Voor de eerste keer naar buiten met een 4 jarige haflinger..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mamendt

Voor de eerste keer naar buiten met een 4 jarige haflinger..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 17:05

Hallo iedereen...

Een vraag waar ik de laatste tijd mee zit.
Ik heb een 4 jarige haflinger merrie, nu 6mnd onder het zadel.
Ik heb haar als veulentje gekocht, sinsdien is ze bij ons nooit meer vh erf afgeweest. :o
Het rijden in de binnen en buitenbak gaat prima....al is ze in de buitenbak wat schrikachtiger....maar wel te rijden..
Nu wou ik laatst met haar een stukje de weg op maar ze durfde niet van het erf af...stond met grote ogen te kijken en ik hoorde haar hart bonsen...die had echt zo iets van...he...de wereld is nog groter.....
Verkeer etc kent ze nog niet...bos en zo nog nooit van dichtbij gezien...
Nu wilde ik eerst een tijdje met haar gaan stappen op de weg en in het bos, dus gewoon aan de hand en niet onder de man...zodat ze dit leert kennen...de overige pensiongasten verklaren mij voor gek, en vinden dat ik er gewoon op moet gaan en het bos in....alleen.... ze zeggen dat de haf zich aanstelt....
Wat vinden jullie???
En hoe pakken jullie zoiets aan???

Hoop wat antwoorden te krijgen....
Verder is het een lieverd van een haf... :D

Tooske

Re: Voor de eerste keer naar buiten met een 4 jarige haflinger..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 17:07

Ernaast kan idd een idee zijn of met een andere betrouwbaar paard mee?!
Zou dit voozichtig aanpakken en niet denken dat ze zich aanstelt.

marieke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 17:08

de eerste keren meerijden met iemand met een braaf paard buiten, tot ze alles wat gewoon is?

bonnielau

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 17:09

Ik denk dat je heel verstandig bent als je eerst de wereld aan de hand laat zien, dan kan ze jou ook goed zien en in de gaten houden.
Niet naar de rest luisteren, gewoon doen waar jullie je veilig bij voelen!

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 17:10

mag ik vragen waarom je haar nooit van het erf heb afgehaald?

IMO moet je jonge paarden overal mee confronteren, ik zou het wel langzaam opbouwen. Is ze wel verkeer gewend? Anders pas beginnen als je weet dat er geen verkeer aankomt. Dan ga je een stukje over straat en en terug. Kleine stapjes. Indien ze enorm angstig is met iemand meegaan, maar ik vind het fijner dat hij er gelijk aan went dat hij alleen met mij op stap gaat.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 17:14

erop heb je meer te vertellen dan ernaast.als ze schrikt langs de weg is ze zo los. als je erop zit dan ben je tenminste mee.

neem een ander betrouwbaar paard mee, eentje die overal zonder morren door en over gaat, en laat die voorgaan.
laat ze de eerste keren maar een beetje plakken, en rij een keer of 5 hetzelfde rondje, dat ze het goed leert kennen
daarna probeer je eens alleen, en zo kun je er iedere keer een stukje bijplakken.

stel, de eerste maal dat je buiten wil galopperen, ook hetzelfde, betrouwbaar paard ervoor die altijd gaat stoppen, en zorg dat je de ruimte hebt (min 2-3 km)
als er iets misgaat, betrouwbaar paard wordt stilgezet, en uiteindelijk is ze wel eens uitgelopen op zo een stuk, ga niet galopperen op stukjes van 100 m, het ander paard is ook maar een paard en kan ook een sprintje trekken, op 100 m heb je ze dan niet terug...

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 17:15

Tjaaa....het probleem is wel dat ze een beetje bang is voor andere paarden....als ik langs een anders paard stap en die zwiept met de staart is ze al in paniek. Dir heb ik ondertussen wel al wat geoefend en gaat steeds beter.
Als jong paard was ze erg dominant en van de andere kant onzeker, ik heb het steeds uit gesteld om met haar de weg op te gaan...omdat ik zelf ook niet honderd procent controlle over haar had. Nu is ze gewend aan het bit, dus doe ik het hoofdstel in als ik ga wandelen, dan heb ik ook wat te vertellen..

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 17:22

met of zonder hoofdstel kun je ze niet houden ernaast (ik ben zo vorige week mijn jaarling kwijt geraakt langs de weg, gelukkig niet ver van stal af, maar toch!)
en anders duidelijk leiding geven als een ander paard geen optie is.
laat ze effe kijken naar hetgeen ze eng vind, maar na een minuutje is het wel genoeg geweest,
laat ze niet fixeren op 1 iets, want de kans dat ze omdraait en terugcrosst is dan vrij groot, dus leid ze af, rij wat oefeningen langs de weg (voltes, stelling, mss wat wijken als ze dat al kan)
begin op het erf en rij zo eens per ongeluk een meter de weg op tijdens een volte bv, en maar er dan eens twee voltes van, etc

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 17:35

Duhelo schreef:
met of zonder hoofdstel kun je ze niet houden ernaast (ik ben zo vorige week mijn jaarling kwijt geraakt langs de weg, gelukkig niet ver van stal af, maar toch!)
laat ze effe kijken naar hetgeen ze eng vind, maar na een minuutje is het wel genoeg geweest,
laat ze niet fixeren op 1 iets, want de kans dat ze omdraait en terugcrosst is dan vrij groot, dus leid ze af, rij wat oefeningen langs de weg (voltes, stelling, mss wat wijken als ze dat al kan)
begin op het erf en rij zo eens per ongeluk een meter de weg op tijdens een volte bv, en maar er dan eens twee voltes van, etc

Ja, daar ben ik ook al een beetje mee bezig...het erf afstappen tot aan de weg en dan weer terug....maar zogauw ik terug ga wil ze er tussen uit, terug naar stal....vandaag dus 20x het erf af naar de weg en weer terug...en de laatste keren bleef ze netjes bij me <3 , ga dit meer oefenen totdat ik per ongeluk op de weg kom.....
Toch lijkt het me nog steeds ook nuttig om met haar te stappen...zodat ze er toch een beetje aan went.....gelukkig wonen we aan een rustige weg vlak bij het bos...

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 17:41

Inderdaad zou ik zowieso eerst een aantal keer met haar gaan wandelen buiten voordat je op haar buiten gaat rijden. Pas als je weet hoe ze in enge situaties (wielrenners, vrachtwagens enzo)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 18:21

mamendt schreef:
Hallo iedereen...

Een vraag waar ik de laatste tijd mee zit.
Ik heb een 4 jarige haflinger merrie, nu 6mnd onder het zadel.
Ik heb haar als veulentje gekocht, sinsdien is ze bij ons nooit meer vh erf afgeweest. :o
Het rijden in de binnen en buitenbak gaat prima....al is ze in de buitenbak wat schrikachtiger....maar wel te rijden..
Nu wou ik laatst met haar een stukje de weg op maar ze durfde niet van het erf af...stond met grote ogen te kijken en ik hoorde haar hart bonsen...die had echt zo iets van...he...de wereld is nog groter.....
Verkeer etc kent ze nog niet...bos en zo nog nooit van dichtbij gezien...
Nu wilde ik eerst een tijdje met haar gaan stappen op de weg en in het bos, dus gewoon aan de hand en niet onder de man...zodat ze dit leert kennen...de overige pensiongasten verklaren mij voor gek, en vinden dat ik er gewoon op moet gaan en het bos in....alleen.... ze zeggen dat de haf zich aanstelt....
Wat vinden jullie???
En hoe pakken jullie zoiets aan???

Hoop wat antwoorden te krijgen....
Verder is het een lieverd van een haf... :D

Nu te laat, maar juist de jaren voordat je erop gaat zitten zijn zo belangrijk om een paard te leren hoe groot, raar, leuk en interessant de wereld is. Naast de vele uren aan grondwerk als voorbereiding op ruiter/zadel en het grote stuk aan lichaamsbeheersing, respect en zelfvertrouwen wat je ermee opbouwt.
Zou dus terug gaan naar waar de gaten in haar basisopleiding zitten en die gaan aanpakken. Eerst op het erf zorgen dat ze mentaal bij je blijft en dan gaan wandelen. Kan je als dat beter gaat ook met zadel doen, pony ontspannen dan stap je op, gaat het fout sta je er naast en loop je een stukje verder op de route die je al uitgestippeld had. 1 regel zeker bij onervaren paarden (en drammers of ik wil nu naar huis paarden) is nooit omdraaien. Erop of ernaast hangt enkel af van wat jouw inschatting van wat pony aankan op dat moment, maar jij bepaald route en tempo.
Hoe zelfverzekerder en rustiger jij op pony overkomt hoe makkelijker pony volgt. Goede leider schrikt niet als dat niet nodig is (en dat is nooit). Mits pony inderdaad respect en vertrouwen in jouw heeft zal die bij jouw steun zoeken en jouw inschatting of iets gevaarlijk is of niet volgen, aan jouw om te bewijzen dat dat de juiste keuze is.
Citaat:
ze zeggen dat de haf zich aanstelt....

Beestje heeft eigenlijk pleinvrees, omdat die nooit zijn veilige huisje, nl eigen erf en wei uit hoefde. Dat is niks aanstellerij, maar simpelweg angst, omdat de wereld buiten het hek onbekent en dus onvoorspelbaar is.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 18:28

Hoi,
Ik heb sinds vrijdag een driejarig paardje, ik ben bezig met om de dag een stukje wandelen.
Eerst over het terrein, toen stukje bospad. En vandaag een stukje verder bospad en een stukje de andere kant op richting weg......
Hij is erg cool in zijn koppie dat scheelt. Ik loop er naast en heb een hoofdstel in met een longeerlijn. Mocht er iets gebeuren dan kan ik hem wat ruimte geven (en mijzelf). Echt de weg op ga ik zondag dan neem ik iemand mee voor de eerste keer (mocht er iets gebeuren dan kun je beter met z'n tweeën zijn, zeker met verkeer).
Wanneer ik er een goed gevoel bij heb wil ik met een braaf "steun" paard onder het zadel het ruiterpad op gaan.

Persoonlijk zou ik eerst lekker gaan wandelen aan de hand, en eigenlijk het belangrijkste volg je eigen gevoel. Als jij het nog niet helemaal vertrouwd vind onder het zadel dan lekker aan de hand! En ondertussen went je paard lekker naast je aan alles.
Je paard is pas 4 alle tijd toch ;) .
Succes!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 18:28

mamendt schreef:
Duhelo schreef:

Ja, daar ben ik ook al een beetje mee bezig...het erf afstappen tot aan de weg en dan weer terug....maar zogauw ik terug ga wil ze er tussen uit, terug naar stal....vandaag dus 20x het erf af naar de weg en weer terug...en de laatste keren bleef ze netjes bij me <3 , ga dit meer oefenen totdat ik per ongeluk op de weg kom.....
Toch lijkt het me nog steeds ook nuttig om met haar te stappen...zodat ze er toch een beetje aan went.....gelukkig wonen we aan een rustige weg vlak bij het bos...

het lijkt me dat je goed bezig bent!
altijd terug keren naar een stukje waar het goed gaat. dus gaat het goed naast de weg, en peert ze ervandoor richting de stal, zet je ze terug richting de weg.

ikzelf zit er in dergelijke situaties liever op dan naast, omdat ik zelf al meermaals de grond gekust heb met een paard die terug naar stal wilde, alsi k er naast stond
een uitzondering is mijn 14 jarige merrie, die peert er nooit vandoor aan de hand, en in welke situatie ook, zodra ik er naast sta is ze de koelbloedigheid zelf, bij haar stap ik liever af.

doe wat je gevoel je ingeeft, denk je dat je ze goed kan houden aan de hand, ga dan gaan wandelen aan de hand!
en aan de beschrijving te zien, als ze zich lostrekt zal ze rechtstreeks naar huis lopen,gewoon de eerste keren geen drukke wegen oversteken oid ;)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 18:30

Tjaaaa eigenlijk is het probleem dat je nu een beetje ziet niet de schuld van het paard , maar het is een tekortkoming in de opleiding van je paardje.
die dingen had je al heel veel keren moeten doen, al vanaf ze net aan het halstertouwtje mee kon lopen, maar jaaaa je kan de tijd niet terugdraaien , dus je moet het nu zo maar zien op te lossen.
ook het samen lopen met andere paarden is ook zoiets dat ze al heel lang had moeten doen, dit hoort bij de basis opleiding/opvoeding van een paard, je kan dit nu nog wel verbeteren maar helemaal goed krijg je dat nooit meer, en das eigenlijk spijtig, dit is dus de schuld van de mens die het heel waarschijnlijk wel goed bedoelde maar die dingen vergeten was.
het veiligste is idd erop en samen met een heel betrouwbaar ander paard.
Je kan uiteraard ook eerst al heel wat uitproberen met een touw tussen de benen van het paard , met een kruiwagen met een reeks keien rondrijden vlak bij je paard, met een soort trommel, doeken, paraplu's, vlaggen, een voorwerp aan een touw vastmaken aan het zadel en zo rond gaan rijden, enz , enz ........
Zorg er zeker voor dat er een goed stuur en rem opstaat, voor je naar buiten gaat.
Een paard zelf opleiden is vragen om moeilijkheden, want de meeste mensen slaan zogezegd onbelangrijke dingen te veel over, en tijdens een probleem situatie heb je net die dingen toch wel nodig.
Ik zou zeggen investeer in een goede lesgever/paardentrainer.

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 18:35

Het is jammer dat je paardje nooit het erf af is geweest. Het is zo belangrijk en fijn.

Ga lekker er naast lopen, dat is voor je paard een stuk betrouwbaarder. Neem een groepje makke paarden mee, zoiezo 1 voor en 1 achter.
En dan maar wandelen!
Veeeel wandelen.
Het beste er naast. Probeer als je paard wat meer gewend is buiten om het met de hoeveelheid paarden die mee gaan af te bouwen, tot dat ze ook alleen kan. Anders word dat je volgende probleem... niet alleen naar buiten durven/willen.

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 19:13

iedereen alvast heel erg bedankt voor de antwoorden, ben er blij mee!!
En ja, ik ben een stukje tekort geschoten in haar opleiding...een beetje moeilijke dingen uit gesteld...dat is duidelijk..
Maar nu wil ik op een goede manier haar toch die dingetjes leren. Ik moet zeggen dat ze aan de hand heel nieuwsgierig is naar alles...ze is echt wel vrolijk en vind alles interesant. Als het eng wordt kruipt ze bijna in mijn broekzak....op zich wel grappig..als ik dan gewoon kordaat doorloop loopt ze wel fijn mee.....dus het vertrouwen is er wel.
Ik zelf loop er op zich liever naast aan het hoofstel met longeerlijn....ze kan razendvlug zijn en dan lig ik er wel eens langs..omdat ze het dan ook nog wel eens op een bokken zet...deze acties worden gelukkig wel steeds minder....
Ga gewoon door met wandelen en het winterseizoen goed benutten om haar dressuurmatig nog beter in de hand te stellen...en dan komt het hopelijk wel goed, nogmaals het is verder een lieve ponie waar ik erg blij mee ben..enne..we zijn ook al ver gekomen.....en zij kan er ook niets aan doen dat ze zo'n baasje heeft als ik....haha

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 20:46

hahah! geeft niet, je leert van fouten en dat mag ieder mens, toch?
Ik hoop dat ze het goed zal leren, maar dat komt vast wel helemaal goed ;)
Er naast lopen is niet alleen voor jou fijn, maar ook voor haar. In onzekere tijden kan ze jou dan meer in de gaten houden.

Nog een tipje, trek handschoenen aan met wandelen. Paarden die wegsprinten en je hebt de lijn vast... auw!!

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 07:40

Yep...handschoenen heb ik altijd aan, met rijden, longeren en aan de hand.....heb al te vaak vroeger met brandwonden gezeten van een wegslippend touw...

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 08:25

Je hebt gelijk hoor, gewoon eerst lekker gaan wandelen :) Aangezien je dat stukje training hebt laten liggen moet je het gewoon alsnog doen. Heeft ze geen weidemaatjes die mee kunnen? Dat werkt nog altijd het snelst.

Amandaxxx7

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 17:18

mischien met een ander braaf paard ernaast inderdaad,
of eerst eens wandellen ?
groetjes ;)

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 08:43

Amandaxxx7 schreef:
mischien met een ander braaf paard ernaast inderdaad,
of eerst eens wandellen ?
groetjes ;)

heb jij de reacties boven je wel gelezen?

TS, ze moet je ook buiten gaan vertrouwen, dus neem haar vooral lekker mee, en als ze de 'gewone' dingen niet meer eng vindt kun je haar met bijvoorbeeld voetballende kids, skeelers en andere vreselijk enge dingen kennis laten maken.
Aan de hand is denk ik een beter idee, en desnoods met een ander persoon erbij in geval van paniek. Maar gewoon rustig aan de wandel gaan, ze moet doorkrijgen dat buiten niet eng is, en dat als jij durft, zij het ook aankan :)

Laat haar buiten ook maar eens een beetje grazen, zodat ze leert dat buiten ook best fijn kan zijn met lekkere hapjes enzo (helpt goed bij vreetzakjes :) )

success!

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 15:36

Ik heb hetzelfde met mijn vijf jarige Fries, eerst ben ik te voet meegegaan en dan walst ze overal langs en vind ze bijna niets eng. Ze maakt zich wel groot en blaast af en toe flink maar ze blijft wel luisteren. Nou zijn we paar keer echt blokje om geweest en mijn vader te voet mee. Op wat kleine haperingen na gaat het prima. Af en toe moet hij haar meenemen aan het hoofdstel en heel veel belonen als ze er toch langs gaat. Eigenlijk vind ze het ook prachtig om een blokje om te maken, maar af en toe is ze nog wat onzeker. Met een ander paard is ze eigenlijk helemaal niet bang en hobbelt ze er heel braaf achteraan.

Het zijn bij mij de kleine dingen, kleurverschil in de weg, strepen of haaientanden. Maar verkeer vind ze absoluut niet eng. Hoop dat je er wat aan hebt!

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 17:16

Hallo,

Heb je de mogelijkheid om je Haf te laten wennen aan een ander paard zodat ie deze echt als maatje gaat zien? Samen in de wei, samen aan het werk in de bak, samen op de poetsplaats etc. Ik denk dat je al heel veel gewonnen hebt als je samen met een ander mak paard naar buiten kan. Ik begrijp dat dat nu een probleem is.
Verder zou ik je Haf lekker veel prikkels gaan geven, met jou als veilige steunpilaar. Zet maar wat gekke dingen neer in de bak bv. Tevens zou ik ook gaan oefenen met een ander persoon die mee gaat wandelen. Dan wordt voor je Haf de kudde al wat groter, en dan kan deze persoon je begeleiden als je er voor de eerste keer op gaat naar buiten.

Succes ermee!

Emiliee_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 10:13

Mijn Haf kocht ik toen ze 3 jaar was, heel vinnig paardje!
Was in mijn ogen ook dominant naar andere paarden toe en hield dus zoveel mogelijk afstand ondanks ze altijd met leeftijdsgenootjes op de wei had gestaan.
Toen ze 4 was eindelijk opgeleerd.
Ze schrikte en schrikt(5jaar) nog steeds van veel dingen en heeft dus ook schrik van andere paarden. Als ze nog maar iets te dicht bij haar komen is ze weg.Dit is dus zeer onhandig als je in een drukke piste moet rijden maar met veel oefenen gaat het nu al wat beter en je kan al rustig langs een ander paard stappen.
Ook buiten het erf komen was een hele onderneming ondanks dat ze vroeger wel veel mee op keuringen was geweest en dus toch al op andere domeinen was geweest.Ik heb haar toen aan de hand meegenomen op straat en steeds een stukje verder gewandeld en dan terug gedraaid.En inderdaad op het paard heb je meer te zeggen maar als je langs je paard loopt kan je hem beter kalmeren in mijn ogen maar dat is mijn mening.
Met veel oefenen leren ze het wel! je moet alleen zien dat je geen risico's neemt waarbij jij of je paard in gevaar komen.

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-10 11:28

Hoi allemaal.....gisteren ben ik met haar helemaal in het bos geweest...mijn man ( prof springruiter) ging mee als steun. Het ging heel goed...het verkeer vond ze een beetje eng..maar ze liep keurig achter mij aan..wel met grote ogen!!!
In het bos ontspande ze en vond ze het echt geweldig....maar als je dan omdraait naar huis wil ze weg..het liefste in volle galop naar huis...maar na een paar rukjes aan het bit en wat kalmerende woorden bleef ze netjes bij me...
Ook mijn haf is bang voor andere paarden terwijl ze 3 jaar in een kudde heeft gelopen....zogauw ik erop ga zitten zijn andere paarden eng....dit zijn we wel aan het oefenen en gaat eigenlijk toch wel steeds wat beter....ik kan haar nu ook wat meer rijden en wat afleiden met oefeningen.....tja...zoals bij zoveel dingen..gewoon ermee aan de slag gaan...