
Dit moet echt iets incidenteels zijn, anders zou ik echt eerst eens wat lesjes nemen voor je op avontuur gaat...

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 17:48

Bij judo kan je vallessen krijgen.

hope1898

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 22:37

bij het cursuscentrum in Barneveld zijn ook valtrainingen... :o

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 22:38

Judo

MariisLovesz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 14:31

Nou ik val niet vaak, maar als ik val, dan val ik meteen heel erg hard.

Amandaxxx7

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 15:05

tja dat is niet zo leuk , ik val ook altijd op mn rug als ik val , maar valtrainingen ? als je valt gaat het toch veelste snel hoe je je nog kunt bedenken wat je moet doen lijkt mij ?

Kirstennn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 16:04

Is denk ik vrij weinig aan te doen..

Inderdaad wat hierboven al genoemd word : Judo of valtrainingen worden vaak georganiseerd.
Maar ben bang dat als je valt, je nooit echt de tijd hebt om over na te denken hoe je valt.. Helaas.

MichelleKi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 12:17

MariisLovesz schreef:
Hallo Bokters,

Ik had even een vraagje. Wanneer ik van mijn paard afval, val ik altijd op mijn rug.
Hier heb ik dan erg veel last van. Ik heb op dit moment een gekneusde rib door mijn avontuurtje in Spanje.
Ik werd letterlijk door een Deen van mijn paard afgeduwd. Hoe kan ik het beste vallen en hoe krijg ik dit voor elkaar? & verder: wat doen jullie als jullie pijn hebben aan jullie rug?

Groetjes,

Ik heb een lumbago en nog iets anders aan mijn rug waardoor ik eigenlijk zelf totaal niet mag paardrijden, wat duidelijk niet lukt:p
Maar ik denk dat je een beetje moet leren vallen, ik heb dat tog geleerd in het begin dat ik paardreed om zo te vallen dat je gewoon op je voeten staat fzo, das natuurlijk niet zo gemakkelijk maar oefening paard kunst ;) Je kunt ook zo een speciale band aan je rug doen om je onderrug te beschermen, ze verkopen dat normaal wel inde apotheek ;)

rooij

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 14:48

als je vaak op je rug valt kan je er over na denken of je een bodyprotector neemt ,
ik vind een valcursus niet echt iets , want meestal heb je niet genoeg tijd om na te denken hoe je valt ;p

MariisLovesz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-10 16:19

Dat is het vaak ook. Ik heb eerst een keer mijn spaakbeen en ellepijp door het midden gehad omdat ik me opving met mijn handen. Geen last van mijn kont of rug, maar wel een pin in mijn arm.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 20:29

Ja, ik zou ook zeggen: valbreken leren bij judo. Het leren valbreken heeft niets te maken met "kunnen nadenken hoe je valt" maar met het trainen van je reflexen.
Belangrijk verschil is wel dat het vallen bij judo redelijk gecontroleerd gaat, en een wild bokkend paard je als een lappenpop lanceert. Dan is een bodyprotector een prima hulpmiddel (weet ik uit ervaring).

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 21:25

Een bodyprotector dragen kan helpen, maar helpt je ook niet als je je opvangt met je handen.... Verder moet je gewoon 'geluk' hebben hoe je terecht komt bij je val.
Wat betreft hoe je met je rugklachten om moet gaan, dit hangt er natuurlijk van af wat er aan de hand is. Er is geen standaard oplossing.

K_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 23:33

Zoals hier boven is genoemd een bodyprotector, als je last van je rug hebt zou je meerdere keren per dag onder een warme douch kunnen gaan (niet té heet want dat is ook weer niet goed)
Zit er geen masseur bij je in de buurt? Ga anders een keertje langs de fysio!

Om zelf te bepalen hoe je valt lukt helaas niet, zoals hier boven is genoemt moet je 'geluk' hebben met hóe je valt.

MariisLovesz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-10 10:28

Bedankt voor alle reacties. Ik ben bang dat als ik een bodyprotector ga gebruiken ik minder bewegingsvrijheid heb. Is dit ook zo of valt dit mee?

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 19:05

Als je een goed passende hebt ga je je bewegingsvrijheid niet missen.

saartje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 18:17

neem een passende bodyprotector..kan je lekker veilig rijden en met een goed gevoel.